Hur gör ni?

Sv: Hur gör ni?

Varför täcke när de kan gå in i skogen och söka skydd:p Faktum är att det nu öst ner i flera timmar (svensk midsommar i ett nötskal) och likt förbannat står de mitt ute i ösregnet. Så det verkar inte bekomma dem ett dugg, de tycker nog snarare att det är skönt att slippa flygfäna...

Här är det också svenskt midsommarväder. Att säga att regnet öser ner är inte någon överdrift!! Och det ska det fortsätta att göra hela dagen. Tur att man var förberedd annars hade det känts ännu deppigare. Men jag borde ha tagit in hästarna igår kväll. Tre av hästarna kom glatt in i morse men vår gamle travare ville först inte komma in. Jag lät honom vara, det är inte så kul att jaga en dyblöt häst i ösregn. När han sedan hade gått ute själv en timme kom han när jag ropade. När han sedan kom in i stallet såg jag att han frös så att han skakade. Nu står han i stallet med fleecetäcke på. Jag har bara ett vintertäcke till honom så jag vet inte hur jag skla göra med honom nu. Det känns som om det är bäst att han får stå inne tills det har slutat regna. Han kan nog inte ha det tjocka täcket på sig ute.

Nej skulle jag svarat för 2 veckor sen men i söndags hittade jag pållen skakande och superöm i musklerna. Då fick han komma in och torka en stund, och sen ut med regntäcke på. Han kommer antagligen få på sig täcke i fortsättningen om det regnar och är 10-15 grader ute.

Dem andra två har aldrig täcke, kanske 2-3 gånger per år när det är blötsnö och blåser.

Det beror julite på vad man har för häst. Har man en häst som man vet är frusen av sig, så måste man vara bra lat om man inte kör ut en extra gång för att lägga på täcke om det är oväder. Och vet man att hästen klarar sig så finns det ingen anledning att köra ut en extra gång. Man känner ju sin egen häst bäst, så ingen annan kan egentligen säga hur just du ska göra.

(Min häst får täcke på om det regnar och det är kallt. Inatt var är 12 grader och ösregn. Pållen frös trots regntäcke...)

Hejsan.
Jag har en nordsvensk + shettis.
Dem går ute hela sommaren,men det finns skjul att gå in i om dem vill-
och dem klarar sig jättebra :)

Vi har våra hästar på bete sedan några veckor tillbaka. De har aldrig på sig täcken nu under sommaren, men om vi vet att det ska ösregna och/eller åska under natten, så tar vi in dem i stallet.

Min ponny har faktiskt haft ett ofodrat regntäcke idag... Skakar å ömmar jättemkt i ryggen bara jag nuddar manken nu när det har regnat så här mkt å varir lite halvkallt...

Annars går hon alltid utan täcke i hagen...

Å så står hon inne i natt, och imon ska hon äntligen släppas på helbete:D

hej. min hästar har gått ute i ca 2 veckor, det är båda halvblod, men när det regnar får dom inte täcke.. det är ju ända ca 15 grader i luften och har dom bara mat och :bow:ex något träd att gå under är det ingen fara! hästar är inte så känsliga som vi människor tror :D

Liknande trådar

Samhälle Jag vet ju att många lever utan bil, och att det är en lyx egentligen. Men jag har vant mig vid lyxen, dessutom nyproducerad bil, och...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
4 574
Senast: Amha
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 877
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 925
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka