Hur har ni fixat attt ha valp?

Sv: Hur har ni fixat attt ha valp?

Ja, självklart får vi isåfall betala underhåll för hunden och ersättning för mödan. Det är ju inte det ekonomiska som kniper för vår del, utan att vi inte vill lämna hunden ensam. :)

Jag blir lite nervös - är det möjligt att skaffa valp när man har ca 2 månaders ledighet och sedan börjar jobba igen? Jobbar inte heltid - och valpen kommer att vara med sambon på jobbet de dagar jag jobbar lite fler timmar. Men ändå - även om jag har någon som kommer hem till valpen varje dag så kommer den ändå att få vara ensam några timmar åt gången. Jag har tänkt att det är rimligt - men ju mer jag läser desto mer tveksam blir jag.

Jag fick hem min senaste valp i början av sommarlovet, så jag hade väl 7-8 veckor på mig att ensamhetsträna honom, det var inga problem alls. Sedan var jag ju inte borta heltid efter det utan oftast bara ca 2,5 timmar och inte varje dag men så verkar det ju komma att vara hos er också. Det klart att man kan klanta till det och stå där med en hund som inte fixar att vara själv, men det kan ju hända även om man är hemma ett halvår.

Absolut kan allt hända, men det känns bra att ha två månader där jag kan fokusera på hunden och ensamhetsträna. Jag har nu mailat en av kennlarna och berättat om problemet med leverans i mars, så får jag se hur responsen blir. Håll tummarna för mig- kenneln verkar toppenbra!

Jag kan nu meddela att uppfödaren verkar optimistisk till att vi hämtar valpen senare :bump: Nu ska vi bara vänta tills vovvarna är så pass stora att vi får hälsa på. Jag förmodar att det brukar vara vid 4-5 veckors ålder?

Jag kan nu meddela att uppfödaren verkar optimistisk till att vi hämtar valpen senare :bump: Nu ska vi bara vänta tills vovvarna är så pass stora att vi får hälsa på. Jag förmodar att det brukar vara vid 4-5 veckors ålder?

Vad roligt att allt ser ut att lösa sig. Stort grattis!

Tack! Nu hoppas jag att uppfödaren tycker att vi är något att ha när vi hälsar på, så att vi får tinga en liten tjej. :)

Jag tog hem min valp helgen före jul förra året. Visste att jag skulle vara ledig i typ månader då jag bara jobbade extra. När jag skulle jobba passade mina föräldrar hunden. Dock blev det inte å mycket ensamhetsträning i början då pappa var sjukskriven. När hunden kunde vara ensam några timmar gick mamma hem på lunchen om jag jobbade och tog ut honom. Jag har också gjort det några få gånger. Nu bor jag i egen lägenhet, men om jag är borta länge får han vara hos mina föräldrar, eller så kan syrran passa honom lite.

Jag tror att man ska akta sig lite för dagmatte när hunden är liten. Har läst/hört det rådet nånstans. Så huden inte tyr sig mer till dagmatten än riktiga matte/husse för att den träffar den personen mer.

Narcissa: Det är en Finsk lapphund.

Nila: Jo, jag har också tänkt den tanken. Å andra sidan är det inte mycket att göra åt, då vi prompt vill ha valp från en uppfödare med endast friska hundar, och helst inte i nordligaste norrland. Då är det inte så förfärligt många uppfödare att välja på, så vi får ta valpen så snart det fungerar praktiskt för oss. :)

Grattis till valpen! Vad roligt med en ny familjemedlem!

Vi har varit hemma med våra valpar och fått valpen i samband med semester eller studier. Som student är det toppen att ha valp.

Det är alltid lättare när man "har familj ändå". Barn kräver sitt engagemang och man pusslar och donar för att någon skall vara hemma så mycket som möjligt även för dem.

Ja, det ska bli supermysigt med ett litet kryp i familjen. Vi är tyvärr (?) inte studenter längre, utan arbetar våra första år båda två. Därför vill vi inte ta ledigt hur som helst, utan valpen får komma när jag har semester alternativt dagshusse har mycket tid. Vi ska dessutom flytta till en egen gård i februari/mars, så vi lär ha att göra innan valpen kan komma.

Liknande trådar

Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 498
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 858
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 835
Senast: fixi
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 813
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka