Sv: Hur går jag vidare? Byte i språnget.
Jo jag tänkte också det idag, att slipa på fattningarna o enkla byten kommer nog först ett tag, vi har haft lite lågsäsong med vila då och då ett tag efter jul så det får nog bli att backa i ambitionerna först.
Kyra skriver att man ska tänka i 3 steg såg jag dvs 3 språng, hon säger lägga om vikten strax efter bytet.
1 halvhalt
2 flytta hjälperna (sent i det språnget,
sent jag är glad om jag hinner
i det språnget, hon måste ha sengångare
)
3. inverka med hjälperna och därefter
efter själva språnget lägga om vikten.
Hon talar också (som filtis
) om att flytta fram inner men inte för mycket då har det inte rätt inverkan.
Kyra skriver också om tyska resp ryska sättet, där tyskarna åtminstone tidigare gjorde överdrivna skänkelrörelser eftersom de förde sk längs med sidan framifrån o bak. Ryssarna flyttar sk en aning bara och sen lägger till inåt, och använder mer osynliga hjälper. Slog upp det nu.
Hon skriver också en hel del nyttigt som jag ska ta och läsa. Bla om tyglarna, att ha stöd på inner innan bytet och behålla igenom (när den blir nya ytter) Det har jag inte tänkt på tillräckligt utan nog slarvat med, var det inte så filtis skrev, ang kram på inner?
Hittar det inte nu
Det kan vara ett sätt att mer rida med hela vägen o ha koll, tror jag. Det är ju det som det hela handlar om att ha koll och rida exakt i varje steg. Men man får nog inte vara så rädd för misslyckanden heller. Samtidigt som det inte bara får bli fel.
Jag ska läsa och öva i helgen.