Hur gör man när allt är meningslöst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag och Tinja har lekt mycket lydnad nu de senaste dagarna, och vilka framsteg! Plötsligt verkar fria följet sitta, och vi har jobbat på läggande under gång och så rutan! Jag har införskaffat små platta koner och så kör vi på ca 10 meters avstånd, och det går SÅ bra.

Visst, ibland trampar hon envist på konerna istället för sin target, meeeen det kommer vi träna bort :D
Vilket duktigt marsvin! :love:

@Lyan
Jag har tydligen tappat förmågan att leta i en tråd.. För jag hittar inte bilderna på husen som jag sett förut.
Du kan inte länka en husbild igen så jag får jämföra?
Det är bara att sätta gångjärn i luckan och ställa på plats kvar på vårt nämligen..

Men du KAN ju.
Nu var det det som räknades här serru.
Jo, kan kan jag ju iofs :) Ska försöka göra riktigt fint nere hos marsvinen men just nu känns det som att det aldrig blir av. Är helt golvad idag :(

@Lyan
Jag har tydligen tappat förmågan att leta i en tråd.. För jag hittar inte bilderna på husen som jag sett förut.
Du kan inte länka en husbild igen så jag får jämföra?
Det är bara att sätta gångjärn i luckan och ställa på plats kvar på vårt nämligen..
13590252_1125886164141291_8244053196046516080_n.jpg

13567453_1125876070808967_7027750521294303186_n.jpg

13615181_1125887000807874_5253020649826698604_n.jpg

13620359_1125882954141612_675755167865097887_n.jpg

13557690_1125884020808172_2408046800250226041_n.jpg

13567456_1125885174141390_2732261201158340516_n.jpg

ujuj, vilket pill med alla detaljer. Skulle jag aldrig klara.
Kaninhuset är ju mycket större men inte alls sådär detaljerat.
Bild kommer i morgon om inte jag är totalt glömsk då.

Jo, kan kan jag ju iofs :) Ska försöka göra riktigt fint nere hos marsvinen men just nu känns det som att det aldrig blir av. Är helt golvad idag :(

Men nu så är det ju inget bråttom med det. Så det tar du när det passar.
SOV, glo på tv-serier, ät mat, ät godis och gör inget mer än måstena. Nu så lät det ju som allehanda måsten med sjuka djur. Men minimera det till att göra bara det som verkligen behövs och vila.

ujuj, vilket pill med alla detaljer. Skulle jag aldrig klara.
Kaninhuset är ju mycket större men inte alls sådär detaljerat.
Bild kommer i morgon om inte jag är totalt glömsk då.
Ja, det är rätt pilligt. Nu när jag bortprioriterade att ha vita knutar på många av husen så kunde jag räkna ut att det tar 1-2timmar per hus bara att göra vita knutar. Mycket mer än vad jag trodde faktiskt, det är ju svårt att uppskatta tiden det tar per hus när jag målar alla pinnar långt innan jag börjar bygga husen, men nu gjorde jag det samtidigt. Fast detta blir nog de sista husen på länge då pinnarna jag använder till knutar inte längre finns att köpa och jag har inte hittat något likvärdigt. Det enda jag har lyckats komma på är att såga remsor av en 4mm plywoodskiva och det vill jag inte ens tänka på hur lång tid det tar.

Men nu så är det ju inget bråttom med det. Så det tar du när det passar.
SOV, glo på tv-serier, ät mat, ät godis och gör inget mer än måstena. Nu så lät det ju som allehanda måsten med sjuka djur. Men minimera det till att göra bara det som verkligen behövs och vila.
Gör typ inget annat än äter och har jätteångest för det, har panik för att jag har börjat gå upp i vikt och varje dag bestämmer jag att jag ska äta nyttigare men varje dag misslyckas jag. Har ont i magen hela tiden och tror att det kan bero på hur jag äter men jag klarar inte att ändra mina matvanor. Idag har jag haft ångest precis hela dagen (men har iallafall undvikit att skära än så länge) och bara att komma på något att äta var skitsvårt och när jag väl kom till Ica så var det slut så då blev det fil och cruchies för det var det enda jag kunde komma på i butiken så i natt och imorgon kommer jag att få jätteont i magen och jag har ångest för att jag igen har ätit alldeles för mycket. Fattar inte hur det kan vara så svårt att äta normala portioner istället för att sleva i mig som en gris?!

Tack för att du orkar skriva och hålla oss uppdaterade, @Lyan - även om du är helt slutkörd just nu. Jag tycker verkligen om att läsa i denne tråd, och det är imponerande hur mycket du fått till på sistonde! :)

Det är nog ganska vanligt att man "tröstäter" när man är nerkörd fysiskt eller psykiskt. Ångest brukar ju dessutom kunna leda till magont.
Så jag tycker du ska försöka släppa det dåliga samvetet över hur du äter just nu, man behöver ha ett visst mån av överskott för att ta tag i och ändra sina matvanor. Så tills vidare räcker det att du äter något som ger dig lite energi, och vilar dig så mycket som möjligt. Om du orkar så kan du evt försöka skriva ner en plan över vad/hur du vill äta när du så småningom börjar må bättre. :heart

Ja, det är rätt pilligt. Nu när jag bortprioriterade att ha vita knutar på många av husen så kunde jag räkna ut att det tar 1-2timmar per hus bara att göra vita knutar. Mycket mer än vad jag trodde faktiskt, det är ju svårt att uppskatta tiden det tar per hus när jag målar alla pinnar långt innan jag börjar bygga husen, men nu gjorde jag det samtidigt. Fast detta blir nog de sista husen på länge då pinnarna jag använder till knutar inte längre finns att köpa och jag har inte hittat något likvärdigt. Det enda jag har lyckats komma på är att såga remsor av en 4mm plywoodskiva och det vill jag inte ens tänka på hur lång tid det tar.

Gör typ inget annat än äter och har jätteångest för det, har panik för att jag har börjat gå upp i vikt och varje dag bestämmer jag att jag ska äta nyttigare men varje dag misslyckas jag. Har ont i magen hela tiden och tror att det kan bero på hur jag äter men jag klarar inte att ändra mina matvanor. Idag har jag haft ångest precis hela dagen (men har iallafall undvikit att skära än så länge) och bara att komma på något att äta var skitsvårt och när jag väl kom till Ica så var det slut så då blev det fil och cruchies för det var det enda jag kunde komma på i butiken så i natt och imorgon kommer jag att få jätteont i magen och jag har ångest för att jag igen har ätit alldeles för mycket. Fattar inte hur det kan vara så svårt att äta normala portioner istället för att sleva i mig som en gris?!

Jag hade nog gett upp det där pillandet efter en kvart ungefär ;)

Äh, försök inte ta tag i maten mitt i alltihop. Vila först gör det sen.
Men om du tycker du överäter så (det tror jag inte du gör), kan det hjälpa att bara göra t.ex. en portion ris (enligt paketet) alternativt dela upp maten i "matlådor" med en portion i varje.
Det vill säga om du kokar fyra portioner ris ska det delas i fyra. Tänker om du känner att du vill göra något NU även om jag tycker du kan vänta några veckor ;)

Okej, svårt att komma på något.... Jag kan rabbla upp allt vi brukar äta om det hjälper ;)
Om du vill att vi ska tipsa om maträtter som är smidiga så får du berätta om det något du inte äter, tex allergi eller om du är vegetarian eller så.

Tack för att du orkar skriva och hålla oss uppdaterade, @Lyan - även om du är helt slutkörd just nu. Jag tycker verkligen om att läsa i denne tråd, och det är imponerande hur mycket du fått till på sistonde! :)

Det är nog ganska vanligt att man "tröstäter" när man är nerkörd fysiskt eller psykiskt. Ångest brukar ju dessutom kunna leda till magont.
Så jag tycker du ska försöka släppa det dåliga samvetet över hur du äter just nu, man behöver ha ett visst mån av överskott för att ta tag i och ändra sina matvanor. Så tills vidare räcker det att du äter något som ger dig lite energi, och vilar dig så mycket som möjligt. Om du orkar så kan du evt försöka skriva ner en plan över vad/hur du vill äta när du så småningom börjar må bättre. :heart
Håller med!

Vill bara gå och dunka huvudet hårt i en vägg för det bara skriker att jag är fet och äcklig och oduglig och har gjort hela dagen. Ångesten vägrar släppa utan blir bara värre och jag har inte ens varit på promenad med hundarna och jag har fortfarande inte matat marsvinen. Ska vara hos veterinären imorgon förmiddag men så som jag har varit senast dagarna vet jag inte hur jag ska ta mig dit för jag har varit helt väck och hållit på att svimma så fort jag står upp ända till eftermiddagen

Du är INTE oduglig! Du är duktig och stark och du kommer ta dig igenom det här med, som du har gjort med alla de svåra uppgifter du haft den senaste tiden.

Det absolut viktigaste för dig och dina djur just nu är att du får vila och restituera dig efter SM och allt som hände innan. Ju snarare du mår bra, ju bättre även för djuren. Om de inte får promenader, utan bara kissa lite, och bara tillräckligt med mat för att överleva dessa dagarna, så gör det faktiskt inget.

*Styrkekram!*

Jag klarar inte att laga mat utan en väldig massa ångest så det måste vara något som är lätt att göra. Koka saker och göra sås klarar jag så de gångerna jag gör något annat än sådant som går att äta rakt av så brukar det bli makaroner, potatis och sås, ris och sås, eller nudlar. Ibland gör jag pommes i ugnen. Jag överäter alltid, men har haft tur att ha hög ämnesomsättning så det har inte gjort så mycket. Men nu efter 30 så kan jag inte äta lika mycket som innan och jag hade velat tappa iallafall 4kg för att vara nöjd med kroppen och inte få ångest av att titta mig i spegeln. Är inte alls glad i grönsaker och frukt och även om jag kan äta en del så blir jag inte mätt på det, magen blir full men jag känner mig inte mätt.

Jag vet att djuren klarar sig men det känns inte rätt att de bara ska ha det knappt halvbra och jag mår dåligt av att inte få något gjort. Men samtidigt så mår jag lika dåligt när jag gör något eftersom jag är så trött och får ångest.

Har varit inne med Poppy idag och tagit blodprover för allergi så nu ska hon byta foder ännu en gång och sedan måste vi vänta i 6veckor för att få svar på blodprovet. Har också pratat med hon som behandlar Xíexie och Xíexies bakterier i urinen är resistenta mot båda sorters antibiotika man ger marsvin :( Eventuellt finns det en tredje, ovanlig variant, man kan ge men om inte det går så blir det till att försöka bota med örter och slemhinneskyddande så hon inte känner av bakterierna

Faktiskt fått en del gjort idag och igår :-D Igår var vi ute och gick två längre rundor. Inte jättelånga, kanske en timme sammanlagt, men bättre än att kissa runt kvarteret. Idag har jag fixat nere hos marsvinen så nu går Yokan och Chache, och Jet och Dominik i par och de andra "slängde" jag in i ena hagen. Saknar så mycket att ha en större flock så jag hoppas verkligen att det funkar! Var rätt orolig för Xíexie, Trubbel och Jackie har knappt gjort annat än att trerrorrisera varandra senaste månaden och Nathalie är både vass och blir lite småhysterisk vid förändringar men förutom lite småbråk funkade det bra de timmarna jag var där och ingen var skadad när jag gick hem. Tanken att hiva ihop allihopa på en gång för att de skulle ha för många nya för att sikta in sig på en individ verkade fungera men av erfarenhet vet jag att de värsta bråken gärna kommer efter någon dag. Jag får också hålla lite koll på brunsterna nu så jag kan ta ut honorna när de högbrunstar för även om Ai hittills varit betydligt mindre intresserad av honorna än vad kastraterna är så har han ju ändå kulorna kvar och chansen/risken finns att polletten ramlar ned trots att han snart är fyra år.
Och på tal om parningar så blev Jackie parad av Dominik idag :-D Så nu får ni hålla tummarna för att det tar sig så det ploppar ut sådana här små underverk om tio veckor! Jet och Jackie som nyfödda <3
i283445314534394350._msw565h424_szw565h424_.jpg

Och idag har jag i princip inte fått ett dugg gjort. Är så trött att det svartnar framför ögonen när jag ställer mig upp. Och är för tillfället rejält trött på marsvinen! Jackie har terroriserat de andra till den graden att jag valde att plocka ut Ai och Spike och sätta in Yokan istället. Vet inte om han lyckas få ordning surkärringarna men Nathalie fick sig iallafall en rejäl omgång när hon försökte prygla upp honom och var rätt spak när jag gick därifrån så jag hoppas att hon lugnar sig lite. Tyvärr får lilla Sassy en hel del tjyvnyp eftersom de andra vet att hon är för liten för att försvara sig. Mira och Xíexie verkar dock hålla sig i skinnet och Trubbel har jag inte sett bråka med någon mer än försvara sig, men jag vet sedan tidigare att hon kan minsann mucka rätt rejält hon också.
Ai och Spike har tandhackat och småtjafsat men inga slagsmål ännu åtminstone. De enda som är snälla och duktiga just nu är de två fertila hanarna i slyngelålder som båda har fått para och därmed borde vara de som ställer till mest problem (PEPPAR PEPPAR :cautious:)

Hoppast de små djuren lugnar sig så småningom - det låter ju jättemysigt med en stor flock egentligen, om alla bara är snälla med varandra...! :) Men förstår mycket väl att du blir trött på deras bråk.

Brukar vilda marsvin leva i stora flockar? Vart i världen finner man egentligen vilda marsvin...? Australien?

Hoppast de små djuren lugnar sig så småningom - det låter ju jättemysigt med en stor flock egentligen, om alla bara är snälla med varandra...! :) Men förstår mycket väl att du blir trött på deras bråk.

Brukar vilda marsvin leva i stora flockar? Vart i världen finner man egentligen vilda marsvin...? Australien?
Det har varit massor av bråk även när de har gått i små flockar så därför försöker jag med en stor flock nu. De har stoooora burar och ändå ska de sitta på varandra och bråka :banghead:

De lever i flockar i det vilda, påminner rätt mycket om vildhästflockar med ett gäng honor, ungdjur och en dominant hane som driver iväg ungdjuren när de blivit tillräckligt stora. De lever in sydamerika och ser knappt alls ut som våra tama marsvin

@Lyan
Sprickan i kanten på taket kommer lyckligtvis döljas när vi sätter takpapp över taket.
Nu tycker vi ändå att vi gjort det seriöst och är inte i närheten av dina detaljerade hus.
WP_20160713_005.jpg
Fast mina är ju byggda för att vara fina och inomhus. Även om de tål en rejäl tvätt så hade de inte klarat att stå ute i regn och rusk och de håller inte någon värme. Sedan har jag ju byggt och förbättrat sedan 2008-2009 och har en pappa som varit snickare så jag har ju lite försprång i och med det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 091
Senast: Cattis_E
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
2 052
Senast: manda
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 139
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dagens nagellack!
  • Hiss och diss del 5
  • Sodastream