Hur göra min barn framgånsrikt?

Sv: Hur göra min barn framgånsrikt?

Min dotter är inte på något vis lätt. Han har en stark vilja, mycket fantasi och hon är smart. Hon blir förmodligen en tuff match i tonåren men jag tror hon kommer gå långt. Jag ser inte dessa egenskaper som något negativt, Jag tror hon mognar så småningom till en smat tjej som vet vad hon vill och vågar säga ifrån.

Nu är ju inte min son direkt menlös o viljelös bara för att han är ett snällt barn.

Han gråter o skriker o bankar o slår om han inte får som han vill, men jag försöker vara konsekvent o lära han att nej är nej.
Han är självständig, smart o det går att resonera med honom.

Men det kan ju snabbt ändras, själv var jag en underbar unge tills jag blev 4-år kom in i trotsåldern o den har jag nog inte kommit ur än ;)
Var en jävlig unge som tonåring...

De här två sakerna är det ENDA som föräldern tjatar om. Inte jämt men lite sådär för mycket.
-Inte sett någon snygging på scoutlägret.
-Har du hånglat något än.

Men usch så förnedrande!:mad::eek:

Föräldern ska väl fullkomligt skita i att tjata på någon ang. hångel.
Så förtvivlat tungt om man dessutom är olyckligt kär.

Måtte jag aldrig bli sådan som förälder.....

de som har bäst självkänsla är de som inte är uppfostrade att söka efter andras bekräftelse och beröm hela tiden. De människor som är beroende av andras uppskattning för att må bra och likaså motsatsen; alltför lätt påverkas negativt av andras negativa signaler har svårare att bli lyckliga och blir väldigt lätt osäkra. Så det bästa man kan göra är att uppfostra barnet till att i första hand känna efter vad h*n vill och vad h*n känner själv. På så sätt kan det vara viktigare att göra barnet uppmärksamt på vad det känner, snarare än att berömma/göra barnet beroende av andras beröm och omdömen.

Kan tillägga att detta är nog lättare sagt än gjort eftersom många av oss är uppfostrade med beröm/kritikmetoden.

Men som alla andra föräldar (gissar jag) vill jag att min son ska bli framgånsrik både i arbete och kärlek, att han ska vara en bra människa med bra värderingar.

Att vilja bli framgångsrik luktar komplex för mig. Vad är "bra värderingar" och "framgångsrik"? Alla som jag känner som är "framgångsrika" har betalat ett ibland mycket högt pris för det.

Jag tycker att du ska låta honom vara och utvecklas till den person han blir, och vara nöjd med resultatet oavsett om han blir arbetslös eller om hans äktenskap kraschar.

Jag vill helt enkelt lära honom att inget är omöjligt, ge honom ett bra självförtroende att våga satsa o vara en bra människa.

Allt är inte möjligt. Jag tror vi skapar mer ångest än självförtroende om vi intalar oss hela tiden att alla kan bli allting. Samtidigt som vänsteranhängarna argumenterar mot betyg för att det är där - bland annat - som våra olikheter visas. Varför ska alla vara lika bra på allt? Räcker det inte med att vi är lika mycket värda ändå?

Att vilja bli framgångsrik luktar komplex för mig. Vad är "bra värderingar" och "framgångsrik"? Alla som jag känner som är "framgångsrika" har betalat ett ibland mycket högt pris för det.

Jag tycker att du ska låta honom vara och utvecklas till den person han blir, och vara nöjd med resultatet oavsett om han blir arbetslös eller om hans äktenskap kraschar.

Att vara framgångsrik för mig, är som jag sagt tidigare tråden, att trivas med sitt liv o vara lycklig.
Att må bra med sig själv, att ha självförtroende och våga chansa och misslyckas.
Jag vill att han i grunden ska veta att han är älskad oavsett vad han gör och att han är en bra människa trots att han kommer göra misstag.

Vet inte varför du tolkar det som jag inte skulle låta honom bli den person han blir eller på något sätt påverka hans val??

Som sagt tidigare är jag uppvuxen på ett sätt som idag gett mig väldigt dåligt självförtroende o jag ser mig inte lika bra/duktig som alla andra.. Och det är just det där- Alla andra är bättre som jag hört hela mitt liv.

Därför vet jag inte hur jag ske ge min son en syn på sig själv att han är lika bra som alla andra, att han ska värdera sig högt!

Jag kommer älska honom oavsett han blir rikt golfproffs eller soffliggare, men jag tror ju en människa som kan tjäna sitt eget uppehälle genom ett yrke man trivs med, ha en bra relation till kvinnor o därmed kunna ha fungerande förhållanden , att ha respekt för andra människor, ha empati, omtanke och värme gör en människa i grunden lyckligare.
Och det är just det jag vill han ska vara LYCKLIG och jag vill skapa en grund för det!
Jag ser inga fel i att vilja uppfostra min son till en enligt mina värderinga bra människa.
Blir han sen arbetslös o skild, så vill jag ha att ha ska ha grunden o styrkan att orka gå vidare, kämpa och resa sig efter en motgång.

Och just det är min fråga, hur skapar jag den grunden?

Allt är inte möjligt. Jag tror vi skapar mer ångest än självförtroende om vi intalar oss hela tiden att alla kan bli allting. Samtidigt som vänsteranhängarna argumenterar mot betyg för att det är där - bland annat - som våra olikheter visas. Varför ska alla vara lika bra på allt? Räcker det inte med att vi är lika mycket värda ändå?

Du tänker inte som jag.
Vill han blir fotbollsproffs tycker jag han ska satsa på det, jag står bakom honom.
Jag tänker inte stå o predika hur svårt, hur mycket jobb, hur mycket offer det ligger bakom, han får testa det han vill.

Vill han blir kassör på ICA så går det lika bra.
Jag tänker inte stå o tala om alla nackdelar med det heller.

Jag vill helt enkelt att han ska våga testa det han vill göra, utan att behöva fundera på hur lätt det är att misslyckas..

Han behöver int e vara bättre än nån annan, bara han är nöjd själv o inte känner sig sämre än alla andra.

de som har bäst självkänsla är de som inte är uppfostrade att söka efter andras bekräftelse och beröm hela tiden. De människor som är beroende av andras uppskattning för att må bra och likaså motsatsen; alltför lätt påverkas negativt av andras negativa signaler har svårare att bli lyckliga och blir väldigt lätt osäkra. Så det bästa man kan göra är att uppfostra barnet till att i första hand känna efter vad h*n vill och vad h*n känner själv. På så sätt kan det vara viktigare att göra barnet uppmärksamt på vad det känner, snarare än att berömma/göra barnet beroende av andras beröm och omdömen.

Kan tillägga att detta är nog lättare sagt än gjort eftersom många av oss är uppfostrade med beröm/kritikmetoden.

Precis det du säger har jag funderat på.
Jag ger mycket beröm o än så länge strävar han inte så efter beröm, men jag är rädd att jag i slutänden kommer göra honom strävande efter beröm av andra och åsidosätta sina egna önskningar för att vara andra till lags.

Men finner inte riktigt svaret på just hur jag ska göra det rätta och undvika det som beskrivs..

Jag kommer älska honom oavsett han blir rikt golfproffs eller soffliggare, men jag tror ju en människa som kan tjäna sitt eget uppehälle genom ett yrke man trivs med, ha en bra relation till kvinnor o därmed kunna ha fungerande förhållanden , att ha respekt för andra människor, ha empati, omtanke och värme gör en människa i grunden lyckligare.
Och det är just det jag vill han ska vara LYCKLIG och jag vill skapa en grund för det! Och just det är min fråga, hur skapar jag den grunden?

Genom att vara en god förebild givetvis! Genom att visa honom hur en bra relation ser ut, genom att själv våga en massa saker trots att du är rädd, genom att behandla andra väl.

Hur han sedan löser problemen som vuxen är helt upp till honom, hans framtida lycka är inte ditt ansvar. Kanske kommer han att ha ditt exempel som sin ledstjärna, kanske inte.

Jag tänker inte stå o predika hur svårt, hur mycket jobb, hur mycket offer det ligger bakom, han får testa det han vill. Vill han blir kassör på ICA så går det lika bra. Jag tänker inte stå o tala om alla nackdelar med det heller.

Nej, och hur kan du göra det om du inte har den erfarenheten själv? Och varför skulle man döma ut något på förhand?

jag ser ingen konflikt mellan den och min åsikt, nämligen att alla inte alls kan allting, eller har samma förutsättningar.

Genom att vara en god förebild givetvis! Genom att visa honom hur en bra relation ser ut, genom att själv våga en massa saker trots att du är rädd, genom att behandla andra väl.

Hur han sedan löser problemen som vuxen är helt upp till honom, hans framtida lycka är inte ditt ansvar. Kanske kommer han att ha ditt exempel som sin ledstjärna, kanske inte.

Jo, men kruxet var ju just att jag inte ville han skulle bli som mig... Är nu min enda lösning att adoptera bort han? ;)

Fast även om dte inte är mitt ansvar så vill jag inte vara skulden till ett skitliv.

Du är ängslig....
Du glömmer att Du har dina erfarenheter bakom dig och din son har sina NU. Din ängslighet kan bli din sons erfarenhet om du inte ser upp. Din son lever SITT liv. Stör honom inte för mycket med din oro.
Det ENDA du behöver göra är gränssättning där DINA värderingar säger STOPP eller FORTSÄTT. Lägg på det ömhet, inlyssnande till vad sonen vill,tid och lek. Kalla det kärlek om du vill. Vilka dina värderingar är ser du på dina handlingar och när du sätter gränserna för sonen.

Är du tydligt ställningstagande i olika sammanhang så visar du ju till din son att du har styrka och vågar använda den. DET ger barnet en viktig grund att stå på; även om barnet tycker mamma/pappa är "dum". Belöningen kommer långt senare. Sätt den kraften du sätter på att oroas för framtiden istället på NUET. Du sätter ju ord på vad du vill så fint. Det dags att LEVa det nu! :bump:

Tydlighet i allt du gör är mitt allmänna råd till dig. Då SER du dig själv tydligare och kanske blir förvånad över din inre styrka som bara väntar på att få blomma.

Nej, och hur kan du göra det om du inte har den erfarenheten själv? Och varför skulle man döma ut något på förhand?

jag ser ingen konflikt mellan den och min åsikt, nämligen att alla inte alls kan allting, eller har samma förutsättningar.

Ingen konflik alls, menade att vi tänkte olika från olika grunder o jag försökte förklara hur jag menade med en utveckling:)

Och precis som du säger, jag vill inte dömma ut något på förhand, jag vill att han ska testa, men att han ska våga testa.

Och även om alla föräldrar i teorin vill ge sina barn de bästa förutsättningar så finns det massa ex på motsatsen i praktiken o de groparna vill jag undvika helt enkelt. :)

Jag talar ju utifrån min uppväxt o jag vill inte ha ska ha en liknande med de konsekvenser det ger ända upp i vuxen ålder.

Du är ängslig....
Du glömmer att Du har dina erfarenheter bakom dig och din son har sina NU. Din ängslighet kan bli din sons erfarenhet om du inte ser upp. Din son lever SITT liv. Stör honom inte för mycket med din oro.
Det ENDA du behöver göra är gränssättning där DINA värderingar säger STOPP eller FORTSÄTT. Lägg på det ömhet, inlyssnande till vad sonen vill,tid och lek. Kalla det kärlek om du vill. Vilka dina värderingar är ser du på dina handlingar och när du sätter gränserna för sonen.

Är du tydligt ställningstagande i olika sammanhang så visar du ju till din son att du har styrka och vågar använda den. DET ger barnet en viktig grund att stå på; även om barnet tycker mamma/pappa är "dum". Belöningen kommer långt senare. Sätt den kraften du sätter på att oroas för framtiden istället på NUET. Du sätter ju ord på vad du vill så fint. Det dags att LEVa det nu! :bump:

Tydlighet i allt du gör är mitt allmänna råd till dig. Då SER du dig själv tydligare och kanske blir förvånad över din inre styrka som bara väntar på att få blomma.

Tack för kloka o fullt förståliga ord!! :bow:

Se på mitt svar ovan.

Du undrar hur du gör ditt barn framgångsrikt. Jag skulle nog vilja vända det istället. Hur gör jag mig själv framgångsrik som? Tja vaddå? Mamma, kvinna, ?

Se på mitt svar ovan.

Du undrar hur du gör ditt barn framgångsrikt. Jag skulle nog vilja vända det istället. Hur gör jag mig själv framgångsrik som? Tja vaddå? Mamma, kvinna, ?

Ja det är ju en bra fråga, jag jobbar på det iallafall o det går sakta framåt.. och jag vidhåller att för mig är framgångsrik = lycklig o nöjd :)

Jo, men kruxet var ju just att jag inte ville han skulle bli som mig... Är nu min enda lösning att adoptera bort han? ;)

Du behöver ändå börja hos dig själv, och varför skulle du inte göra det? Varför skulle du inte behandla andra väl, skapa ömsinta och goda relationer med andra människor, utmana dina rädslor?

Du har allt att vinna på själv leva som du vill att han ska leva !

Ja det är ju en bra fråga, jag jobbar på det iallafall o det går sakta framåt.. och jag vidhåller att för mig är framgångsrik = lycklig o nöjd :)

Lycka är inget statiskt tillstånd, menar jag. För mig är lycka att det mesta är helt okej och orosmolnen inte alltför mörka. ;) Sedan skulle jag inte hålla som en dygd att vara nöjd med allt. Vad driver oss då att skapa förändringar? :)

Lycka är inget statiskt tillstånd, menar jag. För mig är lycka att det mesta är helt okej och orosmolnen inte alltför mörka. ;) Sedan skulle jag inte hålla som en dygd att vara nöjd med allt. Vad driver oss då att skapa förändringar? :)

Nej självklart inte.
Men en stor skillnad på att vara i grunden nöjd med sig själv som människa. Det är vad jag talar om iallafall.

Vad som sker i livet kan man ju inte påverka fullt, men för mig är de viktigt att man iallafall tycker om sig själv som grund.

Du behöver ändå börja hos dig själv, och varför skulle du inte göra det? Varför skulle du inte behandla andra väl, skapa ömsinta och goda relationer med andra människor, utmana dina rädslor?

Du har allt att vinna på själv leva som du vill att han ska leva !

Bra sagt där.

Nu ser jag saker lite klarare än den oro som jag hade i början av tråden..
Det finns ju en helhet, jag tittade bara på det lilla egentligen. :)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 964
Senast: Anonymisten
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 760
Senast: mamman
·
Övr. Barn Sonen född -16 har redan stora problem i skolan, det är mycket slagsmål och skolpersonalen verkar inte ha någon koll på hur och varför...
2 3
Svar
59
· Visningar
15 595
Senast: Milosari
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
27
· Visningar
2 556

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka