Hur gör man när allt är meningslöst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
De andra har också luktat illa, men nog inte geggat riktigt lika mycket. Allting är ju frysskadat också så det kanske spelar in. Det nyaste kommer inte att gå att tejpa, det glipar för mycket och är för svullet för att få ihop kanterna
Vad menar du med frysskadat?

Och det går för övrigt alltid att sy om man det inte gått för lång tid. Det fixar dom, dom lämnar inget sådant öppet om man kommer in innan det är försent för att sy ihop. Sålänge du inte har skurit bort stora delar av skinnet så att säga men det antar jag du inte har.

Vad menar du med frysskadat?

Och det går för övrigt alltid att sy om man det inte gått för lång tid. Det fixar dom, dom lämnar inget sådant öppet om man kommer in innan det är försent för att sy ihop. Sålänge du inte har skurit bort stora delar av skinnet så att säga men det antar jag du inte har.
Jag är feg så jag fryser med is innan jag skär (som visserligen nog gör mer ont än att skära direkt). Det blir som en brännskada med blåsor och huden lossnar på stora områden. Det sista är inget bortskuret för rakbladet var slött men de andra saknas stora delar hud. Det är två dagar sedan så för sent för att sy, och jag vill inte sy

Jag är feg så jag fryser med is innan jag skär (som visserligen nog gör mer ont än att skära direkt). Det blir som en brännskada med blåsor och huden lossnar på stora områden. Det sista är inget bortskuret för rakbladet var slött men de andra saknas stora delar hud. Det är två dagar sedan så för sent för att sy, och jag vill inte sy
Vad är det du får ut av skärandet? Alltså vilken känsla är det du uppnår med det så att säga?

Det kan nog vara både och, erfarenheten med infekterade skärsår är att de svullnar upp, värker mer och blir betydligt mer känsliga för yttre tryck och beröring. Hoppas du lyckas få rent det ordentligt och som flera andra sagt, håll koll på lukten och om du känner att du kan, försök få tid på en vårdcentral så de kan se över det och eventuellt sy, tejpa eller limma ihop sårkanterna. Styrkekramar till dig. :heart
Det är väldigt svullet och värker, gör ondare än de andra men det kan som sagt vara för att det är så djupt. Ser riktigt äckligt och infekterat ut, men det kan kanske också vara för att det är djupt. Ser typ ut som att fettet smälter. Det som geggar massor gör inte särskilt ont vilket jag tycker är konstigt för det rinner massa äckel så fort jag tar bort förbandet. Jag har bara ont, känner mig inte sjuk så det känns inte som att det är akut iallafall. Får se om jag vågar ringa vårdcentralen imorgon

Vad är det du får ut av skärandet? Alltså vilken känsla är det du uppnår med det så att säga?
Jag vet inte. Vet bara att om det inte är tillräckligt djupt så mår jag sämre för om det inte är tillräckligt djupt så känner jag mig ännu odugligare, men jag ju mig även oduglig som skär. Jag vill inte vara "en sådan som skär", samtidigt känns det som att om jag inte är täckt av ärr så kommer jag inte att tas på allvar, vilket är rätt meningslöst för eftersom jag inte visar någon så spelar det ingen roll om jag är totalt sönderskuren eller bara har lite rispor

Det är väldigt svullet och värker, gör ondare än de andra men det kan som sagt vara för att det är så djupt.
Det där kan variera väldigt beroende på vart det sitter, haft djupa sår som knappt känts pga att dom inte suttit på ställen som rör på sig så att säga. Vissa har gjort djävulskt ont trots att dom inte vart särskilt djupa men dom sitter fel.
Jag har bara ont, känner mig inte sjuk så det känns inte som att det är akut iallafall. Får se om jag vågar ringa vårdcentralen imorgon
Det där går jättefort om det väl blir en infektion. Iallafall om jag läst rätt så kan man bli väldigt sjuk på väldigt kort tid. Så det är lite alltid bäst att få det kollat oavsett, skadar ju liksom inte.

Spolade just Pings sår och all saltlösning bara rann ned längs med halsen och ned i bogen. Hon fick jätteont och har en stor svullnad där nu, jag kan inte få ur någon saltlösning ur såret trots att där är 10ml, det ligger för långt ned. Pratade med djursjukhuset och de sa avvakta en timme och sedan ringa tillbaka. Jag är ingen veterinär men det verkar som att sårfickan är mycket större än den först verkat och jag tror att hon behöver dränage iallafall. Hon haltar och har en stor svullnad över bogbladet, jag vet inte om det är saltlösning eller ännu en skada för det var tassen på det benet som den andra hunden fick tag på och drog i.

Jag vill inte mer nu, jag orkar inte! Troligen kommer vi att behöva åka in i natt eller imorgon och jag vet inte hur jag ska orka eller hinna. Jag måste iväg och plocka gräs till marsvinen för höet är snart slut och bonden kan inte förrän onsdag. Jag måste också städa deras burar idag eller imorgon. Jag har så ont, kan knappt använda armen

Men var bor du MÄNNISKA? Det finns säkert någon av oss som kan ta hunden till veterinären o någon annan som kan ta dig till akuten.

Jag klarar inte att åka till akuten, det är 10mil dit och jag vill inte bli sittande hela natten. Om jag behöver läkarvård så får det vänta till imorgon. Jag vet inte vad som är bäst med Ping, att åka i natt och få det gjort eller att vänta till imorgon och bli av med en hel dag. Hon är jättesvullen vid bogen och har fått ett stort ödem (tror jag, det känns inte som vätska i en håla utan som att vätskan finns inne i själva vävnaden) fram på halsen och mellan frambenen. Haltar första stegen, sedan går hon jämnt med båda benen men ryggen är som en ostbåge och hon har tydligt ont

Oj jag blir lite chockad över dina beskrivningar av omfånget på skadorna. Jag har förstått att du skadar dig rejält ibland, men inte HUR illa. (Men det är nyttigt att veta, så det var bra att du berättade tycker jag)

Det låter som att det blivit värre komplikationer än vanligt, jag vet att du inte vill ha fler saker att göra nu. Men jag håller med övriga, senast imorgon borde du få armen undersökt så att den kan börja läka. Det finns risk för blodförgiftning och antagligen andra allvarliga komplikationer nu när det verkar ha blivit infekterat. Bättre att stoppa infektionen så tidigt som möjligt än riskera att den sprider sig.

Mycket på en gång nu för dig, kom ihåg att andas, och så tar du en sak i taget och försöker att inte stressa med saker du inte kan påverka just i stunden.

Finns det någon du kan be om hjälp för att reda ut situationen? Någon kompis som du kan säga som det är till? Att du skurit dig, att det blev värre än väntat och att du behöver hjälp med djuren så att du kan ta dig till vårdcentralen.

Kan du få kontakt med din gamla samtalskontakt som du hade förtroende för (den som skulle gå i pension) och berätta hur tungt du har det nu och att du inte har kontroll över skärandet? Om du vill återfå kontrollen vill säga. Du bestämmer över dina val.

Ta hand om dig! ❤️

Tyvärr så bor jag alldeles för långt borta för att vara till någon nytta, men jag skickar varma tanker och hoppast att du orkar ta dig till vårdcentralen imorgon. :heart

Angående Ping - verkar hon ha ont när hon ligger? Om du tror att hon klarar att slappna av och sova i natt utan för mycket smärtor så kommer det ju vara billigare att åka in i morgon på dagtid... Annars så skulle jag nog se till att åka i kväll, det är inget roligt att försöka sova medans ens djur ligger och har ont.

Håller tummarna för Ping.
Och du, kolla den där armen. Vårdcentralen är nog väldigt lämpligt nu. Låter som du kommer behöva armen och de krafter du kan samla ihop framöver..

Nu är vi äntligen hemma från djursjukhuset. Ping blev sövd och fick dränage. De hittade ett jättelitet hål som gjorde att saltlösningen åkte nedåt istället för att kunna pressas ut genom hålet och det orsakade ett rejält ödem på bogen och mellan frambenen. Det var mest bogen jag var orolig för eftersom det var det benet hunden fick tag på och drog i. Dränaget går bara genom den största skadan och ska tas bort redan på torsdag, de tror att antibiotikan kommer att ta hand om resten. Hon är redan mycket piggare, har kissat och druckit och kom just och ville bli uppburen i famnen istället för att ligga och kura på golvkudden som hon gjorde hela dagen igår.

Min arm gör mindre ont men jag vet inte hur den ser ut. Höll på att få en migränattack på djursjukhuset så fick trycka i mig ett gäng smärtstillande och det tog den värsta smärtan i armen också. Skönt för jag hade problem med att hålla ratten på vägen ned. Får se hur det ser ut när jag vaknar, ska gå och lägga mig nu. Drar mig verkligen för att gå till doktorn för jag vill inte att de ska dömma mig och tycka att jag är löjlig som är rädd för att de ska ta i det och rädd för sprutor för att det gör ont när jag själv ha suttit och orsakat skador som gör mycket mer ont än en spruta.

Och jag som ynkar mig med mitt lilla skärsår som är tre centimeter långt och ett par millimeter djupt. Börjar få perspektiv på hur ont det måste göra i själen om man behöver skära sig så mycket för att uppleva lindring och känner mig innerligt tacksam över att jag aldrig behövt uppleva en sån själslig smärta.

Jag är också rädd för sprutor och för att det ska göra ont, och tycker att den vårdpersonal jag mött har varit duktig på att bemöta mig. Inte som när jag var liten och gick till tandläkaren och fick för lite bedövning. Och sen sade tandläkaren att jag ljög när det gjorde ont... Det verkar ha hänt en del med deras utbildning sedan dess.

Hoppas att du tar dig till vårdcentralen idag, att du blir väl bemött och får lindring för din arm!

Nu är vi äntligen hemma från djursjukhuset. Ping blev sövd och fick dränage. De hittade ett jättelitet hål som gjorde att saltlösningen åkte nedåt istället för att kunna pressas ut genom hålet och det orsakade ett rejält ödem på bogen och mellan frambenen. Det var mest bogen jag var orolig för eftersom det var det benet hunden fick tag på och drog i. Dränaget går bara genom den största skadan och ska tas bort redan på torsdag, de tror att antibiotikan kommer att ta hand om resten. Hon är redan mycket piggare, har kissat och druckit och kom just och ville bli uppburen i famnen istället för att ligga och kura på golvkudden som hon gjorde hela dagen igår.

Min arm gör mindre ont men jag vet inte hur den ser ut. Höll på att få en migränattack på djursjukhuset så fick trycka i mig ett gäng smärtstillande och det tog den värsta smärtan i armen också. Skönt för jag hade problem med att hålla ratten på vägen ned. Får se hur det ser ut när jag vaknar, ska gå och lägga mig nu. Drar mig verkligen för att gå till doktorn för jag vill inte att de ska dömma mig och tycka att jag är löjlig som är rädd för att de ska ta i det och rädd för sprutor för att det gör ont när jag själv ha suttit och orsakat skador som gör mycket mer ont än en spruta.
Jag är också sprut/nålrädd och alla jag mött har varit väldigt professionella och inte alls dömande.
När jag berättat har några av de snarare berättat att de också är lite nålrädda när någon ska sticka dem.
Jag tror inte att de dömer dig alls, möjligen önskar de kanske att de kunde göra något mer för dig precis som vi?

Heja dig @Lyan som fixade med veterinär så fort! Nu skall du ta lika bra hand om dig själv oxå.
biteme_bigarmhug.gif

Precis när jag tänkte ge upp och bryta ihop så lyckades Xíexie pressa ur sig 1ml kiss så nu är ligger det på posten och ska förhoppningsvis vara framme hos veterinären imorgon. Väldigt skönt att kunna ordna det så för annars hade jag fått åka till Malmö med henne också. Får se om hon har några bakterier, hon har inte ont när hon kissar och det verkar inte finnas något blod heller, hon bara läcker.

Nu måste jag bara försöka få tag på min lokala veterinär för en tid att ta Pings dränage, sitter i telefonkö.

Någon tid till att ta mig till doktor finns inte, men jag tycker att det nog gör mindre ont idag. Har inte kollat hur det ser ut ännu, har inte hunnit.

När jag har fått tag på veterinären så blir det att plocka gräs och sedan storstäda alla burar. Måste ta tag i verkstaden och lägenheten också för här ser ut som fan och jag mår dåligt av att gå och snubbla över allting som ligger överallt. Det känns smutsigt och ofräscht.

Oj jag blir lite chockad över dina beskrivningar av omfånget på skadorna. Jag har förstått att du skadar dig rejält ibland, men inte HUR illa. (Men det är nyttigt att veta, så det var bra att du berättade tycker jag)
Jag vill inte riskera att trigga någon så jag brukar vara väldigt restriktiv med att nämna skadornas omfattning (vilket jag nog är nu också). Plus att jag skäms för att jag skär mig så jag brukar inte ta upp det överhuvudtaget

Jag tvivlar på att sjukvårdspersonalen dömer dig, eller tycker att du är löjlig. Om de mot förmodan gör det så är det ingenting som spelar någon roll för någon annan än dem själva. Nu målar du upp negativa scenarior och oro i förskott igen. Vad är viktigast? Att verka frisk, glad och smärtfri, eller att vara det? ❤️ Bättre att ta hand om armen redan nu, och kanske bara behöva ett läkarbesök istället för att vänta lite för länge och evt. få mer komplikationer än nödvändigt och gå flera ggr.

Förmodligen har de tidigare mött personer med självskadebeteende och förstår problematiken. Även om det gör mindre ont just nu så låter det som helt klart värt att låta någon se på det och ge råd för att skynda på läkningen.

Att prioritera städningen verkar inte helt rationellt när du har ett stort infekterat sår i en viktig kroppsdel.

Antag att du varit med om en olycka och råkat få en lika stor skada och hade lika ont, hade du bara låtit den självläka? Försök att övervinna rädslan för vad andra skall tycka, det är inte viktigt. Du är mycket viktigare.

Och jag tror att du i längden mår bättre med en så frisk arm som möjligt.

Jag tvivlar på att sjukvårdspersonalen dömer dig, eller tycker att du är löjlig. Om de mot förmodan gör det så är det ingenting som spelar någon roll för någon annan än dem själva. Nu målar du upp negativa scenarior och oro i förskott igen. Vad är viktigast? Att verka frisk, glad och smärtfri, eller att vara det? ❤️ Bättre att ta hand om armen redan nu, och kanske bara behöva ett läkarbesök istället för att vänta lite för länge och evt. få mer komplikationer än nödvändigt och gå flera ggr.

Förmodligen har de tidigare mött personer med självskadebeteende och förstår problematiken. Även om det gör mindre ont just nu så låter det som helt klart värt att låta någon se på det och ge råd för att skynda på läkningen.

Att prioritera städningen verkar inte helt rationellt när du har ett stort infekterat sår i en viktig kroppsdel.

Antag att du varit med om en olycka och råkat få en lika stor skada och hade lika ont, hade du bara låtit den självläka? Försök att övervinna rädslan för vad andra skall tycka, det är inte viktigt. Du är mycket viktigare.

Och jag tror att du i längden mår bättre med en så frisk arm som möjligt.
:bow::bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 091
Senast: Cattis_E
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
2 052
Senast: manda
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 139
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Målbilder för trubbnosar.