Hur gör ni?

Sv: Hur gör ni?

Mitt vbl har gått ute sen 4 Maj och inget täcke har hon haft på sig..
Men har sagt till betesägaren att blir det rejält så kan dom ha på
regntäcket.

Har inte sett den hagen hon står i nu så jag vet inte ens om dom har ett vindskydd :S

Men jag låter henne alltid gå utan täcke iaf och vid otroligt dåligt väder får hon täcke på sig annars är hon fri :)

(Hon är dock en frysis, kan stå och skaka osv när hon blivit för blöt/kall)

Har två hagar, en med ligghall och en utan. I natt regnade det 12 mm men de fick klara sig utan ligghall. Men om det ska regna mycket och kraftigt i flera dagar (som det gjorde för tre år sedan under falsterboveckan någon som kommer ihåg?) då flyttar jag över dom till ligghallen.

Vi har hästarna hemma och hagarna i anslutning till stallet. De har gått ute sedan i slutet av april men kommer in en eller två ggr om dagen för kontroll, ridning mm. Jag brukar inte göra ngt speciellt när det regnar. Men förra helgen hade vi 30 graders värme och nu sjönk temperaturen till 14. Det skulle komma ett mkt kraftigt regn och blåsväder i går. Då lät jag hästarna stå inne tills det värsta var över. Annars tycker jag att det är insekterna som de kan behöva skyddas mot. Min häst blir lätt hysterisk av alla bitande insekter.

Nej, de går ute utan täcke i alla väder. De har flera olika stora trän att stå under. Hagen ligger en bit från stallet och det blir onödigt för en person att gå och hämta 4 hästar, eller oss att köra 5 km för att leda in 4 hästar, när de mår lika bra att gå ute.

Min häst är tål vatten :) inget täcke...då blir hon ju blött av svettet istället :)

Vet jag att det ska bli mkt regn i flera dagar i sträck får min gå in på natten och ev beroende på hur kall vind det är ha regntäcke på dagen. Har ingen skydd i hagen av träd eller liknande, och han är frusen. Så när det regnat ihållande i timmar så står han och skakar och är väldigt sur och hatar om man tar på han. Så han behöver täcke helt enkelt och ju mer han står och fryser desto ovilligare blir han till att röra på sig och beta så han håller värmen, tyvärr.
Hade det funnits träd i hagen eller vindskydd hade han inte fått ha täcke.

Är det enstaka regnskurar under dygnet klarar han sig, men öser det ihållande ner klarar han inte det och står och blir nerkyld för han vägrar röra på sig.

Senast ändrad av en moderator:

Mina hästar går ute dygnet runt och har det lite "hotell likt". Försöker i möjligaste mån undvika att sätta täcke, då dom dras med dessa under vårat långa vinterhalvår. Men kommer det riktigt långvarigt/hårt regn=täcke på. Har hänt att det varit fint väder på kvällen men jag vaknat av att det börjat tokregna på natten. Iväg till hagen och täcka.
Småregn å snabba åsk skurar får dom stå ut med. Dom har ju hage med naturliga skydd.
För det mesta syns det på hästarna när man kommer, om dom är intresserad av mänskligt skydd. Då bara står dom vid grinden och kan se såååå eländiga ut. Om inte, är dom i regel längst bort i hagen och betar på som inget hänt i regnet, då får dom slippa täcke.

Hästar klarar sig ute hela sommaren, oavsätt väder. Dessutom är de tryggast på öppna ytor i flock så vid åska och oväder mår de i regel mentalt bäst ute i sin hage och flock.

Vi har även våra ute vintertid och tar aldrig in dem, oavsätt väder.

Mina går ute dygnet runt,jag har inte satt på dem ngt täcke någon gång sen de kom ut på sommarbetet.har dom mat och skydd för vind/regn så klarar sig mina iaf,:)

Syrran och jag har haft våra ute sedan april, dygnet runt. De få tillfällen som vädret verkligen är överblött tar vi in dom några timmar så dom får möjlighet att vila, ligga ner.

Mitt föl (u:syrrans sto) föddes ute sista maj. Har endast stått inne en natt efter det samt ytterligare några timmar i väntan på hovis vid ett annat tillfälle. Sen har alla gått ute dygnet runt, inga täcken men daglig tillsyn samt att stoet får tillskottsfoder.

Hagen är kuperad med mycket träd så det finns bra skydd. Raserna är skiftande, mitt ungsto är en Welsh Cob, syrrans sto är en korsning reggad i ASVH (okänd) och fölet är således korsning mellan detta sto och en Paint.

Om det regnar lite grann bara så får hon klara sig utan , men regnar det från morgon till kväll eller flera dagar i rad så får hon täcke på sig .

Min häst kan bli väldigt öm i ryggen av "hårt"&kallt regn, så en gång förra sommaren så stod han och skakade för att han frös så, å då ÖÖÖÖÖÖSREGNADE det verkligen , hade regnat hela dagen , då hade jag hästen hos min pojkväns familj så hans lilla syrra tog in han i "stallet" och gjorde han varm å gla igen =)

Fråga din häst. Är den frusen? Märker du att den fryser? Då kanske täcke behövs.

Min valack går utan täcke från typ feb-april tills vintern kommer.

På sommarbetet får hon gå utan täcke även om det regnar!
De har skydd av träd och mkt gräs att äta, så de får gå så naturligt som möjligt.

:DMina går ute utan täcken, de har en del i en maskinhall att gå in under,det finns även träd att gå under.
Men skulle det bli alltför kallt och blött så man ser att de fryser får de gå in i stallet.

Mina pållar går alltid utan täcke, sommar som vinter.. kan lägga på ett täcke på varmblodet om det är -25 grader och snöstorm, men bara om hon verkar frysa, vilket hon inte så ofta gör :)
men jag har ju ingen aning om hur din häst är. mina är ju vana att gå utan i det flesta väder så de fryser inte så lätt, men det kanske din gör. man brukar kunna se på dom om dom fryser eller verkar besvärade av regnet och då ser jag då ingen anledning till varför man inte ska lägga på ett täcke :)

Mina hästar har aldrig täcke på sig i hagen, varken sommar eller vinter :p
Har bara svettäcke eller fleecetäcke på om dom blivit svettiga efter jag ridit..

Liknande trådar

Samhälle Jag vet ju att många lever utan bil, och att det är en lyx egentligen. Men jag har vant mig vid lyxen, dessutom nyproducerad bil, och...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
4 574
Senast: Amha
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 877
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 925
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka