Hur går jag vidare? Byte i språnget.

Sv: Hur går jag vidare? Byte i språnget.

Jag rasslade till md tre byten i går på raken....
Egentligen korkat iom att han tagit det lugnt, jisses vad fort det gick.

Första och sista var rena, mittenbytet var jämnfota bak.

Hann inte räkna galoppsprången emellan, men gissningsvis ca 6 st...

:D

Wow, grattis! 6 är inte mycket. :bow:

Tror du det skulle fungera att räkna som "nisse" skrev direkt efter bytet också för att få koll och rytm när man gör fler i serie? Du som kommit längre, som kan prova det :o . Jag vågar inte än, måste vara säkrare på att få till ett bra byte först. Jag ägnar mej åt att berömma efteråt nu i första hand:D

Jag ligger f ö lågt just nu pga att hon sparkade sej själv i hagen men hon verkade ändå rätt ok idag så blir det inte värre så tar jag upp bytena i helgen :idea:

Nej, jag har inte hunnit titta på den, gjorde det när jag fick den, men har glömt bort den tills jag städa stora skåpet för ett tag sedan.

Jag ska försöka se den i sin helhet, om inte annat i helgen, då jag jobbar långpass.

Läste att du hade Kyras video.

Har du tittat på den?
Kan du komma med mer goda tips?:banana:

Från boken kan jag tipsa lite. Har inte gjort allt :o men hon skriver i alla fall:

Man kan förbereda hästen genom slutor (men inte som Ar byta från sluta:o ) för att få den känslig för sidförande.

Hon börjar med förvänd galopp på stor volt och byter från det när det passar. Hinner inte förklara nu varför. (Jag har inte gjort så)

Hon säger också att man absolut inte får ställa hästen åt det håll man byter (som många hoppryttare) Det ger bla stor risk för orena byten.

Från förvänd har jag inte provat alls, utom jo, på rakt spår utmed långsidan. Men inte på volt i förvänd. Nöjde mej med att ha en metod i huvudet, det var full tillräckligt och den stämde bättre med som jag minns från tidigare.

Men man kan alltså gör första försöken till byten i språnget från förvänd på stor volt:idea:

Vad kul att det går så bra att lära pållis att byta! Hur många gånger har du jobbat med detta? 2 gånger?

:bow:

Men man kan alltså gör första försöken till byten i språnget från förvänd på stor volt:idea:

Ja, jag tycker det är en bra metod, det blir inbjudande för hästen att byta och den laddar inte på samma sätt som de lätt kan göra på diagonalen.

säger hon som vet :D

Jag har provat att galoppera på en stor åttvolt och byta galopp vid byte av volt, samt också förvänd på volt och byta till rätt. Har också brukat byta ute på vägen från yttersida (mot diket) till innersida, men damen blir otroligt laddad, byte är buskul!! :love:

Under inlärningen använde vi bl.a. bom, men vet inte om det egentligen är någon bra metod. Vi ägnade oss också åt att vända halvt igenom och byta när vi kom fram till långsidan.

Jag har provat det som står i Kyras bok att "räkna till 3". Det gick faktiskt jättebra första gången, men damen lärde sig fort och sedan blev det snabbräkning :o till 3...

Damen är jättekänslig och byter för vikthjälper. Om man känner att hon är på väg att byta på eget bevåg så räcker det med ett litet "Nej", så suckar hon och bibehåller galoppen.

Från boken kan jag tipsa lite. Har inte gjort allt :o men hon skriver i alla fall:

Man kan förbereda hästen genom slutor (men inte som Ar byta från sluta:o ) för att få den känslig för sidförande.

Hon börjar med förvänd galopp på stor volt och byter från det när det passar. Hinner inte förklara nu varför. (Jag har inte gjort så)

Hon säger också att man absolut inte får ställa hästen åt det håll man byter (som många hoppryttare) Det ger bla stor risk för orena byten.

Från förvänd har jag inte provat alls, utom jo, på rakt spår utmed långsidan. Men inte på volt i förvänd. Nöjde mej med att ha en metod i huvudet, det var full tillräckligt och den stämde bättre med som jag minns från tidigare.

Jag minns att det var så, de allra flesta lär hästen byta från den förvända galoppen.

Jo, man kan förbereda genom slutor, för att få koll på bakdelen, men ska man tänka sidförande i bytena så är skänkelvikning bättre, då hästen är rak i kroppen.

Det finns flera metoder.
Jag som inte hade lärt min häst förvänd innan, bytte bara varv -eftersom jag hade sett att min häst bytte galopp vid ändrad riktning i hagen.

*Å vad kuul att få vara MED igen:banana: *

Det finns flera metoder.
Jag som inte hade lärt min häst förvänd innan, bytte bara varv -eftersom jag hade sett att min häst bytte galopp vid ändrad riktning i hagen.

*Å vad kuul att få vara MED igen:banana: *

Kul att ha dej med:banana:

Jag har varit rädd att blanda förvänd och byten efter en del lärdomar på gamla hästen:crazy: (Han trodde sej veta när det skulle bli vad och låg före långsamma mej:crazy: ,Man måste rida i varenda steg och ligga före)

Men jag tror jag har mer koll nu (hoppas) så nu bytte jag från förvänd på rakt spår i alla fall. :bump: Det gick bra. Men lite försiktig är jag om det inte är på rakt spår utan tex diagonal linje eller volt. Kanske onödigt, vet inte.

Låter som om du är rädd för att den ska byta själv;)

nog för att din häst har osedvanligt lätt för sig, men vad gör det i det här läget om den vill byta själv- kontrollfreak:p

Kul att ha dej med:banana:

Jag har varit rädd att blanda förvänd och byten efter en del lärdomar på gamla hästen:crazy: (Han trodde sej veta när det skulle bli vad och låg före långsamma mej:crazy: ,Man måste rida i varenda steg och ligga före)

Men jag tror jag har mer koll nu (hoppas) så nu bytte jag från förvänd på rakt spår i alla fall. :bump: Det gick bra. Men lite försiktig är jag om det inte är på rakt spår utan tex diagonal linje eller volt. Kanske onödigt, vet inte.

Jag var med rädd att byta från förvänd, men jag ångrar mig bittert idag.
Hellre att få en häst som byter, än en som är tipptopp på förvänd galopp.

Jag var med rädd att byta från förvänd, men jag ångrar mig bittert idag.
Hellre att få en häst som byter, än en som är tipptopp på förvänd galopp.

Jag har också gjort det misstaget. Hästen är idiotsäker i förvänd, men har svårt att förstå att det nu förväntas vara Ok att byta.

Vad kul att är tillbaks Axel!!!!

Tack allihopa:bow: :love: :love:

Jag var ju på en Tibblinclinic för många år sen o inte heller han tyckte att man skull sitta o rida förvänd innan man lär in byten.

han sa ngt i stil med att förvänd galopp inte är en rörelse i sig, utan bara en check av lydnad, balans o ryttarens förmåga att vara tydlig o kunna stötta hästen.
Den är oxå ganska lösgörande o bra för rakriktningen- tycker jag.

:)

kloka ord, synd att man inte läste ridläran noggrannare.

Jag har också gjort det misstaget. Hästen är idiotsäker i förvänd, men har svårt att förstå att det nu förväntas vara Ok att byta.

Vad kul att är tillbaks Axel!!!!

MIn anledning var att jag inte tänkt rida mera än LA, så därför har inte tänkt byten när jag började utbilda honom.

Sedan när jag tänkte om, var det lite försent....

Så med andra ord så kommer du inte att hejda honom om han "langar iväg" i bytesserier i varje:devil: :p

Med unghästen så vet du ju hur du ska göra:idea:
Man lär sig på vägen. Tänk om man slapp alla dem här perioderna av återvändsgränder:crazy:

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 844
Senast: Exotizc
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
559
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V