Hur gör er hovslagare?

O

OlleAtlas

Jag har haft min häst barfota i några år men nu skott på igen. Har också gått utbildning till hästmassör där vi hade väldigt bra föreläsningar av en hovslagare som talade och visade massor kring verkning och skoning och hur det påverkar hästen. Hon berättade att man vid en korrekt skoning bör ta av skorna, verka alla fyra hovarna och kontrollera balansen och sedan sko alla fyra. Dessutom se hur hästen rör sig innan man verkar och skor.

Innan jag skodde av min häst och nu efter att jag börjat ha honom skodd igen har jag aldrig någonsin varit med om en hovslagare som gör så. Ingen har tittat hur min häst rör sig. Ingen har jämfört de fyra hovarna med varandra. Hur gör era hovslagare? Eller ni som är hovslagare, hur gör ni?

Undrar

Olle Atlas

Sv: Hur gör er hovslagare?

Kikar på hästen i rörelse första gången, samt om slitningsmönstret på skorna är förändrat eller matte gnäller som att något är annorlunda. Men kollar inte rutinmässigt varje skoning.

Skor av en fot i taget och verkar den, fram - fram - bak - bak. Sen när hela hästen är barfota en koll så den står 'jämt och fint' på sina fötter och så att fram- resp bakfossingarna ser 'jämna' ut (fnuttar eftersom alla hästar inte har 'likadana' framfossingar t ex utan kan ha en större och en mindre hov som man jobbar på att korrigera t ex).

Riktar/smider (beroende på häst och skotyp) sko till vardera hov. Skor sen på. Och sen en 'sista titt' och hovis brukar kolla hur det ser ut när den går in i boxen/ut i hagen, dvs några steg.

min hovslagare kollar alltid hur hästen rör sig både efter och före skoningen och så jämför han hovarna osv.

det kanske beror på hur seriös och nogrann hovslagare man har?

Har haft någon hovslagare som skott av, verkat och sen skott på igen. De flesta verkar dock ta en hov i taget eller i par.

Min nya, som skott en gång, han ville se hästarna röra på sig innan han började. Sen tog han av alla skorna, verkade och kollade innan han skodde på nya skor.

Jag har aldrig sett/hört någon som gjort så, utöver dem som verkar enligt barfotamodellen,men det är ju inte samma sak.

Ska bli roligt att se om någon annan gör så dock.

De tre som svarat före dig i tråden (bla jag) skrev ju att våra gjorde det, så där har du svar att åtminstone tre hovisar gör det. :cool:

Kul att så många redan svarat. Om man nu vill ha en hovis som verkar så, undrar just var man hittar en sådan? Har använt utbildade hovisar med flera års erfarenhet, ingen har gjort det. Fick nys om en som verkar så, han är fullbelagd och tar inga nya kunder verkar det som.

Vad jag förstått så lär man sig att göra så på t ex Skara men efter ett tag så slutar ändå de flesta att jobba på det sättet. Är det korrekt uppfattat?

OA

Även min förra gjorde så.

Utbildade båda två, ena från Skara, andra från Lärnia. Å andra sidan är den andra upplärd av den första i stor grad med, så det kan förklara saken ;)

Min hovslagare sen 14 år tillbaka, tittar alltid på hästen i rörelse de två första gångerna han skor. Därefter ser han belastning och slitage på skon, samt hur hoven ser ut. Han skor i par, dvs framben samtidigt och sen bakben. Han tar sen gärna en titt mellan varven efter skoning, har hänt en gång att jag fått ställa in hästen igen och han gjorde då någon korrigering.

Jag brukar inte analysera min hovis när han skor, brukar oftast inte ens vara där..
Men jag vet att han håller koll på hur hästen rör sig, min häst har han väldigt bra koll på eftersom han även är vår dressyrtränare :angel:
Jag tror inte att han tar av alla skor och verkar innan han sätter på nya..
Har för mig att han tar en hov i taget alt att han skor i par..
Måste kolla mer nogrannt nästa gång jag ser honom sko.. :p

Min hovis börjar med att plocka av alla fyra skorna, verkar sen alla fyra hovarna, riktar fyra skor och slår på dem i tur och ordning. Han har nog faktiskt inte sett hästen röra sig annat än i skritt till och från hagen, men han frågar alltid hur jag tycker hästen har rört sig sen sist och gör han några ändringar (mest när han började sko hästen för 3 år sedan) så kan han säga vad det kommer få för betydelse för hästens gång. Han har haft rätt hittills, så jag litar på honom.

Förra hovisen jag hade skodde en hov i taget. Plocka av sko, verka hoven och slå på ny sko. Sen var det nästa hovs tur. Men han skodde inte särskilt bra, så därför bytte jag.

Vad jag förstått så lär man sig att göra så på t ex Skara men efter ett tag så slutar ändå de flesta att jobba på det sättet. Är det korrekt uppfattat?

OA

Det är korrekt uppfattat och det gäller även din sk. lärare på kursen IRL.

Så sent som för drygt en månad sedan fick denna klinikhovis det förnäma uppdraget att ta över en av mina kunder eftersom det va lite svårt att få tränaren att sammarbeta. Denna häst hade sedan två år tillbaka en gaffelbandsskada som "slog upp igen" drygt ett år senare.

Jag min idiot lovade då ägaren att försöka rädda denna tävlingshäst och genom det man på fortbildningsblocken får lära sig sko hästar med sen/gaffelbandsskador.. Man va förvånad på efterkontrollen tre månader senare hur snabbt denna gaffelbandsskada som smällt två ggr nu börjat läka. Jag va det inte eftersom den tidigare inte fått rätt understöd.

Nåväl p.g.a. sammarbetssvårigheter med tränaren så lämnade jag över denna individ med "varm hand" till just din lärare på kursen drygt ett år senare och det första denna person gjorde va att "lätta" på det stödet jag fått lära mig är nödvändigt vid den typen av skada..

Tyvärr så va inte det så begåvat för förra veckan small den gamla skadan upp igen och hästens ägare tog hästen till SLU för kontroll av skadans omfattning och även en genomgång av ryggen..

Hästen avlivades samma dag!!!

Det viktiga är inte hur man utför sitt arbete utan att man vet hur man ska utföra det. Naturligtigt vis är det av yttersta vikt att man vid varje skoning kontrollerar individens statiska och dynamiska balans, är lyhörd för plötsliga avvikelser och även är lyhörd för att i vissa fall se den under ryttare..

Viktigast av allt,, omgående talar om för ägaren om individen förmedlar obekvämhet som föranleder ett klinikbesök..

Det finns ingen mening med att som hovis lägga ner all sin energi,, sko hästen i fysiologisk balans för att vid nästa å nästa skotillfälle se den återfalla i obalans utan att ägaren förstår att den besitter en skada som först bör utredas.. Det blir bara moment 21 och monent 21 kunder har jag inget intresse i att lägga ner min energi på eftersom det finns så många andra tacksamma kunder som söker hjälp.

Massage är väl bra att gå en kurs i för masage kan aldrig skada individen,, tyvärr så går det dock aldrig att massera bort förskjutningar i skelettet typ en så enkel sak som bäckenrotation som secundärt om det inte åtgärdas ger kroniska skador i både rygg och framdel.

Oj då, det var ju inte alls bra med den skadade hästen. Min häst har inga skador och han går finemang. Jag blir bara så tveksam, jag vill ju ha det bästa till min häst. Det kanske jag har, men jag funderar mycket på hur hovisar generellt gör. Förr, då han var barfotaverkad tyckte jag att man hade en fin dialog med hovverkaren. Hon eller han studerade rörelsemönster osv väldigt noggrannt. Så nu har jag vant mig vid det, och funderar mycket då min häst har skor igen.

OA

Hon eller han studerade rörelsemönster osv väldigt noggrannt. Så nu har jag vant mig vid det,

OA

Kan du beskriva lite mer inngående hur "denna" hon eller han utförde sitt arbete och studerade rörelsemönstret..

Det går bra om du redovisar det "steg för steg".

Jag är lyförd och vill gärna lära mig mera.

Dels fanns hela tiden en diskussion mellan hästägare och verkare. Hur har det varit sedan förra gången? Titta här har detta hänt? Verkaren tittade då jag red, arbetade min häst vid handen eller då den skrittade eller travade utan ryttare.

Efter verkningen tittade vi igen och såg hur hästen satte ned hovarna, hur den rullade över, vi studerade vinklar osv.

Känslan av att vara delaktig, att det finns en tanke osv.

Det känns helt enkelt lite mer noggrant men jag säger absolut inte att det är rätt för det.

OA

Jag har den där diskussionen med "min" hovslagare, jag påpekar saker om hur hästen gått, vi diskuterar hur ofta vi skall sko, han visar mig hur hoven ser ut under skon (efter tidigare problem med bärrandsröta) etc etc. Han brukar också sko av helt och verka först innan han skor på igen. Dock brukar han inte titta hur hästen rör sig om inte jag säger något särskilt. "Min" hovslagare finns i norra Halland, om du är intresserad.

Hej!

Jag har ju börjat sko en av mina hästar efter många år med barfotagång och skall låta sko den andra till våren oxå. Jag vill minnas att min hovslagare skor av alla fyra och studerar hästen. Han tittar dock inte på hästen under rörelse, men så har han ju verkat henne barfota i över två år så han känner väl hennes slitage o på det ser han väl hur hon rör sig. Skall bli spännande nästa gång han kommer för han hade nån ny idé om sko för att korta kvekkis bakhovar, de hinner växa sig för långa mellan besöken(7v!).

Jag avgudar min hovslagare, han är så grymt bra! Han är lite nytänkande o vågar skilja sig från mängden, t.ex. så skar han aldrig upp hovarna när kvekki hade bärrandsröta, utan vi jobbade "inifrån" o hon var aldrig konvalecent av det (1,5år på alla fyra!). Ett annat exempel är att han bara skor med två söm på var sida ist för fyra!

Jag tror att det är den fullbelagda hovslagarn du pratar om(vi bor ju i samma område). Jag försökte få honom att ta vår nya häst oxå, men han sa nej till det så idag kommer en annan hit o skor den nye. P har visserligen klagat på att han har så mycket att göra i över ett år. Han vill inte jag skall sko min andra häst för han hinner inte sko honom oxå :D Men det är väl så att de duktiga håller alla kunder hårt i o så har han fått hedersuppdraget att sköta en stor ridskolas hästar o nu hinner han inte med!

Han tittar inte på hästen i rörelse mer än möjligtvis ut ur/in i boxen. Ibland skor han av och på en hov i taget (går runt hästen - fram, bak, bak, fram), ibland skor han av båda fram/bak innan han skor på.
Har inte frågat varför han gör så.

KL

Jag är väldigt nöjd med min hovslagare som gör det han tycker är bra, sätter på en sula, fixar lite annat, fårdgör med sin "mentor" osv. Men, jag skulle verkligen vilja att han tittade på hur min häst rör sig just för att kunna hjälpa oss framåt. Jag tror att det skulle vara väldigt givande. Jag måste nästan höra med honom om han har lust att titta lite på hur han rör sig innan han fixar skorna...

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
752
Senast: Ajda
·
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 758
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 544
Senast: Freazer
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 890
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V