Jag har haft egen häst sen jag var 15 år. Den första hästen betalade min morfar åt mig. Flyttade 30 mil hemifrån för att gå gymnasiet när jag var 16 och tog med hästen. Redan då fick jag betala stallhyra själv. Gjordes genom att jobba i stallet där hästen stod och i skolans stall där vi fick bra lön. Sen följde ett antal år med dåliga val och havererad ekonomi-vilket inte berodde på hästarna utan enbart på att jag var ung är lovligt korkad.
För tio år sen var jag tillbaka på noll. Inga lån, kontrollerad ekonomi och efter att ha tagit bort min sista häst utan att få en krona på försäkring hade jag inget ekonomiskt utrymme att köpa häst. Så då tog jag en ponny på foder. Att vara fodervärd är faktiskt ett bra alternativ bara en "känner in" hästägaren och har en bra känsla att ni faktiskt pratar samma språk kring hästen, samt självklart ett bra kontrakt!
De senaste tio åren har jag lånat (ganska blygsamma summor) för att köpa två hästar. Men det är rätt många år sen och de senaste hästarna jag köpt har antingen varit för livbelopp på försäkring eller försäljning av hästar. Har genom försäljning kunnat köpa den dyraste hästen hittills, och han var ändå billig (65'). För några år sen hade jag två hästar skadade och då fick jag faktiskt låna för att ha råd med MR och alla turer/behandlingar på klinik. Har även lånat för att köpa sadlar och min transport. Jag har hela tiden jobbat i låglöneyrken med lön på 14-19' efter skatt.
Det är mycket stigma kring detta med att ta lån och det är ju jätteroligt för alla er som är så himla rediga med sparande. Bra för er! Men så länge en har råd med sina lån och kan ge hästarna allt de behöver är det ett orimligt moraliserande.
Har haft två hästar i rätt många år nu och visst körde det ihop sig när båda var skadade samtidigt. Men för mig är hästarna allt. Det enda som jag tycker är värt att lägga tid och pengar på. Jag reser inte, har inga andra intressen, enda kläder jag köper är sånt jag kan använda i stallet, vi äter aldrig ute och det var år sen vi ens gick på bio. Min största lyx utöver hästarna är en orimlig mängd streamingtjänster.
Min livsstil fungerar dock absolut inte om en har barn, så som ensamstående förälder tror jag att fodervärdshäst är ett bra alternativ. Eller möjligen en bättre ridskola-ofta kan en få möjlighet att rida extra på helger för att få ut hästarna i skogen. Det blir ett lite ekonomiskt tryggare sätt att vara med häst än att äga den själv.