Hur går jag vidare? Byte i språnget.

Sv: Hur går jag vidare? Byte i språnget.

:rofl:

Jo, det värsta är väl att jag tappar balansen och hänger honom i truten......

Unghästen?
hon ska lära sig galoppombyten innan hon ens kan fatta galopp.:angel:

Synd bara att man ska var 100 år innan man inser sådant, nu känns det ju lite som att tiden snart är ute.
Efter unghästen lär det inte bli några fler försök.

Låter som om du är rädd för att den ska byta själv;)

nog för att din häst har osedvanligt lätt för sig, men vad gör det i det här läget om den vill byta själv- kontrollfreak:p

Den andra bytte själv när han tyckte det passade, fast han inte var nybörjare längre. Då blir man kontrollfreak:cool:

Ja, ja, ja det beror på piloten:crazy:

Men nu har jag lärt av dej, berömma berömma berömma:rofl: :rofl:
hon älskar därför byten just nu, även om det nog ligger nere just denna vecka. Hon bytte väl lite för mycket i hagen för att showa för kompisarna kan jag tro:cool:

Jag var med rädd att byta från förvänd, men jag ångrar mig bittert idag.
Hellre att få en häst som byter, än en som är tipptopp på förvänd galopp.

Eller på båda, men efter eget huvud:crazy: :rofl: :rofl: Då kanske man ska byta pilot:idea:

:rofl:

Jo, det värsta är väl att jag tappar balansen och hänger honom i truten......

Unghästen?
hon ska lära sig galoppombyten innan hon ens kan fatta galopp.:angel:

Synd bara att man ska var 100 år innan man inser sådant, nu känns det ju lite som att tiden snart är ute.
Efter unghästen lär det inte bli några fler försök.

När jag köpte min första häst för fruktansvärt många år sen, (efter att bara haft häst på foder innan) sa en garvad människa rått att man för varje häst förstör allt mindre för man lär sig något av varje häst, men man ska inte inbilla sej att man slutar göra fel. Ungefär. Minns inte orden exakt men innehållet, för det sämmer tyvärr:crazy: :o

När jag köpte min första häst för fruktansvärt många år sen, (efter att bara haft häst på foder innan) sa en garvad människa rått att man för varje häst förstör allt mindre för man lär sig något av varje häst, men man ska inte inbilla sej att man slutar göra fel. Ungefär. Minns inte orden exakt men innehållet, för det sämmer tyvärr:crazy: :o

Stackars min hästar.... valacken har jag hållit på att förstört i 17 år, och hans mamma i 22 år....
Jag har väl för lite ruljans i mitt stall.:D
För att bli duktig kanske man behöver byta häst oftare.

Men visst, dessa ord har jag hört många gånger, och även sagt till andra.
Och sanna, är de alldeles säkert.

Stackars min hästar.... valacken har jag hållit på att förstört i 17 år, och hans mamma i 22 år....
Jag har väl för lite ruljans i mitt stall.:D
För att bli duktig kanske man behöver byta häst oftare.

Men visst, dessa ord har jag hört många gånger, och även sagt till andra.
Och sanna, är de alldeles säkert.

Jag hade förra i 18 år.....:cry: :crazy: Men så är jag där jag är också :crazy:

(Och ett par parallellt med honom också, i o f s:idea: )

Tänkte på en sak:idea:
Om hästen är ivrig eller på G. är det bättre att galoppera på än att få en kort galopp o dito byte.

Kan den byta säkert kan man istället öka svårighetsgraden o rida en Travers- där man måste vara än mer nogrann med hjälpgivning o timing. Man måste vara snabbare o få hästen rak mellan byte av slutorna.

Även bytesserierna tvingar ryttaren att bli "färdig" fortare o inte "fixa" så mkt.

Du är rolig du:rofl: Det var ju timingen mm som var problemet:o Tror inte hästen tycker det är en bra idé att öka svårighetsgraden -
för matte:crazy: :angel:

Svårighetsgraden räcker väldigt väl än så länge:crazy: Men jag återkommer om ett par år sådär ang det där med att öka den:angel:

Ja snarare det där med att galoppera på och inte byta när hästen väntar det men det är lättare sagt än gjort det med för en eländig ryttare som kanske då triggar den ännu mer i värsta fall, och som ibland har fullt sjå med timingen och att hänga med och rida aktivt och hinna ev parera i varenda sekund. :crazy: :crazy: :crazy: Är ju rädd att ta bort entusiasmen också....

Eller menade du att galopppera på och byta ur högre tempo?

Detta är ju ETT sätt att träna upp sin timing.
Tänkte väl mer på Mimus häst-som byter lite mer säkert:angel:

Du ska inte överrumpla den, för då kan den vilja förekomma dig hela tiden. Utan var TYDLIG o förbered i språnget innan.
Du känner ju om det inte är läge:banana:

Senast ändrad:

Tänkte väl mer på Mimus häst-som byter lite mer säkert:angel:

Du ska inte överrumpla den, för då kan den vilja förekomma dig hela tiden. Utan var TYDLIG o förbered i språnget innan.
Du känner ju om det inte är läge:banana:

Ja jag tänkte det, men du hade svart mej så man blir lite orolig:angel:

Du får hålla isär råden, till de som kan mer och de som kan mindre, för att undvika att hästar drabbas:cool:

ja jag tror risken är att jag överrumplar. Det är som med galoppfattningar i början, man måste inse att man inte måste vara ÖVERTYDLIG.:idea: Bara TYDLIG med vad som ska hända. Det är skillnad.

Jodå, jag jobbar ofta på att bara ställa om och försöka bibehålla takten, eller när han börjat "skena", avbryta och bara galoppera på.
Men, då är han ofta så uppstressad att det är väldigt svårt att över huvud taget kunna göra någon ting.
I det läget så blir han olycklig och vad man en gör så blir det en korrigering=bestraffning, och han spänner sig än mer.

Han har alltid varit lättstressad och jag har försökt jobba i åratal med att det inte är farligt när man rör sig lite i sadeln, och jag lägger ner det där med serier helt för tillfället...

Idag kunde jag inte ens ta bak innerskänkeln i lite öppna tänk utan att han for iväg...det är inget ovanligt, det händer ofta, och jag brukar få bukt med det efter ett par månader, tur att jag är ute i god tid denna säsong.

Klart att tanken far i huvudet att helt enkelt lägga ner, ska man kämpa till vilket pris som helt, dessutom tycker jag synd om hästen.

Med ett skarpt bett, eller graman så är det inga problem, för då kommer han inte iväg när han vill sticka, men jag har inte bestämt mig för om det är den vägen jag vill gå.

Idag tog jag tag i honom rejält ett par gånger, och till och med ryggade honom...stackarn, han hade nog mjölksyra, det är rätt tungt ute på fältet i snön.

Jaja, det är svårt med en svår häst. Och jag blir nog otydlig, iom att han är så känslig + att jag tycker synd om honom.

Jag förstår dig.
Det är lätt att sitta här o komma med "goda" råd, när man inte ens har sett hästen.
Blir bara entusiastisk.

Senast ändrad:

Men vi älskar din entusiasm! Skönt att du är tillbaka.

/Linnéa, som flitigt läser trådarna, även om jag inte postar så många inlägg. :cool:

Har du ingen häst som du kan få träna serier på som inte gör som din?
Ingen av mina "drar", så i brist på annat får du gärna testa dem:idea:
Men just nu väntar jag på Kjellberg- så ingen ridning idag iallafall:crazy:

Tack, snälla Linnéa:love: :banana:

Det är bra att var entusiastisk :)
Jag tar tacksamt emot, rätt som det är så fungerar tipsen förhoppningsvis.

Jag har tränat då och då på min kompis häst, inga problem med att byta ner till vartannat, även om det är svårt.
Men, som jag har skrivit tidigare, det känns som andra hästar går i ultrarapid, efter man är van vid min gosse.

Ja, han måste upplevas och ses, det är svårt att förstå hur han kan bli så uppstressad, för mig som ryttare, är det en ständig balansgång och ständig avvägning.

Glömde, vad är det nu då, med dina pållar? Inget allvarligt hoppas jag.

Jag förstår dig.
Det är lätt att sitta här o komma med "goda" råd, när man inte ens har sett hästen.
Blir bara entusiastisk.

Men dina råd har fått mej att våga prova attt BYTA, fattar du det? Du fattar inte hur stort det är:idea:

fortsättning:

Jaha, ja hästen var mkt pigg och glad idag. Jag inser att hon nu gilllar att byta galopp, men blir lite väl entusiastisk. Vet inte vad jag gör för fel:confused:

Jag känner igen lite som mimus skriver om känsligheten också. Det är lätt att det blir fel då, det ska vara så exakt och lagom, och lagom för hur hästen är just då, jättesvårt.

Började efter några varv i galoppen, första bytet blev nog lite sent och hon bytte nog ett språng efter bak. Men sen visste hon vad vi skulle göra. Andra (åt svåra hållet :confused: ) var :love: Helt igenom perfekt,(kändes det som) ett sånt jag inte trodde fanns på min karta ännu, lugnt, stadigt i balans. Bara så fantastiskt. Önskar jag haft nån som filmade för jag hade velat se det "utifrån" om känslan stämmer.

Men SEN blev hon ivrig, kastade sej in i bytet flera gånger, tror det blev rent men hon väntade så ivrigt att det blev explosion:crazy: och iväg. En eller två katastrofala pga att jag rörde överlivet för mycket och hon kom i obalans:o Känner mej urklantig :o

Några sen ok, men hon blev het och ivrig, och då är det mycket svårare.:crazy: (Ett ur förvänd galopp a la Kyra på volt).

Fick efter en stund återgå till trav men då var hon så inne i detta att hon misstolkade minsta signal som galoppfattning (särskilt när jag ville ha sluta ). Det tog några varv att komma tillbaka och arbeta i traven.

En bieffekt är att jag har fått riktigt suveränt bra fattningar i båda varven idag, det är faktiskt ett jätteplus. Hon kan om hon är lite på hugget som nu, fara iväg lite i de första fattningarna, eller takta och skutta jämfota lite, men nu verkar hon ladda mer för bytena än själva fattningarna:angel:

Men nu vet jag inte om jag ska dämpa entusiasmen en aning eftersom jag märker att hon hade en tendens att vilja ladda så att hon far iväg efter bytet. Hon är otroligt känslig och samtidigt stark och viljestark så jag måste hitta nivån just nu, var jag ska lägga mej. Eftersom hon är superambitiös samtidigt vill jag inte heller göra henne osäker eller förstöra arbetsglädjen.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror att det är bäst att avleda henne genom att skritta på lång tygel o sen öva t. ex sk.vikningar o skolor, för att inte hamna i ett dragläge. Där har man ju rörelsen i sig som broms.

Sen kommer hon givetvis att känna igen när du "tar sats":D o kanske vill byta hej vilt. Jag skulle lägga små volter o köra tempväxlingar o övergångar.
JAG tycker att man måste ha överséende med att de tycker att det är såå himla kul o låta dem få göra så-ett tag.

På bägge mina var det ännu värre Hybris när de hade lärt sig just bytena i varje:banana: Det gick fasen inte att avbryta, utan val. blev som tokig o bytte t o m på en liten volt- det du.

Det pågick ganska länge.
Jag är väl lite mesig, för min tränare sa åt stoet att det var fel, men hon tog det bra. Hon hade tagit varje tillfälle till att köra på det som hon hade fått såå mkt beröm för.

Ja vi är ju bara i allra första början, du har rätt, som vanligt:o

Jag får låta henne bli glad o entusiastisk. Jag gjorde så att jag bröt av och skrittade lite o sen lite skolor och arbete på volten, men minsta rörelse hos mej ledde först till "galopp:confused: :banana: "

Men jag överdriver lite, det var några försök till fattningar sen, lugnade det sej. På slutet lite galopp igen och ett byte som blev bra. Sen trava av. Var lite svårt med L&L först eftersom hon väntade på mer men även det blev ok till slut.

Det är nog alldeles för tidigt att ta ner "jag kan"-glädjen.:o

Det är ju oxå en anledning till att byta på samma ställe hela tiden i början.
inte rida in på en diagonal o börja nedräkningen:p

Jag har nog aldrig bytt från förvänd, utan till förvänd när den förstår hjälpen.
Har då aldrig haft problem med den förvända heller.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 844
Senast: Exotizc
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
559
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V