Hur går jag vidare? Byte i språnget.

Sv: Hur går jag vidare? Byte i språnget.

Flash, helt OT men du har en ny avatar. Innebär det att du äntligen har fått lite fotografier på din älskling under ryttare? *Vill se, vill se, vill se* :bump:

Nä, det är så bedrövliga bilder o suddiga så. Duger bara i smått format. Men jag pm:ar dej:idea:

Som flera här vet har jag lagt ner oerhört mycket tid (år) på våra byten i språnget. Min häst har ju spänt sig och sedan tagit i som han ska hoppa ett 160 hinder för att sedan "springa i väg".
Jag har även haft honom iväglämnad hos en erfaren duktig ryttare, då jag själv inte velat förstöra.

I slutet av hösten fick jag ihop honom och jobbade upp galoppen igen (vinkar åt axel). Bytena blev bättre, men jag är ju så väldigt rädd för att att han antingen ska spänna sig eller fara iväg, så jag spänner mig och blir osäker....

Sedan fick han förgiftningssymptom i mitten på december och vi tog det lugnt i ca 3-4 veckor, men är i gång igen.

NU till mina funderingar.
Har mest ridit på vägarna iom knöglig ridbana, vilket gjort galoppen rundare och med mera bjudning, jag har även kunnat samla galoppen och även picka lite med spöet på rumpan.
Det har gjort att när jag sitter till så samlar han sig rejält och kommer upp i ett luftigt språng, byter jag sittben där och ställer om, får jag ett fint byte.
Rider jag fram ur den samlingen så studsar han till, och bjuder uppåt, men fortsätter i rätt galopp.
Han har även ibland studsat upp med rumpan för att sedan fortsätta.
Jag är ju glad att han tänker samling, och inte fart, men när han stannar upp så där, hur ska jag hantera det?

Jag vill inte bli passiv igen, utan kunna våga rida och kontrollera galoppsprången.
Ska jag låte honom ´samla sig så där så han stannar upp, eller försöka samla lite mindre, han är så otroligt känslig och lydig att det är väldigt svårt med nyanserna.
låter som att du har en kopia av min kille:D jag känner igen det där på pricken! ska nog sno lite tips och se om det funkar...

Jag tror att du skulle behöva komma till ett ridhus lite oftare, för att kunna rida av honom lite överskottsenergi.

Så! Fram med sand salt o spade- så att du kan ta dig iväg

Been there- done that:crazy:
Åk även o titta på de nationella tävlingarna i helgen o lusgranska deras ridning i serierna.

*KL* Eller till Mimus.

Skulle titta i min gamla militärridbok o se hur de satt förr o tittade lite mer o fann detta om bytesinlärning:
Citat Lars Lithander: De vanligaste felen vid galoppombyte i språnget är:
1) att ryttaren inte lugnt sitter stilla på det inre sittbenet o är mjuk i midjan- belastar ryttaren hästens blivande inre sida, får han nämligen en studs, så att sätet lyfts ur sadeln.
3) Att ryttaren lutar sig framåt för att se om hästen byter med det yttre frambenet.
3) att ryttaren inte flyttar tillbaka den blivande yttre skänkeln i tid, så att den ligger på sin plats tillbakadragen, när hjälpen ska ges.
Flyttas inte skänkeln tillbaka förrän o det ögonblick som impulsen ska ges, kommer hjälpen för sent.
4) om innertygeln
5) att ryttaren gör en halvhalt före ombytet, varvid hästen gör en studs i stället för att bibehålla taktmässigheten i galoppen
Ett citat till:
Skulle hästen ha benägenhet att rusa vid ombytet, lugnar jag honom med rösten, samtidigt som jag ger sk. hjälpen.

Det är emellertid bättre, att han gör ombytena för fort o med schwung, än att han studsar eller inte bjuder på framåt.
Skulle hästen förekomma mina hjälper och inte invänta mitt tecken, tar jag det lugnt. Har hästen gjort ett naturligt byte av sig själv. skall jag vara nöjd o belåten. Nästa gång ger jag bara lite tydligare hjälper, så att hästen bibehåller galoppen tills jag ger tecknet.
Slut citat.

klok gubbe:bow:
Man kan tro att jag har läst allt detta, men tyvärr har jag inte det.
Kunde nog har besparat mig en hel del förtret:crazy:

Det står givetvis massor med annat intressant här Det är av denne man som jag har lärt mig den där kramen på innern.

Tillägg om serie:
-
Gör hästen med lätthet enstaka byten på rak linje, har han vanligen ingen svårighet att även göra ombytena i bestämda serier.
Det beror huvudsakligen på ryttaren, om bytena lyckas eller inte. Ryttaren måste ha rytm o precision.
Hästen tycker att det är roligt att changera i serier. Ombyte vartannat blir nästan som en gångart, när hästen har kommit underfund med serien.

låter som att du har en kopia av min kille:D jag känner igen det där på pricken! ska nog sno lite tips och se om det funkar...

Okej, kan du inte beskriva lite då, hur du tränar.
Det finns många bra tips i denna tråd, jag är nyfiken på hur du kan ta till dig tipsen

*KL* Eller till Mimus.

Skulle titta i min gamla militärridbok o se hur de satt förr o tittade lite mer o fann detta om bytesinlärning:
Citat Lars Lithander: De vanligaste felen vid galoppombyte i språnget är:
Ett citat till:Slut citat.

klok gubbe:bow:
Man kan tro att jag har läst allt detta, men tyvärr har jag inte det.
Kunde nog har besparat mig en hel del förtret:crazy:

Det står givetvis massor med annat intressant här Det är av denne man som jag har lärt mig den där kramen på innern.

:( jaha, så har jag då offentligt gjort bort mig....

Jag gör väl i princip alla fel som står där, förutom att luta sig fram, för det gör jag inte.....

:angel:

Håller med om att det var väldigt kloka ord, men en del har ni ju redan tagit upp.

Jag vet att jag borde åka till ridhus, jag kände det samma nu i lördags, men som det ser ut nu är det omöjligt att ens våga åka, jag kommer knappt hem med en hösilagebal i släpet på 350 kg.
Våran väg är 1km och ganska backig, jag kan inte sanda och salta hela den, hur mycket jag än vill, och våran vägförening är snål,,,men jag hoppas det blir lite varmare så kan jag sanda/salta vissa partier, då ska jag försöka åka till helgen. Helgen efter är det kurs, och det känns rätt bortkastade pengar, om han ska vara så pigg att han skenar runt....;)

Du, jag har t o m en gång lutat mej fram för att titta :o

Jag flyttar ytter i tid tror jag (tack vare axels räkneramsa:bow: )
men annars gör jag nog också alla fel.:angel:

Jag har även en galen häst fn som fått alldeles för lite motion senaste tiden och idag kom kvittot:angel: Att byta var inte att tänka på. Sista 10 minuterna av en timme nästan, blev det lite mer ridning än hålla koll på tokigheterna. :crazy:

Ska börja sticka nu som gamla tanter ska.:o Rida kan jag inte. :o :crazy:

I normala fall skulle jag gått ner på gärdena och galopperat eller klättrat. MEn det är mörkt när jag rider. Ridhus rider jag redan i men ska det vara så här får jag göra det nattetid när ingen ser:o

Den där ramsan var till Mimus när hon skulle byta i vart 5:e.
för dig räcker det till tre om du inte räknar 1, 2 å, 3, å, byt.

Den där halvhalten ska ligga på ett.

Nä du, tror du skrev det till mej med:confused: I alla fall var det alldeles utmärkt för att hinna förbereda, men kanske nu att jag kan tänka 3 istället när jag inte är lika nervös längre för att prova. Kyra säger 3.

Men 4 är nog bra först om man är osäker tycker jag.

Jag är så dålig på att räkna sådär.

Idag har det ju kommit en del snö, så jag har galopperat runt en del i skogen och på vägen.:)

När han blivit ordentligt rastad så provade jag på skogsrakan att sitta i balans, men med väldigt, väldigt lätt stöd i handen, nästan glapp, och tänka som du citerade Lithander, (det man inte ska göra)
Han bytte lugnt och fint från vänster till höger.
Men från höger till vänster händer ingenting....
Han spänner ut vänsterbogen något, och jag tror att det är det som hindrar, dessutom är han lite vekare i högerbakdel.
Så jag försökte få honom rak, vilket vi är lite för otränade för, men det hände inget då heller.
Märker att jag där vill ta lite mera i honom....:crazy:

Gick ner på ängen och satt i förvänd och bytte till vänster i ganska frisk galopp, metodiskt och med lätt/lös hand.
Då klickade han vad jag ville, men bytte inte rent, utan bytte bak, så då är det vänsterbogen som hindrar.
Lullade runt i ganska frisk galopp och fick några bra byten till vänster från förvänd, men det är klart myket svårare för honom.
Han stressade inte upp sig alls, vilket var väldigt trevligt.

Jag tror inte han klarar mentalt och fysiskt att koordinera serier, kanske just nu, kanske för alltid, jag vägrar att det bara ska vara svårt för att jag skulle göra så många fel...:D

Jag tror även att han sträckte sig i högerländrygg i fredags när han och shettisen hade skogsrace.

Fortsättning följer......

han och shettisen hade skogsrace.

:rofl:

förlåt att jag skrattar men jag följer tråden med stort intresse på avstånd, och det är ju alls inget kul om han sträckte sig, men bilden av skogsrace med shettisen är bara för söt!

följer som sagt tråden med intresse för jag har som sagt problem jag med och inte blir det bättre för att jag blir fruktansvärt blockerad om jag ska räkna, och för det andra att jag tror jag är den mest okoordinerade personen nånsin för just byten har jag ALLTID haft svårt för. :(

Låter konstigt att han byter bak men inte fram:confused:

Hur menar du med att du red honom rak?
gör du inte det annars?

Tar du in vä. bogen innan?
Om du gör det, prova att INTE göra det.
Kramar du på inner? Bara lika kort samtidigt som yttersk.

Strunta i att tänka på hur du sitter- sitt rakt bara.

Försök att inte tänka o planera så mkt. lägg om hjälperna språnget innan bara o byt sen. Går det så går det, annars får du göra om.

experimentera lite- utan krav.
Vad händer om jag provar att ge hjälperna för seriebyten.
Lyssnar han överhuvudtaget.
Om han börjar byta själv- klappa.
stärk hans självkänsla, så kommer din med posten

Jag tror även att han sträckte sig i högerländrygg i fredags när han och shettisen hade skogsrace.
Borde han inte rimligen ha svårare för att byta till vä? Menar att då borde han inte byta alls med bak.

Skrattar åt mig själv, jo, visst rider jag honom alltid rak, eller försöker, men han har en tendens att vilja gå med vänster bog lite åt vänster alltjämt.
Det innerbär att han alltid är svår att få på yttertygeln i vänstervarv, för han vill hellre ha stödet på vänstertygel, i båda varven.

Tänk dig att du ser en häst ovanifrån, då är hans huvud aningens åt höger, bogen aningens åt vänster, bålen aningens åt höger.

Så när jag säger att jag rider honom rak, så har jag en vänsterskänkel som försöker få bogen att tänka lite åt höger, och att ta stöd lite på högertygeln.

Kontentan blir då att jag ofta i högervarv sitter lite som i höger öppna, gammal ovana, + att jag har en skolios, som gör mig sned.
Så även i högergaloppen, så har jag vänster skänkel lite fram mot bogen, och höger lite bakom sadeljorden.
Jag tror att det bli otydligt för att jag "ofta" i vilken galopp jag än rider, har skänkeln lite som i vänster galopp.

Det kan förklara varför byteshjälpen blir svår åt vänster.

Jag vet inte, blev säkert rörigt.

Borde han inte rimligen ha svårare för att byta till vä? Menar att då borde han inte byta alls med bak.

Ja, men det ÄR till vänster han har svårare att byte,

åh så rörigt allt blev....:D

:rofl:

förlåt att jag skrattar men jag följer tråden med stort intresse på avstånd, och det är ju alls inget kul om han sträckte sig, men bilden av skogsrace med shettisen är bara för söt!

Men det var jättegulligt, jag stod och tittade på dem och höll på att skratta ihjäl mig, hagen är stor med både ängsmark och skog, och ett brett avrinningsdike emellan, där för de över flera gånger + att shettisen drog under staketet och for i väg, vilket gjorde min valack ännu vildare.
sen kom shettisen i full fart in i hagen igen, och sö for de några varv till.

Det är vid sådana tillfällen man gläds över sina hästar, men samtidigt så gnager det, att ska man tävla, så har man inte "råd" med sträckningar eller annat.
Ibland har tanken föresvävat att ha honom i liten hage, men, jag låter den tanken försvinna igen.:)

Jag har svårare åt vänster, men då är hästen tvärtom, dvs tar hellre stöd på vänster tygel, blir banan åt vänster. Tvärtemot din.

Vänster galopp är lättare än höger. Jag trodde det skullle vara lättare att byta åt vänster för hästen, men det blev tvärtom.:confused: har funderat på vad det har med att göra och tror att jag har varit mer noga med hur jag rider i höger, från fattningen, pga att det var svårare. Därmed blir jag nog tydligare i bytet med med signalen för höger:confused: Kanske.

Jag har svårare att hålla reda på mej själv i höger varv:o

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 844
Senast: Exotizc
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
559
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V