Hur gör ni med hästar med humör?

Ketrawzc

Trådstartare
Hur gör ni med era ston (eller hästar kanske) som har mycket humör?

Mitt sto har normalt mycket humör och en egen vilja, dominant och bestämd, och just nu är det inte precis på topp, då hon både brunstar och fäller.
När hon brunstar så får hon väldigt mycket egna ideer och testar hela tiden, speciellt när man rider ut.

Normalt så är hon en häst som är lyckligast när tiden spenderas i hagen med mat, vi jobbar alltså mycket med framåtbjudningen i den dagliga ridningen.

Den här veckan har jag försökt kompromissa. Hon har fått hoppa lite(det tycker hon är kul!) en dag och ett ordentligt dressyrpass då hon var väldigt negativ och inte ville alls, försökte komma undan hela tiden. Resten av dagarna har hon fått gå ut i skogen med sällskap, vilket hon verkar ganska nöjd med, sålänge man inte kräver någonting.

Så, hur gör ni? Låter ni dem vila? Lättare arbete än vanligt? Mer mat?

Sv: Hur gör ni med hästar med humör?

Jag har en valack som visserligen inte har stohumör på något sätt (förstår inte hur ni stoägare orkar :p) men som har väldigt mycket åsikter om hur mycket man ska träna och hur mycket man ska skrutta. Ungefär var tredje dag blir han mer eller mindre omöjlig att rida på ett vettigt sätt och vill helst inte komma i hagen heller, så numera låter jag honom vila helt ungefär var tredje dag - han går på lösdrift så det fungerar bra. Får han itne vila så blir han vrång, tappar framåtbjudningen, försöker vända hemåt, vill inte arbeta... Inte så att han blir direkt besvärlig, det är han på tok för snäll för att bli, men som om han sa "Men för sjutton, matte, jag är så trött att jag kräks på dig, låt mig vara ifreeeed". Ute blir han sölig och vill inte heller jobba.

Sedan rider jag max varannan gång på banan (eller ja, ängen), det går inte att rida två dagar i rad på ängen för då blir han sådär gnällig. Ute hjälper det med sällskap, då är det skitroligt att komma ut och man kan arbeta honom tills han löddrar om halsen, han är lika nöjd för det!
Annars så fungerar det för mig att liksom inte låta honom komma undan när vi rider ut, men att ändå böja mig något för hans vilja. I början av ridturen kanske det innebär att hitta framåtbjudning genom att driva, driva, driva - vi kan skritta på långa tyglar men det ska gå i min takt och inte sölas. Efter ett tag så märker man hur han håller takten själv och då är det rask trav i lång-låg form som gäller, det ska gå undan tills han liksom släpper efter där med och börjar hitta framåtbjudningen av sig själv. Det är först på hemvägen som jag verkligen börjar arbeta med honom och kräva samling och/eller ordentlig form, börjar joxa med undanflyttningar och annat som kräver framåtbjudning. På hemvittringen brukar han gå med på det mesta.

Jag har ridit sura ston och dominanta hingstar på samma sätt, och det här med tempo och rask trav är otroligt käckt för att få igång en häst. Är min häst gnällig på ängen så kan jag ta en kortare runda ut med samma grej innan passet, då brukar han vakna till liv och vara mer till lags när vi sedan rider på ängen.

Jag har också en märrig valack :devil:

När han är som värst kommunicerar han med mig genom att tjuta :grin: Han pratar alltså med mig och säger vad han tycker... Då gör vi bara basic saker med lägre krav, som vi är bra på och kan för att inte slita på vår relation. Vi lägger även ut fler uteritter och umgås kravlöst. Helt omöjligt att få någon vettig träning som inte slutar i konflikt under hans märriga dagar, då han har ett psyke av stål. :crazy:

Under de dagarna arbetar vi också mycket på marken där mycket belöning ingår, just för att vända hans tjurighet.
Detta beteende håller bara i sig i ett par dagar, som tur är.;)

Jag brukar faktiskt tänka långsiktigt och försöka vända alla situationer till något positivt, så hästarna blir mer positiva som "personer". :p
Att en häst har mkt humör innebär ju inte att det inte går att "bota".

Hur man gör det är ju lite olika från häst till häst. Min ena häst var det ingen idé att träna på de dagarna hon inte ville eftersom hon bara gick runt och var spänd, så då brukade jag göra det som funkade bäst för dagen och sen avsluta med en lång skrittur i skogen istället för att få henne avslappnad.

Jag har jobbat med postiv förstärkning i massor. Enkla, enkla övningar typ halt och så massa beröm. Ett steg åt sidan - massa beröm. Det har funkat kanon på mitt sto som var hrm... en katastrof, numera är hon arbetsvillig och glad och vi gör det tillsammans på ett annat sätt. Min är visserligen är sucker för beröm och har alltid varit men nån kanske det kan hjälpa lite.

*Svar till alla*

Ser att många använder uteritter och skritturer istället för att försöka åstakomma någonting på banan. Det gör jag också i viss utsträckning, med rätt sällskap går det bra. Vi måste nämligen rida över "reningsverksbron", det är lite som en damm, stilla vatten på ena sidan, sedan fors under och andra sidan utav bron. Min häst tycker detta är mentalt jättejobbigt om vi är själva, och det slutar alltid i en konflikt som både hon och jag blir trötta och ännu surare utav. Hon är även mycket värre när hon är på dåligt humör, då testar hon alla gränser och börjar tjafsa långt innan vi ens är vid bron. Kan tillägga att vi gått över den här bron flera gånger i veckan i ett års tid, men hon släpper det inte ..

När vi har sällskap av någon som kan gå först är det bättre, problemet är bara att de som rider ut i stallet vill ju rida ut på en längre, jobbigare tur för dera hästars skull. Jag vill ju bara jogga i alla gångarter .. Det är svårt att hitta något mellanting om man säger så. Antingen skrittar man ut eller så rider man ut.

Självklart för hon mycket beröm när hon gör rätt, även de enkla grejerna .. Men hon hör de liksom inte så bra känns det som. Eller hon bryr sig inte riktigt .. Svårt!

Vi måste nämligen rida över "reningsverksbron",

Åhh reningsverksbron :devil:
När mitt sto är på sitt jobbigaste humör och vi ska gå över den brukar jag faktiskt hoppa av och leda henne över den, då kommer vi över iallafall även om hon protesterar ...

Har du provat att ha bomull i öronen på hästen när ni går över bron?

Några gånger har jag sjungit som en idiot för att få bort det höga bruset från vattnet :o (har faktiskt fungerat...!)

haha jag fattar inte hur de kan göra ett reningsverk så nära en ridskola som här! :crazy:

Jag brukar alltid försöka rida henne fram till bron, då märker man ganska snabbt om hon tänker gå över eller inte. Om fallet är inte, sitter jag av eftersom det kan bli farligt då hon står på bakbenen & vänder. Men hon börjar ju långt innan man kommer till bron..

En hovslagare hade bomull i öronen (och bremsade henne ..) för ett tag sen, hon verkade inte riktigt bry sig, men det kan ju vara värt ett försök med bron! Skulle jag sjunga skulle hon nog bli ännu räddare ..:angel:

Jag har ett sto med väldigt mycket humör och det är inte helt lätt att hantera alltid. Till saken hör att den inte finns något komplett lösningspaket för hur man ska arbeta med sådana här hästar. Man måste helt enkelt KÄNNA hur man löser problemet.

Jag försöker så som många andra här att anpassa arbetet vissa dagar för att undvika konflikt. Man kan inte bråka om allt och motivationen är superviktig på en häst med humör. Samtidigt så måste jag vara extremt konsekvent eftersom det är viktigt för min häst att lära sig vad som är rätt och fel samt att lära sig att duktig = beröm, dum = jobbigt. Man får inte undvika alla konflikter som kan uppstå bara för att det är jobbigt att ta itu med dem, då har man snart ett ännu större problem men en ännu mer dominant häst som inte ställer upp på ngt som inte passar henne.

Har jag bestämt att jag ska rida dressyr så är det det som ska göras och om jag då sitter upp och hon är istadig och inte vill gå fram då är det FRAMÅT som gäller hela det passet. Mkt beröm när hon gör rätt (fjäska) och avsluta innan det vänder igen. Går hon, som igår, bra från scratch så blir passet kort, intensivt och inte så jobbigt. Det ska löna sig att vara duktig. Är hon däremot riktigt dum så får hon jobba sig trött. Uteritter och hoppning är nödvändigt på min häst för att hon ska må bra, hon behöver omväxlingen och det vore oschysst att träna dressyr 6 dagar i veckan på en sådan här häst. Tömkörning är också bra för att ta igenom saker från marken, motivera och ge omväxling.

Sammantaget: Konsekvens, omväxling, motivation och BERÖM!

Det är svårt med ston, man måste lirka, be, fjäska och behandla dem med en oerhörd respekt och värdighet. Samtidigt måste man vara :devil:-igt tydlig med vart skåpet ska stå.

Mvh JV

Har jag bestämt att jag ska rida dressyr så är det det som ska göras och om jag då sitter upp och hon är istadig och inte vill gå fram då är det FRAMÅT som gäller hela det passet. Mkt beröm när hon gör rätt (fjäska) och avsluta innan det vänder igen. Går hon, som igår, bra från scratch så blir passet kort, intensivt och inte så jobbigt. Det ska löna sig att vara duktig. Är hon däremot riktigt dum så får hon jobba sig trött.
Mvh JV

Dehär tycker jag är jättesvårt, att hitta lagom när man ska träna!
Min häst har dålig framåtbjudning, vilket gör att fokus alltid ligger på den, sedan får man bygga på efter hand. Men de dagar då hon är istadig är hon dessutom negativ och ifrågasätter allt. Då tycker jag det är riktigt svårt att rida henne trött, oftast blir det att jag tar igenom det som krånglar, tex om vi tränar skänkelvikning och hon bara tjafsar, då jobbar vi med det tills det blir bra (eller iaf bättre/ok..) och sedan får det vara mer eller mindre bra. Kanske rider lite övergångar som hon har lättare för, och sedan avslutar.

De dagar då hon är arbetsvillig blir det lätt ett hårdare pass, för då trivs hon med att jobba, när hon kommit loss. Då hittar hon egen framåtbjudning och försöker göra rätt. SJälvklart får hon massa beröm och mycket skrittpauser, längden på passet är ju också varierande beroende på vad vi gör.

Är hästen "sur" så förstärker jag min hjälp och får igenom det jag ville göra.
Stannar hästen så driver jag den framåt, lyssnar den inte så förstärker jag hjälpen.
Det viktigaste är att sluta när hästen gör det man tänkt. Gör hästen rätt så slutar man inverka och låter den vara en liten stund.

Svårt, speciellt när man rider ut på min surtant. Hon börjat tänka lite bakåt-jag driver fram-hon stannar-jag driver starkare-hon backar-jag lägger till spöt-hon börjar lätta fram/slår mot hjälpen.. Ibland går hon fram, då släpper jag skänkeln och klapp & beröm. Sen börjar vi om igen..

Det låter som att ni har större problem än att hästen 'har humör'?
Jag skulle börja med att jobba bort det = skapa ett förtroende.
Jobba mkt med både rid och markövningar för att få bort konflikterna.
Får ni förtroende så är jag 100 på att även mkt av "humöret" kommer försvinna.

Om bron är ett så stort problem, se till att rida över den flera dagar i veckan tills det blir en vardaggsak..
Är den precis vid stallet är det ju perfekt att börja och avsluta ridpassen med att gå förbi där.

Att det handlar mycket om ledarskap är jag också helt övertygad om, när jag fick henne fick jag inte ut henne ur hagen - hon stenvägrade att röra sig ur fläcken. Jag fick henne inte heller att skritta förbi ett speciellt hus i byn, satt av och försökte leda henne - hon stog som en fastklistrad åsna. Lika med lastningen. Hon bara står där oavsett vad man gör.

Detta har blivit mycket bättre, det enda som finns kvar är just vid bron - de dagar hon inte vill. Som tex nu när hon brunstar och fäller. Det är ochså vid sånna här tillfällen hon är väldigt tjurig vid ridning i ridhuset osv.

Bron ligger en lite bit bort och vi brukar skritta dit ibland, men problemet är att man måste rida nerför en brant, lång grusvägsbacke. På helgerna går det bra när ingen jobbar nere i reningsverket, men i veckorna kör de upp & ner med slangbilen, en stor grön lastbil .. Dels är det halt i backen, tänk om han skulle få sladd, det är ganska dålig sikt ner också.. Sen är min häst inte riktigt säker med lastbilar, och det finns ingen stans att ta vägen .. Men vi jobbar på det :D

Det handlar nog mycket om ledarskap & förtroende, hon är väldigt säker i sig själv och oberoende av andra, även hästar. Men massor med humör finns det också. Det handlar nog bara om att få henne att arbeta med mig, inte mot mig i vissa lägen. Samma för mig med henne..

ågu, min valack kan också vara ett jäkla sto. De dagarna går jag tillbaka låååångt i utbildningen och ser bara till att basicgrejer fungerar.
Häst ta skänkel, ryttare glad. Häst stanna för tygel, ryttare glad. Ofta går hans fixa ideer över när han fått känna sig duktig ett tag, men under bedrövliga perioder är det lunka i skogen som gäller. pga jag kan brusa upp på banan och det är så onödigt.

åh, läste vidare i tråden nu. Tror också du ska fila på ert partnerskap, och försöka skapa mer tillit. Ofta är de där hårdhudingarna helt säkra på att ensam är stark men när man kommer under huden på dem är de väldigt tillgivna.

Jag har ett tjursto så om hon inte är på humör så trycker hon upp mig i väggen eller sparkar mot mig :( min häst har heller ingen frammåtbjudning utan jag måste vara vaken annars går det i snigel takt :D men när min häst inte är på humör så rider inte jag utan jag kör NH , longerar, tömkör eller löshoppar,min häst tycker det är roligt så hon blir piggare :) ett annat tips är att inte kräva något utan bara t.e.x rida barbacka i grimma eller något annat 3:)

Lagom är bäst men svårast ;)

Framåtbjudningen är A och O. Min häst har framåtbjudning men den är inte ärlig. Hon bjuder till att gå framåt eller hitta på bus men inte till arbete. På en sådan häst är det viktigt att ”vinna” fighten i början av passet. Hon måste gå fram till handen och vara aktiv med bakbenen innan man kan börja med ngt annat. Det måste man KRÄVA.

I många fall tror jag att istadigheten uteblir när hästen väl bjuder ärligt framåt. Om jag fick problem med t.ex. skänkelvikningarna så hade jag först funderat över om hästen verkligen går framåt och tar mina hjälper. Om hon har ärlig bjudning, fungerar inte skänkelvikningarna då?

Jag har också en del problem med skänkelvikningarna av och till, det är jobbigt att trampa framför och förbi, men jag ser det inte som att hon har svårt att flytta sidvärts utan att hon inte vill gå fram till min ytterhand. När hon gör det ärligt, så fungerar skänkelvikningarna. En istadig häst visar det ju oftast genom att gå emot hjälperna och då är det ju det man måste ta igenom, inte själva rörelsen där problemet yttrar sig.

Mvh JV

Jag håller verkligen med dig om bjudningen, helt klart. Problemet är att det kan ta hela ridpasset innan hon släpper och går för egen maskin, då är hon jättefin. Men hon behöver stärka sig nu, så vi måste hela tiden bygga på med stärkande & lösgörande övningar, men under kompromisser. Deet funkar bäst. Sen hela tiden på lätta linjer, kanske bara några stegut mot långsidan igen, hela tiden med fokus FRAMÅT, sidan. Backar hon - mer fram, kanske också räta ut.

Ja, min åsikt i frågan då ;)

För det första så tycker jag inte att det egentligen ska ta hela passet att få hästen att gå framåt, du måste jobba på att lösa det snabbare på olika sätt. Det är ingen lätt uppgift men där hade jag lagt fokus ifall jag var du. Ha som mål att det varje vecka ska gå liiite snabbare att lösa bjudningen.

Rid fram med ganska lite krav på form och i raskt tempo och se till att hon går mer och mer fram till handen. Övergå till att samla ihop henne lite på kortsidorna och länga på långsidorna. Det är viktigt att du även kan ta tillbaka med bibehållen bjudning och sätta henne lite på bakbenen. Tar hon inte förhållningarna utan blir lång så lägger du ett varv på volten. Tappar hon bjudningen vid förhållningen så rider du raskt framåt igen. Efter en stund lägger du in övergångar till skritt. Hon ska vara snabb i reaktionen både i avsaktning och igångsättning. Behöver du ytterligare motivation så använd cavaletti, markbommar och små hinder. Dessa kan du använda även i annat arbete. Hoppa ett litet kryss och sakta av till skritt efteråt vid en bestämd punkt. Fatta ny galopp t.ex. mellan två koner och öka en halv långsida, gör en skänkelvikning för att sedan trava cavaletti o.s.v. Det brukar väcka upp de flesta hästar och hjälper till med motivationen.

Tills dess att du har hittat vägar till bjudning så hade jag lagt det andra lite åt sidan. Det är lösgörande i sig att hästen rör sig genom hela kroppen, förmodligen mer lösgörande med 30 min trav och galopp i rund form där hästen rör sig genom kroppen än vad du får ut av väldigt många skänkelvikningar s.a.s. Att arbeta med bommar och hinder är ett kanonbra sätt att få med hästens rygg "i smyg" och är ju också väldigt lösgörande. Om man enbart använder sig av väldigt låga hinder så kan man rida så här flera gånger i veckan och övningarna kan anpassas till så gott som alla hästar.

Rid bara skänkelvikningar när hästen bjuder. Tappar hon bjudningen så återgå till att hitta den och återuppta övningen när hästen går framåt. Risken är annars att både du och hästen kopplar samman skänkelvikningen med ngt negativt.

Mvh JV

En sak till :idea::D

Ett sätt att få hästen att sammankoppla t.ex. skänkelvikningar med ngt positivt är att enbart träna dem i skogen under en period. Ägna arbetet på ridbanan åt andra övningar och lär hästen att skänkelvikningar är ngt man gör i skogen när man har roligt! Då avdramatiserar man övningen både för sig själv och hästen vilket man kan ha nytta av senare när man använder den på banan igen.

Jag hoppas att du tar mina tips som ngt positivt, det känns som att jag bombarderar dig med saker som "såhär hade minsann jag gjort" men det är inte så det är menat.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 821
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 121
Senast: Juli0a
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 628

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka