hur hade ni gjort?

K

kinkie

Vet inte om tråden ligger fel, då kan mod gärna flytta på den :)

Min häst har vart skadad i ca ett års tid och är nu igång igen:love: Men jag har knappt ridit alls under tiden hon varit skadad och ridit en träning har jag inte gjort på ett halvår till innan det. Som ni förstår är jag lite ringrostig i dressyren ;)
Tränas ska det göras ivår iallafall! Men eftersom tösen är väldigt outbildad och obalanserad och jag är obalanserad just nu funderar jag på att låta någon annan rida de första träningarna tills hon blivit lite balanserad så tar jag över sen. Eller så rider jag ifrån början och vi får utvecklas tillsammans.
Rider gör jag ju ändå ca 5 dagar i veckan så balansen kommer ju allt eftersom, men ska hon tränas vill jag att hon blir ordentligt gonomriden!

Så hade ni börjat med att träna själva eller överlåta det till någon annan istället? motivera gärna varför ;)

Sv: hur hade ni gjort?

hejsan (:

jag skulle börja träna själv inför tränare, är alltid kul att utvecklas med hästen.
och om vi säger att du skulle låna ut hästen till en annan, och jag vore den personen så skulle det kännas lite som om jag fick göra allt "grovarbete" och sen får den andra glida räkmacka på vad jag har gjort. Men sen finns det dom som tycker om att göra "grov arbetet".

men nu vet jag ju inte fall du menar att du ska låna ut hästen till någon som är mer kunnig än dig och att den personen "känner igenom" hästen några gånger och sedan berättar för dig hur du ska göra.

aja hoppas du inte har tagit illa upp är verkligen inte meningen.

men om jag vore du skulle jag utvecklas med hästen (:

Sv: hur hade ni gjort?

Rid själv ;)

låter kanske som om du har lite dåligt självförtroende och skulle tro att nån annan skulle göra jobbet bättre? kan de vara så ;)

men du red ju henne innan och det gick ju fint, så upp och hoppa, utvecklas tillsammans, du kommer bara vara glad efteråt att det var du som lyckades och inte tittade på nån annan.

själv hade jag en ridpaus på 10 år, kan säga att första passet blev en 20min skritt, men sen ökades det varje dag och nu har jag två hästar en going och en nying;) kan säga att ibland blir jag lite fundersam på nyingen, men jag bet i sura äpplet hoppade upp och ut i skogen, gick med väldig fart fram men glad att det är jag som gör det ;).

ps, hade ett problem med nyingen som bockade brutalt av mig 2ggr, så jag bar min mycket tyngre och större sambo rida honom, det gjorde han 2 dagar ca20 min, och visst försökte hästen bocka av honom med, men han lyckade inte och gav helt upp, dagen efter satte jag mig upp och red ut i skogen, han förökte inte ens hoppa, så just i det fallet med det problemet fick någon annan komma in och vara stenpåse på ryggen ;) hihi. men jag visste oxå att om han bockar av mig en tredje gång skulle jag ha en alltid bockande häst ( har haft det innan ;) så om du får sådana problem så ska du natruligt vis hitta en väg alt. en ryttare / medhjälpare, men om inget sånt händer så rid på bara ;)

lycka till ;)

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 419
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 858
Senast: Lavinia
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 632
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 816

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka