Hur har ni manen på era varmblod?

J

janta

Lämnar ni den lång eller halvblodsstuk eller något annat alternativ? Min har lång och tjock man som väl ser ok ut men jag började fundera på om hon blir snyggare på något annat sätt. Tips? Dessutom "gnager" tyglarna i den hela tiden. Å luggen är lååång men ynklig i allafall de sista 10 cm av den.

Jag har kort, kort stubbman på min häst.. *skiitfint*
Luggen hade jag klippt av de sista 10 cm ynkliga stråna på..
:cool:

jag kapade av manen på min när jag fick henne för då såg hon inte klok ut, manen var tunn och stripig och det hängde bara ner att par slingor som var längre. :crazy:
Annars så har jag alltid hafft den uppfattningen att en travare ska ha lång man men just nu så tycker jag att min polle passar mycket bättre i det korta så hon har fått behålla det så. :)

min tjej har fått ha kort man för att det har passat henne bättre (halsen såg inte lika vek ut). En kompis däremot stubbade sitt vbl och han blev kanonsnygg :)

Men det är fint med lång man också om den inte blir gles och tunn...

Jag har stubbman på min, han passar väldigt bra i det!
Har försökt spara & rycka manen, men det tycker han inte om, min lugna häst blir då helt vansinnig!

LÅNGT. Förra ägaren "klippte" hans man och jag tyckte att han såg ut som hej kom o hjälp mig. Han fick typ halvblodsklippning. Nu får det växa sig långt.
En kompis flätade man en i en lång fläta när hon red för att inte trassla in tyglarna.

Min pålle är kanonsnygg när han leker hingst i hagen o manen flyger kring honom.

Tessa

Mitt halvblodssto, som också är ett varmblod :D, hade kort man med mittbena när jag köpte henne. Nu låter jag den vara cirka 15 cm lång.

Min har iof tjock och fin man men jag tycker halsen ser tunn ut och den ser så ovårdad ut alltid, trots att jag är mest van med vildvuxna ponnymanar, så ser den ofräsh ut. Samtidigt tar det ju väldigt lång tid innan den växer ut igen om jag kapar den. Ni som har stubbat, står den verkligen upp? Dom har ju så "fjölig" man. :crazy:

Lång med "trav-klippning" bakom huvudet.

Min andra dam som jag fick hem i våras var "halvblodsklippt" och det är fruktansvärt fult!! Så den är på utväxt!

Det tar några dagar innan stubbmanen blir snygg, så klipp den gärna i omgångar, efter första klippningen så ligger den gärna ner men efter ett tag blir det en stilig stubbman :)

Min har numera ryckt man. Detta p g a att jag vid två tillfällen ramlat av när vi hoppat och fastnat med fingrarna i hennes man och skadat ledbandet. Så, jag har numera 2 krokiga fingrar och hon har kort man! :) :crazy:

Heléne

Någon som har några bilder på kort eller stubbman? Alla jag har sett har haft lång vad jag kan minnas så det vore kul att se en annan frisyr på dem.

På vintern kort och prydlig och på vår/sommar lång......
Min häst älskar att rulla sig i lera så lång man på vintern är inte nån höjdare...... :)

Medryttarhästen har kort "halvblodsman". Har inte sett honom med lång man, men tycker han passar bra i kort.

//Frida

Min häst är kortryckt, hon har så tunn hårkvalité att den inte blir längre än halva halsen i vilket fall.

Den förra hästen stubbade vi, eftersom han hade så mycket och så tjock man att tyglarna trasslade in sig hela tiden. Helt omöjligt att rida med den manen!

Mitt tips till dig är att korta manen om den är besvärlig när du rider, men tänk på att göra den ordentligt kort (flätbar längd) isf, det är inte snyggt med halvlång man. Den ska vara kort ELLER lång, inget mellanting!

Vill du behålla manen lång kan du ju göra en fläta när du ska rida. Gör en inbakad fläta längs hela mankammen och fläta ihop hela "tofsen" till en lång fläta längst
ner vid manken.

Har haft lång man fram till för ett par dagar sedan. Manen var sliten och såg inte bra ut. Det är fint med en fin lång man, men det ser ovårdat och gräsligt ut med en risig man tycker jag.

Bilder på före/efter finns på Gnägg.

// K

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
995
Senast: Sirap
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 269
Senast: malumbub
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 162
Senast: Juli0a
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 642
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar