Hur gör ni med eget stall när ni åker bort?

Sv: Hur gör ni med eget stall när ni åker bort?

försök att ordna provisorisk lösdrift så behöver man ju inte hålla på att kämpa med täckesbyten och insläpp iallafall. då kanske någon granne har lättare att fodra och kolla till hästarna. annars så sätt upp en lapp på ridskolan så är det säkert någon seriös som kan tänka sig åka ut och fodra mot betalning.

Nu kanske jag låter extremt pipig och gnällig, men det där är för mig inte någon lösning alls av flera anledningar. För visst lösdrift tar bort mockningen = jätteplus. Och jag skulle inte ha problem att ha dem på lösdrift två veckor om det gick att ordna.

MEN.. Täckesbytesdelen kommer man ju inte undan ändå, eller byta behöver man inte generellt. Det behöver man inte om de står inne heller, sålänge vädret håller sig på 'samma nivå'. Det är väl tveksamt om det gör det i mars. Men jag har ju kallstall så det är inga problem med samma täcke inne som ute. Däremot måste det ju bytas om det går från minus 10 till plus fem te x. Men framförallt, så även om vädret ligge pinstill på samma temperatur, så jag vill inte att de ska ha täcke nonstop utan att pälsen luftas och de kollas efter ev skav/annat i 2 veckor (eller ens en vecka).

Sen är det ju det där med att om det händer något. Jag har tyvärr ingen kompis/liknande som kan åka förbi, jag bor så jäkla långt från allt/alla (som skulle kunna hjälpa till iaf alltså), men två bönder som grannar som inte alls skulle ha några problem med att kolla mat (de har fri tillgång) i hagen, och om jag fixade frostfritt vatten kolla/fylla på vatten. Men det är ju det där med att kolla/visitera hästarna också, och om det händer någonting och de exvis måste in på stall så måste det ju funka då med (och då är man ju där med mockning och grejer).

Det 'jävligaste' är ju att jag ger mig f*n på att när vi väl är i mars, så kommer det visa sig att det där projektet på mammas jobb som gör att hon inte kan lova att hon kan passa hästarna i två veckor, kommer vara i någon lugn fas så hon går här och trampar (hon jobbar hemifrån mest då) hela perioden, dvs jag hade kunnat åka. Men ingen vet nu vad för fas projektet är i då.

(Annars är det mamma som tar hand om hästarna när jag åker bort, och gör det med den äran, både koll och mockning och rubbet :love: )

Åka bort? vad är det för nått? Med 6 hästar eller ja 5 hemma nu o en ute på foder så är det inte ens tal om o åka bort. Jag har ingen såpass hästvan i min omgivning som gärna mockar o släpper ut o tar in mina kusar. Jag har inte varit på semester på flera år, förr var det lättare, innan man hade fånghäst, då var det bara o be någon titta till dom i hagen ett par gånger om dan o fylla på vatten men nu ska det ju fodras o sånt. Vintertid har jag alrig åkt nånstanns mer än på min morfars begravning för 10 år sedan

Vi är sällan bortresta men alternativt en hästgranne, svärmor eller mina föräldrar.

vi gör så att det alltid är någon kvar hemma. åker t.ex mamma, bonuspappan och lillasystern bort så tar ja och syster hand om hästarna. vill ja åka bort tar dem hand om hästarna (och alla andra djur ;))

Se... Semester??? :confused: Förklaring?

Känns ungefär så.. Vad då semester? *En som inte varit borta sen djuren kom*

Annars var det ju lagom pris med 1500:- per dygn... Ska nog åka bort ett halvåt:D

Jag får antingen skita i att åka bort, eller fjäska för min familj:angel:

Det är ju lätt nu på sommaren för då behöver jag bara någon som kan titta till hästarna så att allt är okej med dom och vattnet, men på vintern blir det svårare.
Förra vintern när jag skulle åka bort i några dagar så tog min bror och hans ganska hästvana tjej hand om dem.

Men det är svårt med hästvakter när man har stallet själv, och jag har dessutom en massa procedurer för mig som måste bli gjorda och då vågar jag inte helt lita på att någon annan KAN göra likadant... :crazy: Skriver ner allt i detalj så att hästvakten inte ska glömma eller göra fel :angel:
Detta gör det ännu svårare att få tag på någon, eftersom jag inte släpper in vem som helst att ta hand om pållarna.

Men fick jag välja så skulle jag alltid vilja ha en hästvakt som är van med just mina hästar, som jag känner väl och jag kan lita på.

*kl*

I vanliga fall funkar det bra att åka bort ett par dagar under stallperioden då mina snälla svärföräldrar tar hand om hästarna. Gör iordning all mat innan, fyller på med extra halm i boxarna och skriver en lista med ungefärliga hålltider och vad som ska göras. Fri tillgång på hö och bädd i boxarna, och framförallt lätthanterade hästar underlättar även för de mer hästovana. De har t.o.m. lärt sig byta täcken:).

Om ett par veckor kommer vi åka bort tillsammans vilket blir lite knivigare, men har pusslat ihop det med en snäll granne som fyller på vatten på betet varje dag och som någon tidigare sa "räknar benen", snälla föräldrar som åker 20 mil enkel väg för att kolla läget någon dag, en annan granne som får ta ett par promenader och också räkna ben, och har jag riktig tur kan jag få en annan tjej jag nyss lärt känna att kolla till dem då och då. Inte den ultimata lösningen, men det ska förhoppningsvis funka. Detta är nog det enda tillfället man ångrar att man inte har någon inackordering:D.

Har ingen lösning på ditt problem dock...

KL

Vad många som inte har hästvakter..
Hade du bott i skåne hade jag ställt upp, men.. :P

När vi åker iväg hela familjen brukar vår äldre syster (hon är betydligt äldre än oss andra och åker inte med på "familjesemestrar" då hon jobbar) bo i här och sköta huset, stallet och hästarna. Annars brukar de två inackorderingarna dela på det med lite hjälp från farfar eller så... Så brukar vi också ta hand om inackorderingarnas hästar om de åker iväg en vecka eller så:)

skicka nån på tillridning, stalla upp unghästen på lösdrift under tiden.

Skicka på tillridning, då är vi ju i prisklasser som är långt över 'budget'. (Sen kräver ju det att damen är igång. För som du vet så 'nån' kan bara vara en).

Det går ju hysta iväg alla tre i inackstall under tiden, kruxet är ju kostnaden. Det blir inte hållbart med 6000 kr för två veckor tyvärr. Men det är ju alltid ett alternativ ja, hyr in dem i fullskötselstall.

Senast ändrad:

Synd att du inte har min farfar i ditt stall :p Förut när han hade häst i stallet så mockade han och skötte iordning åt mina hästar också om jag inte hade mockat klart innan 8 på morgonen.

Eftersom man varit uppe med tuppen för att släppa ut havremopparna så gick man ju o la sig igen:angel:

Syrran, grannarna och jag brukar ställa upp för varandra. Har bara 1,5 mil mellan varandra. Alla hästkunniga och vana.

Jag reser sällan , helt omöjligt i stort sätt. Har 3 hästar nu, kommer 3 hästar till. Har hingstar, unghästar och flerfaldiga vildingar. Inte ens min mor vill ta i hingstarna. Så jag får vackert åka på dagsturer :smirk:

Jag har två föräldrar som ställer upp, när dem jobbar så har jag vänner och bekanta som gärna ställer upp och fixar. Jag åker väldigt sällan eller aldrig någonstans, har tackat nej till gratisresa till Grekland två år i rad. Min syster var hemma och skulle tagit hand om hästarna, men jag skulle sakna hästen alldeles för mycket, så jag stannade hemma (Löjlig eller vadå? :smirk: ).

Hade du bott här hade jag kunnat fixa med alltihop för typ 1800 kr/häst hela perioden. :D

Jag lyckas alltid bli den som får ta hand om andras stall när de åker bort. Allt från 25 hästars inackorderingsstall till "hobbystall" med 3 hästar.
De som verkar svårast för de som åker bort är just att de vill veta exakt vem det är som tar hand om deras älsklingar, fullt förståeligt =) Därför kanske de inte vill låta nån väns vän göra det. Men om man spanar i tid och hör sig för så brukar det lösa sig. (Det är ju långt kvar så då hinner du ju "coacha" personen i fråga i hur du vill ha stallet skött.)
De stallen jag har tagit hand om har varit både åt folk jag själv känner ( antingen stått där med häst, jobbat där eller ridit någons häst ) men också att nån känner nån som ska åka bort och då säger: Men hon som tog hand om NN's stall då? Hör med henne.

Så hör dig för med alla du kan tänka dig så kanske du hittar någon.
Mvh // Lisa

Jo fast det är ju det där med att folk då måste bo här (iom avståndet), jag vet ingen 'här', och inga kontakter 'här' att gå via heller.

Men moster hade någon arbetskompis som diver försäljningsstall, hon (moster alltså) skulle höra om hon kunde ta emot (mot vänskapspris, lär ju INTE ha råd med ord priser om man säger så, jag såg prislistan och sen började jag hicka..)

Får man fråga vart "här" är? Såg just att det stod Uppland på dig, så jag kanske också kan försöka hitta någon :)

Mitt ute i skogen i ingenstans, mellan Skärplinge och Örbyhus =)

Då förstår jag vad du menar med att bo mitt ute i ingenstans, jag är nämligen uppvuxen i Karlholm :)
Jag ska kolla om jag kan skaka fram nån bekant från skogarna.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 180
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 371
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 725
Senast: Liran
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama