Hur gör ni med eget stall när ni åker bort?

Sv: Hur gör ni med eget stall när ni åker bort?

Vi är i och för sig inte bort så väldigt ofta men då vi är ett par hästfamiljer i byn så brukar vi hjälpas åt. De är rutinerade hästmänniskor och bor nära så det är inte så stort besvär, likaså när vi skött om deras.
Nu har jag en inhysing som lovat sköta sin egen och vår häst när vi åker iväg ett par dagar under hösten. Hon har 10 minuter med bil till oss så det är väl också överkomligt.

Vi hyr fn. ut en del av stallet till en tjej som har inackorderingar och det brukar gå att överlämna ansvaret till henne när vi åker bort. Sommartid har vi hästarna på ett bete hos en annan mycket bra och pålitlig tjej som fixar allt och ringer direkt om något inträffar.

Sommartid har jag flera jag kan ringa till. Oftast någon som bor här. Har en del andra djur också.
Vinterhalvåret undviker vi att åka någonstans (jobbar ju dessutom alltid på helger) och måste vi absolut så betalar vi brorsan för att bo här och ta hand om allt med eldning, djur osv (har dock ännu inte hänt mer än när lilltösen föddes)

För ungeför två år sedan åkte jag och familjen till Lanzarote, månaden var februari. Det krävdes ett halvårs planerande för hästarna och alla andra djur. Självklart frös vattnet och hon som passade här blev sjuk...
Vi var borta i en vecka...
Hoppas det fixar sig för dig!

På vintern åker vi inte bort båda två samtidigt (jag och maken). Utan då är en hemma och tar hand om hundarna, katterna och hästarna.

På sommaren är det lättare. Då har vi vår närmaste granne som stöd. Där kan vi hyra in våra hundar i en hundgård och mina hästar går i sin sommarhage brevid deras sommarhage. För katternas del räcker det med att de lägger ut mat och vatten en gång om dagen. Kisarna är ju vana utekatterna. Det är just hundarna och hästarna som behöver lite pyssel. Och då är det mycket lättare att få hjälp på sommaren än på vintern.

Jag skulle också tycka det vore hemskt trist att behöva tacka nej till en gratisresa, men vad göra.... kan man inte lösa problemet med djurvakt så har man inte mycket att välja på.

/Lizzie

Hur gör ni med hästtillsynen när ni åker på t ex semester? Jag fick nyss tacka nej till en gratisresa till Las Vegas pga ingen hästvakt. Normalt tar mamma hand om dem när jag åker bort, men hon kunde inte nu tyvärr, för lång tid (2 v). Fick mig att börja fundera på hur andra gör, och varför det inte finns avbytartjänst för hästar?

Varför frågade du inte här på buke om nån kunde vara häst o hundvakt?

Varför frågade du inte här på buke om nån kunde vara häst o hundvakt?

Eftersom man inte får skriva sådana trådar. Det hör hemma på annonsforumet. Och annonserar jag (oavsett var) efter 'hästvakt mot ersättning', så blir det så intressant att jag hux flux blir arbetsgivare åt den som ska passa hästarna. Om man struntar i den skattetekniska delen (dvs kör det svart) är fortfarande detaljen att OM det händer något med den som passar hästarna, så kan det bli en väldigt otrevlig situation rent juridiskt.

Däremot om en kompis gör mig en tjänst, då är det ett annat läge. Sen om den kompisen är t ex en internetkompis är sak samma. Men det är svårt att tycka 'kompis' om man annonserar.

Däremot om en kompis gör mig en tjänst, då är det ett annat läge. Sen om den kompisen är t ex en internetkompis är sak samma. Men det är svårt att tycka 'kompis' om man annonserar.

Kan du inte annonsera efter en kompis då?:angel:

Maskinringen eller farmartjänst samt avbytarverksamheten Kolla runt det finns häst kunniga här och där .någonstans borde det finnas.

Har inget eget stall, men en nära anhörig har. Antingen ber de om hjälp hos grannarna (som också har hästar) eller så ber de mig. :D Ibland kombineras hjälpen med medryttaren som tar något/några foderpass.

mellan skärplinge örbyhus. de är juh nästan granne juh.. attans att man ska ha sambo å grejor.. hade gladeligen ställt upp i 2 veckor.

de borde gå att hitta ngn...

har du plats så att den som passar dina kan ta med sig en egen eller är de fullt hos dej??

vad är de som ska göras.. egentligen så jobbigt är de juh inte .. lite passande men inte allt för mycket...

lycka till med sökandet..
vore juh hemskt om du itne fick åka till vegas.. de är juh ett av världens ställen man borde se innan man dör...

har du plats så att den som passar dina kan ta med sig en egen eller är de fullt hos dej??

vad är de som ska göras.. egentligen så jobbigt är de juh inte .. lite passande men inte allt för mycket...

Fullt i stallet, så ingen plats för hästvakt att ta med egen häst tyvärr.

Det som behöver göras har jag skrivit i annan tråd. Tror inte jag ska upprepa det, då är risken moderatorn ser det som en 'annonstråd' :devil:

(Var bor du någonstans förresten? *nyfiken*)

aha.. får leta för att läsa om de då..

bor i furuvik. är van att åka så de blir juh nästan granne :D

sen har jag släkt i månkarbo. brukar åka till skärplinge för att fixa nya däck till både bil tranporten å mc:n.

så lite hemma där ute i skogen är jag .. hmm nästan iaf..:angel:

Hur gör ni med hästtillsynen när ni åker på t ex semester? Jag fick nyss tacka nej till en gratisresa till Las Vegas pga ingen hästvakt. Normalt tar mamma hand om dem när jag åker bort, men hon kunde inte nu tyvärr, för lång tid (2 v). Fick mig att börja fundera på hur andra gör, och varför det inte finns avbytartjänst för hästar?

Min kompis bor granne med oss & hon har oxå egen gård så vi vaktar varandras hästar när vi ska bort, sedan har jag oxå mina föräldrar som kommer hit & kan ta hand om hästarna när vi ska bort.

blir arbetsgivare åt den som ska passa hästarna.

Inte om du anlitar någon som har F-skattesedel.

Själv skulle jag kunna tänka mig att vara "avbytare" när folk åker på semester, men isåfall får det bli bara för hästar i lösdrift eller under betessäsongen. Självklart hade jag varit tvungen att debitera för arbetstiden.

( Fast jag måste ju ha igång företag först :) )

Jag tror att för "rätt" person så är hästavbytare en bra affärside. Att visitera hästar en gg per dag och utfodra tar ju knappast en full arbetsdag.

/KT

Senast ändrad:

Skippa täckena!

Utfodring 1 gång, kolla/fylla på vatten (borde inte vara frysproblem så års) och snacka en stund med hästarna. Tidsåtgång 1 timme/dygn om inget går sönder.

Tankeövning:
Kostnad (som reserersättning) 200:-/dag= 2800:-. Kan det väl vara värt!?

LIA

*knapplån*

Har ju sån tur att jag har ett stort tävlingsstall i närheten som jag hjälpt till lite vid helger och så... (när de är i väg och tävlar) så jag helinackorderade mina i de två veckor jag å pappa va på dominikanska i mars :)

Skippa täckena!

Utfodring 1 gång, kolla/fylla på vatten (borde inte vara frysproblem så års) och snacka en stund med hästarna. Tidsåtgång 1 timme/dygn om inget går sönder.

Tankeövning:
Kostnad (som reserersättning) 200:-/dag= 2800:-. Kan det väl vara värt!?

LIA

Det går inte att skippa täckena, det finns en anledning att de har dem och det är inte att jag tycker det är kul.

Utfodra en gång per dygn kräver lösdrift, jag har ingen lösdrift tyvärr.

(Tillsynen skulle utan problem vara värd 2800 kr, btw)

Inte om du anlitar någon som har F-skattesedel.

Själv skulle jag kunna tänka mig att vara "avbytare" när folk åker på semester, men isåfall får det bli bara för hästar i lösdrift eller under betessäsongen. Självklart hade jag varit tvungen att debitera för arbetstiden.

( Fast jag måste ju ha igång företag först :) )

Jag tror att för "rätt" person så är hästavbytare en bra affärside. Att visitera hästar en gg per dag och utfodra tar ju knappast en full arbetsdag.

/KT

Nej, då är det ju inga problem. Jag menade mer att om jag som privatperson annonserar efter hästvakt, och en annan privatperson (utan F-skattsedel) tycker 'javisst jag kan passa dem' och får X kronor för besväret, då blir jag hux flux arbetsgivare.

För någon med företag/F-skatt som gör det finns inte att uppbringa här iaf, det kollade jag ju, tyckte det borde finnas. (Sen rent teoretiskt kan jag säkert övertala någon som bor någonannanstans och har dens ervicen att bo och jobba här i två veckor, men då är vi uppe i de där summorna som blir större än plånbokn klarar av tyvärr. Det finns ju tyvärr ett 'tak' (annars skulle jag ju bara hysta in alla tre i lämplig konvalescentstall/dylikt. Det finns flera sådana inom vettigt avstånd.. Men det blri för dyrt, hade det varit EN häst hade det ju fungerat, men när man tar det gånger tre blir det väl häftigt. Inte för att det är överpris/inte värt priset de tar - för att förtydliga. Utan för att jag inte har de pengarna tyvärr)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 180
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 371
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 725
Senast: Liran
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama