Jag kan bara svara för vad jag skulle ha gjort och kommer att göra,och vet vad en i stallet har gjort med sin gamling nyligen.
Själv är jag inte 100%igt ridintresserad,utan det är en sak som medföljer mitt hästeri,jag har numera två st. egna inackorderade,och visst känns det i plånboken,men jag har valt att ha det på detta vis och står för det i fortsättningen också.Och om det är förvånande,så är det faktiskt en kostnad som medföljer att ha häst,oftast rätt dyrt också.
Jag vet i allafall med min ena,om han nu blir gammal och trött,så kommer jag att ta bort honom,för hans skull,inte behålla honom för mina egoistiska känslors skull,även om jag precis har fått "hem" honom igen.Han har pålagringar och hovbroskförbening fram,och den dag han börjar må dåligt utav det,eller hans kroniska bronkit,ja då får han vandra vidare till Trapalanda.Han lider inte utav att få dö värdigt med flaggan i topp.Varför ska jag ha honom kvar tills han ser ut som ena ponnyn i stallet som var 32 år i höstas när han avlivades,mager,halt och lyckt och ingen direkt gnista kvar.
Vi hade nyligen en häst som togs bort,24 årigt hbl,som ägaren har haft i 20 år,stel,rel. ovilligt till att gå ut i hagen på morgonen,ingen motor kvar alls i ridningen och allmänt gammal.Jag beundrar denna ägare att hon orkade med att ta det steget och säga stopp,nu har M. inget värdigt liv längre,hennes kropp orkar inte även om huvudet sa ngt annat.DET är precis vad jag vill göra med mina.Den dag de inte "orkar" med en lagom runda i skogen utan att få ont i sina ben,det innebär ju allt som oftast också att de inte orkar och vill "busa" i hagen.Det är få hästar som mår mentalt bra av att bara gå och skrota,varför ska jag utsätta de för det då?
Näe,låt de få vandra vidare med flaggan på topp,jag skulle i varje fall aldrig låna ut min gamling.