Oooh,jobbigt värre med dessa individer. Jag har en gång stått i ett stall, där en person hela tiden skulle"föreläsa" för mig om hur saker ska göras och häva ur sig långa tirader om hur personen själv gjorde och tyckte (för det var ju rätt), att sen jag hade minst lika mycket erfarenhet, om inte mer, av hästar. Spelade visst ingen roll. Det mesta personen hävde ur sig var faktiskt rätt värdelös och ofta felaktig fakta, om man sedan påpekade att något denne person gjorde var helt uppåt väggarna, eller bara lite fel, så fick man till svar ett fnys (som i hur vågar du tilltala mig) och sedan en lång utläggning om varför det var rätt och på det oftast en radda med bortförklaringar som inte heller kändes som om de var av denna världen (fantasifoster från personens egna lilla bubbla helt enkelt).
Hela tiden blev jag även matad med kommentarer om hur dålig jag var och vilken dålig häst jag hade (det var en alldeles utmärkt häst med mycket bra härstamning), den delen av personens beteende luktade dock avundsjuka lång väg. Även om jag visste att varken jag eller hästen var dåliga, blir man illa till mods av att få höra sånt i princip varje dag ändå.
I övrigt tycker jag att man i stall ska "sköta sig själv och skita i andra" på ren svenska, om inte någon ber om hjälp förstås.
Åh gud vad jag hade brunnit av på en sån människa. Att diskutera med såna och fråga vad dom har för belägg för sina påståenden om att allt de gör är rätt kan dock vara rätt intressant. Bara att ifrågasätta vars dom fått den vetskapen eller vad dom grundar något på kan vara spännande.
Men om någon varje dag skulle trycka ner både mig och min häst hade jag aldrig accepterat...