Hur går jag vidare? Byte i språnget.

Sv: Hur går jag vidare? Byte i språnget.

jo, men många pratar om att hästen är så känslig att den byter för bara säte, och att det är ngt positivt - och det håller jag ju inte med om.

vara med på vad?

Tävlingarna hemma:idea:
I VL har jag aldrig hört/ sett ngn som enbart byter med sätet

Vill ni diskutera tävlingarna i Södertälje så finns det bättre platser för det än denna tråd...

Jag har nog heller aldrig sett någon i serier byta för sätet, det borde vara i princip omöjligt.

De flesta använder skänkel och vikt tror jag.

jo, men många pratar om att hästen är så känslig att den byter för bara säte, och att det är ngt positivt - och det håller jag ju inte med om.

vara med på vad?

Jag håller med , Barcelona är så känsligt att hon byter bara för sätet och även i serier, ja vi gör ju bara treor. Jag försöker verkligen att använda skänkeln i bytessignalerna men jag hinner inte alltid det, råkar du hamna en cm fel i vikten så byter hon direkt och det är ju inte så positivt , hon är sådan att ju mindre du gör desto bättre gör hon det egentligen det går att göra henne okänsligare för hjälperna om man blir starkare för då stänger hon av lite och hade hon inte varit så enormt stor hade det kanske varit ide´ men då kan jag inte rida henne , killarna kan men inte jag - no way

Min är åxå sån när han är på det (överambitiösa) humöret. Han puttar över mig lite på ena sidan - och pang så byter han även om man inte bett om det (iofs bättre än att inte byta alls även om man vill det) men optimalt kan man knappast kalla det. Jag klarar iaf inte att sitta så stilla alltid, därför vill jag hellre ha en känslig och ambitiös än en överkänslig häst.

Ja, det där är mitt grundproblem, en alltför känslig häst.

Jag har ju förökt börja vänja honom vid att jag rör mig.

Mina byten blir bäst om jag gör så lite som möjligt.

Ja så var min gamla också, därför jag varit så rätt att börja med byten eftersom den här är väldigt lik honom att rida bara mer ambitiös. Allt påverkar, minsta ändring i vikten:crazy:

Samtidigt är det lätt att det blir störning och överreaktion av för mycket inverkan med sk, det är en balansgång som är mer än jag är ryttare för egentligen, kan jag erkänna.

Men men tar en sak i taget.

*KL*
de som bytte med kort galopp fick korta byten idag.
En del hästar har inget flyt, utan stannar upp varje gång.
Undrar hur domarna ser på det.

De som hade stora rena byten kom högre upp i resultattavlan-- vet att det ingår mer:angel: De ska väl vara vägvinnande oxå.

de som inte har ngt flyt men gör rena byten får ju 6a iaf eftersom bytet är rent.

De har lite högre krav i de klasserna än att bara ha rena byten i serierna.

jo i serier är det kanske annorlunda i högre klasser - men i Msv A får man iaf 6a om bytena är rena och man har räknat rätt (har skrivit åt domare i de klasserna, så det är jag säker på)

hej. En bra övning jag tränade med min häst är att rida på en volt i förvänd galopp och byta där.

Ja, jag håller med, det är ett bra tips.
Funderar på om det är lättare att få med bogen, om man byter från förvänd på en volt..

Om han är sen med bogen tycker jag att du gott kan putta honom lite åt det hållet.

Ja, jag ska försöka det.

Han har blivit mera lösgjord och häromdagen hade jag en kompis här och hjälpte mig lite granna med min sits, hästen var jättefin och hon bannade mig för att jag bromsar honom, har jag hört det förr:angel:

När han går som bäst, tycker jag han går för fort.

På fredag-lördag ska jag på kurs, jag sr fram emot det, samtidigt som jag får dåligt självförtroende...men jag tänker att det är en väldigt bra start på vårsäsongen om jag genomför det.

Men kurs går du ju för att bli bättre! :idea: Vem vet, kanske kan du till och med få lite extra självförtroende med dig från kursen? :)

Heja, heja!

På fredag-lördag ska jag på kurs, jag sr fram emot det, samtidigt som jag får dåligt självförtroende...men jag tänker att det är en väldigt bra start på vårsäsongen om jag genomför det.

nää det får du inte ha.... kurs går man för att få nya idéer, bli inspirerad och rida bättre, inte för att visa upp det man redan kan :)
:bump:

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 844
Senast: Exotizc
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
559
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka