Hur hård får man vara utan att vara dum?

Sv: Hur hård får man vara utan att vara dum?

Men de här barnen var/är bara sex år. Och korsar en hårt trafikerad väg utan rödljus.
 
Sv: Hur hård får man vara utan att vara dum?

Jag förstår precis hur du känner dig. Då min dotter var liten och jag var hemma på dagarna hade jag två granntjejer hängande hos mig i tid och otid. Helt ok ibland, men till sist blev jag galen. De dök upp tidigt på morgonen och kunde hänga hos oss hela dagarna. Hade de kunnat hade de sovit över på min trappa. "Mina" tjejer var trevliga, men jag blev kopiöst trött på att aldrig få vara i fred. Sa jag till att nu får ni gå hem så gjorde de det, men en timme senare var de tillbaka igen.

Jag förstår inte varför en del tycker att du är otrevlig som tar med dina hundar till ditt stall. Att tjejen är rädd för hunden är ju faktiskt inte ditt problem.

Säg till tjejen att hon ska gå hem. Man behöver inte ta hand om andras barn. Man behöver inte orka allt. Du har ett barn, du är gravid. Du har all rätt att vilja lägga din energi på ditt eget.
 
Sv: Hur hård får man vara utan att vara dum?

Sedan så måste man ju rent praktiskt se till att det händer också.
Med familjen här så fanns det inget som fick stopp på det hela.
Inte förrän soc blev inkopplade på saken och familjen blev "flyttad" på.

De hyrde en villa och det blev "störnings-sak" utav det hela.
Så hyresvärden för den villan var tvungen att agera.
Stor privat hyresvärd med många villor och hyreshus.
 
Sv: Hur hård får man vara utan att vara dum?

Du har rätt att bestämma helt själv vad du vill, har lust med och orkar i det här fallet. Jag tycker inte du behöver skämmas alls för att du tar med dig din hund till ditt stall.

Om hon beter sig så uppenbart illa skulle jag faktiskt ta med henne hem till sig första gången och sedan klargöra att händer detta igen så kommer jag ringa er så ni får hämta henne för att du har annat för dig än att ta hand om deras barn. Sen skulle jag konsekvent tala om för barnet att hon skulle gå därifrån och gjorde hon då inte det skulle jag ringa föräldern. Visar det sig då att de fortfarande inte tar dig på allvar så kan ju soc vara lämpligt?
 
Sv: Hur hård får man vara utan att vara dum?

Och hem ensamma får de inte gå förrän tidigast i 3-an.
Innan dess så skall de enligt skolans regler hämtas.

Det måste ju finnas en eller annan anledning till dessa regler.
Jag tycker att det är du som har konstiga och icke underbyggda ideer om saker som du inte har någon erfarenhet utav.

Fast jag undrar jag om skolan verkligen får sätta såna regler? Alltså rent juridiskt?

Sen håller jag med om att det är vettigt, beroende på avstånd och trafiksituation förstås.

Mina barn har varit ute själva så fort de förstått att man håller sig på tomten. De har fått gå till kompisar ett par hundra meter längre bort på vägen (inte speciellt hårt trafikerad dock) i sjuårsåldern. Tycker inte jag är speciellt oansvarig för det :p
 
Sv: Hur hård får man vara utan att vara dum?

Fast jag undrar jag om skolan verkligen får sätta såna regler? Alltså rent juridiskt?
Jag tror att de kan det med hänvisning till att skolan har ansvaret för tillsynen fram till 12 år eller något sådant.
Ingen har i varje fall motsatt sig detta.

Mina barn har varit ute själva så fort de förstått att man håller sig på tomten.
Men då så har du ju kontrollerat att de har förstått detta.
Eller så går de till kamrater som ni kommit överens med att de skall få besöka.

Problemet här är att det inte finns någon kontroll och att barnet löper runt löst och stör grannarna och utsätter sig för fara.
Då så har föräldrarna inte den kontroll som man kan kräva.
 
Sv: Hur hård får man vara utan att vara dum?

Fast som jag förstått upphör skolans ansvar i och med att vi skickar hem dem. Antingen för att skoldagen är slut och de inte har fritids ELLER för att de får gå själva från fritids eller att mamma/pappa hämtar.

Vi har ingen regel om att man inte får gå hem själv på vår skola, det är ingen lag men det kan ju vara en lokal överenskommelse på er skola då trafiksituationen är dålig.

På min skola bor några barn 50 meter bort UTAN bilvägar eller liknande det hade ju varit rent löjligt att kräva att de måste hämtas av föräldrar bara för att.
 
Sv: Hur hård får man vara utan att vara dum?

Jag skriver ju att det är en lokal regel för skolan i fråga.

Frågan är om de har stöd i lagen för att kräva hämtning av de mindre barnen.
Inte om de måste kräva hämtning.
Olika liksom.

Många åker skolskjuts och de kan inte hålla reda på vilka som kan gå hem och vilka som inte kan det.
En vuxen följer dessutom alltid med och sätter barnen på bussen.
Samt möter barnen vid bussen på morgonen.
 
Sv: Hur hård får man vara utan att vara dum?

Många åker skolskjuts och de kan inte hålla reda på vilka som kan gå hem och vilka som inte kan det.
En vuxen följer dessutom alltid med och sätter barnen på bussen.
Samt möter barnen vid bussen på morgonen.

Tycker kanske att upplägget spricker lite på att ingen faktiskt kan ha koll på att någon tar emot barnet när den går av bussen. Vet inte hur det ser ut hos er men här har inte alla barn heller skolskjuts ända fram hem.

Dessutom kan det ju faktiskt vara så illa att det inte ens finns någon hemma som möter barnet. Då har man liksom inte vunnit så mycket känner jag.
 
Sv: Hur hård får man vara utan att vara dum?

Håller fullständigt med!! :bow:
Ta kontakt med sociala och be dem kolla upp familjen!
Säg ifrån till ungen! Om hon sedan är bortskämd och bara skriker en massa. Struntsamma! Vill inte du ha henne där, så är det bara så! Det får både hon och hennes mamma tåla!!
 
Sv: Hur hård får man vara utan att vara dum?

Tycker kanske att upplägget spricker lite ....

Det där hade visst med var gränsen för ansvaret går.
Det finns en massa juridik i det där.

Rent praktiskt så har det dock aldrig hänt att det blivit dumt i den bussände som är "hemma" men däremot så har massor med ungar dragit iväg och trasslat på "Byn" för att sedan missa bussen hem.
Och det blir inte bra.
 
Sv: Hur hård får man vara utan att vara dum?

På tomten ja.
Det är en himla skillnad.
Och antagligen med en vakande mamma i fönstret eller ett staket omkring.
Inte lös på byggden

När jag var ca 4-10 år så var jag både på "lilla berget", på lekplatsen, samt i hela kvarteret, dvs inom en ca 200 m radie från vårat hus. Inget av dessa ställen var inom synhåll för min mamma eller min dagmamma. Men antagligen litade de på att ungarna som var ca 4 år äldre än oss (eller deras mammor) skulle hålla reda på min bästis och mig.

Det kan man mycket väl göra.
Men den här flickan är ute och löper lös utan passning.
Hon stör grannar och utsätter sig själv för fara.

Jag har lång erfarenhet av barn och inga ansvarsfulla människor som jag känner lämnar 7-åringar vind för våg.
På skolorna och fritids där mina 6-7-åringar varit så har det varit staket kring skolgården och vakter som hållit reda på barnen så att de inte skall komma bort.
Och hem ensamma får de inte gå förrän tidigast i 3-an.
Innan dess så skall de enligt skolans regler hämtas.

Min mamma är extremt hönsig och mycket ansvarsfull. Jag och bästisen gick själv till skolan från 2-3:e veckan i 1:a klass. Alltså när jag inte hade fyllt 7 år ännu. Det var bara ca 150m längs lugna villagator att gå för att komma dit. På hemvägen gick vi genom skogen och det var ungefär lika långt, men mycket trevligare väg att gå. Jag och min kompis gick ihop och vi gick till och från hennes mamma (min fd dagmamma). Detta var i en småstad i Norrland på tidiga 80-talet.

Fast en gång fick förstås polisen och alla eleverna på skolan rycka ut för att gå skallgång efter oss. Vi hade stannat på vägen till skolan för att hjälpa en snigel att korsa den "stora vägen" (lugn villagata). Poliserna hittade oss innan de ens nått skolan förstås, men att övertyga oss om att gå därifrån var lite mer problematiskt...:D

Jag tycker du är lite för kategorisk här. Det är faktiskt ganska stor skillnad på ifall du bor i en Sthlms-förort med 1 km att gå eller i en liten småstad i Norrland med 150 m att gå eller på landet med 3 km att gå hem.

Om detta hände mig skulle jag göra mitt bästa för att uppfostra tjejen som jag ville ha henne oavsett vad föräldrarna tyckte faktiskt! Jag tror nämligen att alla barn är formbara precis som unghästar är formbara och det gäller bara att utsätta dem för rätt saker. Förmodligen skulle du kunna ha en hel del nytta av tjejen redan efter 3-4 veckors "uppfostringsinsats". Med uppfostran menar jag självklart inte endast disciplin utan även en god del kommunikation/medkänsla.

Jag tex jobbar inom ett yrke som inte alls påminner om något som mina föräldrar gör. Men min dagmammas bror och brorson har samma yrke och min andra dagmammas son jobbar i samma bransch.

"It takes a village to raise a child"
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur hård får man vara utan att vara dum?

Om detta hände mig skulle jag göra mitt bästa för att uppfostra tjejen som jag ville ha henne oavsett vad föräldrarna tyckte faktiskt! Jag tror nämligen att alla barn är formbara precis som unghästar är formbara och det gäller bara att utsätta dem för rätt saker.
fast mian har ju skrivit att hon inte vill ha med ungen att göra!
Och jag förstår det, man måste faktiskt själv kunna bestämma vilka barn man ska lägga sin energi på att uppfostra och vilka man vill slippa umgås med alls!
Visst är de formbara, men vill man inte forma andras barn så finns ingen anledning att göra det heller.
 
Sv: Hur hård får man vara utan att vara dum?

Du har missat några saker.

Det är inte 80-tal längre.
Mammorna i kvarteret var hemma och tyckte att det var okej med andras barn.
Ni störde inte grannarna eller var på en farlig arbetplats.
En gård är en farlig plats att vara på särskilt om man jämför med ett villa kvarter.
Det händer alldeles för många olyckor med barn på gårdar.

Jag gick också hem själv i 1-an och 2-an.
Jag gick själv till affären (ingen väg att korsa) för att köpa saker som mamma hade glömt när jag var runt 6år.
Men det är för 40år sedan i 2 olika Norrlänska städer, en stor och en liten.
Det är andra tider nu.
Alla har bil, de kör fort, barn blir utsatta för övergrepp (fångade utanför ett dagis och dödade) o.s.v.
Så det går inte att jämför din och min barndom med hur det är nu.

Vi bor på landet men den lilla enskilda grusväg som vi har som går till skolbussen är trafikerad av farliga crossar, bilar, traktorer, maskiner och annat som inte tar sig tid att ta hänsyn.
Massor av nöjesåkning raketfart.
Den borde vara lugn och idyllisk, men så är det inte.
 
Sv: Hur hård får man vara utan att vara dum?

Jag förstår också att du vill slippa ungen MEN tycker att du för hennes skull ändå bör kontakta soc. Hon är ju värd att liv där någon tar hand om henne, MEN SJÄLVKLART INTE DU...

Förstår inte varför du inte vill ringa soc?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 032
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp