Sv: Hur gör man för att bli smartare?
Jag tycker inte att "smarthet" är samma sak som vare sig vetgirighet eller allmänbildning.
För övrigt har jag ingen aning om vem Linnea Henriksson är. Däremot vet jag saker som vem Sirhan Sirhan är, hur man ritar ett satsschema och vad markis De Sade hette i förnamn. Det är också kunskap - kunskap som i många läger förmodligen skulle anses "nyttigare" än vad en inte särskilt känd artist är. Och så tvärtom.
"Allmänbildning" bör alltså rimligtvis vara den genomsnittliga nivån i olika ämnen som en grupp behärskar. Dvs bör vad som är allmänbildat variera med geografisk position och socioekonomisk situation. "Allmänbildning" och intelligens borde alltså vara skilda begrepp, om man med intelligens menar förmågan att förstå samband.
Intelligens ser jag som något som kan vara instinktivt eller inlärt. Vissa människor har helt enkelt bättre "känsla" när det kommer till vissa ämnen, vilket gör att de tar åt sig kunskap snabbare och dessutom kan kombinera den på flera sätt.
Sedan lever jag i tron om att alla människor i grunden är rätt vetgiriga

Folk har olika intressen och vissa får inte chansen att utveckla sin vetgirighet, men i grunden tror jag att människan är intresserad av att "få veta".
Och vad det gäller hur man utvecklar sin intelligens? Tja, jag tror att det bästa sättet är att leva med ett öppet sinne (hur klichéartat det än må låta). Men så tycker jag ju också att intelligens är allt från historia till matematik till retorik och konsten att laga trasiga motorer (vilket i sin tur säkert kan sägas vara fysik eller något i den stilen, men jag kan det då rakt inte).