Hur gör er hovslagare?

Sv: Hur gör er hovslagare?

Dels fanns hela tiden en diskussion mellan hästägare och verkare. Hur har det varit sedan förra gången? Titta här har detta hänt? Verkaren tittade då jag red, arbetade min häst vid handen eller då den skrittade eller travade utan ryttare.

Efter verkningen tittade vi igen och såg hur hästen satte ned hovarna, hur den rullade över, vi studerade vinklar osv.

Känslan av att vara delaktig, att det finns en tanke osv.

Det känns helt enkelt lite mer noggrant men jag säger absolut inte att det är rätt för det.

OA

Jag skulle gärna vilja få ett lite mer ingående svar från dig.

Typ hur belastningen i benets leder är i isättningsfasen.

Hur belastningen i senapparaturen är i belastningsfasen.

Hur belastningen går genom nedre benets leder i överrullningsfasen.

Hur belastningen transporteras genom hoven i överrullningsfasen.

Kort sagt,, hur ser man att individen har en fysiologisk korrekt balanserad belastning och vilka faktorer kan avslöja en obalanserad fysiologisk belastning.

Jag är ytterst tacksam för ett lite mer ingående svar från dig som kan bidra till lite mer kunskap.

Men människa, det har jag ingen aning om. I så fall hade jag troligen verkat själv. Men bara för att jag inte kan svara på allt detta är det ju inte så att jag bara vill stå i ett hörn och glo, det kan vara trevligt med en diskussion på min nivå. Eller så kan hovslagaren försöka lära mig och förklara.

Egentligen vill jag bara veta hur de flestas hovisar gör eftersom jag är nyfiken. Och så gillar jag att ha en dialog, det tycker jag funkar med veterinärer, med massörer, med hovvårdare och absolut säkerligen med en del hovisar också. Det är ju flera som redan svarat på den här tråden att de har en jättebra dialog med sina hovslagare. Det var det jag ville veta, om det kan vara värt att överhuvudtaget eftersträva det. Och det verkar det vara!

Himla bra, tycker jag!

OA

Men människa, det har jag ingen aning om.

OA

Då kan det inte tolkas som annat än att den dialogen du har inte leder till ngt mera kunskapstagande,,, eller kunskapsgivande...

Och det grundar jag på att du själv skriver att du inte har någon aning om hästens belastnings teori samtidigt som du skriver hur viktigt det är att man som hästägare får möjlighet att med sin "hovvårdare" diskutera den enskilda individens belastning och rörelsemönster.

Varför börja diskutera vikten av ngt som du själv inte ens har grundkunskapen i och heller inte fått lärdom av???

läste den här tråden dagen innan min hovis skulle komma ut och hade inte en aning, så studerade noga när han väl var där.
Han tar av båda fram, kollar dem, verkar och sedan tittar han på dem igen, både framifrån, åt sidan och bakifrån, hämtar skorna, riktar dem efter vardera hov och slår sedan i 3 eller 4 söm beroende på hoven.
Sedan gör han likadant bak, frågar även mig om hur jag tyckt hon verkat under skoperioden osv.

Av någon sorts respekt för mig som hästägare. Jag rider ju ändå hästen och umgås med den dagligen.

OA

min hovis tar av båda bram o verkar innan han slår på skor.. sen samma med bak.. så han tar dem i par

Av någon sorts respekt för mig som hästägare. Jag rider ju ändå hästen och umgås med den dagligen.

OA

Det respekterar jag men det behöver inte innebära att du som hästägare förstår hästens belastning vilket du klart själv har förklarat att trots diskutioner med din "hovvårdare" inte kommit till insikt med..

Din avatar kan vara en slumpmässig bild,, men jag skulle aldrig ha en avatar och föra denna diskution eftersom du inte ens på avataren sitter rakt över hästen och detta tydligen inte ens har noterats av din "hovvårdare"....

En bra hovslagare ska väl kunna förklara sin "plan" för hästägaren och därmed göra denne delaktig. En hästägare kan förstås inte fatta några beslut vad gäller själva utövandet - verkningen eller skoningen - men en anamnes borde vara viktig även för en hovslagare? Jag har aldrig träffat en hovslagare som ber att få se hästen i rörelse, men jag har kanske haft otur...

En veterinär kan naturligtvis inte heller lägga över ansvaret på att besluta vilka prover som ska tas osv på djurägaren, men bör likväl föra en dialog; "det här misstänker jag, så här undersöker vi, det här kan man göra".

Det respekterar jag men det behöver inte innebära att du som hästägare förstår hästens belastning vilket du klart själv har förklarat att trots diskutioner med din "hovvårdare" inte kommit till insikt med..

Din avatar kan vara en slumpmässig bild,, men jag skulle aldrig ha en avatar och föra denna diskution eftersom du inte ens på avataren sitter rakt över hästen och detta tydligen inte ens har noterats av din "hovvårdare"....

Allvarligt alltså... kan man hitta en otrevligare och bittrare människa än du.. sluta att överdrivet kritisera andra människor...

Tror faktiskt inte att du är den enda hovslagaren i världen som kan slå på ett par skor på en häst... och eftersom hästar mår bra och kontrolleras ordentligt även utanför din kundkrets, så tycker jag nog att lite ödmjukhet skulle sitta fint....

Ganska lågt att leta fel på en avatar för att hitta någonting att klaga på....

Ha en trevlig kväll!

Alltså??? Till att börja med, hur klarar du av att se det på en bild som till att börja med är lika stor som ett frimärke och dessutom tagen snett framifrån?

Min hovis kikade på min häst de tre-fyra första gångerna, hur han rör sig. Jag fick skritta och trava hästen, under tiden kan kollade.
Först tittar hovis på hovarna, hur de har växt, och hur skorna är slitna.
Sen tar han av en sko i taget, verkar, och fortsätter sedan till nästa hov.
När alla hovar är gjorda, kollar han att allt är jämnt och fint och hästen står korrekt. Han gör i ordning en sko i taget. Lägger skon mot hoven, korrigerar skon lite, provar igen, gör så tills den är helt perfekt.
När hoven är skodd, ställer hästen ner, och han kollar igen. Gör sedan likadant på alla fyra, och avslutar med ngt varv runt hästen, kollar framifrån och bakifrån.
Jag avgudar facktist min hovslagare. Han är alltid så otroligt noggran, och vi har en bra dialog. Jag kan fråga om precis allting, och han ger alltid sådana svar som är lätta att förstå.
Han frågar från gång till gång hur hästen har fungerat i ridningen, och för övrigt också.
Hästen ifråga har haft lite dåliga fossingar tidigare. Sköra hovar som lätt gått sönder, och alldeles för långt mellan skoningarna hos tidigare ägare.
Idag har min lilla häst mkt fina fossingar, men vid varje skoning är jag med och frågar hur det ser ut denna gång, om det är ngt som blivit bättre, lr kanske sämmre. Och ser hovslagaren ngt, som inte jag lagt märke till, berättar han det.
När skoningen är klar, så leder jag hästen genom stallgången. Stallgången är ganska lång, så hovslagaren kikar då hur han rör sig som nyskodd, i skritt, på rakt spår, och på hårt underlag.

Senast ändrad av en moderator:

Allvarligt alltså... kan man hitta en otrevligare och bittrare människa än du.. sluta att överdrivet kritisera andra människor...

Ganska lågt att leta fel på en avatar för att hitta någonting att klaga på....

Ha en trevlig kväll!

Så kan det naturligtvis uppfattas precis som du skriver..

Jag uppfattar det dock lite annorlunda utifrån TS:s startinlägg som har en stor poäng i själva grundfrågan men ,,,,,,,,,,,,

i ett senare läge så framkommer det att vare sig TS har fått den viktiga grundläggande informationen om varför,, hur individen går,sliter eller belastar sina hovar så som den gör. Heller inte "vikten" av ryttarens inverkan på individens belastning..

Hårt skrivet???? Ja visst och mkt provicerande men absolut inte bittert för tyvärr är sanningen så enkel att det gäller att se kritiskt på hur,varför och förstå helhetsbilden i hästens belastning och slitage vilket TS tydligt har förklarat att så har inte fallet varit..

Visst,, det är mkt enklare som hovis att vara social och diskutera med sina kunder rent allmänt,,, men lever du i en värld att det även är till den enskilda individens bästa välmående i just detta fall så håller jag inte med dig.

Jag tycker synd om TS som inte ens utifrån sina diskutioner fått ett så enkelt svar som hur den enskilda individens belstningsförhållanden påverkar individen statiskt och dynamiskt.. Trots att TS har diskuterat detta med sin hovvårdare.

Många gånger är sanningen obekväm för människan men mer bekväm i slutändan för den enskilda individens välbefinnande och det är dit jag vill komma!!

Mitt arbete är att förmedla den enskilda individens förutsättningar och vad som påverkar dom olika belastningsfaserna och försöka åtgärda det bästa för just denna individ. Förhoppnings vis kommer även detta leda till att hästägaren även förstår sin bidragande inverkan..

Här verkar jag tala för både blinda och döva så jag lägger ner i denna tråd.

P.S. Tro mig jag är mkt självkritisk utifrån mina utförda arbeten och det är det som är utvecklande,,, den dagen du anser dig fullt till freds med ditt yrkesutövande är oxå den första dagen du börjar stagnera i din yrkesroll.

.

Hihi, nä det har du rätt i. Sedan den togs för flera år sedan har jag jobbat med min sits rejält och sitter nu relativt rakt. Det här väcker minnen, har fått kritik för avataren förr, för några år sedan. Var det du kanske? Bytt nick? Men det gör inget, det bjussar jag på.

Och jag är dessutom fullt kapabel att föra en logisk dialog trots att jag inte kan allt om hovens och allt annats belastning. Konstigt, eller :laugh:

OA

En bra hovslagare ska väl kunna förklara sin "plan" för hästägaren och därmed göra denne delaktig. En hästägare kan förstås inte fatta några beslut vad gäller själva utövandet - verkningen eller skoningen - men en anamnes borde vara viktig även för en hovslagare? Jag har aldrig träffat en hovslagare som ber att få se hästen i rörelse, men jag har kanske haft otur...

En veterinär kan naturligtvis inte heller lägga över ansvaret på att besluta vilka prover som ska tas osv på djurägaren, men bör likväl föra en dialog; "det här misstänker jag, så här undersöker vi, det här kan man göra".

Precis! Tack :bow::bow::bow:

Så skulle jag vilja ha det. Det låter som en trevlig och kunnig hovslagare.

OA

Mitt arbete är att förmedla den enskilda individens förutsättningar och vad som påverkar dom olika belastningsfaserna och försöka åtgärda det bästa för just denna individ. Förhoppnings vis kommer även detta leda till att hästägaren även förstår sin bidragande inverkan..

Här verkar jag tala för både blinda och döva så jag lägger ner i denna tråd.

P.S. Tro mig jag är mkt självkritisk utifrån mina utförda arbeten och det är det som är utvecklande,,, den dagen du anser dig fullt till freds med ditt yrkesutövande är oxå den första dagen du börjar stagnera i din yrkesroll.

Jättebra, det är precis det du ska göra.. utifrån ditt kunnande som yrkesmänniska hjälpa hästägaren att förstå hur och varför, och hur man ska jobba vidare med det. Men för den delens skull är det ju inte riktigt så att hästägaren ska ta över din roll som utövare. Du har en förhoppningsvis gedigen utbildning, och det har inte hästägaren.

Det gäller att på bästa möjliga vis förklara med dagligt språk som ägaren förstår hur man tänker och lägger upp planen. Skulle en veterinär, eller ET, eller hovslagare för den delen också möjligen enbart föra en diskution med fack-termer så är jag övertygad om att jag skulle bli lost på vägen.

Som tur är så jobbar jag bara med pedagogiska yrkesmänniskor som utifrån ett lekmannaperspektiv utbildar och informerar sina kunder om hur man ska tänka i olika situationer, och vad saker och ting innebär...

Nej tack till yrkesmänniskor i hästvärlden som svänger sig med svåra ord, och gör så att hästägaren blir lämnad lika ovetade och inte ett dugg klokare än innan de kontaktade en yrkesmänniska för att få hjälp och råd.

Min hovis skor av ena fram, verkar, riktar, svetsar och varmskor. Sen tar hon nästa fram. Därefter bak, en i taget.
Har aldrig kollat i rörelse.:confused:

*knapplån*

Min hovslagare har haft hand om hästen sedan den var liten fölis på bara några veckor. Han och hans lärling (som skor hästen nu) har alltså haft att göra med dess hovar i 4 år.

Hon är filmad före skoning och efter skoning. Efter varje skoning så vill hovslagaren alltid se hästen i rörelse. Ibland bara i skritt och ibland även i trav.

Kommentaren kan då vara: Skulle igentligen behöva lägga ut skon lite till men vi provar först med det här och ser så att skorna sitter kvar. Eller: Du ser hur hon rör sina framben när hon sätter i dom i marken. Nästa gång skall jag prova att ta lite mer på insidan men jag vill först se hur det här blir.

Nere i Falkenberg så finns det två hovslagare som filmar hästarna med hjälp av en höghastighetskamera. Då kan de verkligen se vad hästen gör med sina hovar före, under och efter en skoning. Enligt deras erfarenhet så är ögat lätt att lura ibland och det man tror sig se att hästen gör inte alltid är detsamma som hästen faktiskt gör.

Man kan även åka dit för en skoning och filmning och få med sig förslag på skoning och vad hästen igentligen gör med sina hovar i rörelse så att hovslagaren hemma kan sko på ett för hästen bästa sätt.

Mvh

Tora

Min hovslagare har aldrig kollat på hästens rörelser innan/efter en skoning, men det låter helt klart önskvärt.

i ett senare läge så framkommer det att vare sig TS har fått den viktiga grundläggande informationen om varför,, hur individen går,sliter eller belastar sina hovar så som den gör. Heller inte "vikten" av ryttarens inverkan på individens belastning..

Jag tycker synd om TS som inte ens utifrån sina diskutioner fått ett så enkelt svar som hur den enskilda individens belstningsförhållanden påverkar individen statiskt och dynamiskt.. Trots att TS har diskuterat detta med sin hovvårdare.

DU la nivån, så nu ska jag sänka mig en stund till den:

JAG personligen har EXTREMT svårt för människor som försöker sig på en språkbehandling som de uppenbart inte klarar av. För mig ger det ett oseriöst intryck. Om man försöker svänga sig med terminologin är det en stor fördel, och i min värld en förutsättning, att man behärskar den. Kan man inte stava till sekundär så bör man hellre använda en grammatiskt enklare benämning som man behärskar, t ex 'i andra hand' eller 'följd-' (ex följdskada).

Om man sen finner nöje i att slänga sig med ord för man på något vis anser det låter förmer, så är det i min värld ytterligare ett plus om man inte använder de orden för att säga ingenting. För en icke insatt låter det ofta himla flashigt när du kommer igång, men du säger faktiskt oftast inte ett dugg.

Interpunktion lär man sig i grundskolan, och när inte ens det behärskas, man felstavar ord man flitigt använder sig av, och använder (för normindividen) 'svåra' ord för att få det att låta förmer än det är, ja då är det i mina ögon en ytterst obildad person med hybris bakom inlägget. Om jag ska ta och applicera det generellt, som du gjorde ang TS sits, så lär du vara en synnerligen obildad hovslagare med hybris..

Så, man kanske ska låta bli att applicera synen man har på en person inom ett område, på alla andra områden.. :devil: :angel:

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
752
Senast: Ajda
·
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 758
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 543
Senast: Freazer
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 890
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V