Hur gör man för att bli smartare?

Sv: Hur gör man för att bli smartare?

Någon har sagt att hjärnan är som en muskel, den behöver användas! Lär dig något, plugga någon kurs, lös problem tex logik, korsord eller liknande
 
Sv: Hur gör man för att bli smartare?

Jag tycker själv att jag är hyfsat allmähnbildad och hänger med lite vad som händer i Sverige, li

Jag är lite mer allmänbildad än att publicera halvfärdiga inlägg men har en kass dator :D.

Min fråga var vad allmänbildning är för dig och hur du gör för att hänga med. Vad är viktigt att hänga med i och vad är oviktigt?

Jag blev rätt förvånad nyligen då flera av mina vänner inte visste vem Lars Winnerbäck, Melissa Horn och Linnea Henriksson är/vilken musik de spelade. Vill inte påstå att det hör till allmänbildning men nästan ;).
 
Sv: Hur gör man för att bli smartare?

Fast smarthet hänger för m mig ihop med intelligens och inte med allmänbildning.
 
Sv: Hur gör man för att bli smartare?

Eh nej... Vad de spelar för musik har inget med allmänbildning att göra. Vad spelar Covernant, And One och VNV Nation för musik? Hjärnkapaciteten kan ju tas upp av annan kunskap.
 
Sv: Hur gör man för att bli smartare?

Jo men det har du visserligen rätt i.

Men själv känner jag att jag ofta tycker att folk inte hänger med när jag tänker logiskt, problemlösande, helhet, utvecklande men jag hänger inte med när de pratar sport eller politik. Det intresserar mig inte riktigt men jag uppfattas nog som blåst när det kommer till de ämnena.
 
Sv: Hur gör man för att bli smartare?

Eh nej... Vad de spelar för musik har inget med allmänbildning att göra. Vad spelar Covernant, And One och VNV Nation för musik? Hjärnkapaciteten kan ju tas upp av annan kunskap.

Dem kände jag inte till men lyssnar på dem nu och diggar :D:banana:. För mina vänners del så tar de inte reda på vem det är och utvecklar sig inte på det sättet. Jag vill hela tiden lära mig nya saker och upptäcka och få mer kunskap.
 
Sv: Hur gör man för att bli smartare?

kl

Jag tycker det är svårt att definera vad som är "smart".

Är man smart för att man kan matte på väldigt hög nivå?
Är man smart för att man kan mycket om politik?
Är man smart för att man kan skriva bra böcker?

Är man då dum för att man inte kan något om politik? Eller för att man inte kan matte på hög nivå?

Det finns nog ingen generell standard för vad som räknas.
Men pratar man IQ är det väl såna där snillen som Einstein och Stephen Hawking? Dom kan jag ju tycka är smarta.

Men jag kan tycka att någon som är miljömedveten och vet hur man tar tillvara på natur och djur på ett bra sätt är väldigt smart, som exempel.



Jag tycker inte man är mindre smart för att man inte känner till viss musik...
 
Sv: Hur gör man för att bli smartare?

Jag tycker inte att "smarthet" är samma sak som vare sig vetgirighet eller allmänbildning.

För övrigt har jag ingen aning om vem Linnea Henriksson är. Däremot vet jag saker som vem Sirhan Sirhan är, hur man ritar ett satsschema och vad markis De Sade hette i förnamn. Det är också kunskap - kunskap som i många läger förmodligen skulle anses "nyttigare" än vad en inte särskilt känd artist är. Och så tvärtom.

"Allmänbildning" bör alltså rimligtvis vara den genomsnittliga nivån i olika ämnen som en grupp behärskar. Dvs bör vad som är allmänbildat variera med geografisk position och socioekonomisk situation. "Allmänbildning" och intelligens borde alltså vara skilda begrepp, om man med intelligens menar förmågan att förstå samband.

Intelligens ser jag som något som kan vara instinktivt eller inlärt. Vissa människor har helt enkelt bättre "känsla" när det kommer till vissa ämnen, vilket gör att de tar åt sig kunskap snabbare och dessutom kan kombinera den på flera sätt.

Sedan lever jag i tron om att alla människor i grunden är rätt vetgiriga :p Folk har olika intressen och vissa får inte chansen att utveckla sin vetgirighet, men i grunden tror jag att människan är intresserad av att "få veta".

Och vad det gäller hur man utvecklar sin intelligens? Tja, jag tror att det bästa sättet är att leva med ett öppet sinne (hur klichéartat det än må låta). Men så tycker jag ju också att intelligens är allt från historia till matematik till retorik och konsten att laga trasiga motorer (vilket i sin tur säkert kan sägas vara fysik eller något i den stilen, men jag kan det då rakt inte).
 
Sv: Hur gör man för att bli smartare?

För mig är smart något påtagligt som kommer till använding vid konkret problemlösning, som tex hur man enklast flyttar föremål från en plats till en annan utan att anstränga sig, eller hur man kopplar ihop vattenslangar så att man slipper gå till varje hage/blomrabatt för att vattna. (och därigenom spara tid)

Allmänbildning är den kunskapen du tar till dig i form av räknesätten, läsa, skriva, komma ihåg allehanda information som du läser/hör varje dag. Och "smartheten" är som sagt din förmåga att sätta ihop fragment av denna allmänbildning för att lösa ett konkret problem på enklast sätt.

För utöka din almänbildning kan du till exempel göra som jag, lyssna på P1 vetenskaps radio och övriga samhälls program. Vilket gör att jag "kan lite om allt, och mycket om lite"

Är bla därför jag vänder mig mot rubriken i TV serien " Är du smartare än en femteklassare" då det de ger prov på är inte smarthet enligt min definition, utan endast förmågan att komma ihåg allmän inlärd kunskap.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gör man för att bli smartare?

Tar sista ... För mig handlar intelligens om en kombination av förmågan att lära in och att använda sig av det man lär in. För att bli smartare behöver man jobba med att lära sig nya saker och inte ge upp även om det tar emot men sedan måste man ta nästa steg och omsätta det man lärt sig så att man dels nåt en fördjupad kunskap dels kan används sig av den samlade kunskapen. En person som gör detta och hela tiden är öppen för att lära nytt och använda sig av detta är smart i mina ögon! Om det sedan handlar om motorer, Ridning eller astrofysik spelar ingen roll .., så vill man bli smartare måste man var nyfiken, lära nytt och använda sig av sin kunskaper!
 
Sv: Hur gör man för att bli smartare?

Någon har sagt att hjärnan är som en muskel, den behöver användas! Lär dig något, plugga någon kurs, lös problem tex logik, korsord eller liknande
grundregel nr 1
var nyfiken!
grundregel nr 2
utbyt åsikter med folk som inte delar dina egna.
Grundregel nr 3.
Lär av erfarenheter.
 
Sv: Hur gör man för att bli smartare?

Att vara smart och allmänbildad är för mig inte samma sak.

Att vara smart tycker jag innebär att man tänker logiskt och rationellt. Det handlar om att kunna lösa problem på ett rationellt sätt, att kunna föra logiska resonemang samt förmågan att ta till sig kunskap och använda den kunskap man besitter.

Att vara allmänbildad handlar om kunskapnivån och framförallt bredden på kunskapnivån. Jag tycker allmämbildning främst handlar om en bred kunskap i humaniora och samhällsvetenskap. Naturvetenskap och teknik glider snabbt in på fackunskap medan sport, musik, film etc. tycker jag främst hör till onödigt vetande. Men finns säkert många som inte håller med. Jag är själv mest intresserad av humaniora och samhällsvetenskap....

För att öka min allmänbildning så studerar jag, tittar dagligen på svenska nationella och lokala nyheter (känns extra viktigt då jag inte bor i Sverige), läser tidningar/böcker, tittar på dokumentärer, är vetgirig och googlar när jag känner att jag har en kunskapslucka samt diskuterar/samtalar gärna med människor med andra åsikter/kunskaper.

Jag vill bli/vara klok, då är man inte bara smart utan kan använda sig av sina erfarenheter och har ett gott omdöme.
 
Sv: Hur gör man för att bli smartare?

Jag tycker inte att allmänbildning och att vara smart behöver vara samma sak..

Smart är i mina ögon samma som intelligent. Och vad man menar med det kan ju skilja sig. I vissa läger handlar det enbart om logiskt tänkande ala ravens matriser (tex mensa), generellt inom de som arbetar med intelligenstester så är det nog en sammansatt IK utifrån logiskt tänkande, språkförmåga, snabbhet och arbetsminne. Det är dessa delar som tex WAIS (intelligenstest) bygger på.
Sen kan man prata om intelligens utifrån olika ämnen som tex musik, språk, sociala färdigheter, sport osv.

Allmänbildning kan ju vara relaterat till intelligens om man ser intelligens som en sammansatt IK-skala tex. För då är ju minneskapacitet väldigt relevant.
Men det behöver inte alls höra ihop, för allmänbildning handlar ju också mycket om motivation och intresse..

Själv är jag en sån person som tycker att det är ganska omodernt att hänga upp sig vid allmänbildning. Finns bra mycket viktigare saker att använda sitt lagringsutrymme till än vad en massa kungar hette tex ;)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 635
Senast: Takire
·
Tjatter Jag fick för mig att det skulle vara kul att åka och titta på något vattenfall och promenera lite i fin natur (typ skog runtomkring...
Svar
5
· Visningar
379
Senast: FrDrake
·
Kropp & Själ Älska är kanske för mycket men åtminstone tycka om sig själv? Hur gör man? Hur lär man sig?
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 151
Senast: CaisaCax
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
712
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp