Sv: Hur gör man??
En mamma och en pappa har efter separationen gemensam vårdnad om barnen.
Nu har flickan (8 år) fått för sej att hon inte vill komma till pappan på de bestämda helgerna/veckorna. Flickan bor hos mamma.
Pappan bönar och ber om att hon ska komma, han vill ju träffa sin dotter. Mamman anser inte att hon har någon som helst skyldighet att prata med flickan att hon faktiskt ska och behöver träffa sin pappa efter som flickan inte vill och då behöver hon inte.
Hur löser man detta??
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
I nästan exakt samma situation har jag befunnit mig i. JAG VAR BARNET! JAG ville INTE till min pappa. Socialen kopplades in och de gjorde olika psykologiska utredningar på mig för att se om jag fejkade/min mamma som sa att jag skulle göra så. resultatet blev att jag ville vara med mamma.
min pappa LJÖG massor om mig och min mamma till andra, det gör han nu med även fast jag är vuxen, och folk TROR honom!. Att min mamma förbjöd mig att komma dit etc etc och det är/var inte sant. Min mamma ville att jag skulle vilja vara hos pappa, att jag skulle ha en pappa jag tyckte om. men IKKE! så fort han skulle hämta mig kastade jag sten, (på honom å hans bil, mamma försökte förtvivlat få mig att sluta med "ovanan"), jag skrek, låste in mig på toan med mera. jag blev ändå tvingad att åka till honom (annars kostade det flera tusen kronor/helg). Min pappa har varken misshandlat/ofredat mig men jag ville ändå inte dit.
det kan vara så ibland och att tvinga ett barn att bo hos någon de inte trivs borde vara.. typ straffbart? jag mådde jättedåligt när jag var hos honom. jag fick inte vara med mina kompisar med mera då de inte var "godkända" av honom och så var han ofta borta och jobbade och då fick jag sitta på hans kontor, jätteroligt när man var liten. Han snackade massa skit om min mamma och hennes släktingar och ljög om dem tills jag började gråta. han hämnades på min mamma igenom mig. jag var värdelös å alla andras ungar var bättre. (dock kunde han visa upp mig som en "trofe" bland sina vänner).
sorry att jag drog upp "mitt livs historia" men det skulle kunnat vara min familj för X antal år sedan. min pappa manipulerade alla utåmstående över att han var en sån underbar far med mera. men så klämkäckt som det låter finns det alltid 2sidor av ett mynt.
tyvärr är tvister jobbiga och svåra och vem som har rätt eller fel, det vet bara flickan. kanske soc kan hjälpa till? göra utredningar med mera. Hjälp till flickan så att hon förstår att det e inte hennes fel att hennes föräldrar bråkar (kan vara mkt betyngande!) och lära föräldrarna att inte kasta skit på varandra genom sin dotter.