R
Raderad medlem 6459
Gud, ni skriver så mycket vettigt. TACK för er input allihop!
(Och ja, Villanelle! )
Tack för ditt inlägg!
Så ska jag försöka tänka. "Det gick inte den här gången" istället för "jag misslyckades, vad DÅLIG jag är". För mig blir det lätt nattsvart - funkar det inte på en gång för mig så tänker jag att jag aldrig kommer klara det. Och det blir ju tufft i längden liksom.Eller rättare sagt: om jag varit med om det så har jag inte uppfattat det som lika stort misslyckande som du gör. Är det en miss som faktiskt får konsekvenser över tid så har jag nog klarat att tänka ”Ok, det gick inte den här gången. Jag är alltså inte slut som människa om jag missar, som du verkar se dig som. Och det handlar nog om något annat än det aktuella fallet, det handlar om ett litet hål i dig som du behöver fylla igen, ett hål som handlar om att du knyter ditt värde till prestationer.
Ja! Så brukar jag också tänka. Vi jobbade mycket med det när jag gick i KBT.Men jag känner igen känslan. Varje gång under åren som jag fått ett jobb eller gjort en prestation som fått mycket erkännande så har jag tänkt ”Jösses vad jag lyckats lura dem igen, de ser inte hur dålig jag egentligen är”. Den sortens känslor kanske man kan försöka KBT:a bort? ”Jaha, där kom den tanken igen, den kastar jag över axeln”. Inte gå in i tanken och inte värdera den.
(Och ja, Villanelle! )
Jag var länge så dålig på att hantera misslyckanden att jag helt enkelt inte försökte ordentligt, eller alls.
Precis! Jag gick i två år med ett jobb jag avskydde eftersom jag inte vågade söka mig vidare i rädsla för att jag inte skulle få ett jobb jag tyckte om. Dvs, jag var så rädd för att misslyckas att jag inte ens sökte jobben.Jag är oerhört rädd för att misslyckas - så pass rädd att det blir en självuppfyllande profetia i form av att jag inte gör saker som jag egentligen vill (och borde göra). Resultatet är att jag inte misslyckas, men det i sig är ju det ultimata misslyckandet, eftersom jag inte vågar utmana mig och därför stagnerar.
Jag tror du har SÅ rätt verkligen. Men det är så himla svårt! Jag ska försöka jobba på det, lite försiktigt sådär.Men jag tror att man måste börja våga misslyckas lite mer för att avdramatisera det och att inse att livet oftast inte står och faller med att man misslyckas i en prestation, utan att man kan se det som tillfällen att lära sig och utveckla sig. Det är åtminstone ungefär där jag befinner mig i processen när det kommer till att våga misslyckas. Jag tror också att man ska våga prata om sina misslyckanden.
Vad roligt att tråden har hjälpt dig! Mig har den hjälpt jättemycket redan, så himla mycket vettiga tankar kring ämnet som verkligen hjälper mig att avdramatisera det hela och att hitta strategier för att hantera tankarna.Det kändes faktiskt riktigt bra att skriva det här! Tack för en viktig tråd och jag hoppas att du och jag och alla andra hittar vägar att hantera känslor och rädslor som misslyckanden ger upphov till.
Ja, jag vet! Men min hjärna fungerar verkligen så. Antingen gör jag det perfekt och super på första försöket eller så kommer jag ALDRIG att klara det. Jag fattar ju nu att det är nåt jag måste jobba med, att inte se saker som så himla definitiva hela tiden. Att inse att bara för att nåt inte funkade nu betyder det inte att det aldrig någonsin kommer att funka.Jag tänker också på det är här med att det låter så definitivt att misslyckas med körkort eller utbildning eller jobbintervju, som att det bara finns en chans och det var den. Så är ju inte livet.
Tack för ditt inlägg!