Hur går jag vidare? Byte i språnget.

Sv: Hur går jag vidare? Byte i språnget.

Jasså, det var ju inte så farligt. Kan ju vara värt att prova.

Men han är väl OK nu:confused:
Min hade väl ingen direkt rotation efter en omkullfallning, men var synbart sned o hade större fettdepå på den svaga sidan.

Vet. hittade inte det(inte jag heller i det läget), utan bara att den var halt högt upp o sprutade baknät vilket inte ledde till ngn förbättring. Behandlades 2 dagar senare kiropraktiskt o blev som ny.
Har ej haft ngt återfall, men den har heller inte ansträngts sedan dess.

Jag hoppas han är okej, han ser okej ut, men när han var sjuk så drog han ju en repa i leran och hann inte stanna, sprängde el tråden och rumplade ner i et 2 m djupt dike.....

Men han skulle inte kännas så fin annars, jag linar honom då och då i grimma, för att hålla koll på hur rörelsemönstren ser ut i de olika gångarterna, då är det lättare att upptäcka om något ser olikt ut mot vad det brukar.

Hon som hjälper mig ska komma i mars, men jag tror inte han är sned.
jag är hundra på att hade jag åkt till klinik, så hade de sprutat min med, men det hade ju inte hjälp, då det inte var det primära problemet.

Kom igen och träna nu FL!!

Ja, jag blir inspirerad att våga försöka. :banana:

Jag är ju så medveten om hästens snabba fattningsförmåga och min sena timing, så jag drar mej pga rädd att ge fel impulser o förvirra.

Vill vara tydlig och noga. :crazy:
Men jag har väl gett fel signaler förr :angel:

Ska börja nu, eller imorgon, idag ska jag inte rida, vilodag:D

Jag ska bara skritta några dagar, för mina blev vaccinerade i går.

Men det är så många bra tips i tråden, så jag ska försöka skriva ut den.

Jag hoppas verkligen denna tråd kan få fortsätta med bra tankar och ideer.

KL

Fattar ingenting??:eek: Varför är trevliga kunniga Filtnisse bannad:confused: :eek:

Därför att personen bakom är bannad , det spelar då ingen roll hur många nya nick personen skapar.

/fio- säkert bannad 12 ggr eller nått :o

Därför att personen bakom är bannad , det spelar då ingen roll hur många nya nick personen skapar.

Jag vet, men om man upppför sig så, fast det där är utrett i en tråd på bukefaloshjälp nu, å andra sidan.

Fast du har ju överlevt :idea: :bow:

KL

Ja då skulle jag prova idag då. Men hästen hade ju vilat en dag och var fruktansvärt glad och pigg så jag vågade inte prova byte i språnget utan näjde mej med enkla byten några gånger, med bara ngt skrittsteg, direkt ny galopp. Det fungerade sådär.:crazy:
Ett blev jag väldigt nöjd med, annars ja, ok under omständighetern. (Jag red ut först och rastade av lite, och sen några varv i ridhuset bara)

Mitt problem är i såna här lägen ännu mer timingen, för hästen är ännu mer känslig för minsta signal coh taggad och reagera blicxtsnabb och jag är INTE snabb nog:crazy:

Man säger att rida fullblod är som att köra formel 1 och då kan man säga att jag är nog mer gjord för att köra traktor :crazy: Där har ni bekymret i ett nötskal, särskilt en dag som idag med extra laddning. De tär bättre andra dagar, givetvis. Men lite av det sitter jag med jämt och det är vad som hindrar.

Man kan säga att jag skulle klara av det bättre om hästen hade 3x sengångare i stamtavlan.:crazy: :angel:

Har någon tips förutom att enbart prova andra dagar än efter vilodag? Hur förbereda och hinna på en superkvick häst, så att den får rätt impulser och förstår. (för hon lyssnar ju direkt och gör, men jag är ett halvt-ett språng efter, eller är rädd att vara det, med i bästa fall orent byte som följd, i sämsta katastrof:crazy: )

Jag tänker mej att göra enkla med i stort sett endast överdriven halvhalt mellan till slut. Men tar gärna emot tips. Det känns inte som det finns tid att tänka mellan och inga marginaler, liskom.:crazy: Om nån fattar.

Jag tror inte det är specifikt för just fullblod att vara kvicka.

Det du beskriver är ju ett av mina problem, och jag tycker det finns lite bra svar i tråden.

Man måste träna sig på att koordinera, och att inte vara så rädd för att förstöra.

Du har inget annat att säga ang trådens huvudämne?

Jag har läst tråden igen och ska försöka minnas när jag sitter där också. Tror jag "tar sats" för mycket själv. Kanske får man lägga in några försök varje gång, och få det till en vana, som filtnisse säger.

Ska fortsätta imorgon o i helgen och se vart vi kommer då. Det gäller att få hästen att förstå nu först, vad som är avsikten. Det är precis där jag är rädd att hamna fel.

Det är ju det att det ska gå så himla fort, i trav hinner man med bättre. Jag sitter nog om för tidigt, bla, eller ibland för sent.:crazy: Ska plugga på råden och prova så får jag återkomma om några dagar.

Jag vet ,det går ruskigt fort.

Men det är bra att göra många enkla byten, även många galoppfattningar, just för koordinationen.
Jag tror att i de enkla bytena, är det viktigt att lägga in flera skrittsteg, så man inte hastar i väg galoppen.

Jag ska kämpa på i helgen igen.

Jo jag tänkte också det idag, att slipa på fattningarna o enkla byten kommer nog först ett tag, vi har haft lite lågsäsong med vila då och då ett tag efter jul så det får nog bli att backa i ambitionerna först.

Kyra skriver att man ska tänka i 3 steg såg jag dvs 3 språng, hon säger lägga om vikten strax efter bytet.

1 halvhalt
2 flytta hjälperna (sent i det språnget, sent:crazy: jag är glad om jag hinner i det språnget, hon måste ha sengångare:crazy: :p )

3. inverka med hjälperna och därefter efter själva språnget lägga om vikten.

Hon talar också (som filtis :bow: ) om att flytta fram inner men inte för mycket då har det inte rätt inverkan.

Kyra skriver också om tyska resp ryska sättet, där tyskarna åtminstone tidigare gjorde överdrivna skänkelrörelser eftersom de förde sk längs med sidan framifrån o bak. Ryssarna flyttar sk en aning bara och sen lägger till inåt, och använder mer osynliga hjälper. Slog upp det nu.

Hon skriver också en hel del nyttigt som jag ska ta och läsa. Bla om tyglarna, att ha stöd på inner innan bytet och behålla igenom (när den blir nya ytter) Det har jag inte tänkt på tillräckligt utan nog slarvat med, var det inte så filtis skrev, ang kram på inner?:confused: Hittar det inte nu:confused: Det kan vara ett sätt att mer rida med hela vägen o ha koll, tror jag. Det är ju det som det hela handlar om att ha koll och rida exakt i varje steg. Men man får nog inte vara så rädd för misslyckanden heller. Samtidigt som det inte bara får bli fel.

Jag ska läsa och öva i helgen.

Senast ändrad av en moderator:

Vad bra att du tog upp Kyra, jag kom just på att jag har hennes video med Galoppombyten, den måste jag ju titta på.

Vill bara plocka upp tråden så den inte glöms. :idea:

Är igång nu och har börjat i alla fall, med coachning av klok entusiast:bow: Berömmer allt:rofl:

Men det är inte mycket att prata om än, så jag får återkomma. Hästen har börjat förstå vad jag vill, men ute i snön bytte hon i rena glädjen två gånger till lätt som en plätt bara över berömmet för första mkt fina bytet. :cool: :rofl: :love:

När jag (inomhus) räknade (högt) 1,2,3,4 enligt filtis råd så kom jag på att detta kan hon lära sej:idea: och då bör man kunna göra det en gång till direkt 1,2,3,4. (alltså känna igen räknandet o använda tilll att få serier) Men det är bara i fantasin än o ligger väl nåt år framåt, sådär, minst. :angel:
(Jag är ju mer inne på att räkna språng från markarbete m bommmar o sånt och tänkte då att detta kan fungera så för byten:p :idea: )

Jaha, liten rapport då att vi har lyckats få två rena byten i språnget idag:banana: (av två försök ).

Ett åt varje håll. Det skumma är att det är lika lätt åt båda håll, vilket jag inte skulle ha trott. Snarare lite lättare åt det håll jag trodde skulle vara svårast:confused: dvs vänster-höger.

Men vad bra gjort!!

Kände du själv att det var rena byten, eller hade du någon på marken?

Jag vaccinerade som sagt i tisdags och har tagit det lugnt ett par dagar, så nu är pållen ett vildjur, men jag joggade i dag nere på "gräsbanan" och tror att det är ridbart där.

Ska se vad jag kan åstadkomma i slutet på veckan!

Jag hade faktiskt tränare på marken och skulle bara visa vad vi hållit på med sista dagarna. :o

Hon var ett vilddjur också av för lite arbete sista tiden och snö som gled omkring på ridhustaket och sen rasade ner, så kom då dessutom solen och la sig på golvet:eek: :crazy: Så jag är mest förvånad kan man säga. :p

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 844
Senast: Exotizc
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
559
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka