Hur gör man när allt är meningslöst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är väldigt förståeligt att du skäms, men det är inget skamligt med att må dåligt. Jag tror (och hoppas att jag har rätt) att kunskapen om självskadebeteende är ganska stor rent generellt. De flesta förstår att det inte handlar om att man söker uppmärksamhet, eller något sådant, och att det blir en sorts tvång. Det är i vart fall ingenting man skall behöva skämmas för.

Har gjort ordentligt rent nu. Svullnaden har gått ned en del och det gör mindre ont. Skulle det blir värre igen så får jag försöka masa mig iväg till doktorn, men jag vill verkligen inte det

Och nu har jag ondare än innan plus att jag råkade få ättika ögonen :cry: Ena ögat är okej men det andra skaver och är knallrött. På giftinformationen står det att man ska till läkare men jag klarar det inte

Har du ingen som kan följa med dig till läkaren? Det vore ju förfärligt om du skulle få problem med synen för alltid...!

Åtminstonde försök att ta dig till apoteket, eller få någon att åka in för dig och köpa sterilt saltvatten för att spola ögat med. Samt klorhexidin och kompresser för såren på armen om du inte redan fått tag på det. Om du ber någon annan köpa så kan du säga att kompressarna och klorhexidinet är till Ping...

Och nu har jag ondare än innan plus att jag råkade få ättika ögonen :cry: Ena ögat är okej men det andra skaver och är knallrött. På giftinformationen står det att man ska till läkare men jag klarar det inte
det hade nog varit bra. Oavsett borde du spola ögat med rikliga mängder vatten eller koksaltslösning..

Drar mig verkligen för att gå till doktorn för jag vill inte att de ska dömma mig och tycka att jag är löjlig[...]
Jag vill bara flika in en sak och jag hoppas att du inte missförstår mig nu. Om du går till läkaren som kommer hen med absolut största sannolikhet inte tycka att du är det minsta löjlig eller vara dömande. För dig, som skär dig, blir detta med skärandet en jättestor grej - nåt du kanske har svårt att låta bli att göra fastän du vet att du inte borde, något genant, något att dölja. Men för de flesta av oss som inte skär oss är det bara ännu ett sätt som dåligt mående kan ta sig uttryck i. Jag till exempel dömer inte nån som skär sig, jag tror till och med att jag inte ens reflekterar över det. Jag träffar människor dagligen som mår dåligt och alla gör lite olika saker för att hantera det så att träffa nån som skär sig är ingen stor grej, man har liksom sett så många som gör det. Som läkare är jag säker på att det är samma sak.

Jag är ingen expert alls på självskadebeteende men jag tror att det är väldigt viktigt att slå fast att det här är nåt som nuförtiden är rätt vanligt förekommande, att det inte alls är nåt att skämmas över och ingenting att låta bli att söka hjälp för. Jag tror inte att det hjälper dig att du ser det som nåt som du måste dölja för då får det nog en alldeles för stor betydelse, och tyngd, för dig. Förstår du hur jag menar?

Har knappt fått något gjort idag för jag är så fruktanvärt trött. Var och lämnade tillbaka bilen som jag lånat och köpte mat till mig, mormor och morbror, sedan gick jag hem och har nu faktiskt sovit en stund. Måste plocka gräs till marsvinen för höet är slut och hade behövt fixa en del på välkommenskyltarna, bestämma vilka marsvin som ska med och börja med dem osv. Imorgon kommer mamma så vi ska till tippen, sedan måste jag hämta hö och till min vän för att fixa det sista med välkommenskyltarna. Min morbror ville ha hjälp med sin cykel och jag fick säga ifrån rätt kraftfullt att jag Kan verkligen inte oavsett hur kort tid det tar, känns inte bra. På torsdag ska Ping till veterinären och ta bort dränaget och som det ser ut nu så finns det risk att hon utvecklar en böld nedanför dränaget så om det inte ser bättre ut imorgon måste jag ringa till dem och hoppas på att de kan ordna tid att öppna den för jag tror att vi bara har tid till sköterska. Jag är så trött :cry:

Förlåt för att jag inte svarar era inlägg, orkar inte just nu. Ögonen verkar iallafall ha klarat sig. Spolade med vatten när det hände, har nog aldrig varit med om något som gjort så ont som att få ättikan i ögonen, och nu är jag liite torr och skavig i ena ögat men nog inget jag hade reflekterat över om jag inte hade fått ättika i det

Har knappt fått något gjort idag för jag är så fruktanvärt trött. Var och lämnade tillbaka bilen som jag lånat och köpte mat till mig, mormor och morbror, sedan gick jag hem och har nu faktiskt sovit en stund. Måste plocka gräs till marsvinen för höet är slut och hade behövt fixa en del på välkommenskyltarna, bestämma vilka marsvin som ska med och börja med dem osv. Imorgon kommer mamma så vi ska till tippen, sedan måste jag hämta hö och till min vän för att fixa det sista med välkommenskyltarna. Min morbror ville ha hjälp med sin cykel och jag fick säga ifrån rätt kraftfullt att jag Kan verkligen inte oavsett hur kort tid det tar, känns inte bra. På torsdag ska Ping till veterinären och ta bort dränaget och som det ser ut nu så finns det risk att hon utvecklar en böld nedanför dränaget så om det inte ser bättre ut imorgon måste jag ringa till dem och hoppas på att de kan ordna tid att öppna den för jag tror att vi bara har tid till sköterska. Jag är så trött :cry:

Förlåt för att jag inte svarar era inlägg, orkar inte just nu. Ögonen verkar iallafall ha klarat sig. Spolade med vatten när det hände, har nog aldrig varit med om något som gjort så ont som att få ättikan i ögonen, och nu är jag liite torr och skavig i ena ögat men nog inget jag hade reflekterat över om jag inte hade fått ättika i det
Bra att du sov lite, och skönt med ögat.
Det är okej att inte svara, absolut inget att be om ursäkt för.

Klart du ska säga ifrån till morbror. Man kan faktiskt inte hjälpa när man inte hinner, så ha inte dåligt samvete för det.
Erbjud istället hjälp sedan när du har tid bara. Han kan ju ha fått hjälp av någon annan till dess, men om inte så blir han ju bara glad för att du tar dig tid när du kan. :)

@Lyan det låter som att du har alldeles för mycket att göra, är det nåt av det du planerat som du kan skippa? Måste ni åka till tippen i dag, eller kan det vänta till nästa vecka i stället (om ni inte redan åkt)....? Har någon annan möjlighet att hämta höet för dig eller ta Ping till veterinären, så att du får vila?

Du har haft några jättejobbiga dagar nu, med mycket stress, så det är inte alls konstigt om du mår dåligt psykiskt. Jag tror att du behöver prioritera dig själv nu så att du får ladda upp litegrann inför avresan till SM. Det är okej att säga: "Jag hinner inte det nu, det har hänt så mycket oplanerat, och jag är trött. Jag behöver sova/lyssna på musik/slappna av och mysa med hundarna (vad du känner du skulle behöva)." Ta hand om dig! :heart

Misstänker att Ping håller på att få en böld trots dränaget. Det har i princip inte kommit något alls från dränaget men hon har fått en varm knöl längre ned på halsen, på samma ställe som saltlösningen hamnade så troligen rinner all sårvätska ned i en håla där. Igår var knölen varm och hård, vilket enligt veterinären betydde att det kunde vara en böld på gång. Idag är den lite mjukare så jag hoppas att antibiotikan tar hand om den och hon slipper fler dränage.
Xíexie har fått någon typ av infektion i sitt operationssår. Det var ju till synes läkt, sedan fick hon en liten sårskorpa och igår och idag kommer det var från ett litet hål :cry: Pratade med veterinärstationen och vi börjar med en antibiotikakur. Helst hade jag velat åka ned med henne direkt men då finns ingen chans att jag klarar att åka till SM. Xíexie är pigg och äter men vill inte att jag grejar med magen, vilket iofs inte behöver betyda mer än att hon tycker att jag är jobbig, men jag blir ändå orolig. Ska fråga min vän om hon kan kolla till Xíexie några gånger i helgen, hon vet om det kommer att behövas veterinär eller inte.

Tippen är avklarad och jag har börjat planera med transporterna. Den jättestora är nu ombyggd till en mer behändig storlek och jag har fixat så alla marsvin kommer att ha sex fack var så de har gått om plats (normalt är 2-3 fack per marsvin). Lördag och söndag kommer de dock att sitta i uppvisningsburar inne på utställningen. Husen är klara och välkommenskyltarna bör bli klara ikväll. Måste till apoteket och sedan hämta hö. Ska fixa alla klor idag och imorgon blir det bad och grovfilning av tassar. Öronen och finliret på tassarna fixar jag på fredag. Imorgon ska jag också till veterinären med Ping, min syster kommer och hjälper mig att städa lägenheten medans jag packar och fixar marsvinen så jag kommer hem till en skinande ren lägenhet på måndag :love: bilarna ska bytas (jag ska ha killens bil, killen ska ha min systers), hundarna lämnas över osv. Fullspäckat schema med andra ord!

Det är fortfarande risk att det inte blir något SM men jag kommer att sikta på att det blir det för jag har sett fram emot det så länge.

Efter allt roddande är du värd att ta dig till SM o kanske få lite bättre självförtroende när dina hus o skyltar gör succé, vilket dina marsvin säkert kommer att göra oxå!

Efter allt roddande är du värd att ta dig till SM o kanske få lite bättre självförtroende när dina hus o skyltar gör succé, vilket dina marsvin säkert kommer att göra oxå!
Marsvinen kommer nog inte att göra succé tyvärr men jag har förhoppningar på Dominik och Yokan iallafall. Finns chans att Såfin gör succé, men hon är ju inte min längre. Dock blir det väl jag som får äran om det går bra eftersom det är jag som gör alla förberedelser

Fyfan vad du är bra!

Jag är så imponerad över att du, trots dina bekymmer, bara fortsätter, tar en dag i taget, ett problem i taget - kommer vidare.

Jag hoppas av hela mitt hjärta att du kommer iväg och kan skörda lite frukter
efter allt jobb du har lagt ner.

Tack!
Nu har jag lekt tetris med bilen och håller på med de sista förberedelserna. Tänkte åka vid 13-tiden så just nu ligger jag före schemat! Har också fixat fina SM-naglar :love: Hade först tänkt göra blåa och guldiga marsvin men de lacken är mer svårjobbade så det fick bli rosa
13537639_1118882018175039_7128470315869716878_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 091
Senast: Cattis_E
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
2 052
Senast: manda
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 139
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Målbilder för trubbnosar.