Hur går jag vidare? Byte i språnget.

Sv: Hur går jag vidare? Byte i språnget.

Vinkar:idea: :rofl: .

Hm.. jo jag håller också på med byten, dels på min egen, dels på en annan som jag rider för försäljing och sen på en som vi kanske ska köpa. Bytena är helt befästa på min egen, hon har satt alla bytena exakt på plats även på tävling. Har gjort lite serier med henne, och ska fortsätta och träna dem om ett tag, nu ska hon få befästa sig lite i MSVB först.

Den som rids för försäljning har jag gjort lite byten på, blir riktigt fina när hon väl har bakbenen med sig, blir bättre och bättre

Den som vi kanske ska köpa, kan seriebyten, har bytat ner till vartannat med han, behöver dock bli lite mer lösgjord och komma igenom kroppen för att bytena ska bli mer utrycksfulla..

På min bytar jag med skänkel framme och på de andra två med skänkeln bak, har vant mig nu så jag gör automatiskt rätt beroende på vilken häst jag sitter på:angel:

Du klarar då oxå att ena stunden att köra manuell växellåda o i nästa automat:idea:

Varför med inre på din?

Haha, jo på tal om det så körde jag automatare för första gången igår:rofl: Gick bra tills jag precis skulle svänga in på gården, då jag tänkte trycka ner kopplingen, men tog bromsen i stället (:rofl: )

Min tränare har lärt sig det och hon har lärt mig, tycker det funkar mycket bra, man får inte alls den rörelsen i sadlen som man få när man byter bak, och eftersom Miranda är starkt emot att man rör sig för mycket i sadlen funkar det utmärkt, och inte heller probelm med framåtbjudningen i serierna och inga problem med att få den luftiga heller. Så jag gillar faktiskt att byta så, de andra är inlärda på det andra så det känns bara som man skulle gör dem helt förrvirade om man skulle försöka ändra om..

Vad kul! Låter som ni gjort stora framsteg.

Vad är det för sadel du har köpt?

Själv focuserar jag, eller försöker focusera:angel: på vägarna, rakriktning och galoppen. Får jag allt på plats, så fungerar bytena bra, men missar jag lite grann, så är det kört.
Trist med en häst som inte ger något gratis......(vill rida på en räkmacka).

Red en lektion i tisdags, och gjorde några fina byten, sedan sa min hjärna upp sig, och helt plötsligt visste jag inte hur man gjorde.....min känsliga häst blir då helt förvirrad och spänner sig än mer och sedan är vi tillbaka till gå.

Nåja, stora framsteg, jag är glad att kunna byta alls, sen är det inte alltid rak häst mm. ang kortslutning i hjärnan och inte veta hur man gör och hästen blir förvirrad - det är precis därför jag inte vågar riktigt i ridhuset utan fegar :idea: Ute är jag mer avspänd och tar det som det blir. Då vågar jag. Precis så är det för mej.

Jag har så gott som köpt en Jaguar XKC close contact som ger väldigt mycket mer hjälp med sitsen än någon annan jag har provat.
Den är lite rakare och mer flatseat vilket är skönt tycker jag.

Nåja, stora framsteg, jag är glad att kunna byta alls, sen är det inte alltid rak häst mm. ang kortslutning i hjärnan och inte veta hur man gör och hästen blir förvirrad - det är precis därför jag inte vågar riktigt i ridhuset utan fegar :idea: Ute är jag mer avspänd och tar det som det blir. Då vågar jag. Precis så är det för mej.

Jag har så gott som köpt en Jaguar XKC close contact som ger väldigt mycket mer hjälp med sitsen än någon annan jag har provat.
Den är lite rakare och mer flatseat vilket är skönt tycker jag.

Prövade också en sådan förra veckan, skön sadlen dock tyckte jag den låg lite högt uppe på hästen.. hur ligger den på din?

jag gör gärna alldeles för mkt :o och med en superambitiös och lite het häst blir det pannkaka då...

Ja det känner jag igen.:o Det är därför jag blir så stressad av tex byten, är rädd att inte kunna göra lagom. (och gör ofta för mycket, elefant i porslinsbutik:o ) Samtidigt som om hästen inte lyssnar utan tex ligger före så behövs mer för tydligheten och det är där ryttarkänslan kommerin och det är väldigt svårt när man inte är född med det:crazy:

Prövade också en sådan förra veckan, skön sadlen dock tyckte jag den låg lite högt uppe på hästen.. hur ligger den på din?

Den ligger bra, tycker jag, kan ta en bild nån dag, ska inte rida idag, men nästa gång jag rider i den ska jag försöka fota. Tycker inte den ligger högt, tex Prestigen (venus D) lågt högre, samt även batessadeln som jag provade, den kändes väldigt hägt upp fast den inte borde ha gjort det:confused: (vanliga caprillin)

KL

Tittar mig omkring och beundrar alla duktiga ryttare som klarar att lotsa sina hästar genom seriebyten och för all del, vanliga byten.

Jag måtte banne mig vara ett hopplöst fall. Eller för gammal...........:D

Ang hög, provade du deep seat eller cc? Det är nog skillnad, jag har provat deep seat också men den funkade inte. Den med djupa sätet är nog vanligare.

det var deap seat hon hade med sig tror jag..

Tur att det finns så många olika sadlar för alla hästar är så olika, kom prcis på en konstruktion så att sadlen låg stilla på mn unghäst idag!:bow:

Den passar honom bra förutom att den är lite vid, men vi väntar och ser eftersom han antagligen kommer muskla sig mycket nu närmasta tiden när han rids mycket.. Haft fårskin och gelpadd innan, och den har åkta fram.. Nu har jag två schabrak, en gelpadd som jag lägger mellan schabraken och som ligger så att den bara ligger under bakvalvet + en riktigt slajmig gelepadd som ska göra att sadeln stannar, precis under sadeln och det låg helt stilla och han verkade nöjd!

Ja det känner jag igen.:o Det är därför jag blir så stressad av tex byten, är rädd att inte kunna göra lagom. (och gör ofta för mycket, elefant i porslinsbutik:o ) Samtidigt som om hästen inte lyssnar utan tex ligger före så behövs mer för tydligheten och det är där ryttarkänslan kommerin och det är väldigt svårt när man inte är född med det:crazy:

Precis :idea: - det där med att bara förstärka byteshjälpen då och inte hitta på en massa annat tex böja hästen i halsen (har tränaren tjatat på mig om detta kanske :angel: en miljon gånger ungefär :o)

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 844
Senast: Exotizc
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
559
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka