hur gör ni!

kingkong

Trådstartare
Ni som har hästar med nerverna utanpå..som stirrar upp sig för ALLT.
Hur hanterar ni dem i vardagen?
Min kuse kan från ena dan till den andra få för sig att allt möjligt är farligt. Jag berömmer och försöker toleransträna på det han e rädd för, när han kommit över rädsla för en sak, hittar han på nåt nytt som han tidigare inte reagerat på.. han hoppar, slängr sig åt sidorna, låser sig, dvsfryser fast och vägrar gå framåt, backar i hundra knyck, försöker resa sig m.m Jag lovar, han blir verkligen rädd, för hans hjärta slår hårt ska ni veta, trodde han testade mig först men man hör hur han liksom sväljer, ni vet "gulp" och kan nästan se hur hårt hjärtat eller pulsen slår... Jag vet att det väl eg bara är att träna och träna , men det har jag ju gjort och gör fortfarande,, ska det fortsättaa så här så får jag börja fundera på att ta bort honom, för han blir en fara både för sig själv och oss som ska rida på honom... han e världens goaste att hålla på med i stallet, han gosar, gömmer mulen i armvecet på en och bara står och njuter..en riktig kramnalle..
Han äter hö, betfor och ,korn och mineraler,, finns det nåt foder som har mer lugnande inverkan? eller vad mer kan man göra?

Sv: hur gör ni!

Tror inte att det är nån idé att försöka träna allt han kommer på och blir rädd för. Det fungerar lixom inte.. ;)
Jag tror det handlar mycket om han ska känna sig trygg med dig. Träna generellt förtroende och ledarskap.
Ta även en titt på dig själv, hästen speglar ofta människan.
Hur mycket utevistelse? Om möjligt kanske lösdrift är ett alternativ, många hästar blir mer harmoniska av att gå så.
Sen hästkompisar SÅ KLART.
Lycka till

Min häst var så förut. Hon blåste upp sig och skyggade för allt möjligt!

Nu har jag börjat kommunicera med henne och arbetat lite som frihetsdressyr, så nu kan jag till och med gå omkring med henne lös här hemma. :)

Men om hon blir rädd flyttar jag henne för att få hennes uppmärksamhet till mig. Jag är lugn och bestämd hela tiden, men använder lätta mjuka signaler. Då märker hon att jag är lugn och så blir hon också det. Men det gäller att vara bestämd och se till att hästen verkligen backar när man ber om det osv, för då tar man dess uppmärksamhet till sig och den struntar i det "farliga".

Och försök att bygga upp ett fint förhållande och samspel mellan er så att hästen litar på dig!

allså jag kör nh och hela den biten med ledarskap..tro mig...han har skitsvårt att fästa uppmärksamheten på mig om han får för sig att nåt e farligt... jag är lugn och sansad helka tiden,,,det hade blitt katastrof annars... minsta man höjer rösten så hållr han på å skita ner sig!! börjar mer å mer fundera på va d den stackarn varit med om .... har haft han i fyra år...i början var hna resonabel. men senaste året har han blitt osrägligt stirrig... han e ute mycket mycket.. och har kompisar... hoplessss...

Men flytta honom runt dig i en cirkel då? Tvinga honom att lägga sin uppmärksamhet på dig. Som i en framdelsvändning typ, och sen byter du håll och backar honom. Då kan han ju inte titta på det läskiga utan måste koncentrera sig. :)

kanske är knepigt tänkt, men min pålle började se spöken en vacker dag, och jag var som du, inne på att ta bort honom.. har nu insett att han med största sannolikhet saknade magnesium, då jag hade ändrat foderstaten ytterst lite.. började med magnesium, och nu har jag köpt honom en alldeles egen sadel!!!(dvs, han gick inte ens att sadla innan..)

testa också att utesluta betforen... den gjorde min fölis galen iaf..

ahh oki intressant..magnesium....det har jag spånat i förut,,men du vet runnit ut is anden....betfor...hm jag ger faktiskt ganska myvket betfor... två fulla "krafftskopor" torrt varje dag blir det..och hjälp nu när jag ser vad jag skriver....det är ju enorma mängder....ett par kilo-blött.... vafan tänker jag med.... men en hästkunnig bekant har sagt att de e ok...betfor e ingen fara....

hur /var hittar man magnesium???

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 576
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 911
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 341
Senast: IngelaH
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 391

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka