Hur hantera en stegrande häst

lizzie

Trådstartare
Från marken?? Finns ju trådar med tips på vad man kan göra för att få ner en stegrande häst när man rider. Men hur gör man när man är på marken??

Tränar ledarskapsövningar med min pålla för att få henne mer trygg. Hon har lite väl mycket nerver på utsidan av kroppen för att det ska vara nyttigt :angel:. Funkar för det mesta bra. Hon stannar när jag stannar. Går bakåt när jag går bakåt. Går jag med myrsteg framåt så går hon jättesakta och är noga att hålla sig där hon blivit placerad, osv.

Är mycket ute och går med pållan för tillfället eftersom jag är sadellös. Under promenad så ändrar jag tempo i princip hela tiden för att ha hennes uppmärksamhet på mig. Bara gå och strosa funkar inte får då hittar hon bara saker att bli rädd för.

Tyvärr så flippar hon ur ändå trots våra ledarskapsövningar och då går det snabbt och hon är inte det minsta kontaktbar.

Vid vår promenad idag så flippade hon ur för att en ryttare kom ikapp oss bakifrån, men som vek av en annan väg efter en stund. Min pålla blir vansinnigt stressad när hon ser en annan häst när vi är ute, vare sig jag rider eller ute och går med henne. Denna gången så fick hon för sig att hon skulle följa efter hästen som försvann en annan väg. När hon inte fick det så började hon studsa runt och stegra sig och försöka springa över mig.

Jag var noga med att se till att jag hela tiden befann mig vid sidan om henne för att inte bli träffad av frambenen eller översprungen, dessutom försökte jag få henne att vända FRÅN mig så att vi kunde fortsätta hemmåt. Det var en sträcka på 200 meter som vi bråkade oss fram. Jag upplevde det som att hon blev asförbannad för att hon inte fick följa efter den andra hästen.

Vid en annan promenad så hann jag inte med, utan då stod hon helt plötsligt bara rätt upp och sparkade med benen och trasslade in sig i grimskaftet. Det resulterade i att jag tappade häst:devil:, som tur var så sprang hon hem och hon klarade sig utan skador. Så det enda jag tänkte på idag var att jag inte fick tappa henne eftersom vi var längre hemifrån och hon skulle säkert springa efter den andra hästen. Så här sitter jag nu med en "söndersliten" axel och funderar på om det går att lämna gården med den lilla apan.

Hur ska jag träna bort detta ofog?? Om jag inte kan hantera henne från marken när vi möter andra hästar, så kommer det absolut inte funka i ridningen :crazy:.

Tips mottages tacksamt!

/Lizzie

Sv: Hur hantera en stegrande häst

Jag skulle leda i träns, deltatygel och långlina så jag kunde backa bort en bit när hon stegrar.

Jag skulle leda i träns, deltatygel och långlina så jag kunde backa bort en bit när hon stegrar.

Jag har träns, delta och lång lina. Dessutom hjälm och handskar på mig.

När hon stegrar sig så är ju risken stor att hon trasslar in sig i linan. Kommer hon upp så kastar hon sig åt sidan och då börjar det bli farligt. Framför allt när man är på en allmän väg.

Ston och deras humör :devil:

/Lizzie

Detdär är ett högst oacceptabelt beteende som du måste ta itu med omedelbart!

Hade jag varit du så hade jag för det fösta satt kedja i grimman (alltså genom sidoringarna, under hakan) och se sen till att ha antingen longerlina eller ett rejält långt grimskaft.
Sen är det viktigt att du är lyhörd för NÄR hon kommer få ett spel... Direkt när hon börjar resa sig rycker du snabbt till (ETT ryck) och kompletterar med ett dovt NEJ!

När hästen står still närmar du dig sakta och med lugnande röst berömmer du för att din order blev åtlydd..
Att med hjälp av röstläge korrigera, berömma eller banna din häst är ett mkt bra medel har jag kommit fram till. I förlängningen kommer du enbart att behöva använda din röst..

Det går helt enkelt inte att ha en häst som håller på så, springer omkull eller "tränger" dig..
Den söker sig till dig för att få trygghet, men tyvärr är de ju inte riktigt medvetna om att de inte passar som knähundar.. ;)

Viktigt: Att vara koknsekvent - fel bestraffas på samma sätt, alltid!.. och när hästen slutar.. beröm.. massor av beröm. Gott uppförande skall alltid belönas.
Lycka till!

Jag skulle ta henne i en repgrimma och ett leadrope efter som leadropet är långt så du kan få distans från hästen när den reser sig.. och när hästen väl står skulle jag nog bara vänta tills hon kom ner igen, och när hon är nere , få henne o springa runt mej på en volt, lr vända henne ett par varv lr nått exempelvis genom att flytta bakdelen ett par varv .. nått som blir jobbigt för hästen, sen skulle ja bara börja gå åt de hållet ja ville igen, reser sig hästen igen då, så upprepar ja samma sak.. för då inser hästen tillslut, att de blir bara jobbigare om den reser sig för då får den "jobba" när den kommer ner, och för de mesta så tar hästarna de lättaste alternativet och i de här fallet blir de ju att föjla efter mej vidare på promenaden...
det kan bli väldigt tålamods krävande när de gäller vissa hästar, men de har funkat hitills för mig i allafall.

hoppas det löser sig för dig, och lycka till nu:D

Grimma och kedja kanske skulle funka om jag håller till och tränar i hagen. Men när jag ger mig ut på promis på vägarna så vill jag nog ha träns på.

Min dam är en känslig och lättstressad individ. Jag måste alltid vara konsekvent och tydlig med henne, hon blir bara förvirrad annars. Dessutom så går det inte vara "hårdhänt" för då hamnar man i en konflikt som inte går att lösa, utan man måste ha henne "med sig" hela tiden.

Det betyder inte att jag mesar med henne om hon är olydig eller försöker springa över mig. Det är inte tillåtet att "sitta på min axel", även om det är något som är läskigt. Så länge jag kan upprättahålla kontakten så funkar det. Är något läskigt så är det OK att stanna och titta, får alltid beröm när hon sedan kan gå förbi det otäcka.

Hon vet mycket väl vad "nej" betyder. Oftast så räcker det med att jag börjar harkla mig, så hon lyssnar väldigt bra på rösten.

Utom då hon flippar ur... :crazy:

Vad är det som gör att en kuse blir vansinnigt stressad över att möta en annan totalt främmande häst? Dessutom blir hon skitförbannad när hon inte får följa med den andra hästen.

Kan tillägga att det är inga problem att lämna hästkompisen kvar hemma i stallet. Så gå hemifrån ensam - det är INGA problem alls, trots att kompisen står och gallskriker övergivet i stallet.

/Lizzie

Jag skulle ta henne i en repgrimma och ett leadrope efter som leadropet är långt så du kan få distans från hästen när den reser sig.. och när hästen väl står skulle jag nog bara vänta tills hon kom ner igen, och när hon är nere , få henne o springa runt mej på en volt, lr vända henne ett par varv lr nått exempelvis genom att flytta bakdelen ett par varv .. nått som blir jobbigt för hästen, sen skulle ja bara börja gå åt de hållet ja ville igen, reser sig hästen igen då, så upprepar ja samma sak.. för då inser hästen tillslut, att de blir bara jobbigare om den reser sig för då får den "jobba" när den kommer ner, och för de mesta så tar hästarna de lättaste alternativet och i de här fallet blir de ju att föjla efter mej vidare på promenaden...
det kan bli väldigt tålamods krävande när de gäller vissa hästar, men de har funkat hitills för mig i allafall.

hoppas det löser sig för dig, och lycka till nu:D

Det går inte att få henne att röra sig i någon liten volt eftersom hon är så stressad att hon inte är mottaglig för något. Har ett långt rep med läderflärp längst ut, om jag så sopar till henne allt jag har med flärpen så märker hon ingenting.

Jobbar jag henne från marken i t ex tömkörning eller longering på bana så är det inga problem med stegringar. Detta beteende har hon börjat med nu vid promenader (har haft henne 1,5 år).

/Lizzie

Som jag skrev.. det gäller att veta sekunden innan hon "flippar" att det skall hända.. Inte det lättaste egentligen, men jag tror nog att du kan avgöra det, för du verkar väldigt "synkad" med din häst iaf..

VAD som sen får hästar att flippa.. och HUR de flippar.. det finns säkert lika många teorier som det finns hästar.

Jag kan dra ett exempel. Jag är stallchef i ett mindre privatstall, där bl.a att släppa ut alla hästar varje morgon ingår i arbetsuppgifterna.
Dessutom skadade jag ett finger i min vänsterhand för ett par månader sen, och har inte full kraft i den handen och måste därför förlita mig på enbart min höger. Anyway..

En av hästarna fick ofta "flippar".. rusade ut på stallplanen, stegrade, fäktade, trängdes och bar sig väldigt illa åt.
Dock var han inte okontaktbar på något sätt..
Efter mkt gråt och tandagnisslan, ömma handflator från grimskaft som "bränt" mig o.s.v. har vi hittat hem.. :)
Han vill inte LEDAS ut till hagen.. han vill bara ha sällskap.. ;)
Vi mysar lite i boxen medan jag sätter på grimman.. och sen får han gå på långt grimskaft (och kedja för säkerhets skull) ut under småprat och beröm från mitt håll..
...och peppar-peppar så funkar det!
Det viktiga är att inte ge upp.. och det tror jag inte du kommer göra, utan hitta dendär balansen mellan dig och hästen.

Som jag skrev.. det gäller att veta sekunden innan hon "flippar" att det skall hända.. Inte det lättaste egentligen, men jag tror nog att du kan avgöra det, för du verkar väldigt "synkad" med din häst iaf..

VAD som sen får hästar att flippa.. och HUR de flippar.. det finns säkert lika många teorier som det finns hästar.

Jag kan dra ett exempel. Jag är stallchef i ett mindre privatstall, där bl.a att släppa ut alla hästar varje morgon ingår i arbetsuppgifterna.
Dessutom skadade jag ett finger i min vänsterhand för ett par månader sen, och har inte full kraft i den handen och måste därför förlita mig på enbart min höger. Anyway..

En av hästarna fick ofta "flippar".. rusade ut på stallplanen, stegrade, fäktade, trängdes och bar sig väldigt illa åt.
Dock var han inte okontaktbar på något sätt..
Efter mkt gråt och tandagnisslan, ömma handflator från grimskaft som "bränt" mig o.s.v. har vi hittat hem.. :)
Han vill inte LEDAS ut till hagen.. han vill bara ha sällskap.. ;)
Vi mysar lite i boxen medan jag sätter på grimman.. och sen får han gå på långt grimskaft (och kedja för säkerhets skull) ut under småprat och beröm från mitt håll..
...och peppar-peppar så funkar det!
Det viktiga är att inte ge upp.. och det tror jag inte du kommer göra, utan hitta dendär balansen mellan dig och hästen.

Visst är det skönt när man hittat ett sätt som fungerar utan en massa bråk :D.

I ridningen så funkade det bättre och bättre att hantera hennes stress mycket tack vare "verktyg" som jag fått genom min tränare. Handlade om små saker, men ack så betydelsefulla, för att jag skulle kunna hantera damen utan krig.

Att vi är tillbaka till ruta 1 nu är nog antagligen för att hon fått vila i princip hela vintern utan olika orsaker. Så hon tycker ju egentligen det är vrålkul att få komma ut att se något annat än hagen, men det är precis som om helt plötsligt blir lite för mycket.

Idag så blåste det, kommer ikapp en häst bakifrån, samtidigt som vi går förbi en hage med en ensam häst i som naturligtvis kom springande mot staketet. Och innan man inte blinka så har man en häst som fullkomligt exploderar :crazy:

Det jag var nöjd med var att jag lyckades hålla henne kvar och få henne att ta sig åt rätt håll (hemåt) även om vi gick på tvären på vägen. Mina grannar undrade väl vad jag härjade efter :o. När vi väl kommit ett par hundra meter så släppte stressen hos pållan lika fort som det hade slagit till och hon förvandlades till ett fogligt lamm. Tur det eftersom jag var helt slut och min man som var med som sällskap var ett nervrak :D

Det jag hoppas på är att det handlar om någon typ av överskottsenergi och att det släpper när hon är mer igång. Förhoppningsvis är min ena sadel på gång, så jag kan komma igång att rida. Eller om jag ringer efter en kamikazepilot :angel:

När det gäller stegringar och man rider så ska man ju vara snabb med att få ner huvudet. Så det var det enda jag kunde tänka på idag när hon höll på och for runt på vägen. Att jag var tvungen att hålla mig vid hennes bog och hålla i huvudet på henne.

Ville inte ha en stegrande häst på asfaltsvägen med risk att trassla in sig i rep eller gå omkull osv.

/Lizzie

Oilika hästar reagerar olika men. En ide kan vara att böja henne. Är hon rak i hals och kropp kommer hon lättare upp från marken. Böj in skallen och försök hålla henne kort.

En annan ide kan vara inspänningstyglar. Min ena häst har haft en förkärlek för att gå på bakbenen och även hoppa på en. Med inspänningstyglar (såna som går från bett till longergjordens sidor. ) blir det betydligt svårare att bråka men det finns också en större skaderisk för hästen OM den lyckas komma ifrån dig.

Jobba på med övningarna men ha alltid träns, (kanske spö) och hjälp på. Själv är jag inte så glad i delta eftersom jag vill kunna påverka en bettring i taget vid behov.

Jag lånar lite av din tråd, hade tänkt skapa en liknande själv, ber om ursäkt ;)
Jag har ungefär samma problem, dock går det inte att skylla på sto-fasoner för detta är en valack men dock lite hingstig "titta på mig". Han promeneras 1-2 gånger per dag och rids en timme, går i hage (läs liten lerig sjukhage) en timme 5 dagar i veckan, ensam eftersom anläggningen ligger i centrala sthlm. Så på promenaderna har han ju en otrolig överskottsenergi, har han inte blivit riden är det nästan ingen idé att gå ut. Denna energi har lätt till att han börjat stegra senaste månaderna. Vilket är ett stort problem eftersom jag känner att jag inte kan lita på honom till 100%. Jag har faktisk tappat honom då ett gäng militärer kom travande emot oss och fick linan bakom ett framben när han stegra. Leder med stigbett och longeringslina :crazy: så jag var ju lagom förstörd när jag hann ikapp honom (stod och beta, inga skador). Ägaren vet om att han gör detta och jag ansåg själv att jag inte borde gå med honom mer men det tyckte ägaren att jag absolut skulle fortsätta med om jag inte var rädd för honom, vilket jag absolut inte är, är väldigt lugn hela tiden men kanske inte så bestämd som jag borde vara. Har ju klarat av honom utan större problem i ett halvår så det känns ju dumt att sluta promenera nu, är ju trots allt skötare. Han stegrar även med vuxna hästkunniga män, så det är en väldigt stark häst. Det konstigaste är att han inte bryr sig så mycket om det skarpa bettet, jag är ytterst försiktig med de men när han väl "flippar" bryr han sig inte minsta lilla om obehaget i munnen (måste ju iaf hålla i hästen). I stallet är han väldigt lydig, utanför stallet går det oftast bra, han stannar, ökar, minskar, flyttar bakdel/framdel, går på lång lina och backar genom kroppsspråk och röstkommandon. Svaret är egentligen enkelt, jag borde hålla mig runt stallet vilket jag i nuläget gör men de vore ju kul att kunna gå 20 m till för att beta. SÅ vad gör man med en sån häst? Stegra kan ju inte va acceptabelt hur mycket energi hästen än har? Han kan ju inte som en konvalecent häst gå drogad året runt? Hur gör man för att behålla kontrollen när en häst springer förbi och man inte sitter på ryggen?
Ledsen för långt inlägg

Oilika hästar reagerar olika men. En ide kan vara att böja henne. Är hon rak i hals och kropp kommer hon lättare upp från marken. Böj in skallen och försök hålla henne kort.

Rak i hals o kropp är ju bara förnamnet... så det var nog ren "instinkt" att hålla henne kort och försöka få in skallen på henne. Man hinner ju inte tänka så himla mycket när väl händer, det har man ju liksom inte tid med.

/Lizzie

Trådkapning är OK :D kan du ha nytta av tips som jag få så Varsegod!

/Lízzie

Lite råd, inte säkert att det fungerar på era hästar, men har funkat på min unghäst:
När ni är ute och går, ha repgrimma och långt grimskaft, inget träns och bett som kan göra illa hästen i munnen.
När ni är ute ska hästen gå BAKOM den som leder, vilket visar vem det är som är ledaren.
När min häst gjorde minsta ansats till att resa sej så stampade jag hårt i marken samtidigt som jag gav ett kort kraftigt ryck i grimskaftet och sa "nej!"
Hon gick ofta och slängde med huvudet innan hon tänkte stegra sig.

Försöker häste ändå så börja snurra änden på grimskaftet som en "propeller". går den då för när får den en smäll av grimskaftet.

Hoppas att det blir bättre, aldrig kul när det blur så, det är ju ändå så stora och tunga djur.

Mvh Sandra

Vet precis hur det är med stegrande unghäst det som gör en förbryllad är att dom annars är så otroligt lydiga ,förrutom när dom flippar ut ...........tack och lov så går min ner med ett lätt ryck och ett skarpt nej...Men det är inte kul och man vill gärna få bukt med det omedelbart..

Jag har aldrig förstått de här med skarpa bett, kjedjer o sånt som man ska ha i käften på en häst som stegrar, de finns mer humana sätt att lösa de på.. att ha ett skrapt bett i munnen o rycka o slita i, kan utan större problem skada hästen och är hästen ung kan den dessutom få men för livet av de.. och hata att bli tränsad osv.. Och kedja kan oxå ge rätt fina sår i munnen på hästarna..
Och klara man inte av att leda sin häst utan skrapa bett inspänningar kedja osv.. kanske man ska fundera på o byta inriktigt till nått annat djur? hamster eller nått tillexempel? dom är lätta, springer dom iväg e de ju bara plocka upp dom:)

Nej men visst de är stora djur, och de är farligt när dom börjar resa sig o springa över en, men ja tycker inte de är nog anledning för att skada hästen.. Eller är det de?

de här inlägget bev rätt OT:angel:

Lite råd, inte säkert att det fungerar på era hästar, men har funkat på min unghäst:
När ni är ute och går, ha repgrimma och långt grimskaft, inget träns och bett som kan göra illa hästen i munnen.
När ni är ute ska hästen gå BAKOM den som leder, vilket visar vem det är som är ledaren.
När min häst gjorde minsta ansats till att resa sej så stampade jag hårt i marken samtidigt som jag gav ett kort kraftigt ryck i grimskaftet och sa "nej!"

Försöker häste ändå så börja snurra änden på grimskaftet som en "propeller". går den då för när får den en smäll av grimskaftet.

Hoppas att det blir bättre, aldrig kul när det blur så, det är ju ändå så stora och tunga djur.

Mvh Sandra

:bow::bow:

Repgrimma eller grimma och stigbett. Alltså två grimskaft då.

Jag tycker repgrimma är det effektivaste när de trilskas, knycker man tag i den brukar det bli tvärstopp med en någorlunda känslig häst. Och ha ett långt grimskaft, åtminstone 3,5 m så du kan stå rätt långt ifrån om det skulle gå illa. Fungerar det med att få hennes uppmärksamhet om du driver henne runt dig så hon får avreagera sig lite? Några andra mer konkretat ips har jag nog inte..

Det man brukar säga är ju att du måste få hästet att korsa bakbenen genom att snurra henne, då kan de inte göra nånting annat än att forsätta runt.

Senast ändrad:

Mvh Sandra

När jag leder min pålla så placerar jag hennes huvud i min axelhöjd och där går hon utan problem. Jag vill INTE ha henne helt bakom mig eftersom jag vill ha koll på henne eftersom hon är otroligt alert och vaken och lätt flippar ur om hon får syn på något som hon upplever som farligt. När hon är på gång att resa sig pga bus så hinner jag också stoppa det då hon gör som din häst - slänger med huvudet. Behöver inte ens rycka i grimskaftet, utan då räcker det med att jag ryter ett "nej".

När hon flippar ur och stegrar sig pga att hon blir rädd eller stressad så hjälper det inte ett dugg att snurra med grimskaftet. Har ett långt "westerngrimskaft" med läderflärp så jag får bra snurr på det.

Det funkar annars jättebra att promenera med henne, hon går vid min axel i mitt tempo, vare sig jag går fort, med myrsteg, backar eller stannar.

Utan det är just när vi träffar på andra hästar som hon blir så vansinnigt stressad att hon inte är kontaktbar.

/Lizzie

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 913
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 777
Senast: co-SMAD4
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 413
Senast: Roheryn
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 281
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama