Jag kan säga till om det är barn, speciellt om det är uppenbart att de gissar sig fram i en situation som skulle kunna bli farlig. Då alltid på ett sätt så de inte behöver känna att de "förlorar ansiktet", typ (glatt) 'Vet du, du kunde testa på det här sättet istället, det där kan nämligen bli farligt om hästen ......'
Samma med vuxna nybörjare i liknande lägen, typ ridskolepappa/mamma.
Är det vuxna som verkar någorlunda hästvana säger jag inte till, men kan erbjuda hjälp typ 'Hojta till om ni behöver ett par armar till, jag finns inne i stallet!'
Jag är själv uppfostrad i en hästmiljö där äldre lärde yngre och ser verkligen inget konstigt med det...herregud, om ungar skulle bli stötta hela tiden för att äldre delar med sig av kunskap så skulle de ju aldrig lära sig nåt?
Är djupt tacksam för de gånger någon kunnigare stoppat mig då jag gjort fel...vilket ALLA nybörjare nån gång gör.
Generellt kan jag väl tycka att folk är lite väl lättstötta ibland...
Samma med vuxna nybörjare i liknande lägen, typ ridskolepappa/mamma.
Är det vuxna som verkar någorlunda hästvana säger jag inte till, men kan erbjuda hjälp typ 'Hojta till om ni behöver ett par armar till, jag finns inne i stallet!'
Jag är själv uppfostrad i en hästmiljö där äldre lärde yngre och ser verkligen inget konstigt med det...herregud, om ungar skulle bli stötta hela tiden för att äldre delar med sig av kunskap så skulle de ju aldrig lära sig nåt?
Är djupt tacksam för de gånger någon kunnigare stoppat mig då jag gjort fel...vilket ALLA nybörjare nån gång gör.
Generellt kan jag väl tycka att folk är lite väl lättstötta ibland...