Hur göra med metallapport?

Sv: Hur göra med metallapport?

Det har aldrig varit några problem att få ut hundarna eftersom föremålet har blivit såpass intressant för dem under träningen av gripande och hållande av apporten.

Hur menar du att din träning, som tvångsmetod, med apporten under håll fastmomentet är intressant för hundarna? De hundar jag sett som man kört in på tvångsapportering har, som du säger, ofta bra apporteringar, men saknar lite av den glädjen att hämta och hålla som hundar inkörda på andra sätt har. Att tvångsapportera en hund gör väl knappast apporteringen rolig? Eller?

Hunden har jättebra håll fast och loss. Problemet är INTE hur vi ska lära in apportering, utan att få henne mer säker med metallen. Jag vill ha fart och glädje med metallen precis som hon är med träapporten.
 
Sv: Hur göra med metallapport?

Ja det var bara ett tips, fritt val att använda eller ej. Jag tror på metoden eftersom vi använt den på flera av våra hundar och har haft bra resultat på den. Våra hundar apporterar bättre än de flesta hundarna på klubbben som är inlärda med "tjo och tjim, hej va vi e glada-metoden". Jag trodde att du var missnöjd med din nuvarande metod och ville ha tips på nya.

Våra hundar är intresserade av oss som förare, det är deras drive, inte apporten. Den har de helt enkelt och odramatiskt lärt sig att plocka upp, hålla fast och avleverera till matte/husse snabbast möjligast. De behöver inget tjohejsan eller godis - bara vår uppskattning och det räcker med en stilla strykning.

Det är den metod som har funkat för oss som sagt - vill du inte ta den till dig eller inte tycker att det låter bra så låt bli. Ta till dig någon annans eller fortsätt på den inslagna vägen.
 
Sv: Hur göra med metallapport?

Ja, ungefär så men i så fall en mycket liten och späd häst:smirk: Du behöver ju inte klappa så att hunden välter!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 549
Senast: fixi
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 074
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: Nova123
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 770
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp