Hur gör man när allt är meningslöst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack. Blev väldigt ledsen, men försöka tänka att det bara är ett missförstånd från Grazings sida
Frustration snarare. Det är jobbigt när man har en hysteriskt massa ärr och sår och någon hela tiden skriver att den önskar att den inte var en sån person osv, jag har svårt att inte ta det personligt.

Jag skulle aldrig se en person som har gjort saker pga ett mående och tänka att jag inte skulle vilja vara en sån person, personen är ju inte handlingarna den gör, det är resultatet av ett dåligt mående och jag har ingen aning om huruvida personen är bakom måendet. Jag mår illa av tanken att någon ska titta på mig och tänka att guud vad glad jag inte är som är en sådan person pga ärren. Det gör att jag backar 10 steg bakåt i mitt självförtroende varje gång jag läser sånt där. Att ändra på det och skriva att man önskar att man inte tagit till sådana handlingar är en sak men att hela tiden läsa att någon inte vill vara en sån person, det gör ont i mig. Det gör att "en sån som jag" får ännu mera bekräftelse på hur värdelöst det är att vara så svag att man tar till sådana saker.

Frustration snarare. Det är jobbigt när man har en hysteriskt massa ärr och sår och någon hela tiden skriver att den önskar att den inte var en sån person osv, jag har svårt att inte ta det personligt.

Jag skulle aldrig se en person som har gjort saker pga ett mående och tänka att jag inte skulle vilja vara en sån person, personen är ju inte handlingarna den gör, det är resultatet av ett dåligt mående och jag har ingen aning om huruvida personen är bakom måendet. Jag mår illa av tanken att någon ska titta på mig och tänka att guud vad glad jag inte är som är en sådan person pga ärren. Det gör att jag backar 10 steg bakåt i mitt självförtroende varje gång jag läser sånt där. Att ändra på det och skriva att man önskar att man inte tagit till sådana handlingar är en sak men att hela tiden läsa att någon inte vill vara en sån person, det gör ont i mig. Det gör att "en sån som jag" får ännu mera bekräftelse på hur värdelöst det är att vara så svag att man tar till sådana saker.
Sluta läsa här då så slipper jag också läsa vad du skriver för jag tar väldigt illa upp av mycket av det du skriver. Det känns som att du förminskar mina känslor bara för att du tar illa vid dig för din egen del. Det är inte mitt ansvar att få dig att förstå att det jag skriver är vad JAG KÄNNER och vad jag KÄNNER om MIG SJÄLV behöver inte spegla vad jag TYCKER om ANDRA

Så kan det säkert vara. Jag märker ju att mitt eget tankesätt ändras litelitelite åt gången, mycket tack vare denna tråden och ni alla som skriver i den :heart

Det tycker jag också märks! Att du är inne i en process alltså, du står inte stilla.

Ibland i trådar av folk som inte mår så bra så kan jag känna att tråden inte är bra för dem, den snarare fördjupar det negativa. Men det intrycket får jag inte här, jag tror att din tråd är bra för dig. Du ältar inte i den, du rör på dig. Det är stort. :)

Det tycker jag också märks! Att du är inne i en process alltså, du står inte stilla.

Ibland i trådar av folk som inte mår så bra så kan jag känna att tråden inte är bra för dem, den snarare fördjupar det negativa. Men det intrycket får jag inte här, jag tror att din tråd är bra för dig. Du ältar inte i den, du rör på dig. Det är stort. :)
Jag känner det också. Jag har nog haft mer hjälp av denna tråden än vad jag har haft av psykiatrin på flera år! Sedan är jag fortfarande inte säker på om jag vill förbättras för jag är fortfarande inte säker på om jag vill leva, men jag försöker att inte tänka på det eller framtiden utan bara ta en dag i taget och försöka att inte oroa mig för när det kraschar nästa gång. Att jag är helt fixerad vid ärren för tillfället tror jag också är en del av processen, att försöka acceptera dem, och att försöka avdramatisera allt som kan trigga att skära mer. Just när de läker så blir jag ofta väldigt triggad att skära mer, så fixeringen beror mycket på det också för nu slipper jag ha förband på dem. De är inte läkta ännu, men så pass att de har slutat gegga sig och då kan jag ju se dem, vilket jag inte kan mer förband.

Denna tråden har betytt/betyder väldigt mycket för mig både för att få skriva av mig och för att få hjälp!

@Lyan Vet inte vad det är värt men jag hade aldrig ens tänkt på hur dina armar ser ut på bilderna, om du hade ärr eller förband. Ser ut som helt vanliga bilder bara :).
Tack. Det är det som är meningen, för att avdramatisera det för mig själv. Första bilden är när jag går helt bararmad för första gången sedan 2014 (då jag hade mycket mindre ärr och alla blekta). Höll mig i skogen men var ändå stolt över att våga gå bararmad och har med vilje låtit lite ärr synas. Den andra bilden togs i lördags och även där syns ärret med flit. De andra har det bara blivit att det har synts utan att jag har gjort det med flit. Den med blått och rosa nagellack såg jag inte ens själv ärren eftersom jag koncentrerade mig på att få naglarna att matcha tröjan. När jag såg hur mycket ärr som syntes så tänkte jag först ta ned bilden men valde sedan att låta den ligga kvar för jag var så nöjd med hur bra jag fick naglar och tröja att matcha. Jag tror inte att någon skulle säga något även om jag la ut bilder där alla ärr syns men det är inte vad de säger jag är rädd för utan vad de tänker, och det måste jag lära mig att strunta i. Men så är jag med allt och inte bara ärren. Jag går hela tiden och är rädd för att göra fel eller säga fel för jag har gjort det så många gånger innan och har då råkat såra folk eller göra dem arga utan att jag har menat det

Jag tycker det är bra att du vågar visa dina ärr för att avdramatisera dem för dig själv - det är jättesvårt att inte känna en sorts skam för dem, speciellt när de är nya och det känns som att de ilsket röda skriker ut ett 'här är jag, se mitt misslyckande!' till alla man möter, så var det i alla fall för mig. De kliar, värker och gör sig påminda och man vill nästan krypa in i ett hörn och gömma sig med skammen.

Men att ge dem massa uppmärksamhet och känna ångest över dem blir som en ond cirkel, för hur skall man lätta på den ångesten sedan? Jag vet att det inte är vad du vill, det anklagar jag dig absolut inte för. Ärren kommer blekna och bli ett bevis på vad du faktiskt har lyckats ta dig igenom med din egna styrka - du är fortfarande här, du kämpar och du verkar vara en helt fantastiskt människa i din kamp. Det är inte lönsamt att gå tillbaka och älta ärren som ett tecken på en för alltid inneboende svaghet, för då kommer ångesten och skammen aldrig släppa sitt grepp - det när sig på sådana tankar.

Jag har riktigt fula ärr som aldrig kommer försvinna, men de är inte jag - de är resultatet av vad jag gjort mot själv. Ett beteende är inte för alltid oföränderligt, man kan ta sig ifrån det. Man kan fly från skärandet, men inte fly från sig själv. Ärr är ett resultat av det dåliga måendet, som man aldrig skall skambelägga eller försöka nedvärdera - det måste blottas och medvetandegöras för att man skall kunna arbeta med det. Ju mer man sitter och skambelägger sin ångest och resultatet av den, bland annat ärr, desto djupare sjunker man och desto mer självdestruktiv blir man.

Jag tycker att det låter som en bra plan att vila upp dig med djuren - jag tycker verkligen att du verkar vara en riktig kickass-matte! :love: Jag har pratat med folk med marsvin förr, men aldrig med ett sådant engagemang och kärlek som du visar dem, att du verkligen bryr dig och kan plocka fram energi och kraft för dem trots att du inte mår bra. Det är kärlek! :heart

Utställningarna får du fokusera på när de kommer. Och vem vet, när NM står kring hörnet kanske du kan se resan som ett litet äventyr i vardagen? Döm inte ut möjligheten att åka redan nu utan släpp tanken på det för tillfället. Det jobbigaste är ofta att arrangera resan, men jag tänker att du kanske kan få stöd av paret som vill att du ska följa med? Roligt att de verkar uppskatta ditt sällskap och vill att du ska följa med. :heart

Vet inte riktigt hur mitt babbel skulle kunna vara något stöd - och kom ihåg att mycket jag skriver är utifrån egna känslor och erfarenheter, det representerar inte någon annan än mig själv.

Ja, just nu är ju många av dem väldigt nya och stora så de syns verkligen eftersom jag i mig själv är väldigt blek och de ligger över gamla ärr som är nästan vita. Jag är både glad och inte att jag har skurit på samma ställen för det gör att det är en mindre yta som är drabbad och lättare att dölja, men sedan känns det på sätt och vis "onödigt" (kan inte hitta rätt ord) för då har jag gått igenom all smärta och ångest men det syns inte längre (och detta gäller inte för att andra inte kan se, utan för att jag inte kan se. Bara så det inte blir fler missförstånd).

Att jag ger dem uppmärksamhet nu är ju för att försöka sluta ge dem uppmärksamhet i framtiden. Jag vet att just nu ger jag dem mer uppmärksamhet än vad som är sunt, men jag är en person som ältar och tjatar och upprepar allt som händer gång på gång för jag behöver gå igenom från alla håll och synvinklar för att inte missa något viktigt och för att kunna lära mig inför framtiden.

Om jag inte gör det så fastnar jag lätt i bara en synvinkel och det begränsar mig. Därför är det så bra för mig att sitta på forum och läsa vad andra tycker och tänker för det ger mig fler sätt att se på saker, som jag inte själv hade kunnat komma på för att jag låser fast vid en åsikt. Detta gissar jag beror på min asperger och jag behöver hela tiden jobba på att komma ihåg att se allting från alla håll, och även komma ihåg/komma fram till hur jag ska reagera om en viss situation händer.

Jag försöker verkligen att vara en bra matte. Eftersom jag vet hur lite ork jag har så har jag gjort allt för att marsvinen och deras burar ska vara så lättskötta som det bara går så att de har det bra även de perioder där jag bara orkar mata och kolla så att de lever. Lika med hundarna, att jag har skaffat hundar som trivs lika bra med att ligga en hel dag i famnen som att rusa i skogen.

NM kommer jag nog strunta i. Det blir för mycket pengar och jag känner mig inte trygg med att åka utomlands, även om det bara är till Danmark. Ja, det är roligt att de vill åka med mig. Den ena av dem är min vän här i stan som jag brukar åka med, men hon brukar aldrig åka till någon utställning långt bort i vanliga fall. Den andra är en som jag ofta pratar med och tycker väldigt mycket om och detta blir troligen hennes sista NM så det hade varit en ära för mig att få åka på det med henne men vi kommer att hinna träffas på andra utställningar. Jag planerar istället att åka på den mindre utställningen i september om jag hittar någon att samköra med. Jag har inga problem att köra själv egentligen men det blir så dyrt med bensinen att köra själv. Vi får se vad som händer.

Ja, en dag i taget låter klokt. Det är ju faktiskt de där dagarna som är livet.
Jo, det är ju det. På gott och ont. Det blir ju väldigt många dagar som bara försvinner för att jag inte orkar göra någonting, men samtidigt så känns det som att jag hellre sitter och ugglar vid datorn och är ångestfri än att tvinga mig att göra en massa bara för att inte slösa bort dagen. Jag lär mig ju faktiskt en hel del bara av att uggla vid datorn. Kan fastna på forum, youtube, wikipedia osv och alltid lär jag mig något.

Kom på att det borde väl finnas smink som jag kan ha på armarna? Det finns ju kräm som man har i ansiktet som täcker allting som skiftar i färg, det borde ju funka tänker jag. Fast kanske risk att det färgar av sig överallt? Någon som kan något om smink? Jag kan verkligen noll och ingenting och känner inte direkt för att trava in i en sminkbutik och slänga upp armarna för att få tips

Kom på att det borde väl finnas smink som jag kan ha på armarna? Det finns ju kräm som man har i ansiktet som täcker allting som skiftar i färg, det borde ju funka tänker jag. Fast kanske risk att det färgar av sig överallt? Någon som kan något om smink? Jag kan verkligen noll och ingenting och känner inte direkt för att trava in i en sminkbutik och slänga upp armarna för att få tips

Jag såg i något avsnitt av Embarrassing bodies där en kvinna använde sig av ett slags smink som satt kvar i ett par dagar för att dölja är från brännskador. Det måste ju finnas något liknande i Sverige!

Runt 40 minuter in i videon.

Har varit hos killen ikväll och det var så mysigt att äntligen kunna träffas utan att någon av oss har varit jättestressad och behövt rusa vidare efter en kvart. Vi har suttit näranära och pratat om allt möjligt och myst och gullat :heart

Innan idag var jag och mamma till tippen och igår var jag och hundarna och plockade gräs till marsvinen. Ingen jättelång runda men de fick springa lösa på ängen och Poppy rusade som en idiot och fick till och med igång Ping till lek. Marsvinen blev överlyckliga över att äntligen ha fått gräs igen och jag passade på att ta en groupie :D Så jag räknar nog de sista två dagarna som lyckade trots det som hände i tråden.
Jag med Chache, Mira, Sassy, Jackie, Nathalie, Xíexie, Yokan och Trubbel
13707657_1134293859967188_7439154801744667281_n.jpg

Jag såg i något avsnitt av Embarrassing bodies där en kvinna använde sig av ett slags smink som satt kvar i ett par dagar för att dölja är från brännskador. Det måste ju finnas något liknande i Sverige!

Runt 40 minuter in i videon.
Killen nämnde något liknande, som inte kladdade och som täckte tex tatueringar helt, men han visste inte vad det var för något. Det måste ha varit något sådant som i ditt klipp. Undrar bara hur man ska kunna hitta det och dessutom lyckas få rätt hudton

Skönt att höra att du mår bättre i dag, @Lyan! :)

Det låter jättebra att du försöker "komma över" dina ärr, jag tror att du är på rätt väg nu. :up:

Supermysig bild med marsvinen! :love:

Skönt att höra att du mår bättre i dag, @Lyan! :)

Det låter jättebra att du försöker "komma över" dina ärr, jag tror att du är på rätt väg nu. :up:

Supermysig bild med marsvinen! :love:
Tack!
Det verkar som att marsvinen börjar trivas med varandra och det är inte alls lika mycket bråk och tjuvnyp så det var kul att få med alla på bild :) Spike och Ai är fortfarande inte helt bekväma med varandra så där är fortfarande osäkert om de kommer att slappna av eller om det kommer att smälla, men för varje dag utan slagsmål så ökar chanserna att de kommer att börja lita på varandra. Det är nästan alltid svårare att få hanar att komma överens än honor och hos honorna så har jag dessutom Yokan som håller ordning på dem. Han har visserligen fyllt gubbe men än finns det krut i gubben :cool:

Jag visade ärren för killen idag och det var han som föreslog att sminka över dem när jag sa att jag ville försöka klara av att gå barärmad. Vet inte varför jag inte har tänkt på det innan. Om jag kan hitta smink som inte kladdar ned kläderna så borde det ju dölja ärren till och med bättre än plåstrena som tagits upp innan. Det kommer ju inte att dölja att armarna är alldeles buckliga men om hudtonen blir lika över hela armarna så kommer det nog inte synas om ingen kollar närmare.

Vad du kämpar Lyan!
Jag är imponerad!
Jag blir på något sätt lite glad av att du visar ärren, det är som du sager en del i att hantera att de är en del av dig.

Åh, på dina senaste marsvinsbilder vill jag liksom bara kliva in i bilden och vara med ;)
Håller med om att du verkar vara en toppenmatte!

Vad du kämpar Lyan!
Jag är imponerad!
Jag blir på något sätt lite glad av att du visar ärren, det är som du sager en del i att hantera att de är en del av dig.

Åh, på dina senaste marsvinsbilder vill jag liksom bara kliva in i bilden och vara med ;)
Håller med om att du verkar vara en toppenmatte!
Just nu är jag faktiskt inne i en kämparperiod och känner mig rätt stolt :laugh: Det kommer ju troligen rasa igen men idag är det fint väder så snart ska jag försöka gå en långpromenad med hundarna och hoppas att det dröjer till det rasar!

Det har blivit rätt många Sassyselfies kan jag erkänna. Hon är så bedårande söt att det går inte att beskriva :love: Vet inte var du bor men om du bor i närheten av Landskrona så finns möjlighet att få gosa med dem i augusti när det är utställning :)

Och angående ärren så är här det som jag var rädd för att det hade blivit en infektion i. Från början 18cm och glipade rejält. Nu mellan 15-16cm och nästan helt läkt. Det som sitter på "kanten" av armen var nog 2cm brett från början.
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.ne...=777c0e22fefbac1adf62005ac184f9c6&oe=583727EA
Har jämförelsebild på det när det var nytt också, men tror att det är för äckligt för att lägga ut. Har aldrig förstått meningen med att lägga upp bilder på självskador som inte är läkta. Som jämförelse mellan när det var som värst och när det är läkt kan jag nog förstå, men som vissa som har bloggar, instagram eller liknande och lägger ut bilder på nya skador hela tiden och får kommentarer. Jag har svårt att se något gott i det. Det känns som att det kan bli som med thinspobilder där man snarare hejar på varandra att skära djupare/svälta sig mer än hjälper varandra att bli bättre.

@Lyan Det finns studier som visar på klustringseffekt av självskadebeteende. Många upplever också att synen av självskadebeteende hos andra kan trigga det egna beteendet.

Därför tycker jag definitivt att du ska avfölja och ignorera alla bloggar, instagram och liknande där du ser sådant.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 091
Senast: Cattis_E
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
2 052
Senast: manda
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 137
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V