Hur gör ni med hästar med humör?

Sv: Hur gör ni med hästar med humör?

Hur gör ni med era ston (eller hästar kanske) som har mycket humör?

Mitt sto har normalt mycket humör och en egen vilja, dominant och bestämd, och just nu är det inte precis på topp, då hon både brunstar och fäller.
När hon brunstar så får hon väldigt mycket egna ideer och testar hela tiden, speciellt när man rider ut.

Normalt så är hon en häst som är lyckligast när tiden spenderas i hagen med mat, vi jobbar alltså mycket med framåtbjudningen i den dagliga ridningen.

Den här veckan har jag försökt kompromissa. Hon har fått hoppa lite(det tycker hon är kul!) en dag och ett ordentligt dressyrpass då hon var väldigt negativ och inte ville alls, försökte komma undan hela tiden. Resten av dagarna har hon fått gå ut i skogen med sällskap, vilket hon verkar ganska nöjd med, sålänge man inte kräver någonting.

Så, hur gör ni? Låter ni dem vila? Lättare arbete än vanligt? Mer mat?

Ett av mina ston är verkligen ett sto med humör :D, inte alltid såå roligt !!

Men har lite knep: Som du själv beskriver, när man ställer högre krav på denne så kommer tjurigheterna fram.
Brukar då göra en övning ett par gånger tills hon är avslappnad , när hon inte bråkar mer , är jag nöjd och vi går på nästa moment.!
Jag är även väldigt tydlig i min ridning och visar att här är det jag som bestämmer , och du kommer inte undan på något vis:Dtyp!!

Har även en väldigt varierad ridning på henne, så det aldrig blir uttjatat på något vis.!

Om du ger henne måttligt med mat tycker jag inte du ska ge henne mer!
Du kanske ska låta henne vila en extradag i veckan men inte mer , se om hon ändrar sitt beteende!,men troligtvis inte:D!
Variera lättare ridning och lite krav i ridningen:laugh:!

Lycka till

Mitt sto e oxå supersvår. Väldigt nöjd ibland o huxflux grinig,kan bli jobbigt. Speciellt när man kommer in till hagen o går fram o hon står o äter,har jag inte ögonen på henne då kan det göra ont(bet mig rejält i armen en gång) så det e inte bara hot.
Kan se supergrinig ut när man rider på bana hon har liite motstånd så att säga. Speciellt i början då hon e kall kan bli bättre när hon kommit igång. Hon e mest nöjd då hon får lulla runt lite när vi rider ut utan större krav.Tålamod e väl d enda o INTE starta något krig men bestämd o lirka. Man vet ju inte när något e fel tex. eftersom hon e så. Men hon får massage o stretching av mig regelbundet,o kiropraktor ibland. Nyss bytt sadel oxå men hon e sig lik min lilla "sunshine" :p . Det enda e o göra det man tänkt på ett så bra sätt som möjligt.

Allt du skriver är så sant, och efter samma principer har jag jobbat i snart 2 års tid. Jag fick henne när hon var 4, då fanns ingen motor, ingenting. Vi trodde det skulle släppa, men njaa ..
Första halvåret red vi bara framåt, att förstärka skänkeln med spöt funkade inte direkt, så vår instruktör fick från backen förtydliga ytterligare. Detta jobb gjorde vi fram tills i våras, och detta jobb har även gjort henne väldigt ojämn i sina bakben då hon fått sätta dem som hon velat bara hon svarat framåt, typ. Vi travade även mycket cavaletti med detta gjorde inte märkbar skillnad igentligen. Jobbet med små hinder blev svårt eftersom hon inte bjöd mot hindren heller, hon tog sig väl över med inte så mycket mer.

Vi hade kommit en bit på väg nu på slutet, men förra veckan gjorde jag en ofrivillig avsittning och bröt lårbenet, så nu får hon jobba 3 dagar som ridskolehäst under en period, vilket inte precis är det rätta arbetet för henne.. Sedan får mina kompisar rida henne, och det jobb dom kommer får göra blir utan tvekan framåt eller skogsturer..

... tal om tjuriga ston, är förvånad över hur många det finns, jag själv har inte stött på dessa hästarna...! Klart dom varit något segare när dom brunstar (fokuset ligger troligtvis inte till 100 på mig), men ändå. Skulle nog säga att jag gör som _amazing_ att jag ändå kräver att dom går.. sedan kan jag kräva mer eller mindre olika dagar, på alla hästar. Funkar inte en övning som jag tänkt mig, ja, då får jag ju ta ner ribban tills vi klarar av det. Om hästen inte gör som jag tänkt är det ofta för att jag missat att ge någon information till hästen.. ett x tal som jag får leta reda på var jag la det? Bara en tanke och kommentar = )

Mitt sto har också väldigt mycket humör och vilja. Men om jag är lugn och metodisk med henne så brukar det gå vägen. Bara lugn men bestämd när jag rider då ger hon sig, precis som hon tänker jaha det gick inte att reta upp matte i dag ;) Hon kan också ha dagar då bjudningen är jätte bra och andra dagar dålig, men då har jag förknippat det med att hon helt enkelt är trött i kroppen och behöver ta det lite lugnare, då gör vi det och nästa dag jag rider på är hon framme igen :laugh: (Hon är unghäst och inte riden så mycket)

Hur jag gör med mitt sto med humör? Biter mig i knogen och skriker innombords men försöker precis som monell att ta det lugnt och metodiskt.

Det finns dagar jag skulle vilja dra en spade i skallen på henne i ren frustration ( ironi) När jag började ta hand om mitt sto fick jag höra en rad historier om hästens bravader och humör från anställda på den anläggning hon stod på. Men med tiden och åren har hon lugnat ner sig markant. Från att alltid ledas i kedja så luffsar hon så härlig intill nu.

Det enda jag gjort sen jag blev ägare till henne är att ta bort sånt som kunde uppfattas som stressigt för henne. Hon står nu i litet stall med få personer. Hon tävlade förr och därmed fanns ett annat temp och andra krav. Jag har sänkt kraven ganska rejält. Det finns ingenting som vi måste prestera eller uppnå. Dock kräver jag att den 1-2 tim/dag när vi är tillsammans då ska hon bannemig uppföra sig.

Men det finns dagar när hon härjar runt i grimmskaftet fortfarande, steppar runt på stallgången, bufflar och knör, piskar irreterat med svansen hela ridningen och tjurar och smånaffsar. Jag nonchalerar det till viss del och när hon går för långt tar jag fram "bestämda rösten". Att gapa, bli brysk el liknande funkar inte på denna pålla. Då har jag en häst som blir förbannad och verkligen sätter sig på tvären. Tjurar hon och beter sig under ridningen så fortsätter jag precis som planerat mot mitt mål och försöker "rida igenom" det. Jag får verkligen fokusera på att inte nappa på hennes muckande utan hålla min plan. Funkar 80% av gångerna. Men visst händer det att hela stalldagen känns skit när hon haft en såndär humördag.

När jag letade ny stallplats i samband med köpet backade två stallägare p.g.a hennes taskiga ryckte. Jag försökte bedyra att hon verkligen var förändrad. Nu när jag letade medryttare så ringde en tjej som faktiskt kände till hästen. Hon blev ytterst tveksam när hon förstod vilken häst det rörde sig om. Men hon provred och var jättenöjd. Så hästen har förändrats till det bättre. Äntligen.

Senast ändrad av en moderator:

Hahha! När jag läste det som bara syntes innan man klickar upp tråden så tänkte jag precis som jag tänker nu.

Hjärtat på bästa stället, blicken rakt fram och hoppas på det bästa!:o :rofl: :o

Har ett sto som varit så sen första dagen jag haft henne (då 6 månader gammal, nu 4 år). Har hon en dålig dag så GÅR det inte riktigt topp!

En bra dag så gör hon allt jag ber om och lite till. Gör läskiga saker, försöker lite extra, går med på nya krav mm.

En vanlig dag så är hon som vilken häst som helst, gör det man ber om men inte så mkt mer. I värsta fall så får man övertyga lite.

Men en dålig dag. Då får man hålla sig på den kant som man vet går som ett rinnande vatten. Annars så blir hon helt tvär och man får passa sig lite för "hämnd" ;)

Håller med tidiagre talare om att mkt försvinner med respekt och kommunikation, men ston har ofta (iaf unga, på våren och ägggurkor) sånt hormon påslag så man kan jämnföra dem med tonåringar titt som tätt. ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 821
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 121
Senast: Juli0a
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 628

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka