Hur hantera person man absolut inte tål?

chandelier

Trådstartare
För att göra en lång historia kort:
För ett tag sedan hade pojkvännen en bästa kompis. Kompisen gjorde saker och betedde sig på ett vis att varken jag eller pv längre tål att se personen än mindre höra hens röst...

Jag jobbar som butikschef i en liten butik. Vi har stora krav på service och att vi behandlar alla personer lika. Nu på senaste tiden har den här kompisen börjar komma in och handla hos oss och ska alltid prata om saker som jag ABSOLUT INTE kunde bry mig mindre om. Jag står ofta själv i butiken så kan inte gå undan när hen kommer.
Jag försöker att göra mitt jobb och vara trevlig utan att vara intresserad av vad hen pratar om och ställer inga följdfrågor. Jag vill bara ha ut personen ur butiken så fort som möjligt! Hen fattar såklart inte utan fortsätter babbla på i en evighet...
Jag mår uppriktigt dåligt av den här personen och är på dåligt humör resten av dagen när hen vart i butiken.

Helst skulle jag vilja säga åt personen att "Vi är inte vänner, jag vill inte prata med dig, försvinn härifrån", men jag kan ju inte förbjuda hen att komma in i butiken. Hur ska jag göra?

För ett tag sedan hade pojkvännen en bästa kompis. Kompisen gjorde saker och betedde sig på ett vis att varken jag eller pv längre tål att se personen än mindre höra hens röst...

Jag jobbar som butikschef i en liten butik. Vi har stora krav på service och att vi behandlar alla personer lika. Nu på senaste tiden har den här kompisen börjar komma in och handla hos oss och ska alltid prata om saker som jag ABSOLUT INTE kunde bry mig mindre om. Jag står ofta själv i butiken så kan inte gå undan när hen kommer.
Jag försöker att göra mitt jobb och vara trevlig utan att vara intresserad av vad hen pratar om och ställer inga följdfrågor. Jag vill bara ha ut personen ur butiken så fort som möjligt! Hen fattar såklart inte utan fortsätter babbla på i en evighet...
Jag mår uppriktigt dåligt av den här personen och är på dåligt humör resten av dagen när hen vart i butiken.

Helst skulle jag vilja säga åt personen att "Vi är inte vänner, jag vill inte prata med dig, försvinn härifrån", men jag kan ju inte förbjuda hen att komma in i butiken. Hur ska jag göra?
Eftersom det är i en butik hade jag nog sagt något i stil med "Trevligt att träffas. Nu tänkte jag passa på och kolla en sak på lagret, ha det så bra!".

@Monkie och @athena_arabians vårt lager ligger i en annan del av huset annars hade det vart klockrent att gå in dit!
Jag har försökt med "jag har lite mycket att göra nu" och sedan börjat plocka i butiken med resultatet att hen ställer sig bredvid och fortsätter prata... :(

@Monkie och @athena_arabians vårt lager ligger i en annan del av huset annars hade det vart klockrent att gå in dit!
Jag har försökt med "jag har lite mycket att göra nu" och sedan börjat plocka i butiken med resultatet att hen ställer sig bredvid och fortsätter prata... :(

Då får du säga att "Ursäkta mig men jag måste fokusera på jobbet nu".

Fattar drygskåpet inte då hade jag tagit upp det hela med chefen och kollegorna så de kan "rädda" dig.

Utnyttjar personen det faktum att du är låst till att stå där du står?
Alltså, hen vet att du inte vill prata men tränger sig på eftersom du inte kan gå undan. I så fall hade jag behandlat det som olämpligt beteende i från vilken kund som helst. Man ska inte behöva ta vilken skit som helst. Jag har tidigare jobbat i butik, och bara för att en kund var trevlig när hen sa saker som gjorde mig obekväm så betyder det ju inte att jag inte kan be personen att låta bli.

Kan du inte prata med dina kollegor om detta så kanske de kan rädda dig. Jag tror vi behöver hjälp här eller "chandelier" nu behövs du här, eller helt enkelt börja prata med dig om något jobbrelaterat efter att sagt kan jag hjälpa dig med något? Till den som pratar med dig. Det går faktiskt att säga till vederbörande att du inte vill ha kontakt med hen också pga av det som hänt. Hen får såklart handla i butiken men behöver inte söka upp just dig och prata med.

"Ursäkta, jag är inte så intresserad av det där längre, och måste ringa en leverantör/kund/kollega nu innan klockan 12, Hejdå"

Utnyttjar personen det faktum att du är låst till att stå där du står?
Alltså, hen vet att du inte vill prata men tränger sig på eftersom du inte kan gå undan. I så fall hade jag behandlat det som olämpligt beteende i från vilken kund som helst. Man ska inte behöva ta vilken skit som helst. Jag har tidigare jobbat i butik, och bara för att en kund var trevlig när hen sa saker som gjorde mig obekväm så betyder det ju inte att jag inte kan be personen att låta bli.

Hen är en extremt pratglad person som pratar jämt, alltid och hela tiden så fort någon bekant till hen dyker upp. Hen höll sig borta ifrån butiken ett tag efter det som hänt hände men är som sagt tillbaka nu.
Hade det vart någon av mina kollegor som var i den här sitsen så hade jag direkt sagt åt dem att det var okej att de bad personen att gå, varför är det inte lika lätt när det gäller en själv?

Kan du inte prata med dina kollegor om detta så kanske de kan rädda dig. Jag tror vi behöver hjälp här eller "chandelier" nu behövs du här, eller helt enkelt börja prata med dig om något jobbrelaterat efter att sagt kan jag hjälpa dig med något? Till den som pratar med dig. Det går faktiskt att säga till vederbörande att du inte vill ha kontakt med hen också pga av det som hänt. Hen får såklart handla i butiken men behöver inte söka upp just dig och prata med.

Absolut! De är medvetna om problemet men tyvärr är jag oftast själv här när hen dyker upp. Om hen handlar här även när jag är borta vet jag inget om.

Ibland finns det automatiska ringsignaler på mobilen. Kanske finns någon app om du inte har det i din grundtekefon. Appen fungerar så att Så kan du trycka på någon tangent och telefonen ringer.

Så tittar du på mobilen och säger artigt, ursäkta det är min chef eller jag måste ta detta.

Ibland finns det automatiska ringsignaler på mobilen. Kanske finns någon app om du inte har det i din grundtekefon. Appen fungerar så att Så kan du trycka på någon tangent och telefonen ringer.

Så tittar du på mobilen och säger artigt, ursäkta det är min chef eller jag måste ta detta.

Smart! Det ska absolut kollas upp :)

PanAm-smile, om du inte kan komma undan genom att helt enkelt be personen lämna dig ifred.

Stort, brett "leende" som väldigt tydligt inte är annat än en grimas, stadigt riktat mot personen du vill bli av med. Det krävs ganska mycket för att hen inte ska känna sig obekväm efter några minuter, samtidigt som du formellt uppfyllt kravet att vara trevlig mot kund...

Finns det inte någonting du kan tänkas behöva gå och göra ändå? Typ fixa nåt med kassan, hämta nåt i personalutrymmet eller liknande.

Larma på väktare som kan eskortera bort henne, det hade jag LÄTT gjort! :devil:

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 966
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 807
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Trigger varning om psykisk ohälsa. Kort fattat historia, så har jag sen redan som barn mått dåligt till och från. Problem med skolgång...
Svar
18
· Visningar
1 062
Senast: Rosett
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 850
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka