Hur gör ni med "många" hundar?

Rouise

Trådstartare
(alltså fler än tre!)

jag och familjen har 4 hundar. just nu är det bara jag som ansvarar för aktiveringen av dessa 4 hundar. dels för att mamma är relativt ny opererad och för att pappa jobbar rätt mycket men man tycker ju att iaf pappa kan ta sig ur kontors stolen 1 timme för att promenera en sväng då han mer än gärna slänger sig framför tv:n om man föreslår det!
det känns så tungt!

tycker ju att de borde få gå en längre prommis per dag och kanske en eller två kortare.
om jag då vill gå en långpromenad så kan jag ju ta två av hundarna med mej åt gången. men sen då komma hem och gå en till likvärdig runda med de restrerade två känns ju för det första väldigt motigt och lite halvtråkigt men det är ju inte alltid man har tid att gå två promenader á 1-2 timmar lång efter varandra.

och vill man ha lite solotid med hundarna ut och träna en och en så går ju en hel dag åt! för de nöjer ju sig inte med att gå ut 1 gång om dagen!!!

jag får nästan panik då jag känner att hndarna kommer i andra hand. det finns ju dagar då dom inte kommer ut på nån riktigt promenad alls utan de får nöja sig med att rastat på gården å kanske en kort prommis på gatan!

det är värkligen skitjobbigt då jag märker på hundarana hur understimulerade dom är. de är ju amerikansk ocke spaniel som kräver rätt mycket aktivering.

pappa klagar ju på att vi inte har nog med tid och att vi har föt många hundar men ändå är han den som gör minst åt det. och tidigare för ca ett år sedan så var det inga problem.. några mirakeltips för att få LATA pappor att ta ändan ur stolen och hjälpa till?

är det bara jag som är en dålig hundägare som inte får ihop det eller hur gör ni andra med 3 eller flera hundar?
 
Sv: Hur gör ni med "många" hundar?

Jag tycker att det är svårt att få ihop det med två aktiva hundar!! Jag önskar att jag kunde ge dem ännu mer individuell tid. Men jag har inte hjärta att lämna en hemma... Ibland kan jag välja på att ha ena koppla och andra lös för att träna något. Men oftast blir det så att jag går ut i skogen och låter de springa under långa promenader. Men så mycket träning (förutom inkallning) blir det ju inte av det :D Men de får iaf motion och så är det alltid stimulerande att springa och nosa i skogen. Iaf mina hundar jobbar hårt med näsan och luktar på ALLT! Å rejsar i diken...
 
Sv: Hur gör ni med "många" hundar?

pappa klagar ju på att vi inte har nog med tid och att vi har föt många hundar men ändå är han den som gör minst åt det. och tidigare för ca ett år sedan så var det inga problem.. några mirakeltips för att få LATA pappor att ta ändan ur stolen och hjälpa till?

är det bara jag som är en dålig hundägare som inte får ihop det eller hur gör ni andra med 3 eller flera hundar?

I vår familj har vi 7 hundar hemma, varav 4 är mitt ansvar, 2 är gubbens och 1 äldsta dotterns. Jag går med alla mina samtidigt på promenad och sedan lägger jag individuell träningstid i mån av behov och förmåga.

För mig är 4 ett max antal för att alla ska kunna få det de behöver - och funkade det inte att ha med alla samtidigt på motionsrundorna skulle antalet behöva vara mindre. Att du har problem med 4 st när du inte kan ta alla samtidigt tycker jag alltså inte är konstigt.

Ang. mirakelkur åt din far så har jag ingen. Jag tycker det verkar som om han inte är intresserad av "hunderiet". Han har ju redan sagt att han tycker att ni har för många hundar, och är uppenbarligen inte sugen på motion.

Enda sättet är väl att du/din mamma förklarar att det är jobbigt just nu pga att du för tillfället är ensam om ansvaret. Då får man hoppas att han kan tänka sig att hjälpa till med motionen för att han gillar ER, inte för att han är sugen på hundmotion. Har man tur så upptäcker han hur skönt det är när kroppen kommer i kondition, och hur trevligt det är att umgås med sin dotter (?) - för naturligtvis gör ni turerna tillsammans.

Visa uppskattning för alla små turer ni kan få honom att göra, och kalla honom inte lat när han inte vill. Han verkar helt klart vara den i familjen som lika gärna kunde leva utan hundarna. Vädja till hans omhändertagande sida istället för att gå i konflikt.
 
Sv: Hur gör ni med "många" hundar?

Jag har också 4 hundar, dock är en riktigt gammal och aktiveras inte. Resterande tre tar jag med mig överallt och aktiverar, promenerar med samtidigt. Terriern får inte följa med på ridturer, annars kör jag allt samtidigt.

Har man bara koll på jyckarna så har jag inget problem med det.

Angående din pappa så är dte ju så att har man skaffat nåt så får man sköta det och är han delaktig så får han ta sin del.

//E
 
Sv: Hur gör ni med "många" hundar?

Vi har fem hundar.
Fyra av dessa har vi hemma, den femte är utlånad för ev försäljning.
Fyra tycker jag inte är jobbigt alls, jag kan ta alla samtidigt på långrunda och sen använder vi dem i stortsätt varje dag som störningar på olika kurser. Träning får de på promenaderna och ca 4ggr/v enskild egen träning vilket fungerar för dessa hundar.

Men nu har vi ytterligare två hundar hemma. Det är våra gamla hundar som vi passar och det gör det hela mkt jobbigare. det känns som att det blir promenader hela tiden och aktivitetstiden för varje hund minskas rejält tyvärr. Nu är detta bara under begräsad tid men det är ändå för mkt.

Som mest hade vi 9 hundar men då var två valpar som inte behöver några långrundor.
Vi insåg att vår tid var begräsad och gjorde därför oss av med två egna. Under den tiden vi hade 9st var det två inne för utbildningen som tog väldigt mkt tid.

Har man många hundar är det ett heltidsjobb man måste ta ansvar för.

Fungerar det inte med alla era hundar så tänk efter om en eller två inte kan få det bättre hos någon som har mer tid. Det är ett svårt beslut att sälja sin familjemedlem men man måste vara ärlig mot hundarna.
 
Sv: Hur gör ni med "många" hundar?

asså det är nog mera av lathet som pappa inte vill. för innan mamma vart sjuk så var han ju hur intreserad som hällst det var han som tog valet om att behålla fjärde hunden(egen uppfödning)


men tack ändå för tippset får locka lite med far och dotter tid å lite så
 
Sv: Hur gör ni med "många" hundar?

hade ju kunnat ha dem alla fyra om det vore så att man kunde ha dem lösa eller likande.

tikarna går det relativt bra att gå alla tre med dom gor fot bra alla tre. hanen är det "störst" problemet. han är vaktig på flickorna och hundrädd så ja inget vi inte kan träna bort men det sitter ganska djupt nu när det är 2:a gången han blivigt biten. alltså en ganska vek individ.

sälja eller omplacera

mellan tiken hon har ont i ryggen och så har hon haft två anfall och har blivigt kännslig för stress vet inte hur hon skulle klara en flytt

Hanen vet ärligt talat inte om han fixar en flytt pshykiskt då han har svårt med att lita på någon eller något efter att han blivigt biten andra gången. lite morrig/pratig leker ganska grovt= morrar. det kan misstolkas och han har svårt att ta bestraffningar då han är vek.


den äldsta och den minsta dom är båda två mina! jag har ju tid med mina hundar så är de... dom kommer ju på nått sätt alltid först.

sälja och omplacera är inget alternativ för tillfället pga dom hundar vi har...

nu ska ni inte ta mej fel självklart finns det bättre hundmänniskor än mej och min mamma!
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gör ni med "många" hundar?

när vi bor i sommarstugan så existerar inte problemet med promenader i stort sätt inte allts då tikarna går hur bra som hällst att ha med sig då de oftast går lösa där. men i koppel är det mellantiken som trasslar in sig i de andra två och är riktigt opraktisk att ha med sig när man går 3
 

Liknande trådar

H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 112
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 215
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 928
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 245
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp