Hur går jag vidare? Byte i språnget.

Sv: Hur går jag vidare? Byte i språnget.

Ja det är vanligt att man "attackerar" hästen.
Det viktigaste är att man inte har "fyat" den om den har bytt tidigare, utan att man är tydlig med att man faktiskt ändrar hjälperna- att man innan har haft dem i rätt position o att den känner att man ändrar dem.

Min häst bytte själv om volt med mig o bytte-skitakul:banana: :banana: , men jag försökte bara att till nästa gång vara mer noggrann med att vi skulle vara kvar på den volten.

Hörru, filtis, det är inte så bara..... :p

Men du har rätt, det blir lätt laddning från ryttaren med - när man tror det ska bli fel. :crazy: Kanske främst vardagsmat för ryttaren, faktiskt. Ungefär som en sluta eller vanlig övergång t o m. Ska tänka på det. :idea:

(Men hästen läste tankar även i andra sammanhang, det är bra att känna varandra väl, om man är en skicklig ryttare, men alla är ju inte det....:crazy: )
Jag heter Nisse:devil
Visst är det bra att kunna byta galopp vid ändrad riktning- både ute i skogen o inne.
Tänk om man var tvungen att sakta av till skritt från trav varje gång man bytte varv under lättridning.:crazy:

Jag heter Nisse:devil
Visst är det bra att kunna byta galopp vid ändrad riktning- både ute i skogen o inne.
Tänk om man var tvungen att sakta av till skritt från trav varje gång man bytte varv under lättridning.:crazy:

Ja det är en synpunkt. :idea:

Hästen byter själv lätt som en plätt, ofta också. Ute. Eller vid hoppning. Hon är inte problemet, utan jag. Vill göra rätt från start, inga missförstånd mm. Överdramatiserar nog. Ska ta itu med det. FÖrstår din poäng:idea: :devil: :p

Jag lånar den här tråden lite.

Jag har en 9-årig häst som jag började lära byten sommaren när han var 6 (dvs.2,5 år sedan). Bytena till vänster är superfina och han gör dom väldigt lätt. Men problemet är till höger. Han lyssnar på hjälpen och det ser ut som att han ska byta rent. Men strax innan bytet är "klart" så avbryter han rörelsen med höger bak och bytet blir då oftast jämfota eller inte helt igenom. Han ger sig även gärna iväg i själva bytet. Han drar inte efteråt.... Han blir även gärna hög bak och kickar om jag är för "tuff" med skänkeln eller lägger till ett spö.

Jag har försökt med allt (tror jag)... Ställa om ordentligt innan bytet. Tänka mellangalopp och byta ur "mycket" samling (t.ex. efter piruett eller galoppsluta). Byta över en bom. Byta i serier (det som har fungerat bäst tycker jag, då hinner han inte hinner tänka så mycket).

Jag har även skickat upp en väldigt duktig och erfaren ryttare men h*n kunde inte heller få hästen att byta rent (bara något enstaka).

Har ni något förslag på vad jag mer kan prova? Det är första gången jag lär en häst byta men jag har väldigt bra hjälp av min tränare. Men tom h*n har slut på idéer.... Kan det helt enkelt vara så att hästen inte är tillräckligt stark ännu?

Kan tillägga att han byter rent ibland. Så det är inte fysiskt omöjligt för honom. Och när det är rent är det oftast ett väldigt fint, stort och luftigt byte.

Senast ändrad:

Om du hittar ridbart underlag- Räkna!

1234 på det fjärde lägger du om hjälperna o på det 5-e aktiverar du dem.
Du ska alltså bara flytta skänklarna o sen när det är dags använder du dem.

Försök att inte titta ner, utan tänk en rak linje.

Om du inte hinner få in bogen använd nya innersk. långt fram så att det blir rakt

Ja, det var bra tips, nya innerskänkeln långt fram.

Ska försöka få sambon att ploga upp en rakv väg i ena sommarhagen, även om det är hårt, så är det inte knöggligt, alt försöka släpa till knögglerna på ridbanan.

Men du, jag är skit stolt att jag klarar långsidan!!!

Senast ändrad:

Men man kan avdramatisera bytena genom att göra det till vardagsmat.
Sen får man inte bli dragandes, för det leder ofta till hästar som flyr.

Låt hästen galoppera på o när den har bytt-släpp tygeln o klappa!

Jo, det är lätt att skriva och tänka, svårare i verkligheten. Om man har en häst som far i väg efteråt. Jag har ju som sagt haft i väg honom för att få hjälp, jag har ofta fått höra att han är extremt svår....:(

Du har ju sett filmen jag skickade till dig, där rider jag ju SÅÅÅ försiktigt att jag inte får en bra galopp innan, men jag tycker inte jag överrumplar honom.

Sådär gjorde en av mina oxå.
När det väl funkade kan du ge dig den på att den kickade eller blev orent på tävling, även i serierna.

Alla säger att man ska ha spöt vid nya ytterskänkeln, men jag petade istället på det ben som ej följde med o fick bra respons av det. Men det allra bästa var den där kramen i galoppsidans tygel.

Man bör då använda det ett tag till alla fattningar o byten även åt det lätta hållet.
Kramen blir en hjälp i sig, likväl som säte o skänkel, en extra hjälp.

Detta är inget nytt, utan jag hittade det i en gammal militärridlära.

Det beror på vad man anser är mellangalopp:p
Om en häst inte får galoppera på så krävs det massor med energi för att kunna göra det där i svävmomentet- om man inte har ett sånt.
Då måste den "dra iväg" för att klara av det alternativt stanna upp o byta nästan stillastående- studs:idea:

Min har aldrig tidigare stannat upp, utan bara dragit.

Så därför startade jag tråden, det här var något nytt, men så är galoppen bättre nu.

De roliga är att de gånger han byter rent är oftast på tävling :rofl:

Jo, det är lätt att skriva och tänka, svårare i verkligheten. Om man har en häst som far i väg efteråt. Jag har ju som sagt haft i väg honom för att få hjälp, jag har ofta fått höra att han är extremt svår....:(

Du har ju sett filmen jag skickade till dig, där rider jag ju SÅÅÅ försiktigt att jag inte får en bra galopp innan, men jag tycker inte jag överrumplar honom.
Jag tror dig:) men det är lätt att man då inte vill förbereda alls då. Försök att sitta lite som en "hösäck- avslappnad o lek lite mer- testa att byta tätare nu när han inte drar.
Sorry om jag lät som en BW . Tror väl att du känner mig bättre än du gör.

Hm, jag har inte skrivit det här i tråden, men ett svar till varför jag tror att min hade det så mentalt jobbigt i början var att han hade en bäcken rotation.
Den var väldigt svår att upptäcka iom att han musklade sig helt liksidigt och ävan bytte rent.

Så det kan vara värt att kolla upp.

Hehe, mer tur tror jag :rofl:
Annars skulle det väl fungera på träning också :D

Jag tror dig:) men det är lätt att man då inte vill förbereda alls då. Försök att sitta lite som en "hösäck- avslappnad o lek lite mer- testa att byta tätare nu när han inte drar.
Sorry om jag lät som en BW . Tror väl att du känner mig bättre än du gör.

nejdå, jag tolkade inte ditt svar som BW:)

Men visst är det som du skriver, att jag inte vill förbereda för jag är skraj för vad som ska hända. Det som är bra med henne jag ridit lite för under hösten, är att hon säger som du.

"avdramatisera och lek med honom"

Jasså, usch, det hoppas jag inte :crazy:
Vad gör man åt det isf?

Man tar hjälp av en kiro eller extremt ducktig ET, det är inget farligt, men man måste lägga ner lite tid själv.

för oss tog det ca 3 månader innan han var helt rak, men jag red under hela perioden, anl att jag märkte det var att han satte ner höger bakhov några cm utanför framhovens spår + att jag i samma veva bytte sadel till en som var mycjet bredare.
En hypotes var att han sslappnade av och rörelse mekaniken som inte gick som andra bakbenet blev synligare.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 844
Senast: Exotizc
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
559
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka