Hur gör ni? Utbilda unghäst 3-5 år

Magnum

Trådstartare
Hur går ni tillväga med träning och vila för den unga nyligen inridna hästen/ponnyn?


Säg att ni har en stor häst som siktar på(saker kan ju hända alt hästen faktiskt inte är redo) treårstest som väl är under våren(ungefär maj?)
Säg att den fortfarande är på sitt andra år och gått på bete och det börjar nu bli höst.
Hur skulle ni i större drag lägga upp planen för den hästen?

Hur gör ni efter eventuellt treårstest? Inhoppning med ryttare?
Året som fyraåring?
För att ta ett steg ytterligare, säg att man siktar på fyraårstävlingarna/championaten(vet inte rätt namn) där på hösten som fyraåring. Hur tänker ni fram till dess?

Är nyfiken!:D
Vore kul att höra hur ni lägger upp träning, mål och vilopauser för den unga hästen!

Och jag förutsätter att hästen får vara frisk, i annat fall får man ju tänka om förstås :)
Och förstås är jag medveten om att det är individer vi pratar om, det är mest generellt och i stora lag det vore kul att höra! Oftast finns där ju iallafall en ursprungsplan:)
 
Sv: Hur gör ni? Utbilda unghäst 3-5 år

Jag har visseligen en islandshäst, så vi har ju inte 3-års test, 4års championat osv. Men vi har ju också avelsbedömningar & jag har ett mål med att jag ska visa min häst i vår (hon är 5år).

Hon reds in som 3½åring på hösten, vilade under vintern (från början på december) och sattes igång i slutet på februari. Som 4åring handlade det mycket om att separera gångarterna, ta fram tölten, få henne ännu mer lyhörd för hjälperna och känslig. Även endel miljöträning och mycket uteritter. Vila under sommaren (ca 2månader). Hösten som 4åring handlade om att stärka upp henne. Red fortfarande ut mycket, körde lite galopp intervaller och tränade under några tillfällen för tränare för att fortsätta utveckla gångarterna och få lite mer säker form. Vila 2månader under vintern. Igångsättning nu på våren som 5åring. Ännu mer fokus på form och stabilare gångarter. Kommer även snart att försöka få lite mer fart i henne och kunna rida i högre tempo, men ändå stabilt utan spänningar.
 
Sv: Hur gör ni? Utbilda unghäst 3-5 år

Hur går ni tillväga med träning och vila för den unga nyligen inridna hästen/ponnyn?
Säg att ni har en stor häst som siktar på(saker kan ju hända alt hästen faktiskt inte är redo) treårstest som väl är under våren(ungefär maj?)
Säg att den fortfarande är på sitt andra år och gått på bete och det börjar nu bli höst.
Hur skulle ni i större drag lägga upp planen för den hästen?
Hur gör ni efter eventuellt treårstest? Inhoppning med ryttare?
Året som fyraåring?
För att ta ett steg ytterligare, säg att man siktar på fyraårstävlingarna/championaten(vet inte rätt namn) där på hösten som fyraåring. Hur tänker ni fram till dess?

Jag tar mina två hästar som exempel...
stoet: började så smått sitta in henne som 2,5-åring. Hon var mycket hanterad innan och hade haft sadel på sig vid longering, tömkörning och promenader så nästa steg med mig i sadeln gick väldigt lätt. De första gångerna i sadeln leddes jag bara ett varv på stallplanen. Sedan leddes jag korta stunder ut i skogen (nån gång i veckan då jag vid den perioden bodde på annan ort och hade henne hos föräldrarna). På senhösten/tidig vinter det året kördes hon till gården där jag jobbade och var där ca 3-4v. Jobbades kanske 3ggr/vecka och sedan åkte hon hem och vilade. Gjorde såhär en omgång till och sedan fick hon vara kvar på mitt jobb och jag började träna mer inför treårstestet i Maj. Vi red henne och övade på de saker som de ska kunna = visa alla tre gångarter och gärna i form. Åkte även och löshoppade ett par gånger.
Efter treårstestet åkte hon direkt hem till föräldrarna och fick vila över sommaren.
Sedan under året fram till hon var 4 så red jag på för tränare lite då och då, tog reda på vad som ingick i fyraårskvalen och övade på det.... La in viloperioder på lämpliga ställen och sedan på hösten när hon var 4 red vi fyraårskvalen..
Bonusbilder:
treårstest
96090_1214163518.jpg


fyraårskval
Jag_och_hottie_pa_4_arskval_i_Plonninge_70_2_foto_Isabella_Steiner.jpg



valacken: Honom var jag och provred dagen efter treårstestet förra året (han är fyra år iår). Dagarna efter att jag provat honom kastrerades han och släpptes på bete till slutet av juli då vi hämtade hem honom från uppfödaren. Honom satsar jag på fyraårs med så det är ju målet med planen -jag vet vad han ska kunna tills dess (typ slutet av augusti) så vi jobbar ju på dessa saker och styrkan m.m.
Under hösten satte jag igång honom och red ganska aktivt, men med små vilor in mellan varven. I december vilade han och sen red jag under januari. Han skadade sig i hagen sista januari så vilade hela februari och första veckan i mars. Nu är vi igång igen.
Jag har honom ganska bra i fas så känner mig inte stressad utan vårt största arbete handlar om att få upp styrkan på honom. Planen fram till hösten är att rida 3-4ggr/vecka, vila helt i maj+juni, ridas igång under juli, tränas mer noga under augusti och avsluta med fyraårskvalet. Sedan får han en lugnare period igen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur gör ni? Utbilda unghäst 3-5 år

Intressant! Låter vettigt och lika varandra i det stora hela.
Och islandshästar är lika välkomna förstås! =)

Lite stora drag så kan man väl säga att från inridning till då innan betessläpp mest är att hitta harmoni och kunna rida i tre (eller fler ;) ) hyggliga gångarter i en lämplig form. Ganska avspänt arbete utan för stora krav liksom.

Året efter handlar mer om att hitta styrka och balans. 'uppbyggnadsår'

Är jag rätt ute? :)
 
Sv: Hur gör ni? Utbilda unghäst 3-5 år

Treårstestet är ju inte så avancerat, på ridprovet ska du bara kunna visa skritt, trav och galopp -och att hästen är ridbar i princip. Det som kan ställa till det är ju kanske om hästen tycker det är skitläskigt med hela situationen att vara på nytt ställe och många hästar runt omkring. Så det var något vi hade övat på innan -att åka iväg och rida på nya ställen....
Vi var mest nervösa över löshoppningen då vi själva inte gjort det så mycket och hästen mest skuttade med benen åt alla håll ;)

Som fyraåring (om man nu satsar på championaten) så ska hästen kunna länga traven något, man ska ta tillbaka galoppen så mycket som hästens förmåga tillåter = i både trav och galopp handlar det inte om några perfekta ökningar eller samling men man ska visa upp skillnader och att hästen är påverkbar. Sedan ska man visa lite sidförande nånstans på en diagonal.

Så ja, du är enligt mig rätt ute. Året när de är tre är enkelt och "lätt", handlar mest om att hästen ska vara ridbar. Nästa år kräver lite mer och man får jobba lite mer med att stärka dem så de ska orka med att kunna visa lite "längning" och "kortning".
Till femårsgrejerna (fortfarande om man satsar på championat) så är det på LA-nivå och kraven höjs ännu mer.
Jag tänker såhär med mina: Jag satsar på championaten och har målet att göra det bra också. Men det kan ju hända att de inte är redo när det väl är dags -men målet är hela tiden att ligga i fas och genomföra det bra om jag kan.
 
Sv: Hur gör ni? Utbilda unghäst 3-5 år

Ja treårs och 4-5årschampionat är ju bra mål att ha att ligga i fas med även om det inte blir att man kommer till start.

Vid fem år känns det lite mer som tuta och köra. Med förnuft förstås:)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 454
Senast: tuaphua
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 231
Senast: monster1
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 706
Senast: Efwa
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 138

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp