Hur gör man?

Sv: Hur gör man?

Jag undrar faktiskt om detta med hans ev diagnos samt arbete på vad hette det nu... Jobbade han inte där när ni var ett par? Frågade du inte då? Det känns som att alla misstankar kommer nu, men när ni var ihop då, reagerade du inte alls då?

Jo jag har frågat, men jag fick ett svar och nöjde mig med det. Detta var innan jag började ana ugglor i mossen för när jag gjorde det frågade jag igen och fick ett annat svar. Ungefär när Elin föddes frågade jag en gång till och fick ett tredje svar.

Det känns lite som om han verkligen är "handikappad" nu men då visade han itne det lika tydligt för mig alls, samtidigt som jag ju då var kraftigt synskadad på det ögat och såg inte hans fel och brister som jag gör nu.

Jag var kär och oerhört korkad, förlåtande och ursäktande och jag fattade inte alls alla tecken på att han är som han är nu.

Mitt misstag. Sedan tror jag att han kan dölja sitt handikapp när han har övertaget, men det funkar inte så bra när han inte har det, i ett förhållande.
 
Sv: Hur gör man?

Lägg av. Enyas syfte är knappast att hänga ut sitt ex. Hon behöver ventilera sina problem och få tips helt enkelt. Visst kan man om man vill spåra vem hon är och vem hennes ex är, men varför i herrans namn är det intressant?

Jag har fått precis samma kommentar när jag berättat om mina problem med min pappa på Buke. Trams alltihop. Vi är anonyma här. Varken jag eller Enya har lagt ut namn på oss eller på de vi pratar om. Vill man lägga en stunds detektivarbete så visst, då får du fram det. Men det är fortfarande inte jag eller Enya som lämnat ut någon.

Vad gäller forumreglerna så står det diskutera ej namngiven person. Det är det ingen som gör.
 
Sv: Hur gör man?

Jag gissar att du kommer att få problem när hon ska börja gymnasiet om du inte får tag på hans underskrift? Och du kan inte flytta hur du vill heller.

Ja, jag är rädd för att jag måste ta tag i det här. Suck. Det tar emot bara. Att höra kräket spela duktig pappa i rätten och tala om hur allt är mitt fel är jobbigt. Sist skyllde han dessutom på dottern. Det var hennes ansvar (hon var då då 8 år) att hålla kontakt med sin pappa. Det säger allt va?:angel:
 
Sv: Hur gör man?

Vill du ha hjälp så finns det få eller är du bara ute efter att hänga ut honom?

Mer i samma anda från dig, alltså. Inte bara tycker du att det är konstigare att Enya fått barn med denne man än att han själv har fått barn. Dessutom är det han som ska skyddas enligt ditt resonemang. Enya ska hålla tyst. Mer skuldbeläggande av kvinnan, alltså.

Hans identitet är bara röjd om någon aktivt klurar ut den, och sen dessutom offentliggör den.
 
Sv: Hur gör man?

Det kanske är på tiden att du läser forumreglerna en gång till...
Så här står det:

Detta är de regler man går med på att följa i och med att man registrerat sig som användare och skriver på forumet.

Diskutera inte enskilda personer, varken namngivna eller beskrivna så att någon förstår vem du menar.

Ni kanske inte kan förstå meningen med detta men internet har en otrolig spridningskraft och detta kan påverka en persons framtid helt och hållet och jag tycker ingen av oss har rätt till att skriva så detaljrik om en persons betende och liv och för alldel fysiska eller psykiska tillstånd när inte personen finns här och kan försvara sig eller skriva sin version av det hela.
 
Sv: Hur gör man?

:confused:

Skuldbeläggande av kvinnan???

Ja jag skuldbelägger inlägg där man hänger ut personer och kör sina egna hatkampanjer, men det hade inte spelat någon roll om Enya var kvinna eller man jag hade "skuldbelagt" oavsett.
 
Sv: Hur gör man?

Det är knappast någon hatkampanj och Enya har inte hängt ut någon. Hon har funderingar om hur hon ska tackla ett problem och diskuterar det här.

Med ditt resonemang kan vi ta bort alla trådar från äldre ungdom, senior, föräldrar och halva gnägg.
 
Sv: Hur gör man?

:confused:

Skuldbeläggande av kvinnan???

Ja jag skuldbelägger inlägg där man hänger ut personer och kör sina egna hatkampanjer, men det hade inte spelat någon roll om Enya var kvinna eller man jag hade "skuldbelagt" oavsett.

Då borde det förvåna dig att jag inte hatar honom?
 
Sv: Hur gör man?

Det kanske är på tiden att du läser forumreglerna en gång till...
Så här står det:

Detta är de regler man går med på att följa i och med att man registrerat sig som användare och skriver på forumet.

Diskutera inte enskilda personer, varken namngivna eller beskrivna så att någon förstår vem du menar.

Ni kanske inte kan förstå meningen med detta men internet har en otrolig spridningskraft och detta kan påverka en persons framtid helt och hållet och jag tycker ingen av oss har rätt till att skriva så detaljrik om en persons betende och liv och för alldel fysiska eller psykiska tillstånd när inte personen finns här och kan försvara sig eller skriva sin version av det hela.
Jag håller fortfarande på att han inte är beskriven så att man förstår vem han är. Det jag skriver här är inget som kan förstöra hans liv på något vis. Blir hans liv förstört så är det hans eget verk och inte mitt!

Jag är inte den som ljuger eller hittar på saker, så jag ser ingen anledning till att misstro mig. Han är dessutom så mycket mer än det jag har berättat! Både positivt och negativt alltså.

Som tur är har jag redan fått bra svar av andra, innan du kom in i tråden och hackade på mig.
 
Sv: Hur gör man?

Ja jag skuldbelägger inlägg där man hänger ut personer
Vet du vem som är pappa till Elin?
Om du inte vet det tycker jag att du ska försöka ta reda på vem det är utifrån den informationen du har och sedan berätta det för oss.
Om du vet vem han är så borde du ju veta hur han är dessutom.

Jag vet vem som är pappa till Elin, jag har träffat honom. Men helt ärligt så kan jag inte hitta honom någonstans när jag letar. Visst hade jag kunnat fråga Enya om det, men det spelar ju ingen roll. Jag har känt Enya sedan jag försökte köpa en häst av henne för 4 år sedan och jag vet att tjejen är pålitlig! Man kan lita på vad hon säger.

Elins pappa är en helt ok människa rent socialt, men han ska inte ha ansvar för någonting som man måste ta ansvar för. Han ska inte ha ansvar för ett spädbarn. Det är knappt så att jag skulle låta honom gå en promenad med min hund.
Men han är trevlig att prata med när han sätter den sidan till.
Dock är det någonting som inte stämmer med honom. Men enligt honom själv och hans mamma är det ju ingenting fel på honom. Ingen diagnos finns.
 
Sv: Hur gör man?

När du tagit reda på VEM det är Enya pratar om ( utifrån det hon skrivit) så kan du komma tillbaka och hävda att forumreglerna inte följs.
Dessförinnan har du inget med saken att göra. Och du har ingen grund för att påstå att hon hänger ut någon.

Det bästa du kan göra är att anmäla tråden till forumets moderator.
Sedan kan du ta och lämna tråden såvida du inte vill komma med något relevant som har med ämnet att göra.
Det inte du utan moderatorn som avgör vad som är uthängning och inte.
 
Sv: Hur gör man?

Det tror inte jag heller att han vet. Men jag tycker att det är ett jäkla sätt att säga: Varför skaffade du barn med honom. Eller att säga till en kvinna som blir slagen av sin man: Varför är du ihop med honom.

Man hör aldrig talas om någon som ifrågasätter att usla fäder får barn eller ifrågasätter att våldsamma män ingår förhållanden.


Antagligen för att personen ifråga troligen saknar sjukdomsinsikt medan personer runt om har en annan utgångspunkt.
Man kan givetvis inte förutse allting men efter Enyas beskrivning av pappan redan INNAN hon skrev på vårdnadspapprena så förutsåg en hel hoper med människor på ett internetforum att han troligtvis inte var pappamaterial. Nu känns det rätt onödigt att klanka på ett fattat beslut men jag anser frågeställningen rätt relevant i ett avseende; utan reflektion lär man knappast lära sig något om varför ens nuvarande situation ser ut som den gör.

Tilläggas ska kanske att i alla fall jag blir väldigt glad när Enya nu verkar ha fått ett ökat självförtroende och att det går så bra för henne och barnen, jag tror inte hon skulle "trilla dit" igen.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gör man?

Antagligen för att personen ifråga troligen saknar sjukdomsinsikt medan personer runt om har en annan utgångspunkt.

Alltså, jag kan också tänka ut förklaringar till att de männen gör som de gör. Det är inte det jag är ute efter. Jag är ute efter att det blir kvinnan som får klä skott för mannens brister genom frågan om varför hon har barn med honom alternativt varför hon stannar hos honom. Och sen får hon dessutom kritik om hon öppet ber andra om synpunkter och hjälp och stöd. Tydligen bör hon ändå vara lojal mot den man som inte insett sina begränsningar...

Resten vet vi ju inte. Vi vet inte vad de kvinnor som tiger om sina män alternativt lovprisar sin män egentligen lever med. Jag vet inte vad du skulle se om jag visade dig mitt liv och du vet inte vad jag skulle se om du visade mig ditt liv. Kanske är en hel del av oss bara blinda för en sned maktfördelning i hemmet? Kanske vill vi inte se den - för det som det i så fall skulle säga om oss? Och om våra män?

Det är ju så mycket lättare att på ett forum säga hur andra borde göra, än att rannsaka sig själv.
 
Sv: Hur gör man?

Men vad säger att detta skulle vara specifikt för kvinnor? Vilket/vilka av alla inläggen i tråden tror du skulle vara annorlunda om TS hade varit man? Jag ser inte ett "skuldbeläggande" av kvinnan utan av individen. Det är där jag tycker att du generaliserar och antar utifrån ditt eget genustänk.
 
Sv: Hur gör man?

I samma stund som jag skrev på papperna visste jag att det egentligen inte skulle "gå väl". Jag vågade inte låta bli att skriva på för jag var rädd för honom och för hans hot som han hade fyllt mig med varje dag mellan den 7 december ( hon är född den 5 och han började när jag/vi kom hem från BB) och den 22 december då papperna skrevs på. Att varje dag få höra vilken dålig människa jag är, vilken egoist jag är, att jag inte tänker på mina barn, att han ska se till att jag förlorar alla tre, att han ska ta Elin i från mig, att han hellre slänger ut sin dotter genom fönstret än låter min familj hålla henne, att jag ska passa mig jäkligt noga för han kommer att ge igen, hämnas, att jag visst kunde åka till mamma men inte ta med Elin, " om du så mycket som kröker ett hår på hennes huvud så ska jag se till att du blir inspärrad", att jag är psykisk störd osv osvm det gör väl inte en människa speciellt stark?

Jag fick inget stöd på familjerätten heller, inte alls ett ord om det Görel har nämnt här, om att enskild vårdnad är att föredra till en början för föräldrar som inte är tillsammans eller bor ihop elelr har känt varandra så länge.

Eftersom jag inte fick stöd där så kände jag mig väldigt ensam, och om jag inte skrivit på och han ställt till med ett helvete för mig, ja jag trodde att han hade rätt, att han kunde göra slag i saken och ta Elin och då hade jag varit ännu mer ensam

Nu fick jag skit av honom i alla fall efterosm jag tog upp att jag inte ville skriva på. Han ansåg att det var ett svek och började propagera för två veckors boende med en gång. Och i princip från den 22 december till den 22 januari, då nästa möte var, så körde han samma saker fast ännu värre, sa ännu hemskare saker till mig och fick mig att må ännu sämre. Då på mötet kom det dock fram att han tyckte att Elin skulle bo hos mig, och så spikade vi de gångerna som han skulle ha henne, tider och dagar och sånt.

Han kan vara grym när han sätter den sidan till, riktigt jävla elak, på ett sätt som jag inte fattade från början.

Så jag visste, men vågrade inte vägra honom vårdnaden.... Hade det hänt i dag hade jag haft styrka och kraft att vägra honom det.
 
Sv: Hur gör man?

Vilket/vilka av alla inläggen i tråden tror du skulle vara annorlunda om TS hade varit man?

En hypotetisk fråga. Av någon märklig anledning är det praktiskt taget aldrig män som befinner sig i den situationen.

Men iofs, där jag säger "skuldbelägger kvinnan" skulle jag kunna säga "slår på den redan svagaste". Och ungefär det uttrycket skulle jag ha kunnat använda om det inte gällt relationer, föräldraskap och barn, som är så väldigt genomsyrade av frågan om kön.

Det är helt enkelt väldigt sällsynt med omvända roller jämfört med vad TS beskriver och jag kan inte se vad vi vinner på att låtsas att det lika gärna kunde ha varit omvända roller. För det resonemanget är helt teoretiskt.

Jag har faktiskt aldrig träffat en familj där mamman är en inkompetent och ansvarslös förälder medan pappan är nära och kompetent. Och vi vet rätt väl från statistiken vem som utför vilka uppgifter. TS är inte unik. Och eftersom de uppgifter TS utför är bland de viktigaste i världen, tycker inte jag att vi ska racka ner på henne för de villkor andra personer (Elins pappa) försöker tvinga på henne.

Men visst, frågan om skuldbeläggande kan ses som en fråga om att slå på den svage, istället. Och då tycker jag att det är lika upprörande att det finns folk som är så pigga på att göra det och därigenom så tydligt solidarisera sig med den starke. Det gäller givetvis även då den svage är man.
 
Sv: Hur gör man?

Då köper jag hellre ditt resonemang! Däremot har jag förståelse för att folk frågar och nu skrev Enya en utmärkt förklaring till de som undrat.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 312
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 181
Senast: Liran
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 153
Senast: Crossline
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 188

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Sommarföräldrar 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp