Hur går jag vidare? Byte i språnget.

Sv: Hur går jag vidare? Byte i språnget.

Du, jag tar noga till mig av Bukeproffsen ska du veta, framförallt av dem som jag anser ha substans i sina erfarenheter!!!
Jag anser mig ha tillräckligt mycket kunskap och erfarenhet att veta att har man inte sett hästen så är de tips man får, just tips, i all välmening.

Det jag faktsikt syftar på är de som hjälp mig IRL.

Se nu till att pållarna inte skadar sig för allt i världen, hota dem med liten hage annars:devil: .

Jag har ju räknat med att vi ska supporta varandra ute på tävlingarna i vår!!!!

Vad roligt! :)
Det är nog tur att det går lite upp och ner i ridningen för annars skulle det inte bli så härligt när det verkligen känns riktigt bra!

Det går lite fram och tilbaka, just nu har jag ju haft lugnare period och vårkänslorna (här med:bump: ) märks väldigt tydligt så jag har mest bytt ute några gånger. Det går bra emellanåt, emellanåt är hon för laddad och använder bytet för att komma fortare fram.

Idag har jag hoppat för första gången på några veckor och det var verkligen:bump: Fick då använda tekniken stanna efter mycket.....Jag tror att det blir samma tänkande som i bytena.

Tur att jag inte släppte dem i sommarhagen som jag tänkte göra. Den ligger i norrläge o är fortfarande snötäckt. Stoet har laddat batterierna i 6 da´r:o

När jag ropade på dem så sprang dem som idioter i LERAN o ser nu ut som skämtfigurer.
Undrar om det finns sår därunder:crazy:
Spolar EJ av "mugghästen" utan det får torka o borstas bort.

Det lilla som jag har ridit nu efter vilan har visat att de har en stoor arbetslust. Stoet är på G., men när jag inte blir kvar i handen o lyckas få henne att lyssna så är det samma känsla som förr:banana:
Iom hennes fetma:angel: så har hon kunnat muskla sin överlinje o lår bättre.
Att träna enstaka byten en sån här dag-piggelin- är som bäddat för korta snabba byten.
Ursäkta OT*

Gjorde lite enstaka byten iallafall igår iom att det är praktiskt vid varvbyte.
Till hö. blir dem bra, men sämre till vä.
Med bra menar jag inte som Sörgaards:angel:

Bytte lite halvseriöst i vartannat med val.mer samling kanske vore att önska, men tror att det kommer.

By the way, så sprang de inte EN METER när de släpptes i sommarhagen:banana:

Ja, nu kommer leran, inte kul om man har en mugghäst, å andra sidan blir det mera ridbart ute och vägen blir transportbar för mig.
Jag lindar mitt sto nu, hon har ju mugg på överidan av kotan och skenbenen.

Alltid är det något....

Ska straxt iväg nu.

Kul att stoet är laddat och "hungrig" på arbete, men du!!!
Det där med att byta i vartannat halvseriöst, varför gör du det halvseriöst?

Det där med att byta i vartannat halvseriöst, varför gör du det halvseriöst?
Men det är på val. Tycker att det är bra med en "reminder", samt att det är lösgörande.
Han är inte så stark att han klarar av det som förr, inte heller diag. slutorna a la Sack är där, men jag rider heller inte lika bra- glömmer bort allt jag ska tänka på o alla förberedelser.

Senast ändrad:

Men det är på val. Tycker att det är bra med en "reminder", samt att det är lösgörande.
Han är inte så stark att han klarar av det som förr, inte heller diag. slutorna a la Sack är där, men jag rider heller inte lika bra- glömmer bort allt jag ska tänka på o alla förberedelser.

Då förstår jag, han kan väl det där i sömnen misstänker jag.:)

Det gick jättebra för oss idag.

Trots strålande sol åkte jag till ridhuset, och han var spänd som en guttaperkaboll....3 galoppörer var där och for omkring, så för mig var det lika bra att vänta en stund.:D

Blir så nöjd när jag kan komma till ridning trots spänningar och även sätta press på honom.
Nu har han lärt sig att jag ska byta när vi går lite skänkelvikning från långsidan, så nu måste jag hitta ett annat ställe, funderar på om det skulle funka att vända upp på medellinjen tänka lite skänkelvikning och byta sedan.

Kan du inte bara rida ett språng i sk.vikn. eller skippa det helt- ibland?
Målet är ju att inte behöva det.

glömmer bort allt jag ska tänka på o alla förberedelser.

:o :o som jag då.

Mimus:

....3 galoppörer var där och for omkring, så för mig var det lika bra att vänta en stund.

Var det i vårt ridhus?:D

hmmm, jag brukar få vänta (med galoppören:angel: ) tills havbloden och ponnyerna slutar fara omkring som skållade råttor i ridhuset.:crazy:

Idag galopperade jag ute med två andra galoppörer och alla tre var mkt pigga och de andra två mer eller mindre stissiga medan min lilla fialotta bytte snällt mitt emellan de två andra, flera gånger. Ett par gånger ignorerade hon men jag tror att jag gjorde som axel då:p , slarvade med förbereda:o Jag är inte så säker att jag kan byta utan att tänka på vad jag gör, precis, det sitter inte i ryggmärgen om man säger så.

Citat:
Ursprungligen postat av axel
glömmer bort allt jag ska tänka på o alla förberedelser.
Fast det var mest slutan jag tänkte på.
Att först tänka öppna, sen flytta, halvhalter, rida framåt, tänka uppåt/ framåt:crazy: *suckar*

Bytena förbereds ju mest o då kan man vänta tills det känns bra innan man börjar. Sen rullar det ju mest bara på.

Kan du inte bara rida ett språng i sk.vikn. eller skippa det helt- ibland?
Målet är ju att inte behöva det.

Jo, det har du rätt i.
Idag red jag knappt några skänkelvikningar utan mera rakställde.

En sak som är lite lustigt är att de byten från vänster till höger, som brukar vara svårare, är de som går bäst nu.

Undrar om piloten fått koll på vänsterbogen......:)

:o :o som jag då.

Mimus:

Var det i vårt ridhus?:D

hmmm, jag brukar få vänta (med galoppören:angel: ) tills havbloden och ponnyerna slutar fara omkring som skållade råttor i ridhuset.:crazy:

Idag galopperade jag ute med två andra galoppörer och alla tre var mkt pigga och de andra två mer eller mindre stissiga medan min lilla fialotta bytte snällt mitt emellan de två andra, flera gånger. Ett par gånger ignorerade hon men jag tror att jag gjorde som axel då:p , slarvade med förbereda:o Jag är inte så säker att jag kan byta utan att tänka på vad jag gör, precis, det sitter inte i ryggmärgen om man säger så.

Har ni galoppörer som går löp, eller är det ridhästar.
I det här ridhuset är det löphästar som tränas. De tyckte min valacj var stoooooor....:rofl:

Jag vet hur det är det där med att förbereda, idag var nog första gången jag red med känslan att ha full kontroll genom hela passet, och mentalt hann med och kunde dels vara före och dels snabbt hinna med och korrigera mig själv i själva momentet, inte en kvart efteråt......

Har ni galoppörer som går löp, eller är det ridhästar.
I det här ridhuset är det löphästar som tränas. De tyckte min valacj var stoooooor....:rofl:

Jag vet hur det är det där med att förbereda, idag var nog första gången jag red med känslan att ha full kontroll genom hela passet, och mentalt hann med och kunde dels vara före och dels snabbt hinna med och korrigera mig själv i själva momentet, inte en kvart efteråt......

Lite OT
De är aktiva OCH ridhästar. (3 starthästar i stallet fn alla rids även som ridhästar o tränas i dressyr o hoppas)Mina egna fulllblod var fd löphästar. Men den här är aktiv även om hon haft vintervila nu ska hon starta är det meningen när grässäsongen kommer igång. Det är jag som ridit henne helt och hållet sista två åren utom i löp förstås.
Jag red henne när vi fick ta bort vår och har fortsatt på heltid eftersom jag tycker mycket om den här hästen och inte har haft plats mentalt att ta in någon ny ännu:cry: Nu skulle jag jag väl kunna men har fastnat för henne och hinner inte två.:crazy:
(Såg fö din fina film om din häst och fick dåligt samvete över att jag inte gjort nån till vår kära familjemedlem som vi fick ta bort i april 2005:cry: )

Jag funderar på att starta nån klubbtävling på skoj eventuellt i vår och se hur det går, så kanske galopp och dressyr samma månad, vem vet. :smirk: Om allt funkar.

Jag rider henne varje dag så vi känner varandra väl och hon vet vad som gäller när jag rider.

Ang bytena känner jag igen det där med att inte vara med och ha koll alltid, jag blir lite paralyserad och osynkroniserad med hästen, om man säger så:crazy: Ibland går det bra, men andra gånger kommer jag efter och blir kvar efter....

Nå, hur går det?
Red igår fina byten med tryck i, utan att de blev korta.

Kunde tyvärr inte ens gå eller stå sedan, så när jag testar igen vete fasen:crazy:

Oj, fick du sådan träningsvärk??!!!:angel:

Ärligt talat så har jag det med, men det glädjer mig, för det betyder att pållen och jag jobbar på, jag brukar annars endast få det när jag rider lektion.

Med bytena går det frammåt, jag åker till ridhuset 2 ggr/veckan för han är ju så spattig hemma på ridbanan, och det är just nu bara vid de tillfällena som jag rider derssyr, annars är det skogen eller tömkörning som gäller.

Det är fortfarande så kul, så jag kan knappt bärga mig, han är otroligt ambitiös och jag som aldrig rider honom svettig, har numera en löddrig pålle efter ett 40 min pass, och det är för att han jobbar på så bra, och tänker så mycket.:)

Jag får inte riktigt till alla byten, men det beror mest på att jag vågar exprimentera mycket mera, och känner mig trygg i att det är ok.
Jag går konsekvent ner i skritt efter varje byte, och han har blivit lugnare, även om han kan ladda på rätt rejält i bland.

Det är så kul att rida nu!!!:bump:

KL

Jaha, ska väl berätta vad jag gör då på den här fronten.

Jag väljer lite när jag tränar bytena utifrån energi mm för att undvika alltför stora missräkningar med tanke på mitt låga självförtroende (mkt realistiskt, min timing är inte bra ens under "lugna" förhållanden:crazy: .

Men ute på galoppvägarna dvs rakt fram går det riktigt hyfsat faktiskt. Med hoppsadeln ofta dock.

Jag tänkte idag på detta med att gå ner i skritt mellan och det fungerade mkt bra:idea: Efter det blev hon mer lyhörd och bättre byten, i balans, så att vi även kunde fortsätta i bra balanserad galopp. Ska göra det mera.

Hon kan annars bli lite het i huvudet och emellanåt använda bytena till att öka farten alternativt, om det inte fungerar, ignonera byteshjälpen:devil: :mad: Dvs ute på galoppssträckorna. Men i o m att jag idag kom på att bryta av så fattade hon snabbt och lyssnade bättre och fick några riktigt bra:banana: Så det var ett bra tips

Lite OT
De är aktiva OCH ridhästar. (3 starthästar i stallet fn alla rids även som ridhästar o tränas i dressyr o hoppas)Mina egna fulllblod var fd löphästar. Men den här är aktiv även om hon haft vintervila nu ska hon starta är det meningen när grässäsongen kommer igång. Det är jag som ridit henne helt och hållet sista två åren utom i löp förstås.
Jag red henne när vi fick ta bort vår och har fortsatt på heltid eftersom jag tycker mycket om den här hästen och inte har haft plats mentalt att ta in någon ny ännu:cry: Nu skulle jag jag väl kunna men har fastnat för henne och hinner inte två.:crazy:
(Såg fö din fina film om din häst och fick dåligt samvete över att jag inte gjort nån till vår kära familjemedlem som vi fick ta bort i april 2005:cry: )

Jag funderar på att starta nån klubbtävling på skoj eventuellt i vår och se hur det går, så kanske galopp och dressyr samma månad, vem vet. :smirk: Om allt funkar.

Jag rider henne varje dag så vi känner varandra väl och hon vet vad som gäller när jag rider.

Ang bytena känner jag igen det där med att inte vara med och ha koll alltid, jag blir lite paralyserad och osynkroniserad med hästen, om man säger så:crazy: Ibland går det bra, men andra gånger kommer jag efter och blir kvar efter....

Vad häftigt, att de är starthästar också, går det att dokumentera om ni får bättre resultat av den allsidiga träningen?
Jag tror absolut på att det gör galopphästen gott med dressyr och hoppning. I ett stall jag stod för många år sedan var det en aktiv galoppör som gick MSV hopp och dressyr samtidigt som han startade, och han var ofta placerad, oavsett gren, det kallar jag MULTI häst.

Tack för att du gillade min film, för mig var det ett måste, men jag tycker inte att du ska ha dåligt samvete för att du integjort någon till din älskade häst, du minns den säkert på ditt sätt, och är det som jag tror och hoppas, så finns även den någonstans i din närhet.:love:

Vad kul att det fungerade för dig att bryta av, min har börjat hajja det nu med.
Våra är nog lite lika, ser alla möjligheter att öka!!
"fniss"

Ja det är lite kul att det går att rida som på vilken häst som helst i stort sett trots att de startar galopp. Jag trodde nog inte det innan, även om jag ridit fullblod över 20 år så har de alltid varit fd tidigare.

Jag vet inte ang resultat men jag har hört att de som INTE rids så är stelare, mm.
Men nu har jag ofta fått höra om exempel som det du berättade om och någon har tydligen för länge sen tävlat gp-dressyr (ulla h?) samtidigt som den startade? Har inte kollat upp det, fick höra det nyligen.

Nåja, det är ju inte aktuellt här:crazy:

Ja din film var jättefin. Jag funderar på att sammanställa något till en cd av alla kort mm som dottern har han var ju "hennes" sista 9 åren, så hon har det mesta av bilder mm. Blir ju inspirerad när man ser filmer som din.

Även han använde f ö byten för att öka om han var på det humöret. Även när vi hoppade stammar mm ute i naturen tog han gärna sats för att komma iväg efteråt, även om han var lydig och insåg att det inte var ok så laddade han gärna(men aldrig när det var allvar som i terräng eller jakt, då var han mkt koncentrerad)

ang byten
Det var verkligen mycket effektivt med avsaktningen, blev också naturligt tillbaka i balans istället för fånga upp övertempo. Ska köra det några gånger hon fattar snabbt och jag tror det var en hjälp verkligen.

Elisabeth Lettes häst var det nog?

Top Flight xx?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 844
Senast: Exotizc
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
559
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka