Hur håller ni era innekaniner nöjda?

SpanskaLoppan

Trådstartare
Jag är otroligt sugen på att skaffa kanin igen... Men då jag såg att min förra kanin inte var riktigt nöjd med livet som innekanin har jag blivit lite osäker på om jag vågar...
Bor i lägenhet och visserligen kan man gå ut med kaninen men jag vet själv att det inte kommer bli av varje dag och att ta ut en innekanin mitt i vintern(har jag fått lära mig)är inte bra.

Vad gör ni med era innekaniner? Hur länge springer de lösa i lägenheten/huset per dag? Tränar ni något?

Min förra var väldigt aktiv och social kan tilläggas och jag älskade det! Men å andra sidan ledde det till konstant dåligt samvete över att jag inte hade mer tid till just honom... Kanske det kan funka bättre om jag hittar en kanin som är lite lugnare?

Sv: Hur håller ni era innekaniner nöjda?

Instängda bara nattetid då vi bodde i lägenhet. Dock inte tillträde till alla rum.
Tog in pinnar att gnaga på, fick kartonger att gnaga på/sitta i/hoppa upp på.
Sen satt de ofta med i soffan framför tvn också.

Vår kanin får vara ute på kvällarna en stund när vi kollar på TV, hon springer omkring och leker med hunden...sååå söta. :love:

de första du ska tänka på är att INTE ha kaninen i samma rum där en tv finns påknäppt. en teve som är på även om ljudet är av, ger ifrån sig ett högfrekvens ljud som är plågsamt för kaniner, alla människor hör inte ljudet, (jag hör det) men kaniner är väldigt känsliga...
sen är det precis så som du skriver, det är inte alls bra att flytta ut en kanin mitt i vintern, det blir alldeles för stora temperatur-omväxlingar, och kaninen löper stor risk att bli sjuk, och i värsta fall dö.
när jag hade mina kaniner inne, sprang de lösa i hallen och i mitt sovrum, där buren stog. jag byggde en "lekstuga" till dom :D, en stor plattform med toalåda på, en stor träram med jord i, sådde även gräs där i, de fanns även små godisgömmor, små krypin där de låg godbitar gömd, där trivdes dom och hade kul. tänker du skaffa bara en kanin, så bör du ha mycket tid över till att umgås med den. kaniner är inte ensamdjur och jag skulle föredra att du hade 2. men de bestämmer du ju själv. jag hade 3 systrar och deras mamma och pappa. (pappan kastrerades) jag tog också in stora grenar. sommar som vinter, dom kröp omkring i löven, hoppade över osv. :p sen stog det små trähus lite här och var, med plant tak så de kunde hoppa upp, med olika höjder... :banana:

Senast ändrad av en moderator:

Mina kaniner har alltid fått vara lösa i lägenheten (sen får man ju gömma sladdar och sånt ;) ) Stängde in dem om nätterna när jag bodde i en 1a för annars stördes jag av att de hoppade runt om nätterna. Mina har iaf varit nöjda med att få hasselkvistar och lite halm att gnaga på, så jag har inte tränat något med dem.

Min Ingemar får skutta fritt i huset när jag är hemma, åker jag iväg eller jobbar så får han vara i sin bur. Likaså när jag jobbar.

Min kanin är lös i ett rum dygnet rum och ibland under uppsikt får han vara i hela huset, det bri han väldigt trött av (mycket att kolla på).

Det bästa sättet för min del är att trickträna några gånger i veckan, ibland en stund varje dag (ger honom pelletsen som belöning), annars brukar jag ge honom en sån där boll som jag lägger pelletsen i, tar iaf en stund för honom att få ut den. Har även lagt godis i plastburkar med lock som han fått kämpa ltie med.

Annars är jag också lite rådvill vad jag ska hitta på till honom. Bäst hade väl varit att kastrera honom så han kunde få en kompis, det är ju en hel del stimulans men just nu känns det inte så aktuellt.

Har du Bilder på lekhuset? Behöver lite inspiration, tänkte bygga ngt till min men vet itne riktigt vad.

Jag har två kaniner, just för att slippa det dåliga samvetet... :angel: Nä, men de har väldigt mycket sällskap av varandra. På dagen/kvällen är de lösa i huset (de bor hos mina föräldrar just nu) men nätterna får de sitta i buren. :)

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 708
Hästhantering Har ni fånghästen själv? Tillsammans med andra fånghästar? Tillsammans med friska hästar? Jag har sedan en av mina hästar fick fång...
Svar
14
· Visningar
2 159
Senast: taccotad
·
Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 321
Senast: Loons
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
410
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama