Hur gör ni när andra uppenbart "gör fel"?

Det här tycker jag är svårt...
Jag arbetar med säkerhet, tänker säkerhet och har skit svårt för att inte lägga mig i när jag ser något som skulle kunna gå åt fanders...
Tränar som en tok på att bita mig i tungan och hålla käften på ren svenska, men det är inte alltid så lätt.

Är uppväxt med att man säger vad man tycker och det är bara att ta emot samma tillbaka.
Hamnade i en situation i stallet (står innackorderad) där ungdommarna hade tagit illa upp av vad dom uppfattade som pikar. Fick en utskällning av en ponnymamma som ville att jag skall ringa henne istället för att säga till dottern direkt.
Nästkommande stallmöte reste jag mig upp och bad tjejerna om ursäkt och försökte förklara att det inte var för att vara taskig jag la mig i utan tvärtom. Lovade också att försöka låta bli framöver och bad dem säga ifrån om de upplevde att jag la mig i.

Det har funkat bättre sedan dess, men jag kämpar hela tiden med att lägga band på mig. :cool:

Jag säger bara till om någon bryter mot stallets regler (mitt stall) eller agerar farligt, typ rider ut i mörker utan reflexer.
"Du, jag såg att du red ut utan reflexer, du måste ha det här när det är skymning för en del bilar kör som idioter. Låna mina om du inte har."

I övrigt slänger jag ut ett och annat "säg till om du vill ha hjälp", och vet att jag också kan be om hjälp när jag behöver det :-)

Hur folk väljer att träna och hantera sina hästar undviker jag att lägga mig i.

Jag arbetar med säkerhet, tänker säkerhet och har skit svårt för att inte lägga mig i när jag ser något som skulle kunna gå åt fanders...
Tränar som en tok på att bita mig i tungan och hålla käften på ren svenska, men det är inte alltid så lätt.

Är uppväxt med att man säger vad man tycker och det är bara att ta emot samma tillbaka.
Hamnade i en situation i stallet (står innackorderad) där ungdommarna hade tagit illa upp av vad dom uppfattade som pikar. Fick en utskällning av en ponnymamma som ville att jag skall ringa henne istället för att säga till dottern direkt.
Nästkommande stallmöte reste jag mig upp och bad tjejerna om ursäkt och försökte förklara att det inte var för att vara taskig jag la mig i utan tvärtom. Lovade också att försöka låta bli framöver och bad dem säga ifrån om de upplevde att jag la mig i.

Det har funkat bättre sedan dess, men jag kämpar hela tiden med att lägga band på mig. :cool:

Det är ett jäkla dilemma detta... Vi har ett litet stall med inackorderingar (jag har huvudansvaret).
Om en av de inhyrda hanterar sin häst på ett sätt som gör hästen bortskämd, burdus och stöddig, betyder det att JAG utsätts för den vid hantering när ägaren inte är där. Det har jag ingen lust med. Man kan som inhyrd inte hävda att ja, min häst får bete sig som den vill för då blir det en säkerhetsfråga.
Jag har lagt mig i ganska burdust när ägaren har försökt läxa upp hästen under en lång stund och inget händer, dvs, hästen är ledaren och skiter fullkomligt i ägaren.
Ägaren blir sur men det bryr jag mig inte om. Andras säkerhet går före ägarens prestige och stolthet.

Intressant ämne, speciellt i häst Sverige. Jobbade ett år på ridskola och då var man offer för alla frågor som barnen kunde komma på, efter de har jag lärt mig att dom som vill ha hjälp frågar, dom andra går de bara in genom ett öra och ut genom de andra. Nu går jag mest efter "sköt ditt å skitt i andra", rådfrågar såklart men då till människor jag själv tycker har en bra hästhållning och inte sånna som är själv utnämnda experter.

Det är ett jäkla dilemma detta... Vi har ett litet stall med inackorderingar (jag har huvudansvaret).
Om en av de inhyrda hanterar sin häst på ett sätt som gör hästen bortskämd, burdus och stöddig, betyder det att JAG utsätts för den vid hantering när ägaren inte är där. Det har jag ingen lust med. Man kan som inhyrd inte hävda att ja, min häst får bete sig som den vill för då blir det en säkerhetsfråga.
Jag har lagt mig i ganska burdust när ägaren har försökt läxa upp hästen under en lång stund och inget händer, dvs, hästen är ledaren och skiter fullkomligt i ägaren.
Ägaren blir sur men det bryr jag mig inte om. Andras säkerhet går före ägarens prestige och stolthet.

Håller helt med!

Hade en sådan händelse i vintras...
Det kom typ 1 dm snö på fredagen och detta töade sakta bort under helgen. Det frös på natten till måndag och började regna på det. Tidningar, radio och tv gick ut stort och varnade för kraftig blixt halka. SMHI hade klass 1 varning.
Hos oss grusas det bara ibland och hästarna går därför broddade runt om. Detta har funkat bra eftersom de går 2 & 2 och funkar ihop.

Problemet blev att flera av hästarna/ponnyerna inte var broddade på måndag morgon vid utsläppet!
Blev skit förbannad rent ut sagt eftersom vädret inte var någon överraskning.
Vill INTE ha varken ponnyer eller hästar över mig när jag släpper ut och skulle må skit kass om någon av dessa skadade sig på vägen ut när jag hanterar dem.
Så nästa gång det händer blir dessa djur inne och ett sms går iväg till föräldrarna. Skitsamma om de jobbar och ungarna är i skolan, för jag riskerar inte mitt och djurens liv igen!

Det här med att pilla på mobilen och ha örnsnäckor med musik i när man rider och hanterar häst?!?
Tycker det är oförsvarbart och oansvarigt enligt mig.
Ja, jag håller käft, men väntar bara på olyckan som kommer att ske och hoppas att det inte blir så allvarligt! :nailbiting:

Håller helt med!

Hade en sådan händelse i vintras...
Det kom typ 1 dm snö på fredagen och detta töade sakta bort under helgen. Det frös på natten till måndag och började regna på det. Tidningar, radio och tv gick ut stort och varnade för kraftig blixt halka. SMHI hade klass 1 varning.
Hos oss grusas det bara ibland och hästarna går därför broddade runt om. Detta har funkat bra eftersom de går 2 & 2 och funkar ihop.

Problemet blev att flera av hästarna/ponnyerna inte var broddade på måndag morgon vid utsläppet!
Blev skit förbannad rent ut sagt eftersom vädret inte var någon överraskning.
Vill INTE ha varken ponnyer eller hästar över mig när jag släpper ut och skulle må skit kass om någon av dessa skadade sig på vägen ut när jag hanterar dem.
Så nästa gång det händer blir dessa djur inne och ett sms går iväg till föräldrarna. Skitsamma om de jobbar och ungarna är i skolan, för jag riskerar inte mitt och djurens liv igen!

Det här med att pilla på mobilen och ha örnsnäckor med musik i när man rider och hanterar häst?!?
Tycker det är oförsvarbart och oansvarigt enligt mig.
Ja, jag håller käft, men väntar bara på olyckan som kommer att ske och hoppas att det inte blir så allvarligt! :nailbiting:

jag tror att problemet hade varit löst till större del, om det tidigare kommunicerats enligt regelverk och förväntningar allmänt, att man broddar sin häst i förväg om vädret förutspås vara sånt och ni har så halt som ni verkar ha på vägen till hagarna osv. och gör man inte det så kommer inte hästarna ut den dagen. även om ngn då inte åtgärdat så har du en betydligt bättre grund att stå på eftersom det kommunicerats som en punkt och förväntan på hästägarna, så är det inte löst då hade du bättre kunnat följa det du skriver här i fråga om plan: att skicka ngt sms till folk allmänt "spontant" om att hästarna står inne för att "helt plötsligt" osv är inte riktigt ett jättelyckat chefsskap i fråga om stall frågar du mig.
en tydligt kommunicerad punkt som denna i övrigt, är inte tillräcklig att ha kommunicerat en gång för några månader sen vid inflytt, utan man behöver kommunicera det fräscht och aktuellt, utifrån säsong osv. folk kommer inte ihåg, eller engagerar sig annars, så är det ofta.

håller helt med ang. mobiler och öronsnäckor osv. det är sjukt, i kombo med häst och stall rent allmänt.

jag tror att problemet hade varit löst till större del, om det tidigare kommunicerats enligt regelverk och förväntningar allmänt, att man broddar sin häst i förväg om vädret förutspås vara sånt och ni har så halt som ni verkar ha på vägen till hagarna osv. och gör man inte det så kommer inte hästarna ut den dagen. även om ngn då inte åtgärdat så har du en betydligt bättre grund att stå på eftersom det kommunicerats som en punkt och förväntan på hästägarna, så är det inte löst då hade du bättre kunnat följa det du skriver här i fråga om plan: att skicka ngt sms till folk allmänt "spontant" om att hästarna står inne för att "helt plötsligt" osv är inte riktigt ett jättelyckat chefsskap i fråga om stall frågar du mig.
en tydligt kommunicerad punkt som denna i övrigt, är inte tillräcklig att ha kommunicerat en gång för några månader sen vid inflytt, utan man behöver kommunicera det fräscht och aktuellt, utifrån säsong osv. folk kommer inte ihåg, eller engagerar sig annars, så är det ofta.

håller helt med ang. mobiler och öronsnäckor osv. det är sjukt, i kombo med häst och stall rent allmänt.

Största problemet är dock att stallägaren är konflikträdd och har knappast några regler, följer aldrig upp de få hon satt.
Har hjälpt till en del med hennes arbete tidigare år (dvs utsläpp, lunch och middagsfodringar), brukar dessutom få ta ansvaret när hon åker på semester.
Vet inte om jag är så sugen på det fortsättningsvis...

Kanske skall tillägga det är ett relativt stort stall, runt 20 hästar.

Hur kommer det sig att inte mobilandvändandet ens är förbjudet på tävlingsplats i samband med ridning???

Största problemet är dock att stallägaren är konflikträdd och har knappast några regler, följer aldrig upp de få hon satt.
Har hjälpt till en del med hennes arbete tidigare år (dvs utsläpp, lunch och middagsfodringar), brukar dessutom få ta ansvaret när hon åker på semester.

ja där har du ju som sagt svaret. Därmed är det ju inte du öht som ska skicka ngt sms till hästägare öht, utan det ska ju stallägaren ta isåfall. utan sms ;)

ang. mobiler, sms osv finns det många seriösa ridhus osv som redan har regler runt detta. Det borde komma snart allmänt, regler för detta generellt, med tanke på regelverket som införts ang. bilkörning och mobil/sms osv. Vad Pether Markne redan kommenterat ang detta ämne vet vi ju alla sen länge.....

Jag hade blivit förbannad om någon anser ha rätt att gå in och korrigera min häst utan att vi enats om att det är ok.
Det är inte alla som anser att de kan läsa hästar nog att korrigera dem som faktiskt kan det.
Därför tycker jag det blir fel om någon går över hästägaren sas och gör det.
Nu har aldrig någon känt behov av att ta över mina hästar. Men nåde den som gör det om den gör det i mina ögon fel. Och desutom det att med den handlingen se till att den som försöker och inte reder ut det faktiskt inte får chansen att reda ut det, lära sig och bättras.
Nej.. Det hade jag aldrig gjort!
Ser man att det ser farligt ut kan man väl isf fråga om de vill ha hjälp?

Hanterar man hästarna hyfsat regelbundet så lär de sig vem man är och vad för regler som gäller just med mig. Jag har betydligt högre krav på hantering än de flesta. Men jag upplever inga större problem med hästar som leder runt sina mattar på daglig basis. Om man har dem hyfsat regelbundet i någon fodring etc så kan man hålla sin egen lydnad sas i schack utan cirkus.
Jag behöver inte blanda mig i deras cirkusar för att vi ska kunna funka ihop när det är vi.

Hur kommer det sig att inte mobilandvändandet ens är förbjudet på tävlingsplats i samband med ridning???

Sånt som broddande etc tycker jag däremot är en helt annan sak. Det handlar om att jag inte vill ha på mitt samvete om deras häst slår sig. Och att jag ärligt talat inte orkar hålla på och försöka balansera upp hästar som skvätter till på hala underlag. Då måste man ju vara nära dem och har alltså inte samma möjlighet att komma undan om något skulle hända.
Och sånt går ju att förutse. Det brukar bli halt när det blir kallt. Det vet vi ju.
Alltså kan man reglera det. Eller iaf i förväg tala om att JAG tar iaf inte ut såna hästar. Är inte det ok där man står får man väl flytta eller lösa det på annat vis.
Jag hade inte blivit sur om min häst fick stå inne för att jag missat brodda. Synd om hästen att jag inte skötte det bättre. Men det är ingen annans fel!

Mobil när man rider fattar jag inte. Rider man inte för att umgås med sin häst/rida?
Utöver att ibland är det bra att kunna höra..
Men jag lägger mig inte i hur andra gör där.

jag har aldrig haft några större problem med andras hästar om de uppför sig illa med sin ägare osv. hästar är i regel väldigt smidiga djur på det sättet att de anpassar sig och läser av och lär sig få koll på vem det är som hanterar dem. Därmed har jag aldrig några vidare problem med någon häst som iof är lite dåligt uppfostrad av ngn, de vet när det är denne eller ngn annan som ska leda in och ut till hagar osv, och har bra koll på det och sköter sig utifrån det.

Kan meddela att det är nästan ännu värre på andra hållet. Vi har en häst som är snäll att leda för oss och vi har inga hanteringproblem men om man är mesig så kan han bli dryg och ta över. Fick skäll av fd. stallägare som tyckte vi skulle uppfostra hästen bättre men det är ju svårt när den är snäll med oss.. (Vi försökte ge tips, men då var vi "elaka" mot hästen)

Kan meddela att det är nästan ännu värre på andra hållet. Vi har en häst som är snäll att leda för oss och vi har inga hanteringproblem men om man är mesig så kan han bli dryg och ta över. Fick skäll av fd. stallägare som tyckte vi skulle uppfostra hästen bättre men det är ju svårt när den är snäll med oss.. (Vi försökte ge tips, men då var vi "elaka" mot hästen)

Hade liknande problem när min dam var ung.
Stod innackorderad hos ett par med mycket hästvana. Damen var lite i trotsåldern och testade folk som hanterade henne.
Med mig betedde hon sig som vanligt, men när mannen släppte ut/in gick hon på bakbenen... :o

Han påpekade detta och tyckte att jaf skulle fostra min häst bättre. Hur katten då, hon gjorde ju aldrig något med mig.
Bad honom därmed att säga till henne eftersom hon egentligen vet att det inte är okej. Fick följande till svar "Det är inte mitt jobb att fostra din häst..." :banghead:

Som tur är kom hom ur den fasen innan vi flyttade till en Ridklubb i närheten. :D

Ibland har man ju dock helt olika bild av vad säkerhet är. För mig är äkta säkerhet när jag kan använda ground-tie på en häst, leda hästen genom att ha den en bit på avstånd snett bakom mig, att den söker mig som trygghet, att jag kan jobba med den lös på inhägnat område etc.

Och andra blir helt hysteriska om man inte leder hästen genom att gå nära bredvid dess bog, har den fastspänd i väggen etc etc.

Hålla käft är ganska bra ibland :). Det finns många sanningar.

Innan en häst kommer till ett inackorderingstall så frågar man om hästen är okej att leda in och ut från hagen för det är ju mer eller mindre den hanteringen som någon annan än ägaren måste göra. Oftast iallafall. Är hästen snäll och då menar jag att den inte sticker, stegrar, hugger eller sparkar mot den som hanterar så tycker inte jag att någon har rätt att lägga sig i hur ägaren hanterar sin häst. Är hästen rent av farlig och aggressiv så säger man att tyvärr, jag är osäker med din häst så du får hantera den själv om den ska komma ut på morgonen eller in på eftermiddagen. Antingen så sköter ägaren hästen själv då eller så tar man tag i problemet och reder ut varför det inte fungerar.

Sen har jag ju vart med om en del hästar som varit lika tråkiga i hagen men då har jag gjort så enkelt att jag tar med ett spö in och håller hästen på avstånd från mig helt enkelt men gör inte mer än att den flyttar på sig. Efter ett par gånger så har hästen lämnat mig ifred. Jag hade ju aldrig sagt till ägaren att nu minsann måste du hantera din häst på det här och det här sättet för den tigger när jag kommer in i hagen.
Vad är det för fel med att fråga snällt att vill du ha hjälp, har sett att du kämpat ett tag och jag har lite idéer. Jag hade blivit rent ut sagt förbannad om någon kom inklampande och tog över mitt och min hästs problem utan att fråga om det är okej att lägga sig i.

Jag kämpade en hel del med min häst när han hade sin värsta testperiod, envis som synden är han och ifrågasatte det mesta jag bad om och ja, vi kunde stå still en timma ibland för att han bestämt sig för att gå emot alla hjälper, vet inte hur många gånger han höll på att knocka mig. Dock så hade jag min teknik och den fungerade bra, han förstod att jag stod på mig och accepterade mig tillslut, det löste sig dock inte på en vecka direkt.

Men om någon hade kommit och minsann skulle visa hur man gör vet jag inte vad jag hade gjort. Man gör inte så, man lägger sig inte i på det sättet utan man frågar om det är okej att ge tips och råd och att man gärna hjälper till om det behövs.

KL
Varit borta ett tag och läste inte svaren förrens nu.
Vill påpeka att självklart är första alternativet att fråga om ägaren vill ha hjälp. Självklart är inte första alternativet att "köra över" och "korrigera" som ni så vackert kallar det. Självklart har vi vid inflytt gjort klart vilka regler som gäller i stallet, vid intag, utsläpp, hantering av andra hästar osv osv osv. Jag är inte helt bakom flötet.

Jag glömde viss säga detta, att vi har haft situationer där ägaren 1) frågat om råd 2) inte gillat rådet 3) fortsatt som tidigare.....

Jag håller med om att hästar är smidiga och anpassar sig, JAG har i dagsläget inga som helst problem med nån av hästarna men en ägare fortsätter med sitt race, hästen kör över hen, beter sig riktigt fult och stöddigt. Att stå brevid och inget säga, tyvärr, det funkar inte. Inte för mig.
Tur att vi alla är olika :)

Sålänge varken häst eller person far illa så skulle jag inte lägga mig i. Det finns nämligen de som gärna lägger sig i för att de anser att endast deras sätt är rätt, även fast det kanske finns en massa varianter av något sätt att göra det på :) Däremot om jag ser att någon har problem med att lasta sin häst kanske jag ställer frågan om personen behöver hjälp, för att personen skall komma fram i tid om det nu är till veterinären eller möjligen på tävling. Annars skulle jag låta det vara om inte personen frågade om hjälp

@FreSus Fast om det nu drabbar enbart ägaren att hästen bråkar med denne, men inte med er andra och du ger personen råd som hon inte vill ta till sig hade jag bara släppt det. Känns som det kan dra igång ett onödigt bråk. Hade det varit så att hästen var ohanterbar för dig hade jag förstått om du la dig i

Jag brukar knipa igen, sålänge det inte är en uppenbar fara för omgivningen eller hästen.

Blev däremot väldigt chockad i veckan, då en häst stod och hotade att sparka mig när jag kom in genom en stalldörr (jag kommer in bakom hästen från dyngstacken) varpå jag höjer rösten åt hästen och visar mitt missnöje, (Vid det här laget står jag halvt klämd mellan skottkärra, dörrkarm och häströv) och får tillslut dänga till hästen ordentligt på rumpan för att jag känner mig helt trängd.

Ana min förvåning när jag får mig en utskällning av hästägaren...

Där blev jag otroligt irriterad, när skada på människor inte beaktas.

Personer jag inte känner eller situationer där jag inte själv är inblandad i lägger jag mig inte i.
Men när jag till exempel skulle hjälpa till att prova ut bett och hästägaren sträckte fram ett träns där hen satt bettet upp och ner så var jag ju tvungen att säga något. Så jag klämde väl till med ett "oj, det blev lite fel, det hamna upp och ner" innan jag vände det rätt. Men att döma av blicken och tystnaden jag fick till svar så behöver man inte lägga sig i mer än så för att folk ska ta lite illa upp. Sen har jag för mig att bettet hamna upp och ner en gång till och då försökte jag mig på någon pedagogisk förklaring eftersom hen inte verkade veta vad som var rätt och fel. Det finns ju någon gräns för när det bara blir dumt att inte lägga sig i bara för att man är rädd att folk ska ta illa upp.

Sen har jag även funderat på hur mycket man ska "rätta" folk när dom pratar. Jag har så svårt att göra det utan att låta dryg så jag brukar låta bli. Men det känns så dumt det också.

Exempel:
Jag: Är det en brunskäck?
Personen: Nääää. Den är brun och vit.
Jag försöker febrilt tänka hur personen menar. En brun häst med vita tecken? Så till slut ger jag exempel på en svartskäck och frågar om den ser ut så fast med bruna fält.
Personen: Ja precis!

Svarar man att det är det som är en brunskäck då eller låter man det bara passera?

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 260
Hästvård Hej, min häst har lagt sig till med ett beteendesom jag gärna vill komma tillrätta med. Jag vill gärna höra om någon annan har...
Svar
0
· Visningar
953
Senast: Salikon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka