Hur göra??

Sv: Hur göra??

Jag har lagt in några bilder på bilddagboken från en Rysslandsresa 2006.
Där finns bilder på både Orlovare & Budjonnys.
Användarnamnet är bonde71.

Den sista hästen...:love::love::love:

Vilken resa du har gjort. :) Var någonstans var ni? Var ligger/heter dom här stuterierna?

Jag var i Sankt Petersburg och däromkring. Tyvärr vet jag inte vad stuteriet med Budjonnys heter. Bara att det låg ca 6 mil ifrån Katarina Palatset i Puschkin.
Det kungliga stallet med Orlovarna låg nån kilometer bort ifrån Palatset. Han som hade stallet sa att det bara var hingstar där.
Hästmässan var i Sankt Peterburg i början av Maj (tror den är det varje år). Där fanns stora möjligheter att knyta kontakter om man ville köpa hästar. Det räckte att de fick veta att vi var från Sverige så fick vi tillträde till uppstallningsområdet.

God kväll alla goa! Jag har hittat lite info:
http://www.tvc.ru/ShowNews.aspx?top=5&id=d2f9fb32-c323-4784-b731-cc632c809892
Dom pratar ryska men finns texten. Så kan ni använda google översättning, eller här finns ochså hjälp:
http://lexin.nada.kth.se/sve-rys.html
http://www.valenta.se/dictionary/

Jag har försökt ta kontakten med Ivan Uchajkin, men tyvärr svarar inte tlf.
Finns också kanske hjälpet här för er:
http://www.swedish.ru/eng/ vet inte, jag har aldrig kontakterat med dem, men dem finns i N.N. i alla fall.

Först vill jag verkligen tala om hur imponerad jag är över din svenska! Tittade på den här filmsnutten utan ljud för det förstår jag ju inte så mycket av ändå och där ser man ju verkligen proportionerna på dessa hästar gentemot människor och de är ju verkligen stoooooora. Hur spännande som helst ju.

*kl*
Men, nu kanske jag låter korkad, men låt gå..:angel: Videon är ju inspelad på samma ställe som TS har fått kort.... Synd att man inte började på ryskan på gymnasiet, utan valde spanska istället.. grrr.

Det var just den sidan jag hade hittat innan men inte visste hur jag skulle lägga in här. Tack

kl

De pratar ju om "bankrutt" på filmen (det enda ord jag förstod), och visst är det samma ställe!?!

Jag är lite osäker på om gallerbredden är godkänd i Sverige ;).

kl

wow, vad allt det här är spännande! OCh vilka fantastiska hästar. ju större desto bättre! Men det var intressant att google översätta texten. Men jag förstod andemeningen iallafall.

Menar inte att dem inte exporteras, kanske blev lite luddigt. Det jag menar är att det är synd att inte flera exporteras än de gör...tydligen väldigt sällsynt..

Då får vi hoppas att sita ändrar på det nu!:)
Jo det är samma ställe, jag översatte texten och visst var det uselt men det gick att läsa ut att det var detta stället.
DÄr är en person som går med en häst i en av gångarna, och jävlar vad stor den är, eller är han liten.

Hej och god kväll!
Är bara inne och mellan landar mellan två uppdrag. Vi sticker till Stockholm inatt för ett möte arbetsgruppen i morgon.

Tack för filmsnutten!

Hörs i morgon!

//Sita

Klicka på det markerade datumet på almanackan, så kommer bilderna upp.

*kl*
Men, nu kanske jag låter korkad, men låt gå..:angel: Videon är ju inspelad på samma ställe som TS har fått kort.... Synd att man inte började på ryskan på gymnasiet, utan valde spanska istället.. grrr.

Javisst men nu såg man ju hästarna röra sig lite, givetvis fattade jag att de var stora förut med, menade bara att det blev ännu tydligare i filmsnutten, tyckte jag alltså.

*kl*

Förstår vad du menar, men det var inte den videon som jag menade. Hon har en dvdfilm från när Stuteriet hade sina glansdagar under 1995. Det är den filmen som jag är sugen på :laugh: Hade varit fräckt och se alla stallarna fyllda.

Har nu suttit en stund och lusläst hela tråden som jag inte sett förens för kanske en timme sedan eller så. Måste bara säga en sak...

FYFAN VA COOLT!

Verkligen en dröm att få äga en sån gård, har aaaalltid drömt om att äga ett stort gods med en maaaaaaassa fina hästar och uppfödning. Sen har jag också varit intresserad av rysslands kultur och historia enda sedan jag var liten, och när jag såg detta blev jag alldeles till mig.

Fatta att självaste Nikolai Romanov förmodligen har varit där (vet inte när stället byggdes, men iom. att det verkar ha gått på högvarv runt mitten av 1900-talet och att en tsar hade varit inblandad, så antar jag att det var han eftersom han var den sista innan revolutionen). Så otroligt häftigt så att det verkligen inte finns!
Klart att det är mycket jobb, men vilken potential stället har! :o

Skulle verkligen inte ha något emot att komma och hjälpa till ett tag mot att någon betalar resan och att jag får kost och logi på gården! Vilken upplevelse liksom! Sen om jag skulle råka lära mig lite ryska skulle inte det skada heller (har en massa ryska kompisar och ibland skulle jag kunna döda för att förstå ryska :devil:)!

Hade varit underbart att få ta del i ert äventyr (men nu har jag ju inte ett sååå pass fett bankkonto att jag skulle kunna köpa mig in haha). Men till sommaren tar jag ju studenten och då skulle jag inte ha något emot att komma över!

Sen förhoppningsvis så ska jag väl utbilda mig vidare, sen om jag läser till något som gör att jag får jobba med hästar, eller till något som gör att jag tjänar en massa och har råd att pyssla med hästar på fritiden, men ifall man satsar på att bli veterinär eller equiterapeut kanske man skulle kunna komma över och stanna ett tag! ;)

Oj vad långt det blev, men jag hoppas verkligen att ni tar vara på denna fantastiska möjlighet och på samma gång bevarar en del av det ryska kulturarvet! Skulle mer än gärna komma och hjälpa till som sagt, sen om priserna är hyggliga (har ingen aning om vad en häst kostar i ryssland) kanske jag skulle kunna plocka med mig en häst hem haha! :D

Om du vill ha hjälp att ladda upp filmen på youtube (om den inte e aaallt för stor så att det inte går) kan jag ställa upp och hjälpa till! :idea:

Nu ska jag inte skriva mer, men skriv på en massa om hur allt går, detta blev just min favvo-realityshow! :bow: :banana:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 945
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Hej! Skulle tacksamt ta emot råd! Jag har ägt häst/hästar i 16 år. Min första häst (varmblodstravare) flängde jag runt med i skogarna...
Svar
6
· Visningar
1 728
Senast: Efwa
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 946
Anläggning Är så i valet och kvalet om vilket beslut att fatta. Har älskat hästar hela livet men som barn blev det "bara" ridskola då föräldrarna...
Svar
8
· Visningar
2 920
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama