Hur gör er hovslagare?

Sv: Hur gör er hovslagare?

Jag skulle gärna vilja få ett lite mer ingående svar från dig.

Typ hur belastningen i benets leder är i isättningsfasen.

Hur belastningen i senapparaturen är i belastningsfasen.

Hur belastningen går genom nedre benets leder i överrullningsfasen.

Hur belastningen transporteras genom hoven i överrullningsfasen.

Kort sagt,, hur ser man att individen har en fysiologisk korrekt balanserad belastning och vilka faktorer kan avslöja en obalanserad fysiologisk belastning.

Jag är ytterst tacksam för ett lite mer ingående svar från dig som kan bidra till lite mer kunskap.

Tror inte det finns någon hovslagare ute i landet som säger till hästägaren att
"Vet du om att din hästs senapparatur belastas si och så i belastningsfasen?"

Snarare säger de "Han ser ut att trampa lite snett när han sätter ned vänster bak, det ska vi försöka göra något åt så han inte överanstränger senan" typ :D

Inte heller tror jag någon normal hovslagare förklarar för hästägaren "hur man ser att individen har en fysiologisk korrekt balanserad belastning och vilka faktorer kan avslöja en obalanserad fysiologisk belastning"

Det är ju samma som att hovslagaren berättar hur hästen ser ut att röra sig, om det finns några störningar och förklarar säkert sen vad det är han ser och varför ex eftersom han ömmar bak så får han ett kortare steg, blir spänd i musklerna bla bla bla...
:D

Dina ord må vara flashiga men som Alexandra_W skriver - det är ju bara vanlig svenska bakom det hela och egentligen inget avancerat alls. Om du nu är så nyfiken på hur TS häst rör sig och vad TS hovslagare sagt om belastning och diverse avvikelser och faktorer så kanske du ska hoppa ned från dina höga hästar och börja prata svenska istället. :idea::angel:

Till TS

Min hovslagare kollar nog inga rörelser, om han inte gör det i "smyg" i hagen eller när jag leder mina hästar :D
Han drar av alla fyra, verkar sidvis och skor sen sidvis oxå.
Hästarna går bra, är aldrig halta och skorna sitter kvar så han duger gott åt mig fast än han inte beskriver hur min hästs senapparatur belastas i belastningsfasen ;)

Tack alla ni som behandlat min fråga på allvar och även trätt in i mitt försvar. Jätteintressant att få veta hur ni har det. Det gör det lättare för mig att välja och veta vad jag kan eftersträva.

OA

Min hovslagare har sett min häst röra sig både med mig på och på töm.Eftersom jag nyttjar dennes ridbana.Så denne har sett min häst mycket och jag tränar även för tränare på samma bana och hovis har tittat även då.Vilket är guld värt.Hovis skor av alla hovar först går runt ställer hästen rakt går runt igen..verkar hov för hov och tar en titt imellan.Riktar sedan en sko i taget och skor hov för hov.

Jag tycker vi har ett bra sammarbete.Vi pratar vid varge skoning om hur hästen belastar sig och hur benaxlarna ser ut mm.Jag berättar oxå hur jag upplever min häst och så för vi en dialog kring det.Min hovlagare vet om tidigare skador i rörelseaparaten på min häst och kan på så vis oxå vara uppmärksam på förändringar.Nojig matte som jag är är jag noga med att upplysa om detta.
Sen är jag väldigt frågvis och är med varge gång hästen skos.Jag vill gärna lära mer om just skoning och min hovlagare svarar tålmodigt på mina frågor.Jag lär mig nått nytt i stortsätt varge gång min häst skos.Min hovlagare förklarar oxå hur han går tillväga med just min häst och vad han gör och varför.Mycket bra tycker jag om han kanske gjort en förändring så att jag själv i det dagliga kan se om förändringen ger min häst den positiva respons som är tänkt.
Min hovlagare är värd sin vikt i guld :)

DU la nivån, så nu ska jag sänka mig en stund till den:

JAG personligen har EXTREMT svårt för människor som försöker sig på en språkbehandling som de uppenbart inte klarar av. För mig ger det ett oseriöst intryck. Om man försöker svänga sig med terminologin är det en stor fördel, och i min värld en förutsättning, att man behärskar den. Kan man inte stava till sekundär så bör man hellre använda en grammatiskt enklare benämning som man behärskar, t ex 'i andra hand' eller 'följd-' (ex följdskada).

Om man sen finner nöje i att slänga sig med ord för man på något vis anser det låter förmer, så är det i min värld ytterligare ett plus om man inte använder de orden för att säga ingenting. För en icke insatt låter det ofta himla flashigt när du kommer igång, men du säger faktiskt oftast inte ett dugg.

Interpunktion lär man sig i grundskolan, och när inte ens det behärskas, man felstavar ord man flitigt använder sig av, och använder (för normindividen) 'svåra' ord för att få det att låta förmer än det är, ja då är det i mina ögon en ytterst obildad person med hybris bakom inlägget. Om jag ska ta och applicera det generellt, som du gjorde ang TS sits, så lär du vara en synnerligen obildad hovslagare med hybris..

Så, man kanske ska låta bli att applicera synen man har på en person inom ett område, på alla andra områden.. :devil: :angel:

Man önska ju bara att du en dag får lika stor kunskap om hästar som för svensk gramatik..

Jättebra, det är precis det du ska göra.. utifrån ditt kunnande som yrkesmänniska hjälpa hästägaren att förstå hur och varför, och hur man ska jobba vidare med det. Men för den delens skull är det ju inte riktigt så att hästägaren ska ta över din roll som utövare. Du har en förhoppningsvis gedigen utbildning, och det har inte hästägaren.

Det gäller att på bästa möjliga vis förklara med dagligt språk som ägaren förstår hur man tänker och lägger upp planen. Skulle en veterinär, eller ET, eller hovslagare för den delen också möjligen enbart föra en diskution med fack-termer så är jag övertygad om att jag skulle bli lost på vägen.

Som tur är så jobbar jag bara med pedagogiska yrkesmänniskor som utifrån ett lekmannaperspektiv utbildar och informerar sina kunder om hur man ska tänka i olika situationer, och vad saker och ting innebär...

Nej tack till yrkesmänniskor i hästvärlden som svänger sig med svåra ord, och gör så att hästägaren blir lämnad lika ovetade och inte ett dugg klokare än innan de kontaktade en yrkesmänniska för att få hjälp och råd.

Säg mig,, är det jag som svänger med svåra ord eller är det dagens hästägare som har så stor brist på hästens anatomi att jag uppfattas som opedagogisk???

Du jobbar tydligen enbart med "pedagogiska" yrkesmänniskor som utgår ifrån lekmannaperspektiv!!!

Säg mig,, under vilket årtionde började då hästen att bli en allmän ägendom för lekmän helt utan grundläggande kunskap om deras fysiolog.

Du har en stor poäng i det du skriver för mer korrekt översatt skriver du att majoriteten av dagens hästägare har inte en aning om att förstå hästens fysiologi och uppbyggnad..

Till och med dagens försäkringsbolag och andra instanser ser det som av yttersta vikt att försöka förmedla detta till dagens hästägare..

Det finns massa information på Internet där det framgår att dagens hästägare inte ens har den grundläggande kunskapen för hur en häst ska skötas och hur den fysiologiskt fungerar..

Det är tyvärr bara en tidsfråga innan det kommer införas körkort på häst!!!

Tack alla ni som behandlat min fråga på allvar och även trätt in i mitt försvar. Jätteintressant att få veta hur ni har det. Det gör det lättare för mig att välja och veta vad jag kan eftersträva.

OA

Du får ursäkta mig men i ditt startinlägg skrev du vikten av en diskution mellan dig som hästägare och din hovvårdare där ni tillsammans diskuterade den enskilda individens (din hästs) belastning,slitning vilket jag tycker är en viktig del för att få information om vad man som hovis kan bidra med för att försöka ge den enskilda individen en mer bekväm fysiologisk hovvård.

Jag va så dum att jag trodde din hovvårdare hade den enkla grundkunskapen och kunde på ett pedagogiskt sätt förmedla hästens fysiologiska förutsättningar och vilka faktorer som är avgörande för hästens fysiologiska hållbarhet och statisk,dynamisk balans..

Förmodligen gick jag på överkurs utifrån min nyfikenhet på exakt vad det va ni diskuterade och kom fram till utifrån hästens fysiologi och övriga faktorer som spelar in för hästens hållbarhet efter som ditt svar där blev att du inte har en aning om det...

Så nu sitter jag här och förstår ingen ting av vart du från början ville komma med din tråd,, från början tyckte jag att den skulle bli väldigt kunskaptagande och informativ men nu förstår jag att så va inte fallet.

Brister det mellan dig och din hovvårdare i pedagogik eller brister din hovvårdare i sin grundkunskap om hästens fysiologi???

Ja du,,, det tål att tänka på!!

Tror inte det finns någon hovslagare ute i landet som säger till hästägaren att
"Vet du om att din hästs senapparatur belastas si och så i belastningsfasen?"

Då kan ju du lära honom/henne att i isättningsfasen är det framförallt tåsträckaren och främre delen av gaffelbandet som förts tänjs.

I den maximala belastningsfasen och genomtrampet är det den övre delen av gaffelbandet och ytliga böjsenan som sträcks.

I själva överrullningsfasen är det djupa böjsenan och dess förstärkningsband som ser till at tån rullar över.

Faktorer som spelar in: Hästens rörelse, skoning, underlag och arbetssätt. Ju mjukare underlag ju mer oförutsägbara förutsättningar...

Rent fysilogisk är det för hästens hållbarhet att individen utifrån sina fysiologiska förutsättningar både statiskt (i vilande belastning) och i dynamisk (belastning i rörelse) transporterar kraften genom nedre benets styvaste riktning (rak belastning genom alla ledytor utan brytningar) och att överrullninge ske så centrerat som möjligt över själva hovleden.

Låter det svårt???

Senast ändrad:

Självklart ska en hovslagare diskutera med hästägaren på ett språk som den senare förstår. Det är en förutsättning i kommunikationen. Om alla hästägare teoretiskt besatt de kunskaper som krävs för att sko en häst korrekt skulle de med största säkerhet även kunna utföra hantverket. Min uppfattning om hovslagare är inte direkt att de är övermänniskor med lysande intellekt och en fingertoppskänsla så fin att de lika gärna kunde utföra hjärnkirurgi.

På samma sätt ska man som kund eller patient bli bemött av läkaren, tandläkaren, frisören, bilmekanikern, veterinären osv. En duktig yrkesmänniska kan förklara "för bönder på bönders vis" och behöver varken slänga sig med facktermer eller svårstavade ord.

Håller till fullo med Alex; även jag uppfattar dig som en dryg hovslagare (?) med hybris och total avsaknad av ödmjukhet. Vilket du förstås högaktningsfullt skiter i, jag vet... Hård som flinta, wow!

Skor av och verkar alla fyra, skor sedan på. Vi diskuterar hästarna och eventuella förändringar i deras rörelsemönster. Men just nu går alla barfota...

På samma sätt ska man som kund eller patient bli bemött av läkaren, tandläkaren, frisören, bilmekanikern, veterinären osv. En duktig yrkesmänniska kan förklara "för bönder på bönders vis" och behöver varken slänga sig med facktermer eller svårstavade ord.

Där tyckte jag du sa en viktig sak. Om bilmekaniker skulle börja slänga sig mer yrkesterminologi till kunderna, så skulle kunderna fatta halvsju. Och innebär det att det är 'okunniga kunde som inte borde ha bil'?

Säg mig,, är det jag som svänger med svåra ord eller är det dagens hästägare som har så stor brist på hästens anatomi att jag uppfattas som opedagogisk???

Du jobbar tydligen enbart med "pedagogiska" yrkesmänniskor som utgår ifrån lekmannaperspektiv!!!

Säg mig,, under vilket årtionde började då hästen att bli en allmän ägendom för lekmän helt utan grundläggande kunskap om deras fysiolog.

Du har en stor poäng i det du skriver för mer korrekt översatt skriver du att majoriteten av dagens hästägare har inte en aning om att förstå hästens fysiologi och uppbyggnad..

Till och med dagens försäkringsbolag och andra instanser ser det som av yttersta vikt att försöka förmedla detta till dagens hästägare..

Det finns massa information på Internet där det framgår att dagens hästägare inte ens har den grundläggande kunskapen för hur en häst ska skötas och hur den fysiologiskt fungerar..

Det är tyvärr bara en tidsfråga innan det kommer införas körkort på häst!!!

Visst har jag en poäng i det jag skriver, men inte den du fiskar efter... Jag tycker att det finns ett STORT intresse och hunger efter kunskap i hästSverige och det tycker på sätt och vis TS inlägg på.

Skillnaden är att jag behöver inte kunna alla latinska namn på min häst muskler som min ET kan, men jag behöver får lära mig hur hon tänker när hon behandlar hästen och hur jag kan undvika skador och förslitning.

Nej, jag behöver inte ha specialkunskap som min hovslagare har, men jag behöver verkligen förstå vad han säger till mig om min hästs förutsättningar och eventuella problem.

Nej, jag behöver inte plugga 7 år till veterinär för att kunna ha en häst, men jag behöver förstå vad veterinären säger när han är här för att behandla eller kontrollera min häst.

För att jag ska förstå och lära mig så krävs det att människar är INTRESSERAD av att lära ut och även att man inte ser ner på människor som möjligen inte är lika insatta som just dom.

Det är precis människor som du som gör att människor som äger hästen möjligen har svårt att ta in vad du försöker att förespråka, eller så kan alla dina kunder hästen alla anatomiska mönster och latinska namn på kroppsdelar.

Antar att du inte rider för tränare heller, för om man gör det så kan det ju absolut inte vara så att man är kapabel att ta hand om en häst... för man måste ju kunna både, sko, massera, sjukvård, samt ridningen om jag förstår dig rätt??

Jag behöver heller inte kunna allting om alla hästar, men jag behöver vara 100% insatt i MIN häst... hans problem, hans hovar, hans sjukdomshistora....det är nämligen inte mitt yrke att ta hans om andras hästar...

Självklart ska en hovslagare diskutera med hästägaren på ett språk som den senare förstår. Det är en förutsättning i kommunikationen. Om alla hästägare teoretiskt besatt de kunskaper som krävs för att sko en häst korrekt skulle de med största säkerhet även kunna utföra hantverket. Min uppfattning om hovslagare är inte direkt att de är övermänniskor med lysande intellekt och en fingertoppskänsla så fin att de lika gärna kunde utföra hjärnkirurgi.

Håller till fullo med Alex; även jag uppfattar dig som en dryg hovslagare (?) med hybris och total avsaknad av ödmjukhet. Vilket du förstås högaktningsfullt skiter i, jag vet... Hård som flinta, wow!

Om jag har förstått det rätt, så är du veterinär?! Så i sådanan fall så...:bow: för att du har en sund inställning och tillräcklig passion för ditt yrke att du med varje besök kan göra någon mer informerad och kunnig om just det problemet du stöter på...

Personligen är jag alltid som en kobra på både hovis, vet, och ET för att just lära mig mera.....

Hallelulja moment till dig!

Nu vill jag bara förmedla att jag skriver inte i latinska termer utan på ren svenska,,,

Dryg???? Ja kanske eller ska vi säga att jag srkriver i ofta lite i provokativa termer och varför???

Jo för att ngn gång försöka väcka tanken på alla som kritiserar mig att börja med att införskaffa grundläggande information om hästens anatomi, fysiologi och TantEster,,, sluta med att förlöjliga bönderna genom att skriva "för bönder på bönders vis" för är det några som genom århundraden har hästens fysiologiska kunskaper om hästen så är det just tyvärr för dagen enbart bönderna som innehar den kunskapen och "bönder" har gett mig otroligt mkt sedan århundraden beprövad kunskap om hästen som individ.

för är det några som genom århundraden har hästens fysiologiska kunskaper om hästen så är det just tyvärr för dagen enbart bönderna som innehar den kunskapen och "bönder" har gett mig otroligt mkt sedan århundraden beprövad kunskap om hästen som individ.

Jag betvivlar inte att landets bönder har mycket kunskaper om hästens fysiologi. Men jag ifrågasätter verkligen att det enbart skulle vara dessa bönder som har dessa kunskaper. Vad grundar du det på?
Jag antar att du med bönder och deras kunskaper menar att det är något som har gått i arv i generationer.

Visst har jag en poäng i det jag skriver, men inte den du fiskar efter... Jag tycker att det finns ett STORT intresse och hunger efter kunskap i hästSverige och det tycker på sätt och vis TS inlägg på.

Skillnaden är att jag behöver inte kunna alla latinska namn på min häst muskler som min ET kan, men jag behöver får lära mig hur hon tänker när hon behandlar hästen och hur jag kan undvika skador och förslitning.

Nej, jag behöver inte ha specialkunskap som min hovslagare har, men jag behöver verkligen förstå vad han säger till mig om min hästs förutsättningar och eventuella problem.

Nej, jag behöver inte plugga 7 år till veterinär för att kunna ha en häst, men jag behöver förstå vad veterinären säger när han är här för att behandla eller kontrollera min häst.

För att jag ska förstå och lära mig så krävs det att människar är INTRESSERAD av att lära ut och även att man inte ser ner på människor som möjligen inte är lika insatta som just dom.

Det är precis människor som du som gör att människor som äger hästen möjligen har svårt att ta in vad du försöker att förespråka, eller så kan alla dina kunder hästen alla anatomiska mönster och latinska namn på kroppsdelar.

Antar att du inte rider för tränare heller, för om man gör det så kan det ju absolut inte vara så att man är kapabel att ta hand om en häst... för man måste ju kunna både, sko, massera, sjukvård, samt ridningen om jag förstår dig rätt??

Jag behöver heller inte kunna allting om alla hästar, men jag behöver vara 100% insatt i MIN häst... hans problem, hans hovar, hans sjukdomshistora....det är nämligen inte mitt yrke att ta hans om andras hästar...

För det första så har jag aldrig nämt ett enda latinskt ord i denna tråd eftersom jag inte själv har läst latin och heller inte behärskar latin.

Jag hatar när Veterinärer eller Et "nissar" börjar förklara i latinska termer eftersom jag inte förstår vad dom säger och ber om översättning vilket i många fall avslöjar deras "kompetens"

Nej jag rider för dagen inte för ngn tränare eftersom jag sedan 10 år tillbaka har avslutat allt vad ridning heter.. Däremot när jag va aktiv så red jag regelbundet för landets främsta tränare, anlitade landets (på den tiden) bästa personer utifrån det specifika problemet den enskilda individen behövde hjälp med.. Alla talade svenska och gav mig en större kunskap om hästens helhetsbild (inkl min bristande inverkan) enbart för att jag ansåg att min kunskap brast i helhetsbilden..

Jag har ingen aning om dina krav och vissioner men jag avslutade i alla fall min tävlingsbit med hjälp av dom som gav mig helhetsbilden och förståelsen för det lagarbetet som gäller för att hålla en häst i optimal fysiologisk balans på Internationell nivå = Hoppning 160.

Naturligt vis är det inget att sitta här och skryta med men min nyfikenhet, envishet till att lära mig mer och framför allt,, ha insikten om att jag är inte och kommer aldrig bli fullärd har i alla fall fått mig att försöka förmedla detta budskap vidare,, gärna i ett provocerande syfte eftersom det väcker många tankar och ruskar om för dom som anser sig fulländade men i skrift återkommande delger sin brist på kunskap och ovilja att själv söka mera kunskap.

Alexandra är ett mkt bra exempel,, så även Trådskaparen,, dom bullrar väldigt mkt men när det kommer en motfråga så har dom ingen aning!!!!

Jag avslutar nu mitt deltagande i denna tråd för det finns inget för den enskilda individens välbefinnande jag kan förmedla, utan av ngn oförklarlig anledning endast bemöts med kretik..

Kritiskt konstruktivt tänkande är att först analysera sig själv, för det är possitivt utvecklande kretik!!

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
752
Senast: Ajda
·
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 758
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 544
Senast: Freazer
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 890
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V