Hur göra min barn framgånsrikt?

Humelibumlan

Trådstartare
Jag vill ge min son de bästa förutsättningarna i livet, jag vill att han ska ha ett stort självförtroende o veta att han kan klara allt han vill och att han vågar både försöka o misslyckas utan att ge upp.

Eftersom jag själv varken har stort självförtroende eller tror jag kan klara något alls egentligen, så undrar jag hur jag ska påverka honom i "rätt riktning" och att han inte ska följa mina fotspår o blir som mig.

Mina förutsättningar grundar sig i min uppfostran och uppväxt o jag tänker ju självklart göra tvärtom från mina päron, men räcker det?

Sv: Hur göra min barn framgånsrikt?

Jag tror att känna sig älskad och känna sig trygg är den absolut viktigaste grunden. Och det blir nog inga problem alls för dig att ge ditt barn!:)

Jag tror att känna sig älskad och känna sig trygg är den absolut viktigaste grunden. Och det blir nog inga problem alls för dig att ge ditt barn!:)

Nej älskad är han o det vet han..
Ställde sig på travbanans publikplats o slog ut med armarna o sa, Jag älskar er oxå allihopa :love::rofl:

Han är 3-år ;)

Jag tror att man inte ska analysera söner sin (framtida) barnuppfostran. Utan göra sitt bästa med sunt förnuft och kärlekt som grund, jag tror absolut det räcker.

Jag tror att man inte ska analysera söner sin (framtida) barnuppfostran. Utan göra sitt bästa med sunt förnuft och kärlekt som grund, jag tror absolut det räcker.

Men räcker det att vara älskad?

Sjärvklart är han älskad och jag vill ju han alltid ska veta att han kan komma till mig, men jag vill juoxå att han ska vara självständig o inte springa till Mamma så fixar hon allt... Om du först¨år hur jag menar :)

Jag har samma funderingar som dig, det har kanske alla föräldrar :)

Jag tror det viktigaste är att visa kärlek. Kramar, berömm för saker barnet gör, möjligheten att utveckla intressen och där känna sig extra bra på något. Lära sig viktiga saker som tålamod, respekt för andra varelser, visa känslor och prata om känslor. Våga berätta tankar och funderingar.

Äsch det är nog ganska svårt men med kärlek, harmoni och trygghet i grunden har man nog bästa förutsättningarna!

Och även små saker som att inte älta ev ekonomiska problem eller andra problem framför barnet. Och inte bråka med sin partner framför barnet. Att själv vara så som man vill barnet ska bli?

Det är ju just det, jag vill inte ha ska bli som mig o ha alla de problem det innebär o jobba med.

Men som alla andra föräldar (gissar jag) vill jag att min son ska bli framgånsrik både i arbete och kärlek, att han ska vara en bra människa med bra värderingar.
Alltså jag tycker ju inte tvinga honom blir doktor eller golfproffs precis, men han ska veta att han kan bli precis vad han vill och våga kämpa för det han vill ha/göra :)

Jag har för att skryta ett riktigt a-barn (vet inte hur det gick till) som får beröm av alla för att han är så duktig o trevlig o väluppfostrad i form av artig, snäll o omtänksam. :love:

Jag vet inte, är väl mest orolig som alla föräldrar o vill ge han de bästa förutsättningar för ett bra liv! :love:

Man låter barn vara barn. Visar kärlek och omtanke och vad som är rätt och fel. Förstår de ja och nej från första början så tror jag de håller i sig hela livet.
Sen ska man aldrig tvinga dem att göra saker, utan ställa upp när de vill testa.

Att de ska få mvg i alla ämnen tror jag inte är något man kan lära sitt barn, redan när man föds tror jag hjärnan har en inställning hur lätt man ska ta in och lära sig saker. Men börjar man tidigt med läsa, räkna och sånt så märker man ju om barnet fixar det själv eller måste ha lite hjälp.

Jag kunde inte läsa ordentligt när jag började i åk.4 och stava lärde jag mig väl i åk.6 och under gymnasiet lärde jag mig gramatik.
Min syrra läste för sina klasskompisar i lekis och visade mig vad verb och sånt var när hon gick i mellanstadiet!

Min bror är lika "smart" som mig. Vi hade dock samma lärare i lågstadiet och jag tror mkt av problemet ligger där.

Håller med om det du säger o hoppas du inte missuppfattat mig o tror jag vill tvinga honom till ett visst arbete eller andra saker.

Jag vill helt enkelt lära honom att inget är omöjligt, ge honom ett bra självförtroende att våga satsa o vara en bra människa.
Utan att för den saken skämma bort honom o göra honom odräglig :)

De jobbiga tycker jag, skulle vara om Rasmus klasskompisar sen kanske skulle tycka han är bortskämd för han fått en cross eller ponny eller vad han nu vill hålla på med.

De jobbiga tycker jag, skulle vara om Rasmus klasskompisar sen kanske skulle tycka han är bortskämd för han fått en cross eller ponny eller vad han nu vill hålla på med.

Just, jag satsar gärna på mitt barn o det han vill ha... dock hoppas jag att han inte vill åka cross :crazy:
Men jag vill att han ska vara ödmjuk o tacksam för det han får, inte som en bortskämd person o precis som du säger, uppfattas som bortskämd.

Mycket bra fråga.
Alla vill vi ju att våra barn ska lyckas i livet men just utrycket a-barn får mig att rysa lite. Jag tror att det viktiga är att barnet känner att även om det misslyckas så är det älskat, då vågar man satsa mer. För mig är det inte viktigt att mina barn blir framgångsrika utan att de blir lyckliga och känner att de duger. Jag tror man måste släppa sina egna väderinga om vad som är framgångsrikt. Mina föräldrar haddde ingen högre utbildning men alla vuxna barn har studerat vidare på högskola och universitet. Jag tror att en av anledningarna är att vi till skillnad från en del vänner inte blev matade med klychor eller nedlåtande kommentarer om några yrkesgrypper. Mina föräldrar har aldrig försvarat, förminskat eller upphöjt sina egna yrkesval. Jag försöker däremot uppmuntra mina barns intressen och ge dem möjligheter jag själv aldrig hadde. Jag är mer rädd för att jag påverkar mina barn negativt på grund av att jag periodvis mår dåligt och inte orkar vara en bra mamma.

Ställ inte för höga krav. Låt barnet känna att han är älskad även om han exempelvid inte väljer det yrke som du tycker att han ska ha;).

Lägg inte pressen på barnet, utan behåll dina eventuella krav för dig själv.

Mycket bra fråga.
Alla vill vi ju att våra barn ska lyckas i livet men just utrycket a-barn får mig att rysa lite. Jag tror att det viktiga är att barnet känner att även om det misslyckas så är det älskat, då vågar man satsa mer. För mig är det inte viktigt att mina barn blir framgångsrika utan att de blir lyckliga och känner att de duger. Jag tror man måste släppa sina egna väderinga om vad som är framgångsrikt. Mina föräldrar haddde ingen högre utbildning men alla vuxna barn har studerat vidare på högskola och universitet. Jag tror att en av anledningarna är att vi till skillnad från en del vänner inte blev matade med klychor eller nedlåtande kommentarer om några yrkesgrypper. Mina föräldrar har aldrig försvarat, förminskat eller upphöjt sina egna yrkesval. Jag försöker däremot uppmuntra mina barns intressen och ge dem möjligheter jag själv aldrig hadde. Jag är mer rädd för att jag påverkar mina barn negativt på grund av att jag periodvis mår dåligt och inte orkar vara en bra mamma.

Först vill jag poängtera att A-Barn för mig inte är något mer än ett lätt barn. Han har alltid varit ett snällt barn o aldrig varit ett problem. Är en glad självständig o snäll kille som oftast gör som man säger.
Han sover, äter o går på pottan och är positiv till det mesta o så har det alltid varit.

Från mitt perspektiv är framgånsrikt att vara lycklig o trivas med sitt liv. Har inget med pengar att göra.

Precis som dig är jag rädd att jag påverkar honom negativt o att han ska bli som jag är och ha ett uruselt självförtroende.

Ok jag har hört utrycket med lite annan innebörd, därav rysningen.

För mej är alla barn A-barn... sen vad det blir av dem på vägen kan man inte alltid hjälpa eller bestämma. Alla har sin personlighet och saker de är bra eller mindre bra på.
Med mina små tar jag bara ett tag i sänder och hoppas att det lägger sig på plats efter hand. När de är 3 år kan man inte staka ut framtiden för dem, bara ge dem en massa kärlek och berömma när de är duktiga.

Min son på 17 var väl isåfall vad du tänker som A-barn, lättsam och duktig...tills han blev 6 år. Då hände det saker som var mindre roliga...Blev ett riktigt Ö-barn, om såna finns :) Men efter 14-15 vände det igen och nu är han jätteduktig och väldigt trevlig och skötsam. Har mognat mkt sista åren.

Min stora dotter är 15 och är otroligt duktig i skolan utan att ens ta hem böcker och jag har uppmuntrat henne särskilt de sista åren att det som hon gör nu har hon nytta av sen när hon ska söka till gymnasiet. Mycket mer kan jag inte göra. Sen är det upp till henne vad hon vill läsa eller jobba med.
Grunden med kärlek och beröm har de båda fått sen de var små och jag kan bara hoppas att det räcker...

Senast ändrad:

Min dotter är inte på något vis lätt. Han har en stark vilja, mycket fantasi och hon är smart. Hon blir förmodligen en tuff match i tonåren men jag tror hon kommer gå långt. Jag ser inte dessa egenskaper som något negativt, Jag tror hon mognar så småningom till en smat tjej som vet vad hon vill och vågar säga ifrån.

Jag vet en tonåring som är suverän - artig, smart och allmänt lyckad.

Två saker har hans ena förälder inte lyckats med - att få hän in på den linje som föräldern ville OCH att tonåringen ska ha ett sexliv - dvs skaffa tjej/kille.
De här två sakerna är det ENDA som föräldern tjatar om. Inte jämt men lite sådär för mycket.
-Inte sett någon snygging på scoutlägret.
-Har du hånglat något än.
-Men om du väljer den linjen så kan du bli det och det.
-Du vet om du väljer den linjen så kan du praktisera där, jag känner dom.

Nu gör det inget för ungen är suverän och kommer att klara sig galant och säkert hitta en kärlek men som utomstående så är det intressant att iaktta och jag har lagt det på minnet för mina egna ungar skull.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 964
Senast: Anonymisten
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 760
Senast: mamman
·
Övr. Barn Sonen född -16 har redan stora problem i skolan, det är mycket slagsmål och skolpersonalen verkar inte ha någon koll på hur och varför...
2 3
Svar
59
· Visningar
15 595
Senast: Milosari
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
27
· Visningar
2 556

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka