Har inte orkat längre än såhär pga migränbakfylla men ....
@Amha Men det här är en big deal faktiskt. För mig i alla fall. Det är ingen pyttegrej som jag kan tänka "äsch, det spelar ingen roll" utan något större. Det är alltså inte typ ett fel jag gjort utan mer jag kuggade uppkörningen/sumpade jobbintervjun/blev aldrig godkänd på utbildningen. Typ. Dvs man får leva sen med konsekvenserna av sin fuck up liksom.
Jag minns inte om jag varit med om något i den genren. Eller rättare sagt: om jag varit med om det så har jag inte uppfattat det som lika stort misslyckande som du gör. Är det en miss som faktiskt får konsekvenser över tid så har jag nog klarat att tänka ”Ok, det gick inte
den här gången. Jag är alltså inte slut som människa om jag missar, som du verkar se dig som. Och det handlar nog om något annat än det aktuella fallet, det handlar om ett litet hål i dig som du behöver fylla igen, ett hål som handlar om att du knyter ditt värde till prestationer. Jag tror att mitt hål fylldes igen lite med åren, faktiskt, när jag hade misslyckats med tillräckligt mycket och världen inte hade gått under en enda gång.
Men jag känner igen känslan. Varje gång under åren som jag fått ett jobb eller gjort en prestation som fått mycket erkännande så har jag tänkt ”Jösses vad jag lyckats lura dem igen, de ser inte hur dålig jag
egentligen är”. Den sortens känslor kanske man kan försöka KBT:a bort? ”Jaha, där kom den tanken igen, den kastar jag över axeln”. Inte gå in i tanken och inte värdera den.
I grunden tror jag att det är detta du behöver komma åt. Jag var likadadan under mina presterande år så jag förstår känslan precis:
Alltså ja. För mig hänger mitt värde mycket ihop med mina prestationer. Jag är vad jag gör. Jag vill inte ens veta hur jag skulle reagera på att bli arbetslös till exempel, vem är jag ens om jag inte har ett bra jobb som jag är duktig på? Det har varit ännu värre och jag tycker att jag blir bättre men uppenbarligen faller jag fortfarande helt ihop vid lite större fuckups.
(Villanelle
Hon tar ingen skit, det ska inte du heller göra, allraminst från dig själv)