Hur hade ni gjort??

H

Havregryn

Min ettåring är lite för tunn än, visseligen växer han så de knakar just nu mne några kilo till vill jag ha honom upp.

Han går i en gräshage ute 13 h om dygnet, endast 2 hästar i en kt stor hage s de hinner växa nytt gräs i om gångar så de hinner aldrig beta ner hagen.

I kaftfodre mängd får han 2 kg korn och 2 kg groov och vissa tillskott.

För några dagar sen km han lös från boxen på natten och hade vaut och ätit mkt av morgonhinkarna i stallet, fick lite kolik känningar så jag drog ner på de mesta av kraftfodret så han bara fick lite när de andra fick.

Annars har han varit fruktansvärt dålig på att äta hö, max 6 kg under en period på ca 10 h. Han har alltid skitit i höet och stått och väntat till kraftodret ramlar ner i krubban. Men nu efter att han fck så lite kraftoder rensade han hela hönätet som innehåller 10 kg hö.

Då är frågan jag funderar på? Tänker jag hel fel på om jag drar ner på kraftodret just för att han ska äta mer hö. Jag tänker mig att kornet bort och endast groov och tillskotten kvar?

Är jag helt ute och cyklar i mina tankar? Eftersom han äter ju i hagen färskt gräs snart ska han ut på bete 24 h om dygnet. Kanske kan dra ner på kraftodret ännu mer och lägga upp 2 hönät och se hur mkt han äter?

(tillskotten har får är selen,b-viamin och linfrön)

Sv: Hur hade ni gjort??

Knuffar upp?? helt fel tid, folk kanske inte sitter på buke just nu som kan hjälpa mig i mina tankar..

Din åring behöver aminosyror särskilt lysin för att växa rätt. Bara ett riktigt superhö med över 100 gram råprotein per kg ts kan ge din häst tillräckligt av den varan. Om han är tunn över ryggen är det nog aminosyror som fattas.

Det dröjer väl åtm någon månad innan han kan försörja sig på det första betet (som är lysinrikt). Det viktigaste tillskottet om du inte har ett superhö är därför ngt som innehåller mkt lysin. Havre är bättre än korn men bättre ändå är lusern alternativt ett proteinkoncentrat som raps eller soja eller blandningar därav. K Grov innnehåller sannolikt mindre lysin än havre (de uppger inte mängden det är min egen skattning). Så här på förbetessäsong kanske det är onödigt att köpa en säck proteinkoncentrat som inte kommer att gå åt på ett tag. Kanske luserntillägg är enklaste, det räknas som ett grovfoder. HH

när du skriver någon månad blir jag orolig, han ska på hingstbete om mindre än en månad är betes släppet kommer han alltså inte klöarar sig på bara de betet?

har för lite mer än en månad sen flyttat hästarna till detta stall de står nu på, efter han kom dit börkade han växa mkt jämnare och finare oc har hållit den linjen.

Tunn över ryggen? Magen skulle jag säga. el? Vad menas med tunn över ryggen?

tunn över ryggen= omusklad och "toppig"
ett litet tips till dig pröva mustang protein+ det är ett bra pelleterat foder som oxå finns i andra varianter som du kan gå över till när hästen vuxit färdigt.

alltså s¨här ser han ut, tog kortet idag i stallet så kanske inte sne bästa

9177075.jpg

tyckr inte att han tunn över ryggen mer att han är tunn över magen..

Jag tycker inte han ser farligt tunn ut alls för att vara en ettåring, du kan nog inte räkna med att han skall se ut som en vuxen häst i hullet. Periodvis när de växer mycket blir de så här, opropotionerliga och anskrämliga, på min ettåring har den förut så fina överlinjen ramlat ner men han är jättefin i hullet och jag vet att när han kommit ikapp sig igen är den tillbaka. För övrigt är han så överbyggd (som även din såg ut att vara?) bak just nu att allt han gör är i rejäl nedförsbacke, svårt att tro att han kunde trava för en månad sedan... ;)

Helena, vårt hö hade värdena 108g/kg TS och 59g smrp/kg foder, borde lysinet räcka i detta?

nje de räknar ag inte heller med men man kan verklogen spela på hans revben, eller kanske jag bara överreagerar?? Hmm..

ja överbyggd är även min lille men unte så överbyggd som har var nör han kom utan han har jämnat till sog och hoppas han kan hållen en jämn växt nu. (syftar på trådne på avel om vad de kan bero på hur de växer).

men i alla fall, kanske jag över reagerar och ska bara forsätta i samma stil då han för övrigt är en glad liten skit med glimten i ögat.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 029
Senast: Twirro
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 727
Senast: emma-vsm
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 054
Senast: netschjen
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 256
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar