Hur gör man?

Sv: Hur gör man?

Härligt att du blev nöjd med svaret!

Tyvärr kan man inte kräva att det görs utredningar på andra om de inte är tvångsomhändertagna. Men blir det en vårdnadsutredning kommer utredarna att pratat med honom både om hans sociala situation och hur han ser på Elin och samarbetet med dig och hur han skulle vilja ha det. Utredarna har dessutom rätt att ta del av socialregistret och ta med det som de tycker är relevant i utredningen. Om du hävdar att han har svårigheter kommer de att fråga honom om hur han ser på dina påståenden.
 
Sv: Hur gör man?

Sen finns de de fäder som i en sån situation plötsligt vill vara pappa igen och blir tilldömda ett umgänge av rätten, men som efter rättegången slutar höra av sig igen...

Det är jag rädd för när det gäller min dotter och därför drar jag mig för att lämna in en ansöken. Dottern är snart 14 och har inte träffat sin pappa sedan hon var 8.

Innan dess var det dålig kontakt. Men då och då har han gnällt på soc om att han inte får träffa sin dotter (vilket han visst fått, hur myckat han vill), vi har gjort upp en planering av när han skulle träffa henne, det har hållt typ 3 veckor, sen har han struntat i det igen. För att nästa år komma med samma runda hos soc. Även om jag vet att jag hela tiden försökt få igång ett umgänge mellan dem och har kopior på alla brev där jag frågar honom om hur han vill ha det så är det ändå en stor oro varje gång vi ska på samtal till soc. Det är några veckors ont i magen och sömnlösa nätter, och sen blir det hans smutskastning på soc som sen leder till att vi gör upp schema på umgänge och sen skiter han i alltihopa igen.

Så var det alltså åren 1-8 år, sen struntade han i henne helt.

Om jag ansöker om enskild vårdnad kommer han att spela upp "superpappan" igen och sen är helvetet igång.

Så jag går på linjen väck ej den björn som sover. Samtidigt vet jag att jag borde fixa det här. För dotterns skull.

I alla fall: Enya, försök hellre ta itu med det nu. Det blir bara en stor magklump sen, som det blivit för mig. Tänk dig skälv om du inte träffar honom på 6 år och du ska ta upp det då. Inget kul.
 
Sv: Hur gör man?

Fast i ditt fall är din dotter så gammal att rätten bryr sig väldigt mycket om vad hon tycker!
Den enda prejudicerande dom som hittills kommit på den nya lagstiftningen (meddeland av HD i maj i år) handlar om ett mindre barn men den ena föräldern fick ändå enskild vårdnad utifrån samarbetssvårigheter som enligt vad som framgår av domen är mildare än de du och din dotters pappa har.

Jag gissar att du kommer att få problem när hon ska börja gymnasiet om du inte får tag på hans underskrift? Och du kan inte flytta hur du vill heller.
 
Sv: Hur gör man?

Under familjerättens utredning vet jag redan hur han kommer att svara. Jag tror ( obs. tror) att han har lyckats "lura" hon vi har träffat på familjerätten lite grann. Jag tror inte hon förstod hur allvarligt det var från början! Jag vågade inte låta bli att gå med på gemensam vårdnad och jag hade inget som helst stöd av henne för att våga låta bli. Tvärtom tyckte hon att gemensam vårdnad ju var något bra. Hon skulle lyssnat på mig , redan i telefon grät jag när jag berättade om situationen, när vi sedan kom för faderskapsbekräftelse så försökte jag fråga henne om det här med ensam vårdnad men fick mest till svar att vi skulle ta det senare allihop tillsammans. Så där satt jag med honom bredvid mig och skulle säga att jag inte vilel ha gemensam vårdnad, vilket jag ju sa och satt och skakade av nervositet och rädsla för hans reaktion. Hon trodde till och med för att han lovar att uppföra sig så gör han så med. Jag visste redan då att hans löfte om att samarbeta inte var något värt alls...

Hon borde ha lyssnat på mig och sett att allt inte var som det skulle

Det borde vara lag på att alla mammor har ensam vårdnad om barnen som föds fram till och med det är 1 år gammalt och därefter går det över till gemensam om föräldrarna kan samarbeta.

Jag vågade inte stå emot honom då med nyfödda Elin men vågar nu, hur många har kännt samma sak egentligen....?
 
Sv: Hur gör man?

Lite så känner jag med, att det är kanske en fördel att försöka fixa det NU framför att vänta ännu längre. Hoppas det löser sig med din dotter! I mina ögon borde det inte ens vara ett svårt beslut för rätten.... Har han itne brytt sig på 6 år så finns det itne en chans i världen att han komemr bry sig heller!
 
Sv: Hur gör man?

Jag är GLAD över att han inte bryr sig, för det innebär att han inte kan "skada" Elin. Hon är mer rörlig nu, har mer åsikter och kommer ju så smånignom att börja gå och vara ännu mer rörlig, hon kommer att få en starkare vilja men förstår inte vad som är farligt och inte och förstår inte vad hon INTE får göra. Hur ska han som tyckte att mina barn var/är grymt ouppfostrade, kunna ta hand om ett barn som inte har förstånd nog att förstå att det får man inte göra och man får inte springa på vägen och osv osv osv.

Nu är det skillnad på åsikter och att faktiskt göra saker.... och jag hoppas att han inte gör som han säger att man tycker man ska göra.
Min fråga blir då jag bara läst hit, men även en del av dina tidigare insändare. Varför har du skaffat barn med denna man? Du visste hans inställning till barnuppfostran/metoder tidigare eller har jag fel? 10 veckor det är ett sommarlov, många barn är hemma hela sommaren och kommer åter till dagis utan inskolning efter 10 veckor, inget konstigt med det.
 
Sv: Hur gör man?

Skillnaden med en vårdnadsutredning jämfört med den frivilliga kontakt med familjerätten som du haft tidigare är att vid en vårdnadsutredning ska familjerätten titta i socialregistret. Vi tittar också i kriminalregistret ifall det finns anledning att tro att det kan finnas något där.
 
Sv: Hur gör man?

Min fråga blir då jag bara läst hit, men även en del av dina tidigare insändare. Varför har du skaffat barn med denna man? Du visste hans inställning till barnuppfostran/metoder tidigare eller har jag fel? 10 veckor det är ett sommarlov, många barn är hemma hela sommaren och kommer åter till dagis utan inskolning efter 10 veckor, inget konstigt med det.

Så intressant att se hur du skuldbelägger modern/kvinnan! Den vettiga frågan vore ju: varför har denne man skaffat barn, han borde ju ha vetat att han inte klarar av det?

Sen tycker jag att frågan om varför någon skaffat barn med någon annan är rätt personlig, för att inte säga privat, men ändå.

Vad gäller de tio veckorna så pratar vi om en bebis. Jag har glömt hennes födelsedatum just nu, men tio veckor är alltså en ansenlig procentandel av hennes liv. Det kan inte jämföras med ett sommarlov för en åttaåring. Dessutom har jag aldrig lämnat ett barn till dagis/fritids efter ett långt sommarlov utan att tex följa med dit tillsammans med barnet och hälsa på någon dag i förväg eller liknande.
 
Sv: Hur gör man?

Är det verkligen bara jag som inte tycker det är rätt att hänga ut en person så som Enya gör?

Du skriver väldigt ingående om ditt ex även om han nu är en skitstövel och gud vet vad så tycker jag inte det är rätt att berätta allt om denna person. Saker som faktiskt ingen av oss här har med att göra.

Om han nu skulle vara handikappad varför skriva det här varför inte ringa och fråga. Varför ska vi veta det?

Om du behöver hjälp så skriv anonymt, ditt inlägg hade du lätt kunnat få svar på iaf.
 
Sv: Hur gör man?

Min fråga blir då jag bara läst hit, men även en del av dina tidigare insändare. Varför har du skaffat barn med denna man? Du visste hans inställning till barnuppfostran/metoder tidigare eller har jag fel? 10 veckor det är ett sommarlov, många barn är hemma hela sommaren och kommer åter till dagis utan inskolning efter 10 veckor, inget konstigt med det.

Elin är 10 månader gammal och bara en liten bebis. Elin har lärt sig allt hon nu kan, gå med stöd, stå med och utan stöd, sitta, krypa, sätta sig, åla osv osv osv under den här perioden på 15 veckor på tisdag.

När jag blev gravid med Elin hade jag inte fullt koll på hans sätt att vara pappa.

Fråga tex Stollan här, HON var den som talade om för mig, när jag bev gravid hur han kommer vara som pappa och jag trodde ju inte henne, jag hoppades att hon hade fel.

Jag ångrar inte Elin och om jag ställts inför samma situation i dag så skulle jag ändå behålla henne! Däremot skulle jag inte skrivit på om gemensam vårdnad.

Dessutom skaffade jag inte barn med honom, jag blev gravid trots att vi använde kondom. Jag skulle ha minipiller och gjorde ett graviditetstest bara för att vara på den säkra sidan, enligt barnmorskan, och det testet visade positivt. Vi har alla olika inställningar till abort, och med tanke på att Elin finns så förstår du kanske vilken som är min inställning.
 
Sv: Hur gör man?

Skillnaden med en vårdnadsutredning jämfört med den frivilliga kontakt med familjerätten som du haft tidigare är att vid en vårdnadsutredning ska familjerätten titta i socialregistret. Vi tittar också i kriminalregistret ifall det finns anledning att tro att det kan finnas något där.

Ok, det verkar vara en ganska stor skillnad ju. Vad menas med socialregistret? Om man har tex en diagnos som gör att man får jobba på samhall, står det i socialregistret då? Eller vad menas med det?
 
Sv: Hur gör man?

Elin är född den 5 december - 06 så hon är snart 10 månader gammal. Det rör sig nu inte om 10 veckor utan om 15 och det är ju över tre månader,snudd på 4 månader av hennes liv.

Om det är intressnat för någon kanske så visar i allra högsta grad detta hans intresse:

Detta är antal gånger han hade henne av antalg gånger han skulle ha henne.

Feb. 5/12
Mar. 8/13
Apr. 10/12
Maj. 7/11
Jun. 3/8

Hans ursäkter när han inte haft henne är sitt magsår, som han levt med ganska länge ( blödande magsår påstår han, borde han inte vara död sedan läääääänge då???), han har jobbat, han har varit på akuten för magsåret, och vissa av gångerna har han helt inte svarat på SMS, telefonsamtal eller mina försök att få kontakt via MSN, och då har jag inte lämnat henne. Några gånger har det varit röd dag och jag har inte skullat jobba då... och då ville han inte ha henne. I februari, mars, april och halva maj skulle han ha henne tre gånger i veckan, därefter två, för då behövde jag inte "barnvakt" den tredje gången då det ju inte var någon kurs mer, tyckte han. Han har dessutom ändrat tiden från 15-20 till 16-20....

Jag tror inte han vet att han inte klarar av det, uta jag tror han ser sig som en bra och engagerad pappa. Han ser ju på sig själv som en person som är så jätesnäll mot andra och alltid ställer upp om någon behöver hjälp. Sån är han, till viss del, men han ser inte den biten där han är elak och egoistisk. Därför är han så svår att prata med för enligt honom är det inte han som gör något fel, utan jag.
 
Sv: Hur gör man?

Jag tror inte han vet att han inte klarar av det, uta jag tror han ser sig som en bra och engagerad pappa. Han ser ju på sig själv som en person som är så jätesnäll mot andra och alltid ställer upp om någon behöver hjälp. Sån är han, till viss del, men han ser inte den biten där han är elak och egoistisk. Därför är han så svår att prata med för enligt honom är det inte han som gör något fel, utan jag.

Det tror inte jag heller att han vet. Men jag tycker att det är ett jäkla sätt att säga: Varför skaffade du barn med honom. Eller att säga till en kvinna som blir slagen av sin man: Varför är du ihop med honom.

Man hör aldrig talas om någon som ifrågasätter att usla fäder får barn eller ifrågasätter att våldsamma män ingår förhållanden. Bästa sättet att lösa de problemen vore ju om männen ifråga tog tag i dem, inte att kvinnor lär sig att akta sig för de här männen. Då hamnar man ju bara igen i den situationen att det är kvinnor som har ansvar för mäns handlingar. Ungefär som när vi diskuterat hur långt du och andra mödrar ska gå för att anstränga sig för faderns föräldraskap.

Jag tror att du vet precis vad jag menar. ;)
 
Sv: Hur gör man?

Är det verkligen bara jag som inte tycker det är rätt att hänga ut en person så som Enya gör?
Jag har aldri nämnt hans namn! Han har inte samma förnamn och efternamn som jag, bor inte i samma by och vi har långt ifrån samma vänskapskrets. Dessutom har Elin mitt efternamn och inte hans ( för han orkade visst inte skriva under den blanketten som gjorde att hon fick hans efternamn OCKSÅ...)
Du skriver väldigt ingående om ditt ex även om han nu är en skitstövel och gud vet vad så tycker jag inte det är rätt att berätta allt om denna person. Saker som faktiskt ingen av oss här har med att göra.
Har ni någonsin något att göra med något alls egentligen då?
Om han nu skulle vara handikappad varför skriva det här varför inte ringa och fråga. Varför ska vi veta det?
*Bankar skallen i skrivbordet* Tror du inte jag har frågat massor av gånger???? Jag har fått TRE förklaringar av honom, ingen trovärdig! Ingen SANN! Och jag har frågat hans mamma och hon har ingen aning.
Jag skriver itne det för att ni ska veta det utan för att det troligtvis kan påverak en vårdnadstvist rätt ordentligt? Jag vet inte, det är DÄRFÖR jag frågar ju!

Om du behöver hjälp så skriv anonymt, ditt inlägg hade du lätt kunnat få svar på iaf.
Jag vill inte vara anonym, varför skulle jag??

Han har ett nick här, visste du det? Han har tidigare läst här för att spionera på mig. Han har varit inne på chatten och utgett sig för att vara mig också¨, någon som minns?

Han sprider ut osanna saker om mig till alla som lyssnar, som sprider det vidare så folk i de tre närmaste städerna där jag bor vet en hel del om "mig"... grova saker, förnedrande, kränkande. Jag berättar om en person som kan vara vem som helst var som helst. Han berättar saker om mig som inte är sanna för alla så att mitt "rykte" blir smutskastat, han ville att en kille, kriminell sådan, skulle göra inbrott hos mig och sno min dator, folk vet vem jag är och vart jag bor

Men visst, det ÄR synd om honom för att jag berättar saker om honom.... fy på mig!:o
 
Sv: Hur gör man?

Jag vet precis vad du menar!:D

Det fick jag ofta höra när jag var i hop med Sonny, att varför lämnar du inte honom då?

För att jag ville att han skulle förändra sig, jag ville hjälpa honom, precis som med Elins pappa. Jag trodde verkligen att han skulle ändra på sig, för de sista veckorna innan Elin föddes ändrade han på sig rejält! Fast det varade tills samma dag jag kom hem från BB.....:cry:
 
Sv: Hur gör man?

Du har tidigare skrivit väldigt ingående om era liv allt från hans affär hans syskon var ni bor osv så det är inte svårt för någon att lista ut vem han är.

Om du läser forum reglerna så förstår du kanske vad jag menar.

Som jag skrev innan så tycker jag inte att det spelar någon roll hur personen är det har inte med saken att göra. Han har oavsett rätt till att inte få sitt liv uthängt här.

Vill du ha hjälp så finns det få eller är du bara ute efter att hänga ut honom?
 
Sv: Hur gör man?

Jag undrar faktiskt om detta med hans ev diagnos samt arbete på vad hette det nu... Jobbade han inte där när ni var ett par? Frågade du inte då? Det känns som att alla misstankar kommer nu, men när ni var ihop då, reagerade du inte alls då?
 
Sv: Hur gör man?

Du har tidigare skrivit väldigt ingående om era liv allt från hans affär hans syskon var ni bor osv så det är inte svårt för någon att lista ut vem han är.

Om du läser forum reglerna så förstår du kanske vad jag menar.

Som jag skrev innan så tycker jag inte att det spelar någon roll hur personen är det har inte med saken att göra. Han har oavsett rätt till att inte få sitt liv uthängt här.

Vill du ha hjälp så finns det få eller är du bara ute efter att hänga ut honom?

Affären har han inte längre och dess namn och ort nämnde jag inte, syskonen bor en bit härifrån och hans hemort har jag inte nämnt och syskonens namn har jag inte nämt, bara att han har syskon, om jag minns rätt.

Hade jag velat hänga ut honom hade jag satt ut namn,adress, personnummer och bild och hoppats att Ullo är på semester!:angel:

Vill du ta den informationen du har om honom och rota fram honom så GÖR du det! Jag vet bara ETT sätt du skulle kunna hitta rätt person ( om det överhuvudtaget är möjligt dock) och det INGENTING med detta å göra alls.....
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 312
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 181
Senast: Liran
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 153
Senast: Crossline
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 188

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Sommarföräldrar 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp