Hur gör ni när andra uppenbart "gör fel"?

Fast jag tycker det är stor skillnad på att säga "Får jag prova", "Jag ska visa hur man gör." och "Säg till ifall du behöver hjälp."

Sköter mitt och låter andra sköta sitt, så länge man ser att de inte är helt galet så att hästen eller människorna håller på att bli skadade. Vill folk sitta bredvid hästen och linda benen låter jag dom göra de, gör desamma själv.

Näe, jag gör ingenting åt sånt, många har egna tekniker som fungerar för dom och det är bara att acceptera. Det finns fler sätt en ett att göra saker och ting på. Däremot om någon har uppenbara problem och verkar väldigt besvärad så kan jag slänga i väg ett 'säg till om du behöver hjälp'.

Nej det skulle jag inte, inte så länge de inte ber om den.
*delvis kl*
Det tycker jag ändå är en lite konstig tanke..
Om jag står där på stallplan och trasslar med att lasta hästen, så är det ju inte säkert jag vet vem i stallet som skulle kunna/vilja hjälpa mig? Och jag lär ju inte bara ställa mig där och ropa "hjälp" rakt ut i luften. Om någon erbjuder sig skulle jag bli glad och gissa/hoppas att en person som erbjuder sig kanske faktiskt har lite skills, istället för att jag ber om hjälp av någon random ponnypappa som inte vet ett skvatt om lastning.
Bison + andra: är det så att folk blivit sura på er när ni erbjudit hjälp så många gånger, eller hur kommer det sig att ni inte skulle erbjuda hjälp?

nej det är nog som sagt knappast ditt bord att lägga dig i och vill du ödsla energi på att tänka hur rätt du har bortsett från det så är det ju du själv som väljer om du vill lägga energi på det som sagt. Faktumet att du tycker att de är så inne i sin egen dimma osv säger mig att du lägger rätt mkt energi på det trots allt ang. att tycka om det . Känns även lite som du blandar in energi på vad du tror de tycker och tänker om dig utan vidare belägg faktiskt ang. det. Jag skulle själv anta att de nog förmodligen inte lägger särskilt stor energi på att tycka och tänka om dig öht faktiskt. Det brukar vara så de flesta är funtade faktiskt om man ska tänka lite sunt och generellt.
Det är inte helt utan belägg faktiskt, de har ju sagt hur jag borde behandla och träna mina hästar.
Jag är inte den ända som undrat lite, väldigt många i stallet har faktiskt.
Jag tänker inte på hur rätt jag har, det är bara att jag växt upp på stall där hästarna varit barfota, gått på lösdrift, som tränar mycket kontroll och som verkligen jobbar steg för steg.
Så när jag ser sånt så reagerar jag lite, men låter det vara men blir lite "eeh vaa?" När de säger hur jag borde bete mig.
Lägger typ ingen energi på det förutom att jag inte "lyder" dem

*delvis kl*
Det tycker jag ändå är en lite konstig tanke..
Om jag står där på stallplan och trasslar med att lasta hästen, så är det ju inte säkert jag vet vem i stallet som skulle kunna/vilja hjälpa mig? Och jag lär ju inte bara ställa mig där och ropa "hjälp" rakt ut i luften. Om någon erbjuder sig skulle jag bli glad och gissa/hoppas att en person som erbjuder sig kanske faktiskt har lite skills, istället för att jag ber om hjälp av någon random ponnypappa som inte vet ett skvatt om lastning.
Bison + andra: är det så att folk blivit sura på er när ni erbjudit hjälp så många gånger, eller hur kommer det sig att ni inte skulle erbjuda hjälp?

Jag vet inte om du läser annorlunda än jag gör men jag läser rubriken på tråden och sen dess innehåll som handlar om att man själv anser att ngn annan gör fel och att "man" själv skulle kunna fixa det bättre.
Oavsett så resonerar jag utifrån mig själv - jag vill inte ha hjälp om jag inte ber om det nej. Så därför förutsätter jag därmed inte att andra heller vill ha det, om de inte ber om hjälp. Så enkelt är det i min värld.
Nix, jag har aldrig mötts av ngn sur människa i dessa sammanhang men det lär vara eftersom jag som sagt inte lägger mig i såvida jag inte är ombedd. Däremot har jag själv mötts av ngn besserwisser ngngång när man stått och lastat ngn häst i stallet som är motvillig och som man känner utan och innan och vet hur den ska tas för att gå in bara den får några minuter på sig. Dessa besswerwissrar har blivit skitsura när man tackat att tack men nej tack. Sen har de blivit ytterligare lite surare när det sen mkt riktigt visar sig att hästen gått in 5 minuter senare. Som exempel.
Jag har väldigt svårt för folk som lägger sig i rent allmänt och tycker ditten och datten osv om andra osv, särskilt i hästvärlden. Själv sköter jag mig själv och låter andra göra som de vill, sålänge det som sagt inte handlar om vanvård eller rent djurplågeri.

Ser jag att någon har problem brukar jag nog faktiskt vara en sådan som frågar om de behöver hjälp. Har frågat detta flera gånger jag sett folk ha problem med lastning en längre tid. Ibland behöver man bara ett par extra armar, och ibland nya idéer. Flera gånger har de lättat tagit emot hjälp, och vissa gånger säger de "Nä, tack" och då går jag därifrån helt enkelt. Jag uppskattar också att få frågan, även fast jag inte alltid behöver hjälpen.

I övrigt är jag nog en sån som säger till om jag ser att något kan vara en fara för häst eller människa, eller om de verkar väldigt osäkra. Typexemplet är väl folk som är medryttare på hästar och får problem och verkar osäkra. Jag som står i samma stall kanske har bra koll på hur ägaren brukar göra, och då kan jag nog säga "men prova att göra si eller så. Det brukar ägaren göra". Det kanske folk stör sig på, inte vet jag. Min tanke är väl att man lär sig mycket genom att ta del av andras kunskap och tips. Jag tar gärna emot tips, men sedan sållar jag ut det som jag tycker är vettigt och lägger i "kunskapsförrådet"

Verkar människor ändå kunniga och "säkra på sin sak" brukar jag absolut inte lägga mig i. Det finns lika många sätt att lösa saker på som det finns hästmänniskor.

Jag gör inget om inte folk ber om hjälp. Är det några elever som jag vet vill lära sig kan jag någon gång säga något.

Men generellt så lägger jag mig inte i. Både för min egen och för andras skull.
Dels vill jag jobba på mitt sätt med de som söker upp mig pga hur jag jobbar. Om man hjälper någon bara så där så kan de ha väldigt bestämda åsikter om hur saker och ting ska göras.
Och jag vill som sagt göra det jag tror på. Och de måste få göra det de tror på.

Jobbar man med att lära ut orkar man inte göra det hela fritiden gratis till människor som ändå inte är villiga att helt följa ens linje, alt måste utbildas/övertalas etc.
Om man som jag står på ett mkt stor anläggning skulle det bli frågan om timmar av gratisjobb varje v om man skulle hjälpa alla som kommer och frågar om små saker. Skulle man då dessutom gå runt och jaga folk att få hjälpa.. Ja..
Man ser ju hela dagarna folk som gör fel. Man kan inte bry sig om allt det. Då blir man tokig till slut.
Jag försöker att bara se de ekipage jag jobbar med. Annars hade jag blivit irriterad och trött.

Oftast är det ju faktiskt inte de kunnigaste som erbjuder hjälp. Det är de som tror sig kunna mest. Och det överensstämmer sällan med faktisk kunskap.
Så jag hade nog tackat nej rakt av om någon kom och skulle tipsa. Jag har tränare.

Jag lägger mig inte i hur andra hanterar sina hästar om det inte går ut över mina hästar. Men när folk ber om hjälp så hjälper jag självklart.

Angående detta med att fråga om någon vill ha hjälp, jag har ibland stått ensam med hästar som alltid varit lättlastade för att sedan bara tvärvägra gå på en dag. Som sist när jag hade en unghäst med mig till kliniken, en som gått super att lasta själv, bara att skicka in men nej, den ville inte gå på när vi skulle hem och där stod jag själv. Jag är lite sån att på kliniker tex så ber inte jag andra om hjälp helst eftersom jag vet själv hur trött man ofta är när man ska hem efter ett sådant besök.

Men denna dagen så kom dom som stod brevid mig och fråga om jag ville ha hjälp som jag otroligt tacksamt tog emot eftersom jag stått där i säkert en halvtimma med en fastvuxen häst. Detta frågade dom trots att dom själva hade stått med en häst som hade vägrat gå på, trots det så erbjöd dom hjälp. Räckte att dom gick bakom den lille envisa så gick han på utan problem. Det är surt när en unghäst får för sig att testa första gången när man står ensam på en snart öde klinik.

Så egentligen så är jag nog lite för att erbjuda hjälpen om man ser någon stå och kämpa med lastningen, att lägga sig i litegrann, däremot detta med att "rätta till" olika metoder folk har, det låter jag bli sålänge det funkar för dom.

Angående detta med att fråga om någon vill ha hjälp, jag har ibland stått ensam med hästar som alltid varit lättlastade för att sedan bara tvärvägra gå på en dag. Som sist när jag hade en unghäst med mig till kliniken, en som gått super att lasta själv, bara att skicka in men nej, den ville inte gå på när vi skulle hem och där stod jag själv. Jag är lite sån att på kliniker tex så ber inte jag andra om hjälp helst eftersom jag vet själv hur trött man ofta är när man ska hem efter ett sådant besök.

Men denna dagen så kom dom som stod brevid mig och fråga om jag ville ha hjälp som jag otroligt tacksamt tog emot eftersom jag stått där i säkert en halvtimma med en fastvuxen häst. Detta frågade dom trots att dom själva hade stått med en häst som hade vägrat gå på, trots det så erbjöd dom hjälp. Räckte att dom gick bakom den lille envisa så gick han på utan problem. Det är surt när en unghäst får för sig att testa första gången när man står ensam på en snart öde klinik.

Så egentligen så är jag nog lite för att erbjuda hjälpen om man ser någon stå och kämpa med lastningen, att lägga sig i litegrann, däremot detta med att "rätta till" olika metoder folk har, det låter jag bli sålänge det funkar för dom.

Hej!

Jag har själv stått på klinik med häst som tog 2 timmar att få in på väg dit. När någon frågade om vi ville ha lasthjälp sa jag självklart ja. Vi lastade med linor (vilket jag helst inte gör) och jag åkte hem och lasttränade så jag klarade mig själv nästa gång. Hade jag inte fått hjälp har jag ingen aning om hur länge vi varit kvar.

Därför erbjuder jag hjälp, men går därifrån om folk inte vill ha hjälpen. De har alltid erbjudandet kvar om de vill ha hjälp senare. Jag lägger mig inte i hur de gör förrän de ber om hjälp.

/Lavinia, försöker behandla andra som hon själv vill bli behandlad.

Jag lägger mig inte i hur andra hanterar sina hästar om det inte går ut över mina hästar. Men när folk ber om hjälp så hjälper jag självklart.
Problemet är väl att FÅ vågar be om hjälp. Självklart beror det på vad det handlar om.
Jag skulle aldrig säga till en främling om hur den lindar ben, rider. mm.

blir trött på folk som har en massa åsikter för sig själva, men öppnar truten om det skiner sig. Efteråt.

hjälp till eller stick!
Antingen är folk genuint hjälpsamma eller bara tycker en massa.

Jag blir inte FÖRNÄRMAD om folk erbjuder sin hjälp o jag förväntar mig detsamma om jag står för erbjudandet.
Det borde inte kosta ngt att FRÅGA.
Men vi har ju Jantelagen i S.
Jag fick förr ofta frågan om jag ville ha hjälp att hålla den stora hästen vid uppsittning på tävling, men då förklarade jag varför inte.
Samma med lastning. hästarna gick in själva o jag vill inte ha en massa folk runtikring.

Det var av VÄLVILJA o de bemöttes med dito. Jag hoppas iallafall att det togs så.

Problemet är väl att FÅ vågar be om hjälp. Självklart beror det på vad det handlar om.

blir trött på folk som har en massa åsikter för sig själva, men öppnar truten om det skiner sig. Efteråt.

hjälp till eller stick!

Jag blir inte FÖRNÄRMAD om folk erbjuder sin hjälp o jag förväntar mig detsamma om jag står för erbjudandet.
Jag fick förr ofta frågan om jag ville ha hjälp att hålla den stora hästen vid uppsittning på tävling, men då förklarade jag varför inte.
Samma med lastning. hästarna gick in själva o jag vill inte ha en massa folk runtikring.

Det var av VÄLVILJA o de bemöttes med dito. Jag hoppas iallafall att det togs så.

En till händelse.

Jag sa till min granne TVÅ gånger att hennes unghäst höll på att göra frivolter över broräcket.:eek:
Jag fick ett skratt till svar. Båda gångerna:banghead:
2 dagar senare skrattades det inte.
Då låg hennes andra häst på bron.

Har man inte bott i lägenhet i Rinkeby hela sitt liv så vet man att trä blir halt när det regnar!
Men det ältades om hennes "otur". Det var hon om bestämt att hästarna skulle få springa hej vilt fram o tillbaka på den "fina bron", så det var väl "rätt" att det var hennes häst som drabbades.
Att bron var Finare än grannens gör ingen skillnad i säkerhet.

Jag sa till INNAN o fick med hjälp av brandkåren upp hästen innan hon kom hem.

Vad kan man mer göra än att att varna folk, som inte begriper bättre?

Senast ändrad:
När jag stod i inackorderingsstall var en av de stora vinsterna med det att man hade människor med olika erfarenheter att diskutera med. Om någon gjort samma tabbe som jag, men kommit på en lösning, så är det ju en genväg för mig att få veta hur man kan få till det. Idag, med eget stall utan inackorderingar, kan jag sakna den tryggheten som även andras kunskap innebär. Hur gärna man än vill tro det, så blir man aldrig fullärd...

Som hästmänniska ser man ju ibland andra hantera/arbeta häst på ett sätt som helt främmande för en själv. Nu menar jag inte situationer där hästen uppenbart far illa (plågas, får stryk) utan mera vardagliga "konstigheter" =)
Tex när ovana människor försöker lasta en (synbart snäll) häst - utan våld - men inte klarar av det. Som tragglar och tragglar i all evighet utan att lyckas. Ingriper ni, frågar om de behöver hjälp eller struntar ni det om inte de ber om hjälp först?
Eller om någon tränsar på ett alldeles bakvänt sätt - som ni ser att det kommer misslyckas. (A la "hålla upp bettet och trycka det mot tänderna - och ha resten av huvudlaget hängande mot golvet")

Värre är väl kanske om det finns en uppenbar risk att något KAN gå illa. Som om någon rider runt med en sadelgjord som hänger mellan frambenen eller lindar en hästs ben sittandes på knä. (Det förstnämnda var jag nära att säga till om på ett ponny-EM (framridning)- på impuls - men insåg att jag inte kan ett ord spanska :o, så jag lät bli...)

Själv var jag "värre" förr - då tyckte jag att jag gjorde en insats som upplyste när jag tyckte något var tokigt (ofta genom att först fråga "varför gör du så här?"). Numera är jag betydligt mer restriktiv, kanske av bekvämlighet, och tänker oftast att var och en är salig på sin fason - och låter dem hållas.

Hur tycker ni man ska tänka?

Enda gången jag säger till/frågar om de behöver hjälp är när det handlar om barn, folk som jag vet inte kan (nya på hästar/momentet de gör) eller om jag anser att hästen kan komma till skada. Annars resonerar jag som så att är folk så dumma att de gör på det sättet, låt dem!

Mvh Domino_s

Jag svarade inte på frågan, ju!

Är det människor jag känner kan jag föra saken på tal över en kopp kaffe, vill de inte diskutera saken så är det så, men jag tror inte på att gå in och tipsa i skarpt läge. (förutsatt att inte hästen far uppenbart illa)

Jag har erbjudit mig att hjälpa till vid lastning, faktiskt på klinik där en person var ensam med en trotsig unghäst (@Grazing en skimmel, dock...) :) och hade själv blivit tacksam om någon erbjudit mig hjälp i samma läge.

hjälp till eller stick!

Visst är det som du säger men det jag menar är att jag lägger mig inte i om det inte uppenbart är ett problem. Sen så frågar jag självklart om folk behöver hjälp där jag ser att det behövs.

Men ursprungsfrågan handlade väl om ifall du la dig i när du tycker att folk gör fel och nej det gör jag inte. Jag själv är inget fan av när folk viftar med snören och kallar det för horsemanship, men jag lägger mig inte i om det inte är så att det går ut över min häst.

Jag ser inte riktigt problemet med att erbjuda sin hjälp - man behöver inte ta hjälpen om man inte vill ha den. Jag är nog lite sådan som person i allmänhet (hemma, på jobbet, i skolan, stallet, på hundträningarna) att jag kastar ur mig "säg till om ni vill ha hjälp med något" utan att tro att jag sitter på alla svaren och vet hur allting ska lösas - för det gör jag verkligen inte. Jag ber ofta om hjälp själv, med stort och smått - oftast är två hjärnor bättre än en. Ibland får man tips och goda råd som kanske inte alls är applicerbara på den situationen jag tragglar med - jag tackar oavsett och blir inte irriterad över det. Ibland är tipset bra att ha till ett senare tillfälle, ibland känner jag att det är helt emot mina egna värderingar och använder det aldrig igen - ibland kan ett tips sätta igång en tankespiral som leder till att jag hittar en egen lösning!

Jag hoppar nog sällan på andra med mina egna tankar men just "säg till om ni vill ha hjälp med något" - är något om jag ofta, ofta säger. Och jag försöker att tänka att de goda råd och idéer jag erbjuds är i all välmening, att människor vill väl och jag kan välja helt själv att lyssna eller inte. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 261
Hästvård Hej, min häst har lagt sig till med ett beteendesom jag gärna vill komma tillrätta med. Jag vill gärna höra om någon annan har...
Svar
0
· Visningar
953
Senast: Salikon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?
  • Liten fodertunna?