Hur hanterar ni era hästar när dom tex bits?

C

Chaandyy

Om en häst biter dig, eller tänker/är nära på att göra det, hur gör ni då?
säger ni försiktigt "sååja lilla hästen sådär får du inte göra" , säger ni "FY!!"
eller smäller ni till hästen?
jag bara undrar ;)

Sv: Hur hanterar ni era hästar när dom tex bits?

Vuxen häst som hugger efter mig=rak höger
vuxen häst som visar missnöje och hugger i luften=ignorera
Fölunge som provsmakar=putta bort

så det beror ju på situationen

Beror på vem av dom det är, den känsliga hade jag bara harklat mig lite åt så hade han suttit i taket ;) den andra har jag nypt tag lite lätt i underläppen och morrat lite åt men så är mina inte så extrema. Dvs de bits inte, bara snufsar lite.

Skillnad med min förra, han fick sig skarpare åthutningar. Grimskaftet i bogen och sen backa några steg och då morrade jag ofta betydligt värre för det gjorde så förbannat ont ;)

Jag säger nej med skarp röst. Det är otroligt få gånger det inte funkar.

Beror lite på vad det är för häst.
Är det en vuxen häst som biter mig eller hugger efter mig i luften får den en ordentlig smäll, alternativt eller i kombination med att jag gör ett utfall mot den om den är lös i hagen t.ex, ungefär som en annan häst skulle ha gjort för att sätta den på plats.
Är det ett litet föl, som ofta brukar bita både i det ena och det andra brukar jag knuffa bort den med ett bestämt "nej" och upprepa om den biter igen.

Som dom andra skrivit så beror det ju på.

Om min förra häst skulle ha gjort det (högst otänkbart dock) hade det bara behövts att höja rösten lite så skulle han förstå. Extremt känslig var han.
Däremot om min nuvarande häst hade gjort det, ganska okänslig hade jag behövt ta till andra metoder. En reflex skulle nog vara att peta till henne på mulen, frågan är om hon egentligen skulle lära sig något av det?!

Hästbett gör ju förj*kla ont!!!

Jag har ju fått otaliga "bett" genom åren, men aldrig ett endaste blåmärke eller några andra skador då hästarna aldrig på allvar göra mig illa. Jag har tagit det från den lekfulla sidan och antingen gett dom en kram eller flugit på dom och försökt skrämmas,,,,,,,,utan resultat. :D

Jag har ett mycket okomplicerat förhållande till djur och det känner dom så väl, jag brukar säga när hästarna (och även hundar) försöker "äta upp mig" att vi håller på med en "ta-på-varann-kurs". :D

Jag satt och räknade ut att sista hästen jag hade nu "bet" mig i baken c:a 5000 gånger under våra år tillsammans, och jag "nöp" henne i baken-bakbenen ungefär lika många gånger, men det var alltid hon som började. ;)

Min nya häst en nordsvensk valack är OTROLIGT bitig!! Får han inte som han vill, biter han, vill han något biter han, ja han bits typ hela tiden alltså!! Högg mig i låren ett antal gånger då han kom för ett par månader sedan! Försökte på flera sätt korrigera beteendet. Han hade fått stryk hos tidigare fodervärd osv så jag ville vara lite "snäll".
GLÖM det!!
Funka inte!!!
Numera varnar jag honom först med ett stamp i golvet eller ett morrande.
Lyssnar han inte så utan fortsätter bita eller "hyssa", ja då smäller det! Helt enkelt!!

Mitt fullblod kan nafsa mig i axlarna när vi är ute på promenad. Då han gör detta för att det ska hända något och vill leka istället för att bara tråk-gå, så är det en situation där jag väljer att ignorera honom. Skulle han däremot hugga allvarligt efter mig skulle nog min spontana reaktion vara "en rak höger" Som någon skrev tidigare så är det viktigaste att läsa situationen och ett korrekt handlande.

En anekdot som jag vill dela med mig av som jag tycker är ett bra exempel på när det gäller korrekt handlande, är om en kvinna jag delade stall med i min ungdom som var fruktansvärt hård med sina hästar. Hon hade fått hem en hingst som hon ansåg sig uppfostra genom att slå den i korrigeringssyfte. Slutade att hingsten bet henne i sidan så illa att hon bröt revbenen.

Senast ändrad:

En sån här fråga är alltid svår att svara på här inne på buke, skriver man att man ger hästen smäll så blir man direkt en djurplågare(eller blev förr iaf).

Nu har ingen av mina hästar nånsin försökt bita. Men när de mot förmodan gör andra överträdelser o inte lyssnar på varningen så är jag inte rädd för att ge en rejäl smäll - inte "piska upp hästen" missförstå mig inte, men en armbåge vevar jag gärna upp! Simulera hur en häst hade uppfostrat en annan häst, de varnar -sen smäller det. Viktigt att notera att det är skillnad på en direkt konsekvens av beteendet och på att "skälla ut/piska upp" en häst, det sistnämnda fungerar inte.

Om en häst hade bitit mig så vet jag helt ärligt inte vad jag hade gjort, det är en enorm överträdelse!!! Men smäll det hade den fått direkt, det är ju ingen idé om man väntar för då har den glömt vad den gjort. Sen hade det blivit allmän uppfostran ett bra tag för att klargöra vem som faktiskt bestämmer i flocken.

Jag uppfostrar inte mina hästar med gulligull, jag har tydliga rättvisa regler, ett tydligt personligt utrymme och de respekterar det. Lixom jag givetvis respekterar dom. Och de är så goa glada o trevliga hästar som verkar uppskatta sin matte så det fungerar ju.

Uppfostra hästar har jag dock fått göra med jämna mellanrum. Just nu "jobbar" jag på nya inackorderingen, en totalt "tam" och respektlös 4åring. Jag hanterar henne bara lös i hagen och det är en liten utmaning iom att hon inte ens respekterade mina hästar i början. Det tog en vecka innan hon fick "vara med" för den ranghöga hästen jagade bort henne konstant tills hon uppförde sig. Det är så häftigt att se hur naturen uppfostrar! Hon sparkade hej vilt mot flockledaren, totalt respektlöst och vad skall han gör mot nån som sparkar? Jo, han utesluter henne ur flocken så klart! Hon kröp snart till korset och respekterade honom som ledare. Så mitt jobb just nu går ut på att hon skall flytta sig för mig -gör hon inte det så jagar jag bort henne. Och hon har blivit mer uppmärksam men är långt från färdig! Jag tolererar ju inte hästar som klättrar på mig, knôr och inte flyttar sig. Gjorde samma sak i vintras med en liten treåring som vuxit upp "vilt" -ranghög pissmärr som trodde hon ägde världen. Det tog ett par fodringar där jag jagade bort henne så gick hon inte på mig längre och ganska snart efter slutade hon bråka med de andra hästarna vid fodring(det är inte kul att fodra en hel flock hästar med en som sparkar o hotar hej vilt!). Sen fortsatte jag ett bra tag med att vid fodring lägga beslag på hennes hög. Det gjorde ju iofs att hon tog nån annans men det viktiga i kråksången är att jag fortsatte göra klart att jag bestämmer. Hon blev en så himla mysig och go häst sen va! :love: Först fram i hagen o ville mer än gärna hänga med ut, jag var visst en rolig individ i hennes värld.

Vad ville jag ha ut av den här romanen då? Jo, uppfostran är så mycket mer än att bara ge en konsekvens av ett oönskat beteende. Hästen kommer aldrig till att bitas om man från första början gjort klart att man kräver respekt.

En sån här fråga är alltid svår att svara på här inne på buke, skriver man att man ger hästen smäll så blir man direkt en djurplågare(eller blev förr iaf).

Nu har ingen av mina hästar nånsin försökt bita. Men när de mot förmodan gör andra överträdelser o inte lyssnar på varningen så är jag inte rädd för att ge en rejäl smäll - inte "piska upp hästen" missförstå mig inte, men en armbåge vevar jag gärna upp! Simulera hur en häst hade uppfostrat en annan häst, de varnar -sen smäller det. Viktigt att notera att det är skillnad på en direkt konsekvens av beteendet och på att "skälla ut/piska upp" en häst, det sistnämnda fungerar inte.

Om en häst hade bitit mig så vet jag helt ärligt inte vad jag hade gjort, det är en enorm överträdelse!!! Men smäll det hade den fått direkt, det är ju ingen idé om man väntar för då har den glömt vad den gjort. Sen hade det blivit allmän uppfostran ett bra tag för att klargöra vem som faktiskt bestämmer i flocken.

Jag uppfostrar inte mina hästar med gulligull, jag har tydliga rättvisa regler, ett tydligt personligt utrymme och de respekterar det. Lixom jag givetvis respekterar dom. Och de är så goa glada o trevliga hästar som verkar uppskatta sin matte så det fungerar ju.

Uppfostra hästar har jag dock fått göra med jämna mellanrum. Just nu "jobbar" jag på nya inackorderingen, en totalt "tam" och respektlös 4åring. Jag hanterar henne bara lös i hagen och det är en liten utmaning iom att hon inte ens respekterade mina hästar i början. Det tog en vecka innan hon fick "vara med" för den ranghöga hästen jagade bort henne konstant tills hon uppförde sig. Det är så häftigt att se hur naturen uppfostrar! Hon sparkade hej vilt mot flockledaren, totalt respektlöst och vad skall han gör mot nån som sparkar? Jo, han utesluter henne ur flocken så klart! Hon kröp snart till korset och respekterade honom som ledare. Så mitt jobb just nu går ut på att hon skall flytta sig för mig -gör hon inte det så jagar jag bort henne. Och hon har blivit mer uppmärksam men är långt från färdig! Jag tolererar ju inte hästar som klättrar på mig, knôr och inte flyttar sig. Gjorde samma sak i vintras med en liten treåring som vuxit upp "vilt" -ranghög pissmärr som trodde hon ägde världen. Det tog ett par fodringar där jag jagade bort henne så gick hon inte på mig längre och ganska snart efter slutade hon bråka med de andra hästarna vid fodring(det är inte kul att fodra en hel flock hästar med en som sparkar o hotar hej vilt!). Sen fortsatte jag ett bra tag med att vid fodring lägga beslag på hennes hög. Det gjorde ju iofs att hon tog nån annans men det viktiga i kråksången är att jag fortsatte göra klart att jag bestämmer. Hon blev en så himla mysig och go häst sen va! :love: Först fram i hagen o ville mer än gärna hänga med ut, jag var visst en rolig individ i hennes värld.

Vad ville jag ha ut av den här romanen då? Jo, uppfostran är så mycket mer än att bara ge en konsekvens av ett oönskat beteende. Hästen kommer aldrig till att bitas om man från första början gjort klart att man kräver respekt.

:bow::bow::bow:

Enda gången en häst har bitit mej så hade jag gjort henne illa vilket absolut inte var med mening. Jag skulle aldrig slå en häst för att den försvarar sig rent instinktivt.
En häst som är bitig kräver jag av att jag får ha mitt utrymme i fred och med de hästar jag har umgåtts med så har det fungerat bra.

Usch, jag är så dålig på att ha timing när jag ska sätta ner foten med en häst. Jag är så sjukt mesig och velig att hästar med tuffare psyke säkerligen bara blir irriterade på mig.
När jag red på ridskola var det ett par hästar som hade, ja, lite attityd ;) Ingen idé att befästa ledarskap med en häst som man inte ens vet om man kommer att hantera veckan därpå. Vanligtvis brukade vi i gruppen bara hjälpa varandra att hålla i grimman på den hästen.

Jag var medryttare en gång på en häst som hade fått mycket stryk och blivit osäker och gjorde sig läskig i boxen. Men han var så otroligt skraj och känslig även om han såg "farlig" ut. Det räckte med ett "nej", behövde inte ens höja rösten, så stod han som ett ljus igen. Han passade en fegis som mig, och bäst av allt uppskattade han mitt gos och joller :angel:

Jag har börjat bli bättre på sistone dock, brukar numera hantera en häst som springer över en när man leder honom från hagen. Inte riktigt samma sak, men ändock respektlöst. Där har jag fått ryta ifrån ordentligt med dask på bogen med grimskaftet. Det lärde jag mig i vintras när det var halt ute och han jämt drog omkull mig i en snödriva ;)

säger ni försiktigt "sååja lilla hästen sådär får du inte göra" , säger ni "FY!!"
jag bara undrar ;)

Första gången rak höger stenhårt!
Andra gången rak höger rätt hårt!
Blir inte hästen rädd så fortsätter jag några gånger till blir den rädd får man börja med andra metoder för att den ska fatta utan att bli rädd om huvudet.

Föl/unghästar (max 1½ år) som vill "smaka" smätter jag till med fingrarna det brukar gå hem direkt utan att dom blir rädda för en, dom fattar oftast första eller andra gången att gör man så så får man otrevligt tillbaka. Äldre hästar som jag inte känner får man gå på lite olika sätt så de e helt omöjligt att säga utan att ha sett hur hästen gör!

Vuxen häst som hugger efter mig=rak höger
vuxen häst som visar missnöje och hugger i luften=ignorera
Fölunge som provsmakar=putta bort

så det beror ju på situationen

Samma här!

Ett hugg som faktiskt TAR i min kropp får samma svar tillbaka. (Nåja, en kraftig smäll iaf, har nog inte så kraftfullt bett själv... ;))

Men jag försåker samtidigt att vara så lyhörd och respektfull mot hästen att den inte ska behöva försvara sig mot mig på det viset. Min egen häst och jag har börjat komma bra överens på den punkten. :)

En stor fet smäll!!Hadde agerat som vilken ledar häst som helst,noll tolerans!!!
Hadde det inte hjälpt så skulle jag skicka in pålle till en stark bestämd ledar häst som gjort jobbet åt mig..

jag bara undrar ;)

Det är en väldigt stor zon emellan att säga "såja lilla hästen", och att smacka till den. Responsen jag ger beror på hästen - men som generell regel: våld direkt riktat emot människa är förbjudet och innebär korrigering. Våld = riktade sparkar och hugg.

Att däremot som människa ha som direktrespons att smacka till hästen är inte alltid så smart - en labil/stressad/hård häst kan bli riktigt farlig och man ska veta vad man håller på med innan man provocerar fram en reaktion från hästen som man inte kan hantera. Det är ofta bättre (och mer effektivt) att "bli arg" med röst och kropp i fem sekunder, än att slå till den.

jag bara undrar ;)

Under alla år jag hållt på med hästar har jag faktiskt bara blivit biten två gånger - en gång på min stenålders b-ponnytid, och en gång förra veckan - trots att jag haft både unghästar och "problemhästar". Peppar peppar... Däremot har jag väl fått ett och annat lekfullt tjyvnyp (som oftast bara tar i jackan/byxorna) och några griniga hugg i luften. Jag försöker anpassa min reaktion mot situationen och hästens mentalitet, så jag kan inte säga att jag har en standardreaktion. Jag kan allt ifrån ignorera, via stampa i golvet och morra, till bita tillbaka eller slå till ordentligt. Är det en häst man känner vet man ju om ungefär vad som krävs för att markera och om man ska vara beredd på att hästen "nitar tillbaka" om man flyger på den.

Däremot är jag olämpligt klemande mot min ytterst bortskämda fyraåring som liksom gärna vill hålla saker i munnen. Grimmor, grimskaft, tyglar, mattes luva, dragkedjespännet, en hovkrats eller vad han nu kan få tag i. Vem hade trott att jag skulle klema bort en häst på det där viset?!? :crazy::eek:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 194
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
727
Senast: Amha
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 873
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 506

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka